Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3992
Denne situasjonen er slik; du har kjøpt en six-pack uten å vist legg.. Kassamannen/damen spør etter navn på foresatte og du lyger om navnet. Så sier han at det går greit. Og at alle bare er ute å ødelegge for andre. Altså slik at folk sladrer. Du sier at du ikke skal sladre.

Hvem er da straffeskyldig? Og hva kan straffen være?
Får ikke stemme-rett osv. mister de rettighetene du har når du er "myndig" altså over 18 år.
Kassamannen/damen er straffeskyldig. Ganske innlysende. Vet ikke va straff det er på dette, men regner med bot + eventuell fratatt rett til å selge alkohol. Er ikke sikker, men jeg tror det er slik.
Centurius's Avatar
Trådstarter
MINOx: Dvs at selgern er skyldig?
Skal knækkes
Golder's Avatar
Ja. Er du under atten har du ikke lov å kjøpe alkohol. Noen må med andre ord skaffe det til deg. I dette tilfelle er det butikkmannen som selger til deg. Så i teorien er han skyldig.

Der jeg jobbet var det slik at man først får skriftlig advarsel og oppsigelse dersom det gjentar seg.
Med andre ord vil ikke det skje noe med mindre foreldra dine stikker til butikken og er sinna, eller noe i den duren. Den ansatte i butikken er den siste i verden som vil gjøre noe, iallefall.
Centurius's Avatar
Trådstarter
hehe.
Takker for alle svar
Da vet man det også.
Quote lovdata:

I forskrift 8. juni 2005 nr. 538 om omsetning av alkoholholdig drikk mv. gjøres følgende endringer:


§ 2-4 første ledd skal lyde:

Salg, utlevering og skjenking av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk i gruppe 1 og 2 må ikke skje til personer under 18 år, og salg, utlevering og skjenking av alkoholholdig drikk i gruppe 3 må ikke skje til personer under 20 år, selv om vedkommende viser frem skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre.

Link til hele greia: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...&emne=alkohol&
Hvis en butikk blir ferska gjentatte ganger i å selge alkohol til mindreårige, kan de miste alkoholbevilgningen. Det betyr at de ikke får selge alkoholholdige varer, eller øl på godt norsk.

Forsvinner ølsalget forsvinner også mange kunder. Folk gidder sjelden å gå i to butikker, hvis det holder med en. Det er butikkeieren som er ansvarlig for dette, det er hans butikk og hans penger som i så fall forsvinner.

Hvis de i kassa, som sitter der i hans sted, ikke kan stoles på må han sparke dem. Salg av alkohol til mindreårige er mer en god nok grunn for oppsigelse. Når som helst kan det stå en politimann i køen... Ser han dette, er det sannsynlig at butikken taper penger, mye penger.
Sist endret av Thedeeq; 14. juli 2006 kl. 15:11.
Hvis du lyver om foreldre, lyver du om personalia. Det er også ett lovbrudd. Men om det gjelder bare til politiet vet jeg ikke, det var hvertfall slik det skjedde med meg (Løy til politiet liksom.)
Centurius's Avatar
Trådstarter
haha, hva fikk du i bot?
Jeg? Jeg fikk ikke bot for _noe_ av det jeg hadde gjort. Var 14

Fikk ingen straff annet enn samfunnstjeneste og no møter med barnevernet.
det er 0 straff om å lyge om at du får lov å kjøpe av foreldrene. UANSETT hvem som gir deg lov til å gå å kjøpa alkohol i butikken, enten det er tante eller mamma så er det ikke lov. Det er 18 år på alkohol. Det har ingenting å si hvem som sladrer, det går bare utover butikk eier. Og dersom politiet blander seg inn så kan du bare si at du aldri har sagt navnet til noen foreldre. Blir bare ord mot ord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Såvidt eg veit er det ikkje ulovleg å prøve å kjøpe alkohol eller tobakk. Du gjer atlså ikkje noko straffbart ved å kjøpe. Andre har imidlertid ikkje lov til å selje til deg...
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av slashdot
Såvidt eg veit er det ikkje ulovleg å prøve å kjøpe alkohol eller tobakk. Du gjer atlså ikkje noko straffbart ved å kjøpe. Andre har imidlertid ikkje lov til å selje til deg...
Vis hele sitatet...
Ein kan heller ikkje gje alkohol til ein som er under atten.

Måtte berre føye det til.
Sitat av d!wx
Hvis du lyver om foreldre, lyver du om personalia. Det er også ett lovbrudd. Men om det gjelder bare til politiet vet jeg ikke, det var hvertfall slik det skjedde med meg (Løy til politiet liksom.)
Vis hele sitatet...
Det gjelder jo så klart bare ovenfor de du er pliktig til å oppgi slik informasjon til. Noe du så absolutt ikke er til de som betjener kassaapparater.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Golder
Ein kan heller ikkje gje alkohol til ein som er under atten.

Måtte berre føye det til.
Vis hele sitatet...
Men folk under atten har lov til å lage alkohol, og drikke den alkoholen Ikkje på offentleg stad, og dei har ikkje lov til å selgje den.

Korleis er det om ein finn ei heilflaske? Har ein då lov til å behalde den? Det er jo ikkje forbode å miste ei heilflaske...
oki men noen som vet om noen plass du kan få tak i falsk leg elller no i kr.sand da? å ca pris?
Sitat av Play4Fun
oki men noen som vet om noen plass du kan få tak i falsk leg elller no i kr.sand da? å ca pris?
Vis hele sitatet...

Lag selv ? Vet dette høres vanskelig ut, men det er ikke verre enn at du tar å scanner Moped Lappen/ bankkort eller lignende. Fikser litt i paint og printer ut og limer på ett hvilket som hellst kort.

Eller som jeg gjorde, bare print ut en papirlapp og legg inn i ei gjennomsiktig lomme i lommeboka. Det har funka for meg i ett helt år nå, tror jeg har fått nei 3 ganger.
Viss dem spørr om de kan få ta det ut så sier du nei og går, ringer de politiet så bare tar du lappen, puttern i kjeften og nyter måltidet, så har politiet ingenting de skulle ha sagt.

Utrolig hvor lettlurte kassadamene overallt er.. :P

-eid-
Sist endret av Slafsen; 14. juli 2006 kl. 17:16.
Dust.. du kommer ikke og spør her hvordan du skaffer en falsk legg, det er purk som logger seg på den siden flere ganger for dagen og snapper opp det som blir sagt her..

Heller lag en selv.. som Slafsen sa eller vent til du er myndig og forhåpentlig vis litt smartere.
vel.. det letteste er selvsagt og kjenne ein som er over 18 (eller 20 for sprit), eller du kan lage det selv.
ganske openbart. men du kommer ikkje inn på ute puber og slikt uten legg.. (visst du ikkje sniker deg inn da hehe.. )
går nok ann og lage eit falskt legg ja.. slafsen høyrest jo ut som ein pro hehe :P

personer under 18år har heller ikkje lov og nyte noen form for alkohol i norge.. det gjelder og lage alkohol selv.
Sist endret av itZsaiN; 14. juli 2006 kl. 17:26.
Kan ikke en dude med peil på lov og orden finne ut om en uner 18 år har lov til å bruke alkohol?
Personer under atten år har lov å drikke alkohol så lenge det ikke er på offentlig steder. Det er ikke lov å selge til folk under atten, eller å gi, men de har lov å drikke det. Hvis man er, for eksempel hjemme.

Tror jeg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av itZsaiN
personer under 18år har heller ikkje lov og nyte noen form for alkohol i norge.. det gjelder og lage alkohol selv.
Vis hele sitatet...
Feil. Sjå alkohollova:
§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas
1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin
2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller
3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.

Står faktisk ikkje aldersgrense på tilvirking. Så med andre ord, du har lov til å drikke det du lager sjølv om du er under 18. Det er forbud mot salg, ikkje mot konsumering. Liten forskjell.
Vet ingenting
Sitat av d!wx
Personer under atten år har lov å drikke alkohol så lenge det ikke er på offentlig steder. Det er ikke lov å selge til folk under atten, eller å gi, men de har lov å drikke det. Hvis man er, for eksempel hjemme.

Tror jeg?
Vis hele sitatet...
Hmm, litt merkelig det der. 18 år for å kjøpe, men kan drikke det visst man er under 18? Rimer ikke helt.. men blir vel på samme måte som røyk. Ingen kan nekte en som er under 18 å røyke da. Uten foreldrene seff
Noen som vet hvilken straff du eller de i kassa får hvis du kjøper alkohol med falsklegg, venn sitt legg eller hvis du har skrapt på tallene på bank korte ditt?
Hvem får straffen da?

Hvis du bruker en venn sitt legg så kan du jo bare si at du tok feil kort med deg?
med tanke på at det ikke er straffbart å Prøve å kjøpe alkohol\tobakk..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da får du straffa. Det er straffbart å bruke andre sin legitimasjon, og dei vil neppe tru det var et uhell...:P Det er ikkje straffbart å prøve å kjøpe alkohol/tobakk, men dokumentfalsk er definitivt straffbart, noko sikkert fleire her inne kan skrive under på...
Har hent flere ganger at jeg tar fram mitt legg så ser de bare på det å så får jeg kjøpe.
Så de hvis jeg prøvde på det samme men hadde med venn min sitt legg,
¨så har de ingen bevis på at jeg med hensikt tok opp feil kort?
Sitat av error
Har hent flere ganger at jeg tar fram mitt legg så ser de bare på det å så får jeg kjøpe.
Så de hvis jeg prøvde på det samme men hadde med venn min sitt legg,
¨så har de ingen bevis på at jeg med hensikt tok opp feil kort?
Vis hele sitatet...

Det med at du tok opp vennen din sin legg, bør du ikke nevne til politiet. Kommer ingen vei ved å si at du helt plutselig greide å ta opp kompisen din sitt kort fra lommeboka. Den beste løsningen er å bruke metoden min, Papir / bildepapir i en gjennomsiktig lomme i lommeboka, dersom de beggyner å skape seg og ringe politiet, drar du lappen utav og spiser den 0 bevis

*Edit dersom politiet kommer etter du har spist opp fake leg, og de spørr hvorfor du ikke ville ta opp id din så sier du bare at du har hørt masse om folk som har fått frastjælt legitimasjon også leker du bare redd og uviten
Sist endret av Slafsen; 14. juli 2006 kl. 23:13.
Hm, om man kjøper alkohol\tobakk med fake legg. Så anmelder butikken det ettersom du har gått dit uttalige ganger, og til slutt finner ut at det er falsk, bestemmer seg for å si at det er falskt, og klipper over det, eller tar det.. Hva hvis du knabber tilbake legget, pelmer det i havet og later som ingenting? Blir du straffa fordi kassadama har sett deg? Sett at jeg også hadde vitner på at hun solgte til meg, men alle de sier bare "Nei, han tok ikke opp legitimasjon".. Hva skjer?
Det er ikke straffbart å ikke bryte loven i Norge. Loven er klar - det er selger som har ansvaret, ikke kunden. Selgeren må følge reglene ellers får han ikke være selger lenger. Når selger ikke får selge varer taper selger penger. Da må han si opp ansatte og tynne ned vareutvalget. Til slutt gidder ingen å handle i butikken hans lenger fordi den er så råtten.
Sitat av margido
Hmm, litt merkelig det der. 18 år for å kjøpe, men kan drikke det visst man er under 18? Rimer ikke helt.. men blir vel på samme måte som røyk. Ingen kan nekte en som er under 18 å røyke da. Uten foreldrene seff
Vis hele sitatet...
Det er hvertfall mine erfaringer, for å si det sånn. Som slashdot sier, det er ikke forbudt og konsumere, bare å selge/gi.