Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 826
I april møtte jeg mongeland i Oslo, hvor vi gjennomførte en nøye planlagt handel: Laptop mot penger.
Jeg kjøpte en Compaq Armada 7400. Armadaen har en litt spesiell plugg (og da selvfølgelig inngang) for strøm. Bilder av pluggen ligger her. Dette er da pluggen som kobler strømforsyninga til laptopen.
Om noen vet hva en slik plugg heter, har ei gammel strømforsyning med en slik plug eller kan gi meg noen som helst informasjon om den, svar!
Ah, den forbanna pluggen
Letet en god stund etter noe som kunne passe til denne før jeg ga opp. Gikk da på nett og fant hva som skulle hvor (på pinouts.ru muligens?) og bare jukset den til med litt lodding

Men, er det du som har tatt bildene? Eller mangler du denne pluggen?
Bonjævel
Marjo's Avatar
Trådstarter
Jeg har tatt bildene selv. Jeg trenger en ektra plugg fordi jeg skal få laget et adapter for bilen
ligna no inni skogen på den såkalte "pentium 4 kontakten", som kommer fra strømforskyninga til hovedkortet... (ikke den lange, men den firkanta med to avrundet hjørner)

EDIT: denne: http://www.7volts.com/P4PWR.jpg
Er noob, men kan du ikke skaffe adapter til bilen, kutte av denne pluggen og lage et system med en hann-kontakt på adapterne og en passende hunn på hva som er igjen av ledningen på pluggen?

EDIT:
Sitat av lefze^
ligna no inni skogen på den såkalte "pentium 4 kontakten", som kommer fra strømforskyninga til hovedkortet... (ikke den lange, men den firkanta med to avrundet hjørner)

EDIT: denne: http://www.7volts.com/P4PWR.jpg
Vis hele sitatet...
Hvor er likheten??

2. EDIT: Hvis du presser hardt nok kan du vel få den til å passe?
Sist endret av hedningen; 6. juni 2006 kl. 23:05.
Jeg tror det skal litt til å lodde denne kontakten på en universal laptopadapter for bil, mest fordi de fleste laptoper bare har to ledninger(pluss og minus)på strømledningen sin mens din ser ut til å ha fire.(kan være at det er f.eks 6 volt på to av ledningene og f.eks 12volt på de to andre.)
Skaff et voltmeter og mål spenningen på firepunktskontakten, tror du må bruke to transformatorer skal du få det til i bilen desverre...

Edit: lsdj har en enkel og god idé under
(hvorfor tenkte jeg ikke på den )
Sist endret av Henriken; 6. juni 2006 kl. 23:55.
original reprint
xaff's Avatar
Marjo, det aller letteste her er å blåse i lodding, ekstra adapter og alt det der. Skaff deg en enkel 230v transformator for bil som kan plugges inn i sigarett-tenneren (sigarett-tenner i ene enden, vanlig stikk-kontakt i andre), eller eventuelt monteres skikkelig inn dersom du er up to it. Det er nok den sikreste, enkleste og billigste måten å få satt laptop i bil på.
Bonjævel
Marjo's Avatar
Trådstarter
Hey lsdj!
Long time no see. Jeg har en konverter, som skal plugges i sigarettenneren. Problemet er at pluggene som fulgte med ikke passer til laptopen. Konverteren jeg har nå har jeg bytta til meg, og jeg vil helst unngå å bruke så mye penger på dette. Roskilde comin' up og greier.
Så: sigarettenner => konverter => laptop
Er litt usikker, hodlt på med en ekstern DVD brenner som også hadde en slik kontakt, den måtte jeg ha 12v og 5v på.
Bærbaren mener jeg kun hadde spenning på en av kontaktene, tenker meg at det bare er for at folk 'må' bruke Compaq sine ladere.
Men hvis du skal ha den både i bil og hjemme er det ikke vits å herpe den, bruk heller 220v converter som sagt, de er ikke så dyre for tiden.