Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 869
Er mulig jeg er helt på villspor nå, men er det mulig å omprogramere en fjerkontroll til å gjøre andre oppgaver enn å styre TV'en?

Hva slags utstyr trenger man, og hvordan?
Finn ut hvilken chip/IC det er (står ofte påskrevet), og sjekk i databladet dens (google) hva den kan.

edit: datablad = datasheet på engelsk.
Sitat av nitrous
Finn ut hvilken chip/IC det er (står ofte påskrevet), og sjekk i databladet dens (google) hva den kan.

edit: datablad = datasheet på engelsk.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Er M34280MK navnet på chippen da? (var det som sto på den)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enklaste er å ikkje omprogrammere chipen i fjernkontrollen, men enkelt og greit lage en dekoder som tolker signala rett

Og når det gjeld utstyr, treng du minimum loddebolt (god loddebolt, til 2-3000), brenner for den aktuelle chipen og ny programvare å legge innpå.

Å lodde av smd-chiper er vanskelig, og i praksis vil du ikkje få det til i heile tatt. Det er enklare og billegare å kjøpe en ny fjernkontroll.
Sitat av vidarlo
Enklaste er å ikkje omprogrammere chipen i fjernkontrollen, men enkelt og greit lage en dekoder som tolker signala rett

Og når det gjeld utstyr, treng du minimum loddebolt (god loddebolt, til 2-3000), brenner for den aktuelle chipen og ny programvare å legge innpå.

Å lodde av smd-chiper er vanskelig, og i praksis vil du ikkje få det til i heile tatt. Det er enklare og billegare å kjøpe en ny fjernkontroll.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg vil få den til å gjøre andre oppgaver enn vanlige fjernkontroller
(slå på lamper, pcen, osv.)

Men hørtes bra ut det med å lage en dekoder!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mazter_Man
Joda, men jeg vil få den til å gjøre andre oppgaver enn vanlige fjernkontroller
(slå på lamper, pcen, osv.)

Men hørtes bra ut det med å lage en dekoder!
Vis hele sitatet...
Jippi... korleis tenkte du lampene skulle ta imot signalet da?
Da har vi fått klarlagt at det du vil er å lage ei styring som kan ta imot signal via IR, og deretter styre noko på grunnlag av det signalet.

Eg ville brukt følgande:
*Tilfeldig IR-modul som gir seriell ut
*Microcontroller av valgfri type, i mitt tilfelle hadde det nok blitt Atmel ATTiny tipper eg.
*Optocoupler + relè, evt Solid state relè for å styre 230V.
*Straumforsyning.

Einaste komponentane der som er dyre, er Solid state relè dersom du går for det.

Kan du å programmere? Kan du å lodde? Har du laga elementær elektronikk?