Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 997
Heisann folkens

Jeg har nylig lastet ned en film med "innebygde" subtitles... Det er en AVI fil.

Er det noen mulighet til å fjerne undertekstene uten å klippe filmen?

På forhånd takk
Jon
Det spørs hva du mener med "innebygde".
Innebygd i bildet eller innebygd i avi-containeren...
Trådstarter
16 0
Det vet jeg ikke...

Vet bare at det ikke er noen ekstern subsfil, men at det allikevel kommer subs på filmen når jeg spiller den av.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Nei det går ikke an. Siden der ikke eksisterer en ekstern .sub-fil, går det ikke an å deaktivere undertekstene. Tekstene er en del av bildene i .avi filen og kan derfor ikke endres eller fjernes.
Sitat av Proxick
Nei det går ikke an. Siden der ikke eksisterer en ekstern .sub-fil, går det ikke an å deaktivere undertekstene. Tekstene er en del av bildene i .avi filen og kan derfor ikke endres eller fjernes.
Vis hele sitatet...
Både rett og galt. Man kan fjerne dem frame for frame, men det ville tatt et par år. Men som Proxick så er det urealistisk å fjerne teksting på en film der de er lagt på og rendret på nytt og komprimert ned med filmen og lagret.
Jeg har akkurat lagt en .srt inn i en xvid fil.
Jeg kan fortsatt aktivere / deaktivere subsa.
Så dere tar begge feil

HVIS subsa er en del av bildet som er komprimert ned i videofila, så er det ingenting du kan gjøre.
Hvis teksten derimot bare er lagt til etter filmen ble koda ned, OG den likker innebugt i xvid/divx-conteineren kan du fortsatt deaktivere den.
Jeg laster nå ned masse episoder av en serie, i form av masse .avi og .srt.. hvilket program skal jeg bruke for å få tekst på disse episoden da? (siden jeg har forstått det sånn av dere, at .srt filen inneholder teksten)
Du kan bruke Media Player Classic eller VLC til å spille filmer sammen med underteksten.
Det blir lettest om du gir filmfilen og tekstfilen det samme fornavnet, f.eks
Serien.avi
Serien.srt
Du kan også bruke ffdshow-codecen, for å se subs i winMediaplayer.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Odne, hva er en xvid-fil? Det heter .avi-fil. Når du laster ned filmer så er det så godt som aldri mulig å skru på og av subtitlene uten å ha en .srt-fil ved siden av. Det er så skjeldent at det nesten er teit å si at det forekommer


Sitat av mrvangen
Både rett og galt. Man kan fjerne dem frame for frame, men det ville tatt et par år. Men som Proxick så er det urealistisk å fjerne teksting på en film der de er lagt på og rendret på nytt og komprimert ned med filmen og lagret.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over det
Sist endret av thomasf; 5. september 2006 kl. 14:42.
Jeg blir litt oppgitt over dere noen ganger. Ooooook, let's get down to business.

Først og fremst, tilfellet at hand: Er dette en .avi fil, så er nok subtitlene hardcoded oppå videoen, og dermed umulig å "fjerne" med enkle grep. Avi er en container som rett og slett ikke har støtte for subtitle-streams, så det blir en umulighet å ha softsubs i samme filen som video og audio her.

Bruker man derimot en annen container, som Matroska (.mkv) eller .mp4, så er det mulig å muxe en subtitle-fil inn sammen med video og audio.

En annen løsning, og nå går vi langt vekk fra den egentlige topicen her om å FJERNE dem, men anyway: En ekstern fil med subbene i. Srt er nevnt, men det er bare ett av flere formater som finnes der ute - scenereleases bruker for eksempel ett annet format. Som nevnt over, gi subfilene samme navn som videofilen, dog med ett annet suffix selvsagt. Subtitles vil automatisk bli avspilt med spillere som media player classic, vlc eller mplayer. Alternativt kan man installere ett directshow filter, ffdshow ble nevnt, og det fungerer også bra.

Håper dere ble litt klokere.