Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5997
Som absolutt amatørgitarist, liker jeg å klunke litt i blandt. Kan de enkleste grep, men har flere ganger støtt på sanger med H. Dette grepet finner jeg ikke i de flere "chord-generatorer" som finnes.

Kan noen forklare hvordan en H spilles?
tenk på en E , men motsatt
Frozk's Avatar
Trådstarter
Opp-ned? Speilvendt? Eller hvordan mener du?
Siden H er en engelsk B, bør du prøve å søke på B på sånne akkordprogram.

Kode

EADGHE
------
||||||
xx|||x
||||||
||xxx|
||||||
http://www.torvund.net/Guitar/chords/B.asp
Sist endret av CoDEmASTeR; 23. mars 2006 kl. 21:30.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
224442 er B, eller H på norsk. Ergo skal man et bånd lengre opp.
Edit'er som en helt her Devine
Var vanskelig når man ikke hadde gitaren i nevene
Frozk's Avatar
Trådstarter
Se, her var det hjelp å få! Takk så mye, alle sammen!

Forresten tåpelig at h er b på engelsk!

Dessuten, chord-programmene klarte ikke å hoste opp en ren B, men B maj, B#, B5-7 og flere andre rare grep.

Men nå blir det ømme fingre og håndledd!
B maj = B bare så du vet det
Akkurat som f.eks. E maj = E...

maj'en er overflødig, hade blitt stess hvis det måtte stått "maj" på alle...
http://www.christianguitar.org/chords.php

Her har du en nydelig oversikt over grep, også med bilde av en som utfører de. Ikke bry deg om at siden er en kristen lovsangsside, guiden deres er ypperlig.
Maj står vel bare for Major hvis jeg husker riktig, altså dur.. man sier ikke e-dur, bare e, mens man pleier å slenge på "moll", osv. når det skal indikeres.

Tror jeg da.
Det stemmer det mxyzptlk
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Kalles et barrè grep siden du tar den ene fingeren over alle strengene. Så blir det akkuratt som om du flytter A'en to bånd opp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
H kan også spilles som

---7---
---7---
---8---
---9---
---9---
---7---

Barre akkorder er forøvrig utrolig smart å kunne, kan du de få variasjonene av barre som er kan du spille hvilke som helst akkorder kun ved å flytte hånda (en fordel å kunne tonene i en oktav)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://chordfind.com/ . her finner du det du trenger av chorder.
Sitat av Matthiesen
http://www.christianguitar.org/chords.php

Her har du en nydelig oversikt over grep, også med bilde av en som utfører de. Ikke bry deg om at siden er en kristen lovsangsside, guiden deres er ypperlig.
Vis hele sitatet...
Ja, men til gjengjeld fungerer de bare på de elendige sangene skrevne og spillt av kristne.
Ikke noe professionelt altså!
Hæ? Prøver du å være morsom?
nope! Kødder ikke med folk fra vest-agder.
Greit, velger å ta deg seriøs. Er nok ikke så god til å ta internettsarkasme..
Uansett.
De akkordene passer da til annet enn "elendige sanger"?
Dessuten, hva faen har religion med musikken? Så om -sett inn fav gitarist- var kristen, så lagern dritt? Og ikke profesjonell? Hva er det for noe tull?
Det var da saktens en utmerket guide til akkorder..

Hvis du til formodning prøver å være morsom, så tror jeg ikke NFF er forumet for deg.. Svadainnlegg er vel strengt talt ikke ønsket.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Sitat av CoDEmASTeR
B maj = B bare så du vet det
Akkurat som f.eks. E maj = E...

maj'en er overflødig, hade blitt stess hvis det måtte stått "maj" på alle...
Vis hele sitatet...
Står det maj etter en akkord, menes det som oftest at det er en maj7 (major 7th) akkord. En vanlig dur-akkord har ingen tilføyelse etter navnet
Sitat av pr0cyon
Står det maj etter en akkord, menes det som oftest at det er en maj7 (major 7th) akkord. En vanlig dur-akkord har ingen tilføyelse etter navnet
Vis hele sitatet...
Fader! Det ville jeg si!