Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9560
Har i helgen vært på hytta og fant en del sopp der. Nå som mine kjære små ligger til tørk så lurer jeg på hvordan jeg burde innta dem?

Jeg vet jo at det går å legge dem på pizza og diverse, men det har jeg ikke lyst til. Jeg har enten lyst til å lage te eller spise dem og skylle ned med juice eller noe etterpå.

Det jeg lurer på er om bør soppen være fersk når man lager te av de? Hvor lenge skal soppen ligge i det varme vannet? Skal man kaste soppen når man skal drikke vannet eller kan man spise soppen etterpå også? Og når man skal tørke de så er jo å legge de inne i en avis en enkel mulighet, men bør denne avisen ha noe trykk på seg? Som f.eks en bok oppå eller skal bare avisen legges sammen og ikke ha noe trykk på seg?

Til opplysning så fant jeg 88 stk, både store og små.
kvern den tørka soppen til pulver.
så smelter du sjokolade og har soppen oppi..
del opp sånn at det er ca 1.5 - 2 gram i hver dose sjokolade.
hell det oppi små former av noe slag..

og SPIS
Dette høres ikke ut som et dårlig forslag, men tror doseringen din var litt for mye. Tror ikke jeg skal ta mere enn 1gram første gangen i allefall.
åja det er første gangen din....
da gjør du det samme med 0.75 - 1g da
håper du får en fin tur
skriv gjerne hit og fortell om turen din senere
Om det er første gang du spiser og det er flein kan 2g bli litt mye. Har ikke hatt heftig tur på flein selv, men har hørt at det lett kan bli en intens tur. Om du ikke orker å lage sjokolade vil jeg si appelsinjus er den letteste måten å innta soppen på. Jusen eliminerer all smak, og ingenting går til spille.
Det er ikke min første gang jeg spiser sopp, men min første gang jeg har vært ute selv og plukka. Dessuten var den forrige gangen med bestilt Cubensis.

Noen som har andre tips til tilberedning ?
Du kan smuldre opp (eller hakke opp, hvis fersk) soppen, og la det ligge i vann som såvidt koker i rundt 20 til 30 minutter, et par minutter før det er ferdig hiver du i din favoritt-te og eventuelle smakstilsetninger. Sil vekk soppen og kast den (alle virkestoffene har trukket ut i vannet), og drikk teen. God tur.

(Flein er forøvrig sterkere enn cubensis, så et halvt til et gram (eller 20-40 stk.) er en grei startdose for å sjekke hvor påvirket du blir)
Må man spise så mange som 20 - 40? Blir ikke det mye mer enn et gram? Jeg har veldig lyst å prøve i helga.
Sitat av Blindlespe
Må man spise så mange som 20 - 40? Blir ikke det mye mer enn et gram? Jeg har veldig lyst å prøve i helga.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke mer enn ett gram hvis de er tørka, nei. Ferske er en annen sak.
Skjekk ut oppskriftene på norshroom
Sitat av sonixx
Har i helgen vært på hytta og fant en del sopp der.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du har plukket riktig soppnå da?
Det er kjipt å trykke i seg 1-2 g. med sjoko-glasert slåttesopp, liksom
Hehe ja jeg er sikker på at denne gangen har jeg plukket riktig felix poker. Hvordan ser slåttesopp ut?
For et utrent øye, litt lik som flein. Også vokser den i noen lunde samme terreng som flein. En av de vanligste lookalikesene. Mistenker at jeg fikk i meg en en gang. Dette resulterte i to dagers magevondt. Ouch!
Hvordan er det med tørket sopp vs fersk sopp med tanke på potens? Den mister ikke potens om man tørker den? Eller?.. Har ca 900 tørkede flein liggende og vurderer å ta meg en trip i kveld for å teste kvaliteten. Hadde ett par fine tripper i fjor på fersk flein og da spiste jeg mellom 50 og 80 sopp. Hvor mange gram tror dere jeg trenger med tørket sopp for å få ca samme effekt?


Beklager, leste nettopp lenger oppe at 30-40 flein er ca 1g. Så tror jeg hiver i meg 2,5g og satser på en fin tur.
Sist endret av psydonia; 12. september 2006 kl. 21:28.
Sitat av psydonia
Hvordan er det med tørket sopp vs fersk sopp med tanke på potens? Den mister ikke potens om man tørker den? Eller?.. Har ca 900 tørkede flein liggende og vurderer å ta meg en trip i kveld for å teste kvaliteten. Hadde ett par fine tripper i fjor på fersk flein og da spiste jeg mellom 50 og 80 sopp. Hvor mange gram tror dere jeg trenger med tørket sopp for å få ca samme effekt?


Beklager, leste nettopp lenger oppe at 30-40 flein er ca 1g. Så tror jeg hiver i meg 2,5g og satser på en fin tur.
Vis hele sitatet...
For det var jo liksom ikke lite mushrooms. God tur..
Kok opp soppen i vann, så heller du den på sånn kanne med sil i. La den trekke i 5min, så mekker du deg te av det. 97stk = 3 gode doser til 3 voksne. Så 88 burde vel holde til deg og meg. Stikk innom så jeg får se soppen.
Soppen er straks tørr, kanskje vi skal ta den når vi drar på hytta mi tomiz?
Hei, {min første posting}

ikke KOK den. TREKK den!!!

Kok opp vannet, ta kjelen av platen og legg i soppen, og la det trekke 10-15 minutter.


Høres fett ut ja. Tar meg av tilberedninga jeg da
Igår så var jeg for første gang på en liten tur, turte ikke å innta så mye siden det var første gang.
Vi kokte 15sopp kanskjes å drakk vi det, smakte bare vann med litt jord smak :P ikke ille altså
Så droppa vi 12sopp etterpå.
(Knø soppen sammen, ta litt do papir, del papiret i to og rull rundt soppen svelg å skyld ned. Snaker ingenting
Fikk litt små hallis, evig rått.

Soppen hær er en god del mye sterkere enn andre steder sier folk. å det har de rett i!
så jeg vet ikke hvor stor dose folk lengre sør trenger :P
hvor finner man soppen, har hørt at man finner den som regel på jorder..... er d ingen andre steder?????
Fann mine i en mosebefengt hage,.
Var på arbeid idag sonixx, leita som en tulling rundt omkring enga nedenfor byggeplassen, fant bare masse ugly "lookalike"..
Haha du også har fått inttreser for flein poly? jaja det er rett det =)
Hvor i Tønsbergområdet får'n plukka?

(Tønsberg, revetal, horten, sandefjord osv)
Sist endret av Poke; 14. september 2006 kl. 09:48.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Poke
Hvor i Tønsbergområdet får'n plukka?

(Tønsberg, revetal, horten, sandefjord osv)
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke svare deg på hvor du kan plukke, men det jeg kan svare deg på - er at du neimen ikke finner noe fleinsopp forrand pc skjermen din i hvertfall..
Så om du håpte på å plukke/finne spiss fleinsopp på nFF (freakforum.nu) så må jeg nok skuffe deg her mann.
LES IGJENOM ALLE DE 98 ANDRE FLEINSOPP POSTENE, SÅ FINNER DU SVARET DITT!!
Sist endret av spQ; 14. september 2006 kl. 10:10.
Sitat av speq
Jeg kan ikke svare deg på hvor du kan plukke, men det jeg kan svare deg på - er at du neimen ikke finner noe fleinsopp forrand pc skjermen din i hvertfall..
Så om du håpte på å plukke/finne spiss fleinsopp på nFF (freakforum.nu) så må jeg nok skuffe deg her mann.
LES IGJENOM ALLE DE 98 ANDRE FLEINSOPP POSTENE, SÅ FINNER DU SVARET DITT!!
Vis hele sitatet...
Haha ok. Nyinnflytta forvirring^^
Mann. Yeah.