Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1857
Bare lurte på hva dette egentlig er, jeg trodde egentlig at det betød å få pengene i omløp, og få "rene" penger tilbake, som ikke hadde den serienummer rekka, som for eksempel etter et bankran eller noe.

men husker at jeg leste et sted at Schauman (nokas) hadde vasket 100 000 kr i en oppvaskmaskin.

trodde sånnt bare foregikk i en tegneserie jeg, men det kunne jo ha noe med dna og gjøre og sånn.

kan noen forklare dette for meg en gang for alle?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Du er nok helt på viddene her. Å hvitvaske penger betyr rett og slett å plassere dem på steder hvor man kan ta ut et lovlig overskudd. F.eks å kjøpe en helvetes stor mengde mat i en restaurant du selv eier. Trekk fra produksjonskostnader, og du sitter med overskuddet fra vaskingen...... uten å tiltrekke deg oppmerksomhet fra steder du helst ikke vil ha oppmerksomhet fra
Sikkerhetsklarert
Hvis hvitvasking var å fysisk bytte ut seddlene så hadde det jo bare vært å veksle de i bank/butikk.

Det Marken sier er mer korrekt. Var vel populært å skaffe seg veddeløps kvitteringer på hesteløp for å dokumentere "gevinst"
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Pjukern: Møt opp i banken med 300.000 i kontanter som du vil veksle....
Sitat av kenny
men husker at jeg leste et sted at Schauman (nokas) hadde vasket 100 000 kr i en oppvaskmaskin.
Vis hele sitatet...
Om dette stemmer, noe jeg ikke har peiling på, så er vel den eneste fornuftige grunnen jeg klarer å komme på at pengene hadde blitt farget av fageampuller...
kenny's Avatar
Trådstarter
Sitat av kamikaze__25
Om dette stemmer, noe jeg ikke har peiling på, så er vel den eneste fornuftige grunnen jeg klarer å komme på at pengene hadde blitt farget av fageampuller...
Vis hele sitatet...

var det fargeampuller i utbyttet dems da?
syntes det hørtes extremt dumt ut da jeg leste det, men når du sier det sånn, så virker det kanskje ikek så dumt alikavel.
Er vel en måte å få pengene til å se brukt ut(ikke kallt hvitvasking).
Tja, folk som trykker egne seddler putter ofte sedlene i vaskemaskiner etc. for å få de til å se brukte ut. Vet ikke om det er relevant i denne sammenheng, men ville bare nevne det.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Maling i ampullene kan ikke slites av. De holder seg på til seddelen oppløser deg. Hva ville ellers vitsen med fargeampuller være? De bruker også lukt nå slik at alle sedler blir merket uansett om de ligger midt i en bunke.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av kjpuck
Er vel en måte å få pengene til å se brukt ut(ikke kallt hvitvasking).
Vis hele sitatet...
Det stemmer at de vasket deler av pengene for å få dem til å se brukt ut, ja. Dette er en ganske vanlig fremgangsmåte.
Han vanska pengene pga glass støvet som kom når de skøyt opp vinduet...

Flere av de andre blei jo tatt med sedler på seg, som snuten greide å spøre til nokas fordi de hadde glass-støv på seg.
Men Schauman sine hadde ikke dette fordi han hadde vaska dem i vaskemaskin.
Sitat av Lasse
Han vanska pengene pga glass støvet som kom når de skøyt opp vinduet...

Flere av de andre blei jo tatt med sedler på seg, som snuten greide å spøre til nokas fordi de hadde glass-støv på seg.
Men Schauman sine hadde ikke dette fordi han hadde vaska dem i vaskemaskin.
Vis hele sitatet...
Unnskyld ? Hvis du mener ruta de skjøt i stykker etter de ikke fikk knust den med slegge, de knuste den ruta før de kom inn i banken.
Sitat av St.Vitus
Unnskyld ? Hvis du mener ruta de skjøt i stykker etter de ikke fikk knust den med slegge, de knuste den ruta før de kom inn i banken.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at de knuste ruta før de kom inn i banken med da oppstod det en stor støfsky som la seg over hele lokalet. Hos mange av de dømte fant de støvpartikler på sedlene.
Marken svarte på hva hvitvasking var, og det med pengene i vaskemaskinen var for å få bort glasstøvet som kom på dem.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har link til en tråd som handler om forskjellige metoder av hvitvasking?

Noen nevner kjøp av uhevede gevinster, innkjøp i egen butikk osv... Hva mer?