Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3927
Jeg sitter nå på skolen å gjør ferdig eksamensmappa mi.
Vet at flere av dere går eller har gådd MK på videregående.
Så jeg lurte på hva dere fremla på eksamen, mht tekst, lyd og bilde?
(dette er ikke skolehjelp)

I mitt tilfelle skal jeg fremlegge: -en oppgave der jeg tok klassebilder
-årbok design
-filmanalyse


kanskje en teit tråd, men det kanskje hjelper folk til å finne ut hva de skal legge frem i eksamen (wow for en ironi)
Jeg går VK2, og er for tiden litt usikker på hva jeg skal legge fram. Det optimale er jo å få fram lyd, bilde og tekst under eksamen. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre i år, fordi jeg ikke har laget film eller noe med lyd til nå i år, desverre. Tidligere år har jeg lagt fram film, avisside og hjemmeside.
har samme problemet, har ikke produsert noe i lyd. Ingen som kan kaste opp noen lyd kontraster eller noe da så alle kan få dem? Jeg kan gjerne hoste lydklippene hvis det trengs.

Husk å nevn fagmål`ene, alltid husk å nevne hva du har lært i forhold til dem.
Går første året medier, skal legge frem en avis oppgave. Men tenkte at kansje det ville vært litt lurt å legge til lyd oppgave. Men huff, altså med fagmål. Vil det si å nevne slikt som "1a, 1b, 1c, 2a, 2c" osv.. ?
Sitat av mirax
Går første året medier, skal legge frem en avis oppgave. Men tenkte at kansje det ville vært litt lurt å legge til lyd oppgave. Men huff, altså med fagmål. Vil det si å nevne slikt som "1a, 1b, 1c, 2a, 2c" osv.. ?
Vis hele sitatet...
Nei, iallefall her må jeg faktisk si f.eks " og det er da læreplanmål 1a, som er blablabla"
fikk beskjeden at sensor ikke kunne læreplanmålene i hue.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Går VK1 jeg, og kommer nok til å legge fram en magasinside og en animasjonsfilm.
Samme som i fjor egentlig.
Jeg går også VK1, og er svært usikker på hva jeg skal legge frem. Lrer på om det blir en film, med påfølgende lyd.... Teksten er jeg dog usikker på.

Og husk (samme fella som jeg går i, hver eneste eksamen), de vil bare vite _hvorfor_ du har gjort det, ikke hva du har gjort. Hvorfor du har gjort som du har, og hva som gjør det bra.
Jeg gikk på media GK og Vk1 for noen år siden. Jeg valgte film som medium begge åra. Første året presenterte jeg en reklamefilm som jeg hadde laget. Andre året en film (fiksjon). Forskjellen på disse er at reklamen var bare på 30 sekunder, så jeg kunne vise hele der. Filem redigerte jeg frem klipp som jeg viste frem.

Det som er viktig her er å ikke bruke det aller beste produktet du har laget, men et som du kan reflektere hva som kan gjøres bedre, hvorfor du gjorde de slik og "selge" det til sensoren.
Hva du presentere har nada å si. Det er din innsikt i faget, både i forhold til virkemiddler, målgruppe, og det tekniske, som teller. Husk å begrunne alle valg i prosjektet i forhold til den målgruppen som var satt. Spesielt på vk2 legges det mye større vekt på at du setter tingene du har lært/gjort i sammenheng med punktene i læreplanen. Når jeg fremfører pleier jeg alltid å bruke en powerpoint der det på bunnen av hver side står 2-3 lærerplanmål som er relatert til det jeg sier. Og for all del folkens, husk å ta utgangspunkt i riktig læreplan... i fjor var det en del av vk2 eleven som strøk til eksamen fordi de hadde tatt utgangspunkt i læreplanen for vk1.

Lykke til, det beste tipset er å la seg engasjere
Dice: Hvis du har produsert film har du også lyd. Isåfall kan du jo bare snakke om det.

Noen som er enige i at denne typen eksamen er teit?
Liksom, hvis du har sosiale problemer (stamming, jernteppe osv) så trekker det ned hvis du ikke får sakt det du skal?
Er det ikke bedre hvis man viser frem det man har gjort og hvis lærerne er interessert i å vite om man faktisk KAN fagspråket så kan de snakke med elevene en for en i selve læringstida, ikke under eksamen?
Ja, el_larso jeg synes også det er en relativt dårlig eksamensform. Har hørt at noen skoler bruker en "ny" eksamensform, der elevene får 24 timer på å gjøre en oppgave (et mediaprosjekt) deretter skal dette presenteres. Da er det ikke bare presentasjonen som skal evalueres, det er også selve produktet, hvor effektivt du jobber, o.l. Om ikke det heller er helt rettferdig så er det i alle fall mer realistisk i forhold til arbeidslivet.
Sitat av el_larso
Dice: Hvis du har produsert film har du også lyd. Isåfall kan du jo bare snakke om det.

Noen som er enige i at denne typen eksamen er teit?
Liksom, hvis du har sosiale problemer (stamming, jernteppe osv) så trekker det ned hvis du ikke får sakt det du skal?
Er det ikke bedre hvis man viser frem det man har gjort og hvis lærerne er interessert i å vite om man faktisk KAN fagspråket så kan de snakke med elevene en for en i selve læringstida, ikke under eksamen?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig at dette er en dårlig eksamensform, men det burde kanskje være en del av en større eksamen der den muntlige teller 50%. Må jo huske vist at i arbeidslivet så må den som jobber med kreative fag kunne snakke for seg å selge dette produktet til de fremmøtte. At en stammer er det jo forsålig, og de tar folk mer hensyn til men at en får jernteppe er jo bare an absolutt negativ ting som kan jobbes med. Det er ikke bra i noen sammenhenger.

Sitat av NoRemorse
Hva du presentere har nada å si. Det er din innsikt i faget, både i forhold til virkemiddler, målgruppe, og det tekniske, som teller.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det er innsikt til fag, virkemidler osv. som teller. Men det er klart at en får bedre uttelling hvis man velger et produkt som du selv klarer å pusse opp når du snakker for deg på eksamenen. Sensoren sa i min vurdering at han likte at jeg velgte et produkt som jeg selv kunne greie ut om forbedrelsene. Det gav meg høyere uttelling og var det lille ekstra. Så det har absloutt noe å si.
Selve produktet har ikke noe å si. Det er om du personlig har mye å si om det eller ikke som er viktig. Så velg et produkt/prosjekt du har overblikk over, har evaluert nøye, og som du klarer å snakke engasjert om. Det jeg egentlig mente var vel at kvaliteten på prosjektet du velger har nada å si så lenge du kan snakke skikkelig om det.
Hmm, men det er iallefall klart at det finnes bedre måter å ha eksamen på i MK.
Jepp, produktet har ingenting å si, det er det du kan snakke _om_ produktet som har noe å si, det har jeg iallefall fått brennt inn i hodet.

Kims_lek: fullt forståelig, men når man vet at ikke alle er like gode "snakkere" som andre kanskje er så er det en tragisk måte å ha eksamen på. Er ikke alle som kan konsentrere seg osv.
Men å kunne gjøre en ordentlig oppgave til eksamen er mye bedre, man får vist det man kan og hvis man vil så kan man si noe til, eventuellt skrive. Da får lærerne/sensor og svar på det de vil ha.
Har havnet i klasse med bare syke folk, kaster svamper 24/7 fucker opp alt. Er jo nesten ikke mulig å jobbe her!
Fuck, har eksamen i morgen.. og er ikke sikker på alt!
Alt gikk så brått.. og plutselig er dagen der..

Det jeg lurer på, er det kun lov til å ha et notatark? eller er det forskjellig fra plass til plass?
skal lærern da ha kopi av notatark? Er det lov å ta i bruk fagplanen under muntlig eksamen?
Her i Vennesla har vi lov til å ha med et notatark, men det trenger man strengt tatt ikke dersom man har en god powerpoint presentasjon. Den fungerer både som en grei oversikt for lærerne, men også som et litt kamuflert notatark
Samme her i Seljord. 1 A4 ark med skriftstørrelse 12 times. Det har vi fått beskjed om.
dt gjelder vell meg og larso på høgtun også, mener jeg
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Her har vi begge formene, både skriftlig og muntlig.
Først en praktisk eksamen som går over ei uke. Lage musikkvideo eller noe slikt.
Neste uke får vi vite hvem som kommer opp når (stor klasse, tar det over to dager) og begynner å forberede oss.

Selv skal jeg legge frem 3 bilder jeg lagde i mediadesign og legge mest vekt på dem. Jeg lærte masse i de timene i siste semester og mener derfor at det er det lureste og legge mest vekt på.
Ellers skal jeg legge frem en reportasje jeg skrev om religion. Snakke om journalistikk, skrivestil osv.
Til sist skal jeg legge frem en musikkvideo jeg lagde før jul, som gikk til helvette rett og slett. Skal prate om hva som kunne gjort den bedre med tanke på virkemidler i film.

Siden jeg ikke vet hva dere har jobbet med i år kan jeg ikke si hva du skal legge frem og ikke, men som NoRemorse sier: La deg engasjere og legg frem det som du engasjerer deg mest for nå og virkelig jobbet godt med.
Endte opp med CD-cover og radio enquet.. 5 Fornøyd, men hadde planlagt å ta sekseren da. Tabba meg ut på spørsmålene på slutten, ble plutselig helt blank. Hvis noen her går gk og venter på å ta eksamen.. Husk å vurdere eget arbeid hele veien, og vurdere kommunikasjon, design i forhold til kommunikasjon og produksjon. Da får du bra. Og ikke få jernteppe på enkle spørsmål
fikk som planlagt 3'er. Foto-delen var verdt en 6'er sa mannen, men jeg tabbet meg ut på journalistikken, og sa imot meg selv. Jeg hater denne eksamensformen, da det er helt umulig for meg å legge frem noe, men jeg kan svare på alle spørsmål som kommer. Hadde vært fint å prøvd den alternative prøven som blir nevnt i denne tråden.

Har virkelig lyst å gi sensor skylden, men han var så begrunnende at det ikke er mulig. Faen ass.

Edit: Gratz waffel!
Kjipern! Enig i at eksamensformen er ganske teit. Jeg blir så jævlig nervøs at jeg glemmer absolutt alt de skal spørre om. Powerpoint-presentasjonen som holder meg på banen. Er vanligvis utadvent, men når en så viktig karakter blir avgjort på 20min, og du har brukt de tre dagene før på å forberede deg på de 20 minuttene blir man jævlig nervøs uansett. Plager meg, læreplan på GK er jo så ufattelig enkel!

Praktisk eksamen hadde vært kult, men mener at muntlig eksamen bør bestå, men kanskje ikke på samme måte. Du møter samme måte å presentere noe på resten av livet, og særlig i mediebransjen.

Noen trøndere her som har en lærer som heter Thor? (og kaller seg animathor)
Hadde eksamen muntlig i dag, var lite fresht. Var i en transe der og da når jeg kom inn, var så sinnsykt nervøs at jeg glemte å hilse på sensor og ta av meg lua. :P Håpe ikke at jeg strøk..
Jeg skal opp om en time nå, sitter bare å venter egentlig.
Skal legge frem en webside og bilder på websiden.
Lyd, så skal jeg si litt om radioprosjektet vi har laget. Og litt om komprimering og slikt av lyd =)

Håper på over 4 :S
Egentlig samme hva du legger fram bare du klarer å snakke nok om sender,
budskap, mottaker og bruk i andre medier. Har du ikke hatt oppgaven der du skal
holde et foredrag om et brettet A4-ark?


Klarer du å formulere deg godt og holde deg til ja-ord som "virkemiddel" og "budskap" så
kommer du nok i havn med en sekser. Kommer selvsagt an på sensor, men media-eksamen
er egentlig ikke så vanskelig.
Skal opp 1145 i dag. Legger fram en avisartikkel og en film. Ønsk meg lykke til!
haha, hadde eksamen om onsdagen, dret meg så jævelig. Skulle presentere et valentineskort og tilhørende plakat jeg hadde lagd, ca 5 minutter etter jeg startet hadde jeg sagt det jeg hadde å si, hadde beregnet det til 20 minutter så da fikk jeg masse spørsmål jeg ikke helt kunne, og som ikke var helt relevante i forhold til oppgaven.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Når det kommer til notatark bruker de fleste her på skolen å ta den helt ut.
Vi bruker et program som heter InDesign (brukes til å legge opp trykksaker) til å presse arket så fullt med tekst som overhodet mulig. Hele arket er presset fullt med tekst som oftest
Selv skriver jeg et kort notat i word. Husker det meste jeg trenger i hodet.
Skal ha på mandag. Skal legge frem en tegneserie som bilde og tekst og litt av et radioprogram som lyd. Hvordan pleier folk å forberede seg? Selv skriver jeg alt jeg skal si, pugger det, og lager notatark til slutt.
Et lite tips hvis dere er ute etter sekseren er å droppe notatarket. Mange sensorer trekker deg bare for å ta et med på eksamen... Bruk heller powerpointen som en rettleder for hva du skal snakke om.
Sitat av dcfitjar
Skal opp 1145 i dag. Legger fram en avisartikkel og en film. Ønsk meg lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja lykke til, hvordan gikk det? Artig å snakke om avisartikkel, gjorde det på prøveeksamen
Sitat av dcfitjar
Skal opp 1145 i dag. Legger fram en avisartikkel og en film. Ønsk meg lykke til!
Vis hele sitatet...
Lykke til ja! Håper du poster her hvordan det gikk, slik at vi får bli bedre til neste år

Sitat av Antim0n
Vi bruker et program som heter InDesign (brukes til å legge opp trykksaker)
Vis hele sitatet...
InDesign, ikke hørt om, hvordan fungerer det?
Du kunne hvertfall ikke satt marginene i Word! Bra de brukte InDesign!

Sitat av Mushy
InDesign, ikke hørt om, hvordan fungerer det?
Vis hele sitatet...
Det er vel en form for vektorisering spesielt lagd for trykk. Er ganske praktisk å bruke når man først har skjønt programmet.

Hadde eksamen selv i dag. La frem en webside. Hadde en 16 siders slideshow og et lite notatark. Følte det gikk sånn passe fordi sensoren faktisk visste hva jeg snakket om (xhtml, css og cross-browser compability).

NoRemorse, nå må du ikke skremme de stakkars folka. Det er ikke så ille. Bare prøv å oppnå øyekontakt med læreren din så ser du ikke så forvirret ut.

Jeg kan anbefale slideshow på det sterkeste. Arket ble liggende igjen på pulten forran meg.

(Tangen MK i Kristiansand)
InDesign er et ombrekkingsprogram. Man setter sammen tekst og grafikk i det. Det l brukes av typografer og grafiske designere. Konkurenten til Adobe InDesign er Quark.
Sitat av Deezire
NoRemorse, nå må du ikke skremme de stakkars folka.
Vis hele sitatet...
Klarer ikke dy meg. Helt ærlig er den muntlige media eksamnen den letteste eksamnen du noen gang kommer til å komme opp i. Kravene er lave, lærerne er greie, du kan ha både et notatark og så mange ting du vil på datamaskinen, du har hele skoleåret på å forberede deg, og du skal snakke om det faget du mest sannsynlig har brukt mesteparten av skoleåret ditt på.

Hvordan gikk det for deg på eksamen da deezire? 5-6? Jeg snakket om CSS, cross-browser compability, og semantisk korrekt koding i fjor på prøve-eksamen. Siden verken læreren min eller sensoren hadde peiling på hva jeg snakket om ble det 6'er
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Sitat av NoRemorse
Siden verken læreren min eller sensoren hadde peiling på hva jeg snakket om ble det 6'er
Vis hele sitatet...
You sly bastard

Waffel: Det er i stressede situasjoner man tenker kortest tydeligvis
Sitat av NoRemorse
Hvordan gikk det for deg på eksamen da deezire? 5-6? Jeg snakket om CSS, cross-browser compability, og semantisk korrekt koding i fjor på prøve-eksamen. Siden verken læreren min eller sensoren hadde peiling på hva jeg snakket om ble det 6'er
Vis hele sitatet...
Fikk 5 fordi designet ikke sto helt til målgruppen. Snakket også om semantisk koding. Sensoren kunne faktisk xHTML og CSS2, så det var en veldig gøy fremføring.
Sist endret av Deezire; 9. juni 2006 kl. 18:26.
Sitat av Marjo
InDesign er et ombrekkingsprogram. Man setter sammen tekst og grafikk i det. Det l brukes av typografer og grafiske designere. Konkurenten til Adobe InDesign er Quark.
Vis hele sitatet...
Sitat av Deezire
Det er vel en form for vektorisering spesielt lagd for trykk. Er ganske praktisk å bruke når man først har skjønt programmet.
Vis hele sitatet...
Ironi dere, IRONI!
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Fikk nettop vite min karakter. Det ble 5 på gutten.
Læreren hadde dårlig tid til å forklare avstanden fra 6-ern, så det ble ikke.
Det jeg tror trakk ned litt var at jeg stammet meg gjennom framlegget. De sier at de ikke trekker på stamming, men jeg tror det blir litt instingtivt. Sensoren hører stamming og tror jeg er usikker og trekker derfor litt ned.
Jeg er sikker på det jeg sier, det bare høres ikke slik ut.
Gratulerer Antim0n

Fikk en 5'er jeg også. Er godt fornøyd med det på vitnemålet egentlig. Hadde stor faglig tyngde, men manglet litt på disponeringen av tiden (selv om jeg ble ferdig kun 1 minutt før tiden). Greit å endelig være ferdig med vgs.
Hadde medieeksamen for litt siden, er rimelig enig med de som sier at dette er en enkel eksamensform, selv om vi fikk en sensor som jeg var mindre begeistret for.
Fikk imidlertid en 5'er, og var en av totalt to stykker som fikk denne karakteren.
Fikk beskjed om at hvis jeg skulle hatt en 6'er så måtte jeg ha vært enda tydeligere på hvem målgruppen var (tydelig definert), og reflektert og analysert mer tidligere i presentasjonen.

Men alt i alt, meget fornøyd med denne karakteren

-----

Offtopic:

Går grunnkurs MK, og lurer på hvilke karakterer kommer på vitnemålet når jeg går ut av videregående? Ingen jeg har spurt har kunnet gi meg et skikkelig svar på dette. Det jeg i hovedsak lurer på er om vi har noen avgangsfag hvert år, eller om det kun er karakterene vi får siste året som kommer på det endelige vitnemålet?

F.eks. så har vi hatt matte og naturfag i år, disse skal vi ikke ha til neste år, vil det si at dette er avsluttende fag, som kommer på vitnemålet med karakter og hele pakka?

Hvis noen vet, kan dere fortelle meg hvilke fag som "avsluttes" (og kommer på vitnemålet), etter GK, og hvilke som går over flere år før endelig karakter settes?

-----

Mulig dette ble rotete formulert, men klokken er 05:10 og jeg er utrolig trøtt akkurat nå.
Sist endret av Roeys; 15. juni 2006 kl. 05:19.
slik jeg har forstått det, så kommer ingen av GK-karakterene på vitnemålet. Matte og naturfag skal du ha igjen på VK2. På VK1 er det vel samfunnslære og Uttykkshistorie som kommer på vitnemålet.
Jeg skal opp i morgen klokka 09:00. Magler fortsatt denotativ og konotativ bildeanalyse innenfor film. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Muligens noe sent, men ok.
Det som er viktig er og velge en oppgave som er dekkene for alle media fagene ikke bare det du er mest intressert i (men meget viktig å få med det også) men det må være innom alle de tingene du har lært i løpet av 3år på media. Fargelære Typografi, bilde komposisjon, klippeteknikker osv. Har du laget en web side gjennom året så er det et kjempeutganspunkt siden du da kan snakke om alle medier (du får alle medier på nettet sant?) Det er også viktig å ikke glemme ting som skisselære og tekstkomposisjon.

Med andre ord, ikke velg et godt produkt, velg et produkt som omfatter alt. Du har ikke tid til å snakke omfattende om alt så du må plukke ut det viktigste fra de forsjellige fagområdene. Det er også viktig å vise at du behersker bruken av fagord. Du sier ikke storbokstaver om du mener VERSALER/MAJUSKLER eller liten bokstav om du snakker om minuskler. Det gyldenesnitt bør også nevnes noen ganger i løpet av de 20minuttene eksamen varer. (Det er ikke lenge i det hele tatt, om du gjør som jeg sier over)

Velg for all del ikke ut et sært lite proskjelt som det er vanskelig å vri inn på alle fagene. Eksempel på det kan være et manuskript du er veldig fornøyd med.

Det er ikke noe poeng å velge et proskjekt som du er spesielt fornøyd med. Det er mye lettere å snakke om hva du kunne ha gjort anderledes på et prosjekt du er misfornøyd med. Det er også mye vanskligere å bli "arrestert" om du snakker om hva du kunne gjort anderledes en om hva du har gjort bra. Grunnen til det er så enkel som at sensor ikke kan se det du snakker om å må visualisere det i hodet selv etter hvordan han hadde gjort det du forklarer. Og dermed fremstår det som vakkert for han.

Håper det hjelper noen av dere i allefall. Og ja jeg må stresse det med og snakke om alle fagfelt det er _meget_ viktig. Snakk alle 20minuttende selv så slipper du spørsmål du ikke kan svare på. Du får helt sikkert noen få kontroll spørsmål på slutten, men siden de har et tidsskjema så kan de ikke grille deg så lenge.

Jeg gjentar ALLE fagfelt..
Hvis det var meg du siktet til så vet jeg alt det der. Har også valgt det dårligste produktet jeg lagde som jeg nærmest kan "slakte". Spørsmål ewr jeg forberedt på, siden alle de som var inne i dag(skolen vår kjører eksamen over to dager) fikk spørsmål(der mange gikk ut på det samme, men jeg vet ikke om det kommer til å gjelde meg i morgen, vi får se) Og nå tror jeg sannelig det med bildeanalysen begynenr å løsne.