Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6652
La oss si at du har vært på byen en fuktig kveld, du går oppover gata i midtbyen for å ta bussen.
Når du setter deg ned i vinduskarmen på bunnpris, for å tenne deg en røyk får du øye på ei veske.. Stor, hvit.. Med andre ord, snadder ;P

Du går bort, ser deg rundt. Ingen å se, du åpner veska. Neddi der ligger det en bunke med sedler! Her er det snakk om lapper i 200 - 1000 størrelsen.. Kan si det er ca 4000 - 6000 oppi der.


Det jeg lurer på, hva gjør du?
Slår samvittigheten inn å sier "nei dette må jeg levere til politie!".
Eller tar du med deg shit'n hjem å bestiller ny hd ?


(Dette var en fuktig kveld på byen )
Jeg har ikke samvittighet til å beholde slikt, så jeg ville ha levert den til politiet, og du får sikkert finnerlønn, som er penger med god samvittighet...
Det kommer vel ann på om jeg htrengte penger sårt eller ikke den dagen. Men jeg ville vel kanskje tatt noe av det for å så gitt det til politiet.
Drikker opp penga!
Hmmm... vent ihvertfall med å bruke penger til du vet om det har vært noen ran i omerådet (lever inn til politiet og forklar!)
Jeg ville ikke hatt samvittighet til å bruke noe!
Sist endret av multisync; 12. juni 2006 kl. 21:23.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg var i sentrum med en kompis en gang for en del år siden, hvor vi snublet over et seddelknippe med 2500 USD i. Folk som går med så mye penger i kontanter (og samlet i et seddelknippe som attpå til er så dårlig passet på at de mister det på bakken) er enten for dum eller for rik til at de trengte å få dem tilbake. Moralsk forkastelig kanskje, men når du er ung og vil ha penger var det en enkel sak.
Jeg ville tatt rubbel og bit. Veska og alt uten verdi hadde jeg brent.
Haddet det vært i desember hadde jeg nok levert veska inn, eller hvis det var på hjemplassen min. Ellers hadde jeg tatt alt.
Sitat av aphex
Jeg har ikke samvittighet til å beholde slikt, så jeg ville ha levert den til politiet, og du får sikkert finnerlønn, som er penger med god samvittighet...
Vis hele sitatet...
Ved penger, pengepapirer, og kort, så har du KRAV på 10% finnerlønn men det blir jo bare 400 - 600 kr. småpenger :P
Bunke som i "ikke tatt ut av automat, men som hentet i banken, med papirforseglig rundt?"
sry. litt offtopic
Siden jeg er i pengenød så hadde jeg nok tatt alt. Hva jeg hadde gjort ellers vet jeg ikke, hadde sikkert tatt alt da og.
Hadde levert de til politiet, eller til eier (om navn, tlf nummer eller noe slikt var å finne i veska).
Og ja, jeg hadde sagt at jeg skulle ha mine 10% som jeg faktisk har rett på
Litt må man da ha.

Om man gir det til politiet, vil de da gi deg 10% finnerlønn, eller venter de til de finner eier eller noe?
Ville vertfall sjekket den grundig om event. navn stod der.

Ville antagligvis levert den uansett, VET hvor drit det er å miste ting ;P
Jeg ville tatt kontantene for så å levere igjen veska på politistasjonen og sagt at jeg fant den uten penger. Likevel kjekt for dem som mista den å slippe å skaffe bankkort, førerkort, bilder og kanskje andre ting man har i veska og alt det der.

Jeg hadde ikke forventa og fått igjen pengene hvis jeg hadde mista "veska"/pengboka mi. men hadde vært veldig glad hvis jeg hadde funnet igjen lommeboka likevel. Hadde selvfølgelig vært fryktelig kjipt om jeg hadde mye penger i den, men sikkert noen som ble glad. Får bare håpe det var en god person. (så god som man kan bli av dem som ikke leverer tilbake pengene)
vis meg paragrafen hvor det står at man har rett på 10% av summer. hva skjer hvis du finner et bank kort? har du rett på 10% av det som står på kontoen? tvilsom.. men digg om det var sånn, og du fant kortet til røkke
Politiet ANBEFALER å gi 10%, du kan selv velge hva du vil gi, hvis noen finner det du har mistet..

personlig ville jeg beholdt vesken en stund, og se om noen etterlyste den =) hvis ikke, party =)
http://www.lovdata.no/all/tl-19530529-003-0.html

Vær så god, les loven om hittegods, asphaug.

"Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500."
Husker jeg og 3 andre var på danskebåten også fant jeg en konvolutt som lå i sprekken mellom senga man drar ned fra veggen og veggen. Jeg åpna den og der lå det over 7000 i danske penger... Vi satt jo å delte dissa, 500 til deg, 500 til deg osv Det var dritkult
Tar spenna bruker dem på ny hw å fest og faenskap, mest det siste..
eid :P

da vet jeg om en liten onkel politi som skylder meg penger :P

var ikke det de fortalte meg =(
tar dem selvfølgelig.. kjøper aksjer for dem og blir styrtrik og bruker alt opp på fest og fyll
Hadde nok satt inn annonse i avisa: "Pengebeløp funnet, kan hentes hos xxx. Du må selvsagt beskrive hvordan pengene ser ut slik at jeg vet de er dine" :P
Sitat av asphaug
eid :P

da vet jeg om en liten onkel politi som skylder meg penger :P

var ikke det de fortalte meg =(
Vis hele sitatet...
"Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel."

De kommer sikkert til å si at de har sendt et brev, og du ikke har svart på det.
Om du sier du ikke fikk noe brev, så skylder de sikkert på postverket.
Har komt opp i slike sitvasjoner mange ganger og jeg har altid kontaktet politiet eller ringt personen som står på førerkortet ,men har aldri fått noe for det

Da pengene!!
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Hmm, rart å se hvor forskjellige folk er

Selv ville alt gått etter alkoholprosenten i blode, hadde jeg vært drita! Ville jeg seff tatt det med meg hjem, veska ville jeg vel kasta i ei søppelbøtte.
Morgenen etter våkner jeg med en bunke sedler.. "wtf?" men det går vel fort over til, "eeeey ;D".

Hadde jeg bare vært i "formen", som vi så fint kan kalle det, ville jeg vel levert det til politie! Men ey, de kvalme jævlene der kan være slipe, så jeg ville ringt først, fortalt at jeg hadde funnet 6000 spenn, jeg skal ha 10 - 15% i finnelønn. (Ringer fra telefonautomat )





Men la oss si at dere finner dette sammen en pose snø, ikke tvil om at det er narkopenger!
Vil dere da endre synspunkt å beholdt pengene? (dere som ville levere tilbake!)
Eller ville dere fortsatt vært vår trofaste statsborger som gjør sin plikt i dette samfunnet og levert tilbake rubbel å bit?
Sitat av DreieR
Du må selvsagt beskrive hvordan pengene ser ut slik at jeg vet de er dine"
Vis hele sitatet...

Hvordan pengene ser ut? Er det mye å velge mellom...?

**Ring, ring**

1: "Hei, jeg tror du har pengene mine"

2: "Hmmm.. jaha, hvordan ser de ut?"

1: "De var liksom, jah, av papir, og den ene sto det noen tall på"

2: "Å hei, ja, disse er dine, kom å hent de"

Saklig.. greit nok at det er veldig offtopic, men til og med jeg hadde ringt på den annonsen hadde jeg ikke engang vært på byen en gang.
jeg hadde faktisk lett beholdt pengene. Gjør som en tidligere her sa, latt alt annet være der fortsatt, førerkort, papirer, osv. Men nappa ut pengene.

HJadde det derimot vært en hel "narkoveske" hadde jeg beholdt alt, og evt. solgt stæsjet som var med=)
Jeg tror jeg hadde sett an veska også, er det 7000,- i en veske kan du banne på at det er en svindyr Louis Vuitton el.l.! Gitt den til mamma.. det er jo ganske moralsk!
Jeg ville gjort handlinger etter som dagsformen var.. hadde det vært bort i mot 10.000,- så hadde jeg tatt pengene, brent resten. og hvitvasket
Kommer ann på hvordan jeg ligger ann.
Hadde det vært noen titusener hadde jeg vel tatt ut 1-2tusen til meg selv, levert til politistasjonen og tenkt at personen som eier den bør være glad han får noe.
Hadde ikke tatt alt uansett.
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Sitat av el_bamso
Jeg tror jeg hadde sett an veska også, er det 7000,- i en veske kan du banne på at det er en svindyr Louis Vuitton el.l.! Gitt den til mamma.. det er jo ganske moralsk!
Vis hele sitatet...
Så bruker mora di veska når hun er i byen dagen etter, møter hun eieren som viser seg å være dama til en narkokonge elns :P


Men pengene er jo dop money da .. Ezy cash liksom..

Dope som måtte ligge oppi den ville jo vært lett å fått solgt videre, ville tjent meg noen penger på det
Jeg hadde tatt pengene, tømt innholdet rundt omkring og slengt fra meg veska et hvilketsomhelst offentlig sted.

Hadde det vært et bankkort oppi der hadde jeg prøvd meg på trikset med å ringe fra banken. (Ringe fra telefonkiosk, si det er fra banken og at de har fått inn kortet, personen må gi meg koden så jeg kan ordne samme koden på det nye kortet.)
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Banker skal ikke ha rutine for sånt. Enten er pinkoden generert av en maskin og sendes på en lapp med kortet, eller så må man inn i banken og endre den personlig. Personer som jobber i banken skal ikke kunne pinkoden din, og man bør absolutt nekte å oppgi den uansett hva grunn de gir. Gir man så vekk pinkoden er man uvitende og/eller naiv.
Rett på politistasjonen og kreve finnerlønn 10%.

Å stjele pengene gir deg en kortvarig gevinst, mens å ikke stjele pengene gir deg en langvarig gevinst. Det kan være greit å tenke på senere hvor simpel man ikke gjorde seg.(etter min mening)
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Hva om det var DERES veske\bagg ?

Jeg hadde gjort alt for å knekt nakken på den som hadde bøffa 6000 fra meg
Jeg hadde levert veska slik at personen som mista den ikke mister visakortet og annet irriterende. Pengene var borte da du fant den.
jeg hadde ikke nølt... gratis knark og fyll.
Det minner meg om noe en kompis av meg fant!!!

Han fant en lommebok med 5kredittkort i med koden rett vedsiden av pluss 5tusen kr!!
Jeg vet hvem det er nå, han eier en skjokolade butikk hær i moss!
Han ga den tilbake og får gratis skjokkolade resten av livet !

Hva ville dere gjort a?
Jeg ville nok ringt politiet og levert den inn. Grunnen er nok at jeg hadde fått samvittighetsproblemer hvis jeg ikke gjorde det.

Har selv mista en lommebok med over 3k i, en uærlig jævel fant den, og jeg så ikke noe mer til de pengene. Jævli kjipt når du akkurat har konfirmert deg, og skal til byen å handle ny mobiltelefon. Svømte ikke akkurat i penger på den tiden, så jævli typisk å miste lommeboken akkurat den dagen jeg har penger i den
Skulle likt å finne ut hvem som tok den dog, jeg er ikke akkurat den som ypper til bråk, men den personen skulle faen fått høre det

edit: post 100 =)
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Hadde dere levert veska hvis det ikke lå noe id-papirer i den ?

Det var KUN penger å crack. Det lukter narkospenn av den
Politie ville neppe funnet ut hvem det var, hvis det lå dop å penger i den, å tror ingen er så dumme at de registerer den til snuten som mistet :P
6000 spenn på denne måten ville vært meg en drøm. Litt etterforsking av dette
før bruk hadde vært lurt, men jeg ville unngått å sette dem i en bank.

Ville antagelig gått til kjøp av en gitar eller noe. :P
hver eneste gange jeg har mistet mobil / lommebok / mp3spiller / noe som helst av verdi, så skjer det ikke at det blir levert tilbake! Har fått lommebok med kun kort og ingen kontanter tilbake, men det er jo kjipt det også.

Så, følger regelen, "det andre gjør skal du også gjøre mot dem"

Hadde tatt alle pengene og kasta kortene i en grøftekant!
Jeg ville nok tatt pengene, og hvis det var andre gjennstander som kunne hatt verdi for personen som mistet vesken, vill jeg levert den et sted hvor den ville blitt levert tilbake. Selvfølgelig uten å røpe min identitet..
Jeg hadde tatt alt av verdi. Halvparten av de som sier de hadde levert tilbake alt, juger
jeg liker penger så tror ikke de ville funnet veien tilbake til den rette eieren
Min handling :

Om veska tilhørte noen jeg kjente, så hadde jeg levert tilbake alt! Hadde ingen sett meg og jeg ikke kjente eieren så hadde jeg tatt penga å levert veska hos politiet! Og sagt at jeg fant den tom! Som det er sagt tidligere i posten så er det kjedelig å måtte skaffe førerkort, bankkort å slikt på nytt! Vet åssen det er! Iallefall om det er nøkler i veska! Til hus og slikt!

Men pengane hadde jeg beholdt om jeg ikke kjente personen! "Finnern er vinnern", er det ikke slik man sier det
Bakrus
Pumpkin's Avatar
Trådstarter
Hvorfor er det ingen som har sendt veska i posten ? :P

Ville jo vært mistenkelig om du kommer med ei veske tom for verdisaker\penger, så sier eieren at det var 6000 oppi der ? :P
Sitat av Pumpkin
Hvorfor er det ingen som har sendt veska i posten ? :P

Ville jo vært mistenkelig om du kommer med ei veske tom for verdisaker\penger, så sier eieren at det var 6000 oppi der ? :P
Vis hele sitatet...
Mistenkelig? Noen ville kanskje lure. Menne det finnes faktisk folk som bare tar pengane og stikker av og lar vesken eller nå hva d skulle være, å så stikke! Har aldri du funnet en tom lommebok me f.eks førerkort å slikt oppi?
Seff synd for den som mister pengene...men tenk litt på det, er man så IDIOT at man går med et 4-sifret beløp veska i dagens samfunn...og så klarer å MISTE veska? Da trenger man tydeligvis ikke de pengene.

Jeg hadde tatt pengene, solgt ting av verdi, og delt med venner og familie. Både jeg og flere i familien er stein blakke til tider, og vi er ikke særlig glade i folk som er så rike at de bare mister en masse penger slik. Da har de tydeligvis mer enn nok av dem.

Hadde blitt et stor fest ihverfalt
Sitat av Lille My
Seff synd for den som mister pengene...men tenk litt på det, er man så IDIOT at man går med et 4-sifret beløp veska i dagens samfunn...og så klarer å MISTE veska? Da trenger man tydeligvis ikke de pengene.

Jeg hadde tatt pengene, solgt ting av verdi, og delt med venner og familie. Både jeg og flere i familien er stein blakke til tider, og vi er ikke særlig glade i folk som er så rike at de bare mister en masse penger slik. Da har de tydeligvis mer enn nok av dem.

Hadde blitt et stor fest ihverfalt
Vis hele sitatet...
Enig med deg der må jeg si! Dem som klarer å miste penger har for mye av dem!

Men en ting jeg ikke skjønner helt her, du sier at du/dere er stein blakke til tider, så hvorfor bruke pengene på fest? Hvorfor ikke bensin, bruke de til strømregninga kanskje? Skjønner meg ikke helt på folk som sier de har så dårlig råd, men på fest å sånn drar de på! Drekker bort pengane, og mange røyker dem oxo bort! Dette får meg til å stille et spm-tegn!
Sitat av SirKim2000
Enig med deg der må jeg si! Dem som klarer å miste penger har for mye av dem!

Men en ting jeg ikke skjønner helt her, du sier at du/dere er stein blakke til tider, så hvorfor bruke pengene på fest? Hvorfor ikke bensin, bruke de til strømregninga kanskje? Skjønner meg ikke helt på folk som sier de har så dårlig råd, men på fest å sånn drar de på! Drekker bort pengane, og mange røyker dem oxo bort! Dette får meg til å stille et spm-tegn!
Vis hele sitatet...
Tja jeg hadde gitt en god del til den familien jeg har som TRENGER strømregningpenger osv...selv er økonomien slik at jeg har til skolebuss og mat, kanskje ikke alltid like mye mat jeg burde...så har jeg ekstra penger er blir det heller fest enn å spare . Kanskje kjøpt meg noe nye klær osv, sånne ting jeg er steinblakke på. Alt annet enn det absolutt nødvendingste..

Litt OT, men jeg har ikke tenkt å ta lappen eller begynne å røyke pga hvordan min økonomi er. Så jeg tenker da litt fornuftig før jeg bruker penger på tullball.