Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3092
Hei

Ble for noen måneder siden stoppa av onkel og tatt for kjøring i amf-rus, Har ikke hørt et ord etter det skjedde, verken fått svar på blod-prøver eller beskjed om hvor lenge jeg mister lappen. Det skjedde i februar, så det skulle vell vært klart nå..... Så til mine 2 spørsmål:

1.Hvor lenge må jeg regne med og vente på svar, og hva er det trolig straffa blir?

2.Kan jeg kjøpe meg en moped og bruke i stedet uten at det blir noe stress og kav utav det?

Første gang jeg har blitt busta for narkotikum i mitt liv så har null peil på hva jeg egentlig bør gjøre, kanskje skaffe meg advokat og?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
1. Ta kontakt med Politiet selv og få svar på dette.
2. Nei, du kan ikke kjøre noe med motor når du har blitt fratatt førerkortet
En jeg kjenner mistet lappen men beholdt mopedførerkortet, kan ha bruke det da?

Hvordan ble du tatt btw?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av cryo
En jeg kjenner mistet lappen men beholdt mopedførerkortet, kan ha bruke det da?
Vis hele sitatet...
Såklart ikke. Når du er såpass retard at du begynner å kjøre bil når du er beruset sier det seg selv at du ikke bare kan tusle hjem etter å ha mistet lappen og plukke opp f.eks en motorsykkel og kjøre videre. Du fratas retten til å føre samtlige førerkortpliktige motorvogner, derunder moped. (Vegtrafikklovens § 33)
En jeg kjenner kjørte for fort å mistet lappen på stedet. Han søkte om å kunne kjøre moped, og fikk det.

Nå vet ikke jeg hvordan det er når du blir stoppet i rus påvirket tilstand.
Trådstarter
9 0
Sitat av cryo
En jeg kjenner mistet lappen men beholdt mopedførerkortet, kan ha bruke det da?

Hvordan ble du tatt btw?
Vis hele sitatet...
De kom bak meg med blålys helt uten videre, ba meg komme ut og snakke så spurte han meg om jeg hadde rusa meg på noe og lyste meg inn i øynene med ei lykt. Så bar det av gårde til blodprøve/avhør. Har sterk mistanke om at de har blitt tipsa på forhånd.

Har sett mange gamle alkiser som renner rundt på moped derfor jeg lurte + noen som mente det var lov å kjøre moped fordi om du mista billappen... men er usikker derfor jeg spør her.
har vært sånn tideligre at hvis man er over 20 år. stilles det ikke krav til mopedførerbevis, men mye mulig det er kommet nye regler nå.

p.s hold deg langt unna veien, mye mulig jeg høres moralsk ut nå. men du utsetter deg og alle andre for stor fare.
Trådstarter
9 0
En ting til, Jeg har lært leksa mi, vet at det er retarded det jeg gjorde osv. Men ser heller framover en å dvele ved det gamle. what's done is done. Ikke uroe dere det skjer ikke igjen fra min side
Off-topic: Mopedregler: Man trenger fortsatt ikke ta mopedlappen når man er over 20, men man må ha den. Det ordner man enkelt ved å søke om det og betale noen hundrelapper.
Skal gi det et godt tips, bare kjør bila di du. Sjangsen for at du blir stoppa er så sykt liten. du har sikkert rukket å få tilbake lappen før de har stoppa deg uten Kjenner mange som er ute å kjører hele tia og de har ikke alppen
Sitat av chanel
Skal gi det et godt tips, bare kjør bila di du. Sjangsen for at du blir stoppa er så sykt liten. du har sikkert rukket å få tilbake lappen før de har stoppa deg uten Kjenner mange som er ute å kjører hele tia og de har ikke alppen
Vis hele sitatet...
er nokk bot,a folk er redd for? eller ser jeg ikke noen grunn till å sjøre så mye du vill!
mistar man lappen for bil, kan man kjøre annet. mister man retten til og kjøre motorisert kjøretøy kan du ikke engang kjøre plenklipper på 4 hjul!

Sitat av CCCP
er nokk bot,a folk er redd for? eller ser jeg ikke noen grunn till å sjøre så mye du vill!
Vis hele sitatet...

problemet her er at når du har mistet lappen i eks 2 år, og blir stoppet i bil i sperretiden , så blir den automatisk oppjustert til 5 FEM år :O
Vel, regner med at du samtykket til at de skulle ta lappen din?
I tilfelle, så har de jo all mulig tid til å "etterforske" saken din.
Hvis du ikke samtykker til at de tok lappen din, så har de en tidsfrist å holde, da må de evt. gi deg tilbake lappen hvis de ikke overholder fristen.
(De vil likevel beslaglegge førerkortet, men det gir deg straks en del rettigheter).
Det er så teit og miste lappen pga amf rus.. For det første er det ingen spesiell rus, kun en tilstand.
Jeg brukte en del amf før, og min mening er at man blir en bedre sjåfør på amf. Folk jeg kjenner sier også at de kjører best på det.. Man er mye mer oppmerksom.

Min mening iallefall..
Heia! Jeg har blitt tatt 4 ganger for fyllekjøring og amf og slikt. ble en rettsak. Jeg har nå fått tilbake lappen pga en masse kompliserte greier. Men jeg kjørte moped en stund ja. gikk helt fint det. Ble stoppet en gang. viste legitmiasjon å fikk kjøre videre! trimmet var den også så løp og kjøp!
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av ramanza
Det er så teit og miste lappen pga amf rus.. For det første er det ingen spesiell rus, kun en tilstand.
Jeg brukte en del amf før, og min mening er at man blir en bedre sjåfør på amf. Folk jeg kjenner sier også at de kjører best på det.. Man er mye mer oppmerksom.

Min mening iallefall..
Vis hele sitatet...
Etter egen erfaring så vet jeg at amfetamin booster deg opp og gir deg en falsk trygghetsfølelse. Du blir fet i formen, og tror gjerne du er best i hele verden til alt! Sannheten er en helt annen. Jeg ser på amfetamin som ett av de verste stoffene som finnes. Det er klart at du kan kjøre bil greit i amfrus, men hva når nedturen kommer? Hva med de gangene du føler deg som kongen, og tar den fatale forbikjøringen?

Setter ting litt på spissen her, men man blir absolutt IKKE mer oppmerksom av amfetamin, snarere tvertimot...
Brodern ble tatt i fylle kjøring, han mista lappen i 3år
Trådstarter
9 0
Fikk telefon for et par timer siden... De hadde blitt regna om til 1.5promille + jeg har en legems beskadelse sak på meg i tillegg, Blir vel ganske streng straff tenker jeg? This sucks!

Edit:En ting til, Har det gamle mopedførerbeviset fra når jeg var 16 liggendes, skulle ikke de vær nok til å anskaffe seg moped?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sånn i følge loven har du ikke lov til å kjøre moped.

Har du ikke hørt noen ting mellom Februar og nå? Hvis du ikke har skrevet under noe papir på at du godtok at de tok lappen din, kan du bare spasere og hente den ut igjen.
Trådstarter
9 0
Sitat av Ond^Sofa
Sånn i følge loven har du ikke lov til å kjøre moped.

Har du ikke hørt noen ting mellom Februar og nå? Hvis du ikke har skrevet under noe papir på at du godtok at de tok lappen din, kan du bare spasere og hente den ut igjen.
Vis hele sitatet...
som sagt fikk telefon i dag.. og det hadde blitt regna om til 1.5 promille så er nok over og ut med den lappen, skrev og unna på allslags skit når jeg ble avhørt etter jeg hadde blitt tatt. Har ikke hatt så mye med politiet og gjøre forutenom den andre saken jeg nevnte så vet svært lite om hvordan ting fungerer.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ah okay. Hvis du noen gang blir stoppa og de tar fra deg lappen der og da, så er det i hvertfall en gylden regel at du aldri skriver under på at de stikker av med lappen din..

Når det er sagt, så er det bra at du har lært, så må vel ta straffen som en mann
Angående det å kjøre moped, Kjenner flere som har mista sertifikatet pga fyllakjøring, inkl. min far. Pappen ringte til lensmanskontoret å spurte om det var greit at han kjørte moped. De var ingen problem siden han var over 20 år, forda har man lov å kjøre moped uten noe moped sertifikat. Mulig at det er komt nye regler på dette, men pappen kjører nå rundt på sin moped å har aldri hatt noe problemer med det. lensmannen bor i nabolaget å er fullstendig klar over situasjonen. Så ta en tlf til nermeste politistasjon/lensmannskontor å spør.
Tror ikke det kommer til å by på noe problemer.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av gtuborg
Angående det å kjøre moped, Kjenner flere som har mista sertifikatet pga fyllakjøring, inkl. min far. Pappen ringte til lensmanskontoret å spurte om det var greit at han kjørte moped. De var ingen problem siden han var over 20 år, forda har man lov å kjøre moped uten noe moped sertifikat. Mulig at det er komt nye regler på dette, men pappen kjører nå rundt på sin moped å har aldri hatt noe problemer med det. lensmannen bor i nabolaget å er fullstendig klar over situasjonen. Så ta en tlf til nermeste politistasjon/lensmannskontor å spør.
Tror ikke det kommer til å by på noe problemer.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å gjøre det.. Loven er veldig klar

fra lovdata..
§ 11. Førerett for klasse M

Innehaver av førerkort i klassene A1 og A ervervet før 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M, og internasjonalt for tohjuls moped. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse M.

Innehaver av førerkort i klasse B ervervet før 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M, og internasjonalt for klasse M kode 147. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse M.

Innehaver av førerkort i klasse T ervervet før 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse M.

Innehaver av førerkort i klasse B1/B kode 73 ervervet før 1. januar 2005 har førerett for klasse M kode 147. Ved utskifting videreføres denne retten ved klasse M kode 147.

Innehaver av førerkort i klassene A1 og A utstedt etter 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M, og internasjonalt for tohjuls moped. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse M.

Innehaver av førerkort i klasse B utstedt etter 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M, og internasjonalt for klasse M kode 147. Ved utskifting videreføres denne retten ved påføring av klasse M.

Innehaver av førerkort i klasse T ervervet etter 1. januar 2005 har førerett i Norge for klasse M kode 147. Ved utskifting videreføres denne retten ved klasse M kode 147.

Innehaver av førerkort i klasse B1/B kode 73 ervervet etter 1. januar 2005 har førerett for klasse M kode 147. Ved utskifting videreføres denne retten ved klasse M kode 147.

Bestemmelsene om førerett ovenfor gjelder også for innehaver av førerkort i klassene A, A1, B og B1/B kode 73, som er utstedt i annen EØS-stat henholdsvis før og etter 1. januar 2005. Ved innbytte videreføres retten som beskrevet ovenfor.

Person som ikke innehar førerett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerett i Norge for tohjuls moped (klasse M kode 145). Føreretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes. Førerkort utstedes på de vilkår som er angitt i § 5-1, § 5-2 tredje og fjerde ledd, og § 14-2.

Innehaver av norsk kompetansebevis for fører av moped har førerett i Norge for klasse M kode 146. Kompetansebeviset kan skiftes ut med førerkort klasse M kode 146. Førerkort utstedes på de vilkår som er angitt i § 5-1, § 5-2 tredje og fjerde ledd, og § 14-2.



§ 11-1. Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser.
Vis hele sitatet...

Satte det mest vesentlige i kursiv her, altså;
Hvis du har førerkort på noe som helst fra før av (A1, B, etc) så har du fører-rett på moped.
Hvis du ble 20 år FØR 1. Januar 2005, har du også førerrett på moped. MEN dette MÅ påføres førerkortet før du kan kjøre lovlig.

Har du mista førerkortet mister du kjørerett på alt motorisert kjøretøy. Dette gjelder også kjøretøy som faller under 'motorredskap'. Dvs at det nærmeste du kommer til en bil eller motorsykkel, er ei trillbåre
Point taken Så det vil da si at pappa kjører ulovlig moped da, med lensmannen som daglig vitne. hehe.
Jeg tror du kan regne med bot på X000(maybe +0) og at førerkortet ditt blir indratt du har hørt alt.
Case closed
Trådstarter
9 0
Sitat av gtuborg
Point taken Så det vil da si at pappa kjører ulovlig moped da, med lensmannen som daglig vitne. hehe.
Vis hele sitatet...
Person som ikke innehar førerett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerett i Norge for tohjuls moped (klasse M kode 145). Føreretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes. Førerkort utstedes på de vilkår som er angitt i § 5-1, § 5-2 tredje og fjerde ledd, og § 14-