Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3906
Hei!

Hva kan egentlig skje om man blir stoppa i en bil som er godkjent me en type motor, men så står det en annen motor i som er turboladet? Kan de gi meg bot? Hvis de sier de hørte pop-offen, så kan jeg vel bare si det at jeg har montert en kompressor, og så har jeg en bryter eller noe lignende som jeg bruker til å sleppe ut litt luft med, for å "late som om jeg har turbo". Hva kan skje? Får jeg bot? Kan de ta førerkortet? Eller blir jeg bare bedt om å vise bilen min innen den og den datoen?

Dette haster, så veldi fint om noen kunne svare

Mvh Sk2
Du blir nok bedt om å møte til kontroll av bilen, hvis ikke du kan demonstrere denne pop-off effekten på stedet så er det vel best å la være å prøve seg på den unnskyldningen...
I værste fall så blir vel bilen avskiltet, om det er en ganske rå motor da...

En ting jeg lurer på, du skriver at du bytter ut en motor med en turboladet motor? man trenger da ikke skifte motor for det... *kverulant*

Men hvis jeg skulle montert en turbo på en motor å fått, la oss si, 60-70HK mer, ville jeg ikke giddet å montere dump-ventil, dette er jo kun for "show off".
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av laksen
hvis ikke du kan demonstrere denne pop-off effekten på stedet så er det vel best å la være å prøve seg på den unnskyldningen...
Vis hele sitatet...
Menne om jeg ikke kan demonstrere den så er jeg jo egentlig busted da! Kan de gi meg bot på stedet? Ta førerkortet(som er helt ferskt) eller er det fremdeles bare dette om å vise bilen?

Takk for kjapt svar
Sitat av SirKim2000
Menne om jeg ikke kan demonstrere den så er jeg jo egentlig busted da! Kan de gi meg bot på stedet? Ta førerkortet(som er helt ferskt) eller er det fremdeles bare dette om å vise bilen?

Takk for kjapt svar
Vis hele sitatet...
De tar nok ikke førerkort(ikke 100% sikker, men ganske!), de avskilter heller bilen...
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av aphex
En ting jeg lurer på, du skriver at du bytter ut en motor med en turboladet motor? man trenger da ikke skifte motor for det... *kverulant*
Vis hele sitatet...
Det har seg slik at bilen er eu-godkjent me en motor på 150 hk, og nå har den fått seg en ny motor som er turboladet! Den andre har nok kjørt litt og blitt kjørt hardt!
Sitat av SirKim2000
Det har seg slik at bilen er eu-godkjent me en motor på 150 hk, og nå har den fått seg en ny motor som er turboladet! Den andre har nok kjørt litt og blitt kjørt hardt!
Vis hele sitatet...
Ok... daså... men anbefaler deg å droppe dump-vent'en... sjansen for å bli stoppet er jo små, men uansett....

Hvis det er en gammel bil, så blir de jo ekstra mistenksom om du har en heftig aksellerasjon.
Må ikkje glømma at om du skulle havne utfor ei ulykke, og forsikringselskapet finn ut at det ikkje er den motoren som står i vognkortet, så får du avkortning i erstatningen, i verste fall må du ut med erstatning til dei du eventuelt krasjer med, og kansje invalidisere. Er fort snakk om millionbeløp her!
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av aphex
Hvis det er en gammel bil, så blir de jo ekstra mistenksom om du har en heftig aksellerasjon.
Vis hele sitatet...
Jepp, er en 86 modell. Menne glemte å sitere noe i sta, når du sa at jeg har skiftet motor. Ikke jeg som har byttet motor! Er en bil jeg har veldi lyst på, men det er skiftet motor på den nå! Så lurte på hva som kan skje om jeg bare lar den være slik den er! Om jeg bare fjernen dump-offen, så ber de meg om å vise vognkort å førerkort, så trur jeg ikke de gjør noe særlig mere! Er jo til eu-godkjenninga jeg må få satt i en annen motor igjen, eller sette på større bremser å slikt!

Men en ting! Sertifikatet er ferskt, så er ingen råkjører Holder fartsgrensa, så det skal ikke være noe problem at jeg blir tatt i fartskontroll Ligger kanskje i i 85 i 80 sona! Men er ikke så ofte det heller! Menne er så redd for å miste førerkortet Selger jeg turboen å det tjener jeg jo litt peng igjen! Og har en original motor ståenes til akk samme type bil! Hva skjer om jeg setter inn en 1,8 liter i en bil som er regga for 2 liter? Blir det billigere? Eller må jeg forklare meg? Kan jo si at jeg blåste den andre motoren og måtte sette inn en annen! Eller
Bilen må selvsagt være godkjent slik den er! Om du setter i en mye større motor vil du selvsagt få bot og event. bli avskiltet om du blir stoppet/kontrollert... Så må du selvsagt også inn å vise den for biltilsynet, enten for å få den godkjent slik den er, eller for å vise at du har byttet tilbake til godkjent utstyr...

Å kjøre en bil uten godkjent motor (eller andre deler for den saks skyld) er uansett idiotisk. Du setter eget og andres liv i fare. I tillegg kan du drite langt i alt som heter forsikring, og risikere å måtte betale tilbake pengene forsikringsselskapet må ut med om du smeller en annen bil eller lignende.

Sjekk med biltilsynet om bilen kan godkjennes med det utstyret du vil ha, og skaff nødvendige godkjenninger før du kjøper og/eller kjører bilen!

EDIT: "Sertifikatet er ferskt, så er ingen råkjører" En veldig ulogisk setning. De som statistisk sett kjører værst og har høyest skadefrekvens er unge menn som nettopp har tatt lappen
Sist endret av Cikey; 16. juni 2006 kl. 23:53.
Aldri vært noe problem med å få godkjent en bil med større motor enn originalt, så lenge det er ordentlig gjort. dvs bedre bremser, stivere fjærer etc.
Snakk med biltilsynet så får du råd om hva som trengs for å få godkjent bilen med større motor.
drQ
Egendefinert
Og betaler ekstra...
Skal fort være ekstra avgifter på ekstra hestekrefter.
Få bilen godkjent med den motoren så er problemet ditt løst!
Du kan sette inn hvilken som helst motor nesten, men da må som sagt bremser, drivverk og demping utbedres også.

Uansett endringer du gjør på bilen (lakke i en annen farge eller sette inn ny større motor) MÅ godkjennes hos biltilsynet. Ellers kan det bli skikkelig refs om du sku komme ut for en ulykke
Jeg kaster meg i rekken av de som anbefaler deg å få det hele godkjent. Når du enda er ung er det utrolig ødeleggende for deg om du skulle havne i en ulykke og må slite med regresskrav.
Hvis bilen er førstegangsregga i Norge FØR 1-1-1996 så slipper du unna avgifter for effekt. For å godkjenne dette må da bilen være beregna på denne effekten. Det finner du lettest ut ved å ta en tur til merkebutikken til ditt bilmerke og spør der. I tillegg må hele understellet være dimensjonert for denne effekten.

Hvis du skulle bli stoppa med en annen motor får du inndratt førerkort, bot og regning på effektavgifter. Dette følger eieren av bilen der og da, så det nytter ikke skrote bilen.

Kræsjer du, og motorbyttet blir oppdaget gjelder ikke forsikringen, og du må ut med ett enormt beløp....

Angående dumpventil: Denne er viktig for turboen da den slipper ut trykket mellom spjeldhuset og kompressorhuset på turbo'n. På en bar trykk regner man med at en standard turbo har ca 75000 rpm. Hvis trykket ikke slippes ut, slår det tilbake til turboen og bremser denne helt ned på ett halvt sek. Tenk de kreftene som bremser turboen fra 75000 til 0 rpm.
Dumpventil fåes i flere utførelser. Man har RFL'en (real fucking loud), resirk ventilen som sender lufta inn før turboen for å minske turbolagg og div lydløse.
SirKim2000's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey
Sertifikatet er ferskt, så er ingen råkjører" En veldig ulogisk setning. De som statistisk sett kjører værst og har høyest skadefrekvens er unge menn som nettopp har tatt lappen
Vis hele sitatet...
Heh, mine erfaring viser det at det er gamlingene som er farligst i trafikken! Ser det selv når jeg er ute å kjører! Trøkker seg HELT baki ræva på deg! Når jeg var å kjørte før i dag kommer det en gammal gubbe å trøkker seg HELT baki ræva på meg endah jeg holder fartsgrensa! Var t.o.m en som kjørte forbi meg og noen andre i et 2 feltsveg og det var kontroll på motsatt side! Han lå IHVERTFALL i 110! Oxo en annen ting, er på utplassering på skadeavdelingen, og har vært utplassert på flere verksteder oxo! Og vet du/dere hva? Det er INGEN ungdommer som er kunder når jeg har vært tilstede! Det ser jeg når folk kommer å henter bilane! Og så er det splitter nye biler, som er nyregga å greier!(Ser det på skiltbokstavene + nummeret). Men jah, ungdommen har mere fyllekjøring og den slags! Det er jeg enig i! Ungdommen kan også være harde på gassen til tider! Men jeg vil si at det er gamlingane som er farligst forde! Sett de legger seg rett ut i veien når de har vikeplikt slik at man må bråbremse(Ja, må bråbremse selv om jeg ser ut til kanten for å se om trafikanten overholder vikeplikten sin!) Var ei kjerring jeg var borti som bremsa ned, men som bare la seg ut i veien forde! Sjåjørlæreren min måtte da oxo hogge i bremsene samtidig som meg! Sjåførlæreren bante og steika over hu der! Noen folk skulle rett å slett ikke hatt lappen! Blir skikkeli forbanna!

Og en annen ting, for noen uker sia var det er program på tv om noen gamlinger som var på et sånt kurs i forbindelse med lappen! Ta sånn synstest og noe! Og hu ene dama hadde lappen og hadde ALDRI kjørt i sentrum før eller noe! Når hu skulle prøve på egenhånd filma de inni bilen, og hu var en rein trafikkfare! Kjente jeg blei ordentlig sinna inni meg når jeg så det der! MAKAN! Jeg vil si at det er ungdommen som kan mest! Jeg har mistet respekt for eldre i trafikken iallefall!

Jeg har iallefall lappen, er ute å kjører, og jeg ser hva slags trafikanter jeg kommer over! Eldre er de verste! Og ja! Siden lappem er fersk så kjører jeg forsiktig i trafikken! Holder fartsgrensen å det der! Men jah, jeg er ikke feilfri og jeg er ingen verdensmester! Bare så det er sagt! Men jeg personlig mener at jeg kjører bedre enn mange andre eldre!


Men til alle sammen, takk for alle svar
Vil heller si at ungdommer som nettopp har fått førerkortet(under et år), kjører litt for rolig. Mens etter denne "perioden" vil de fleste "prøve" bilen sin, og kjører for det meste for fort, dette gjelder såklart ikke alle... Men har også sett ganske mange i alderen 40-60 som er ganske aggressiv i trafikken, forskjellen er jo erfaring på veien, men etter å ha kjørt i f. eks. 20 år så glemmer de jo mye av de enkle trafikk-reglene. Motorveier er et stort problem for de fleste over 30 har jeg merket her i trondheim...
En ting jeg ikke forstår er hvorfor du skal fjerne pop offen? Den skåner jo turboen din. Hvis du blir stoppet i teknisk kontroll og du har en turbomotor under panseret ser jo ehnver det. Det er ikke pop offen som avslører deg. Anyway, det koster ikke mer enn 500 spenn for kontroll hos biltilsynet av en slik gammel bil. Du slipper alt av avgifter og toll. Men siden du har endret motorytelsen såpass mye som det blir med turbo må du nok forbedre bremsene og muligens også resten av drivverket.
Pop off ventiler blir ikke brukt på vanlige biler, det er en fjerbelastet ventil som blir brukt på forskjellige racerbiler. Den er konstuert for åpne seg vist ladetrykket overstiger en viss verdi.
En dumpventil eller resikuleringsventil derimot er som regel montert på bensinmotorer med turbo. Dette pga at den skal slippe ut det store mottrykket som bygger seg opp mellom turboen og innsugsmanifolden når gassspjeldet stenger seg. Slitasjen på turboen minker, samtidig så turboen fortsatt snurrer så du raskere får ladetrykk igjen når gir gass. Derfor er det ikke annbefalt å fjerne dumpventilen.
Sitat av hagseth
Pop off ventiler blir ikke brukt på vanlige biler, det er en fjerbelastet ventil som blir brukt på forskjellige racerbiler. Den er konstuert for åpne seg vist ladetrykket overstiger en viss verdi.
En dumpventil eller resikuleringsventil derimot er som regel montert på bensinmotorer med turbo. Dette pga at den skal slippe ut det store mottrykket som bygger seg opp mellom turboen og innsugsmanifolden når gassspjeldet stenger seg. Slitasjen på turboen minker, samtidig så turboen fortsatt snurrer så du raskere får ladetrykk igjen når gir gass. Derfor er det ikke annbefalt å fjerne dumpventilen.
Vis hele sitatet...

Nå må du ikke ta deg vann over hodet her. Det du kaller pop off er en WasteGate. Den slipper ut eksos fra grenrøret før turboen, for å begrense trykket til fastsatt verdi.

Hva du mener med "vanlige biler" og "racerbiler" skulle jeg likt å visst. Er en Audi A3Turbo en "Racerbil"? For den kjører på 0,6 kg ladetrykk og gir 150 hester. Den har både wastegate og resirkventil.

Resirkventiler er både levert på diesel og bensin. Har du noengang hørt en Hiace tubodiesel som dumper luft? Tror nok ikke det nei.

Personlig mener jeg dumpventil er for pyser. Lyden turboen lager da den får lufttrykket tilbake er 10 ganger kulere enn en dumpventil som lager plystrelyd. Seff blir det mye slitasje, men turboen tar ikke mye skade av det så lenge trykket ikke overstiger ca 0,7 bar. Jeg hadde en Audi 100 Turbo med 20V femmer som ga 280hester på 1 bar. Trykket kjørte jeg rett tilbake til turboen. Kjørte ca 20000km med den bilen og merket ingen slitasje da jeg sjekka turboen.
Nei jeg mener ikke wastegate.
Her kan du lese hva en pop off er: http://entertainment.howstuffworks.com/champ-car14.htm
Denne er kalibrert for å slippe ut ladetrykket når den overstiger en viss verdi slik at alle som deltar i løpet skal kjøre med likt ladetrykk¨på motoren.

Forskjellen på en dumpventil og en resirkuleringsventil er er dumpventilen slipper luften rett ut i atmosfæren, menst resikuleringsventilen slipper luften inn på innsugssiden av turboen.
Har bilen luftmengdemåler så er det resikuleringventil som blir brukt, har den mapsensor så fungerer begge alternativene like godt.
Offameg. Folk som leser EN ting og hevder hardnakket at dette er eneste riktige har jeg ikke sansen for.

Ok, hvor skal man starte tro...

Det du har lest på how stuff works er det noe sannhet i. På seint 80 tallet i USA kjørte de "Formel 1" (kaller det formel 1. Heter ikke det, men no ala samme bilene) med turbo. De brukte ikke restriktor, men en sånn "pop off" ventil. Dette var for at bilene skulle få sånn ca lik effekt. Det var da om å gjøre å ligge så tett oppunder grensa for at den skulle løse seg ut. Hvis den løste seg ut mista man all lufta i innsuget og bilen tapte seg. En slags form for straff. Om dette praktiseres stort i statene veit jeg ikke nå, men overalt ellers i verden er det restriktor som teller. Det er en trakt som plasseres forran turboen for å begrense mengde luft som kommer inn i motoren. På WRC bruker man 45mm eller 50mm (er ikke 100% sikker) restriktor.

Her i Norge brukes Pop off ventil til å tømme innsuget for luft etter at man har sluppet gassen. På engelsk heter den samme ventilen blow-off valve. Så det du refererer til har egentlig ingen ting med denne tråden i det heletatt men gammel teknikk for å retferdiggjøre div race.

www.summitracing.com
"Pop-off ventil" eller "blow off valve" som brukes på vanlige biler har du her:
http://www.turboxs.com/shop_prod.php?what_category=2
Det jeg ville fram til er at det heter ikke "pop off" men "dumpventil". Veldig mange som tror dette er det samme men det er det ikke.
Sitat av boogeyman
Resirkventiler er både levert på diesel og bensin.
Vis hele sitatet...
Men siden vi er i diskusjonshumør i dag tillater meg å rette litt på dette. Da dieselmotorer ikke har gasspjeld går det ikke med resirjuleringsventil/dumpventil på dieselmotorer. (Ja vet det finnest noen som selger elektrisk styrte ventiler, men disse har ingen hensikt utenom å lage lyd)
Sitat av hagseth
Det jeg ville fram til er at det heter ikke "pop off" men "dumpventil". Veldig mange som tror dette er det samme men det er det ikke.

Men siden vi er i diskusjonshumør i dag tillater meg å rette litt på dette. Da dieselmotorer ikke har gasspjeld går det ikke med resirjuleringsventil/dumpventil på dieselmotorer. (Ja vet det finnest noen som selger elektrisk styrte ventiler, men disse har ingen hensikt utenom å lage lyd)
Vis hele sitatet...
Sorry kamerat. Der tok jeg litt feil. Men da er vi enig om at kjært barn har mange navn da. hehe.
Ja, vi er vel det (20 tegn)
OFFTOPIC:


Ok, nå skal ikke jeg påstå at dette er det riktige, men jeg har altid lært at det er slik det er:

Dumpventil brukes for å slippe ut overtrykket som bygger seg opp når man stenger gasspjeldet, for å avlaste turboen. Den fungerer slik at det er ei fjær som trykker ned ett stempel som hindrer trykket å slippe ut ved åpent gasspjeld. En slange fra innsuget sørger for at det er likt trykk på begge sider av stempelet ved åpent gasspjeld.
Når man stenger gasspjeldet, vil det bli vakum i innsuget, og på oversiden av stempelet i dumpen. Det blir da mye høyere trykk på undersiden, og fjæren vil da spenne seg opp og slippe ut trykket. (se tegning)

http://i60.photobucket.com/albums/h1...mpventil-1.jpg

Pop-off brukes som en sikerhetsventil for å forhindre at det i det heletatt blir for høyt trykk! Dette er i prinsippet en fjær som stenger et stempel. Når trykket blir for høyt, gir fjæren etter og slipper ut trykket. Jo hardere fjær, jo høyere trykk må til for å løse den ut.
(se den andre tegningen)

http://i60.photobucket.com/albums/h1.../pop-off-1.jpg

Wastegate er som tidligere nevnt, en ventil som slipper eksos forbi tubinen, og har ingenting med dump og pop-off å gjøre.


edit: retta en liten feil på tegningene
Sist endret av Sarv_2; 17. juni 2006 kl. 23:16.
Stemmer dette. Fint forklart med tegningene dine. Det eneste jeg vil rette på er at pop-offventilen sitter som regel på manifoldsiden av gassspjeldet. Grunnen til dette er at ventilen ikke skal løse ut når man stenger gassspjeldet.
Sist endret av hagseth; 18. juni 2006 kl. 07:22.