Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6280
Hei.
I natt fikk jeg en melding som dukket opp under operatørnavnet, vet ikke hva den slags meldinger heter men det er den samme typen meldinger som man får f.eks når man ringer *150# på et netcomabonement og får opp saldoen på ringekontoen.
(varierer vel fra mobil til mobil hvordan saldoen dukker opp)
Men denne meldingen inneholdt ikke saldoen men derimot en melding fra Lagunen(et stor kjøpesenter utenfor Bergen sentrum)hvor de skrev at jeg hadde vunnet et gavekort med en stor sum penger og måtte hendvende meg i infomasjonen for å få det.
Hørtes litt ut som tøys, jeg hadde jo ikke meldt meg på noen konkuranse, men siden jeg uansett måtte få tak i noen julegaver kunne jeg jo like godt kjøpe de på lagunen og samtidig spørre i skranken.
Der hadde de (desverre, som gjettet, ) aldri hørt om dette.

Derfor lurer jeg på om det finnes en måte en privatperson kan sende en sms slik at den dukker opp på mobilen til mottakeren på samme måte som saldotingen til netcom.
Er ikke ute etter å ta noen, men vil gjerne vite hvordan denne spøken ble gjennomført.
Jeg har netcom-kontant hvis det er relevant.
kansje en måte og skaffe kunder på siden det er et kjøpe senter?
Luresms.com -> kan sende ut tullemeldinger ihvertfall. Med valgfri avsender, mulig de har muligheter for å sende sånne type meldinger også.
Ikke noe vanskelig dette. På alle bulk-SMS; dvs. SMS-meldinger sendt fra utlandet, så kan man sette valgfri alfa-numerisk avsender. Ingen seriøse tillater dette, men lure-selskaper som f.eks luresms.com (phun intended) tillater slike ting. Det er veldig negativt for telebransjen, fordi det reduserer tilliten folk har til SMS som kommunikasjonsmedium.

Uansett, jeg kunne ha sendt deg en SMS fra et hvilket som helst nummer eller navn, så aldri vær helt sikker på det som står i en SMS - selv om det er fra mobilnummeret til dama di.
Meldingen kan vel også ha blitt sendt via SKYPE da du kan velge valgfri avsender der og (ved f.eks. brukernavn ->)
Takk for mange svar.
Har hørt om de smsene man kan sende fra et valgfritt nummer.

Men må gjøre noe klart, dette kommer ikke som en vanlig sms som havner i innboksen min, hele meldingen ruller derimot under der det står NetCom, på en måte på mobilens "skrivebord", altså der jeg havner hvis jeg går ut av alle menyer eller når jeg skrur på mobilen. (siemensmobil)
På nokia tror jeg denne typen meldinger kommer opp i et eget vindu, men ikke som en vanlig sms.
Hvis du har en annen type mobil og netcom kontant, tast *150# og se hvordan saldoen dukker opp.
På en sånn måte kom meldingen.

Og tviler på at det var lurereklame, sto litt for få forran informasjonsskranken til at det kan ha vært det.
Når man sender en SMS til en mobiltelefon, så er det egentlig bare en dataoverføring av en kilobyte-begrenset størrelse.

En SMS er den mest optimaliserte formen; da sendes 160 tegn, informasjon om mottakeren og en liten Header, som identifiserer data-mengden som en SMS for telefonen - og SMSen havner i innboksen din.

Men: Det finnes også en rekke andre dataformater som sendes på samme måte til en mobiltelefon; som f.eks en WAP-push. En WAP-push inneholder - som en SMS - informasjon om mottakeren, max ca 50 tegn, en WAP-link og en Header som forteller telefonen at dette er en wap-push.

På samme måte vil jeg tro at det du har fått er en slags operatørmelding: Da sendes informasjonen som skal vises, avsendernummeret + en Header, som forteller telefonen at denne teksten skal prioriteres - og f.eks dukke opp på front-skjermen av telefonen. Mao: Ikke noe spess, ikke noe vanskelig å få til; bare uvanlig å bruke som meldingsformat :-)
Tror nok jeg har fått en slags operatørmelding ja, trodde først det ble sendt på et annet system enn sms men hvis det bare er prioriteringen som forandres i forhold til en vanlig sms så høres jo lett ut å sende en slik en.
Takk for svar.

Da gjenstår det bare å finne ut hvem som sendte den men det skal jeg ikke bry dere med.
Får heller se etter litt mistenkelig oppførsel fra kompiser.
Dette kalles flash sms. Kan lett gjøres via useriøse nettsider. Mener luresms hadde (/har) denne tjenesten.
luresms.com helt klart
Har fått en del slike, ja. Stusser litt når "Telenor har sparket dem som kunde. Ved spørsmål, vennligst kontakt kunservice" kommer rett opp på "dashbordet" på telefonen.

Ga selfølgelig kompisen min en god omgang juling etterpå
smsking.com funker jo også da..
EDIT; Tror ikke de har det nå lengre
Sist endret av mopplest; 17. desember 2006 kl. 03:39.
Men sett at noen sender meg en "tøysemelding" fra tlf 12345678. Og jeg har tlf.nummer 12345678 lagret som Olsen. Da vil vel telefonen min vise 12345678 som avsender, og ikke Olsen, eller?

De 'spoofer' vel ikke avsender-nummeret, men tvinger telefonen å vise en tekst i stedet for det ekte nummeret?

edit: Tidenes dårligste formuletre spørsmål
Sist endret av maedhros; 17. desember 2006 kl. 03:47.
Da vil vel telefonen min vise 12345678 som avsender, og ikke Olsen, eller?
Vis hele sitatet...
Så langt jeg har erfart, har det bare vært mulig å vise tekst, istedenfor den egentlige avsender.
Så ja, den vil vise som avsender 12345678.
Nei, feil.. Det er helt opp til telefonen. Noen telefoner leser den alfanumeriske avsenderen, som f.eks "94328999" - og gjør et oppslag i adresseboken for å presentere den "ekte" avsenderen - mens andre telefoner igjen "forstår" at nummeret egentlig er en alfanumerisk string, og ikke gjør et oppslag i adresseboken. Det er ca 50/50 fordeling mellom hvilke telefoner som gjør hva :-)
Aha. Nå leste jeg ikke posten så godt. Overså delen "lagret som". Trodde han mente at den søkte på opplysningen/eller liknende.

Unnskyld for denne feilen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
www.sleezysms.com funker også
Finnes det noen andre sider enn de som er nevnt nå?
Sitat av nikita
Dette kalles flash sms. Kan lett gjøres via useriøse nettsider. Mener luresms hadde (/har) denne tjenesten.
Vis hele sitatet...
Hør på han Henrikken, det er en flahmelding, den dukker rett opp på skjermen, jeg kunne sende sånne med min gamle mobil.

Den dukker rett opp på skjermen uten at du trykker noe.
Hehe, jada, har vært innom mange sider som kan sende det nå, trodde først at de ble sendt på en annen måte enn vanlige smser og bare kunne sendes av telefonselskapet, men som Stormen forklarte er det bare prioriteringen på en vanlig sms som endres.
Og at man lett kan sende en sms fra en valgfri avsender har jeg visst lenge.
Takk for linkene alle og godt nytt år.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Om du bestiller din egen sms gateway er dette muligt.
Jeg husker jeg fant en mail vi kunne sende melding til; Tittel: <nr> || <avsender>. og i mailen skulle det stå meldingen, men jeg husker ikke hvilken mail det var.. Så tror jeg dette funket bare i US elns.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
I "skriv ny sms" menyen på nokia 6020 kan du velge noe som heter lynmeldinger. De dukker opp i displayet til mottaker uten at han trenger å velge les eller vis. Den lagres heller ikke automatisk. Du kan også sende blinkende tekst på den type meldinger.
Hvis dette var en spøk synes jeg den var litt i kjedeligeste laget. Jeg brukte 5 eller var det 10 spenn en gang på å sende melding til en kompis fra avsender "Politiet". i meldingen stod det at han måtte betale utestående bøter (type farts-) for ikke å måtte få inndratt eiendeler av en tilsvarende sum. Han betalte bøtene og 2 år etter fortalte jeg scamen. Hirr harr =)
hehe

Vel, er man i tvil om en tekstmelding er seriøst ment eller ikke, kan man på noen (eller de fleste?), gå inn på meldingsdetaljer for den meldingen det gjelder. Som oftest kan man se meldingsentralen som er brukt for å sende ut tekstmeldinga. Hvis meldingsentralen for eksempel ligger i utlandet, med utelandsk nr, er det lett å skjønne at det mest sannsynlig er en spøk.