Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2783
Kan noen forklare meg hva egentlig den "helvettes-uka" går ut på i militæret?
Tja, det heter vel mestrings-øvelse på fint. Kort og godt er det en øvelse som går ut på å presse seg selv mest mulig både fysisk og psykisk. Derav navnet helvettes-uka...
Det ligger i ordet, En uke med reint sundt Helvete, Jeg var i Jegertroppen, Der fikk vi en levende høne samt to pakker med Dryteck og livnære hele laget på i en uke, samt vi hadde endel poster vi skulle gjennom, alt hentet ut i fra det Jæv%€" sadistiske befalets tankegang, De to første dagene bar vi rundt på en lyktestolpe, forbanna tull spør du meg, gjennom myr og Fa#€#skap, tror jeg var kronisk dassblaut hele uka.
det er som sagt en øvelse der du skal vise at du mesterer stresset osv.
Du blir presset til det "ytterste" og stresset opp til de grader.
Må være en fin måte å se hvem som faktisk presterer når det kommer til stykke.
Det var en artikkel i et bilag til VG for ikke så lenge siden om akkuratt dette. Da var det Fallskjermjegernes opptaksuke de hadde reportasje fra. Det skal sikkert la seg gå og få tilsendt den av VG dersom du spør pent.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Hælvettes-uka" er bare et begrep menigmann bruker på mestringsøvelser, der målet som regel er å presse deg til det ytterste fysisk, men spesielt pskysisk. Noen ganger er det faglig fokus, andre øvelser er mer, som nevnt ovenfor, bære-lyktestolper-tjeneste. Kommer an på hvor du langt man er kommet uti året.
Har selv gått befalskole og hatt lignende øvelser selv og for soldater(beret-øvelse)...det som jeg ser som hovedpoenget er at hver og en skal kjenne på kroppen hvordan det er å presse seg, se hvordan du og de rundt deg reagerer på stress, lite mat, lite søvn. Og lære at, som en så fint sa, at: Når du føler du er _helt_ utslitt, betyr det bare at nå har kroppen fortsatt 50% kapasitet å gå på"
Og selvsagt ha noe å fortelle om etterpå og oppleve mestring

Det er forresten ikke alle som er inne til førstegangstjeneste som opplever slike øvelser...
Sist endret av cule; 18. november 2005 kl. 20:12.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hvilke avdelinger må gjennom sånne typer "øvelser"? skal opp til gsv 19 juli og satser på å bli grensejeger. må jeg da gjennom noe lignende?
alle avdelingene har den vel i en eller annen form.
skal du bli grensejeger så SKAL du på en sånn ja. å den er ikke like "enkel" som feks sambandsbataljonen sin da du søker deg til en JEGER tjeneste ;0)
gjørmeløypa er finfin men det er uansett ikke noe å grue seg til. man er kanskje forbannet og sint mens øvelsen pågår men etterpå så er det jo fett at man har klart seg igjennom helvettesuka...
godt jeg r i siviltjenesten og slipper dette
Har vært gjennom noe sånt selv nå nettopp

Vil du slippe: bli kontorjeger:P
Sitat av Mortish
Vil du slippe: bli kontorjeger:P
Vis hele sitatet...
Evnt. Velferdsjeger...Selv om det også kan være steinhardt, psykisk i hvert fall!
var en såkalt velferdsjeger jeg også. slapp billig unna alt som ikke innebar filmtitting og spilling på pc og konsoll..

- må presisere at det ikke akkurat er alle som er inne til førsteganstjeneste som må gjennom "helvetesuka"
vpvjegere derimot...de må pent ut på en aldri så liten mestringsøvelse...det var nok mer eller mindre frivillig, men ffs...ut i sola og leke rambo eller sitte inne på et djevelsk varmt kontor og kjede ræva av seg?
Ser fram til helvettes uka jeg. Da finner jeg ut hvor grensene mine går, ergo jeg blir bedre kjent med meg selv. Det blir tøfft!
▼ ... noen uker senere ... ▼
gjør som meg, og dra i marinen. der har du en lax "felt uke" der du sover litt i telt og chillern. jeg hadde med meg tett digg, 4 liter cola og mobil:P eneste kjipe var egentlig at vi bare sov 3-4 timer hver natt i en uke. etter rekrutten kan du velge kystvakta der du har null feltdøgn
▼ ... noen uker senere ... ▼
Veldig sjeldent varer "helvetesuka" i en uke. Vi var ute i litt over 4 døgn. Dog uten søvn og med minimalt med mat. Hva den uka går ut på er, som tidligere nevnt, å føle på kroppen hvordan du takler situasjoner under press der du er trøtt og sulten. Ellers så er det opp til avdelingene å legge inn relevante oppgaver iløpet av mestringsøvelsen. Selv er jeg ingeniør i militæret og vi måtte i tillegg til stridsteknikk, skyting og ca. 1000 mil med gåing, sprenge broer, lage sandsekkstillinger, kom-ød (kommunikasjonsødeleggende) sprenging, ødelegge veier og foreta frakt av personell og utstyr langs elver og innsjøer.

Vær forberedt på blodslit og hat, med det er verdt det. Befalet pleier å være ålreite når dere er ferdig. Vi fikk f.eks beskjed om at vi skulle løpe 3 mil, men etter 100 meter stoppet de oss og bandt øynene våres. Når vi kunne se igjen sto vi inne i en hall og fikk cola, chips og diplom. Andre får beskjed om å bestige et lite fjell der befalet står å griller mat til dem.

Sitat av GeirBauer
Evnt. Velferdsjeger...Selv om det også kan være steinhardt, psykisk i hvert fall!
Vis hele sitatet...
PS: Er du velferdsjeger?
Sist endret av FlyingVeeVee; 26. juli 2006 kl. 13:36.