Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 959
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg lurer enkelt å greit på hvilke lover og regler som gjelder for å henge opp plakater rundt om i byen. For ikke lenge siden så hang det "knus bilen" plakater rundt om i hele byen, som var signert av natur og ungdom. Dette var egentlig bare a4 ark med et enkelt budskap om å la bilen stå, men de hadde helt sikkert ikke spurt noen om lov til denne aksjonen og da regner jeg med at den er ulovlig. Så jeg lurer litt på hva dem kan ta meg for hvis jeg skulle få det innfallet å spre mitt politiske budskap på samme måte. Kanskje viktig å få frem at det verken er rasistisk eller diskriminderende på noen som helts måte det jeg har planer om å henge opp.
Vet ikke så mye om du kan blitt straffet for noe sånt, og hvilken straff du får hvis det er tilfellet. Bare ikke skriv fullt navn og adresse på plakaten, så kan du nok komme unna med det meste.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Det jeg trodde også. Skriver ikke hvem jeg er eller noe slik, men i værste fall blir jeg filma og dem kjnner meg igjen. Tipper det holder med ei lita bot for forsøpling uansett og thats it. Folk her er veldig som "folk felst", altså høyrevridde.
Dette må man jo gjøre noe med.

edit: nå er jeg full og ufin, evt. plakater skal sjekkes for skrivefeil, så ikke tenk på meg som en idiot, selv om jeg kanskje er det.
Sist endret av Mith; 16. juni 2006 kl. 21:27.
nye lover fra (ikke siter meg på dette) 2000 en gang, som sier at alle plakater må ha et "formål". Det er altså ulovlig å henge opp plakter som ikke reklamerer for noe konkret. Det er kanskje en av de forbrytelsene det er vanskeligst å bli tatt for, men skulle du bli tatt må du nok ut med rundt 3000 i bot, det samme som det er å henge opp stickers.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vis meg den lova! Trur den ikkje før eg ser den, fordi den ville vere _TOTALT_ ulogisk!
du kan lese noen reaksjoner her, det er sikkert mer, men da kan du google det selv.

her kan du finne noen som fikk bøter!
Sist endret av username:; 16. juni 2006 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av username:
du kan lese noen reaksjoner her, det er sikkert mer, men da kan du google det selv.

her kan du finne noen som fikk bøter!
Vis hele sitatet...
Uh-oh? Det der har ikkje med innhaldet på plakatane å gjer, men med kor dei er opphengt.
Du trenger ikke tillatelse til å henge opp plakater generelt, men derimot får man bøter for å henge dem på steder det ikke er lov, som er de fleste. Det er jo (noen alt for få) dedikerte plakatvegger, men latterlig få, så... bruk regelen "henger det mye annet der er det sikkert greit", så går det for det meste bra, spes hvis det er ting som helt tydelig har fått henge en stund. Ellers vanker det gjerne en 500-lapp i bot pr synd.