Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4311
Jeg begyner nå snart som lælinge i oslo som elektriker.
Dermed lurer jeg på hva folk på forumet har som månelig lærlinge lønn.
Som læling som elektriker eller noen andre yrker
gjorde vel ca 5000 kr i måneden det første halve året i min læretid.
Nå på slutten har jeg vel utbetalt rundt 12000.
Får bortebostipend i tillegg.
Er IKT-lærling
Jeg begynte med 30% av det de som jobber her får pr måned - bortimot 6000 kr.
Etter et halvt år fikk jeg 40% - ca 8000 kr. Fra juli har jeg 60%, og fra februar til august 2007 får jeg 80%.
Er lærling på en IT-avdeling jeg da, ikke elektriker.
Du skal iløpet av hele lærlingperioden din tjene det samme som en annen arbeider med samme stilling som deg i bedriften tjener på 1år. Hvordan bedriften velger å dosere dette er opp til dem.

edit: jau, noe slikt som charzer har skissert opp er vel det vanligste, siste halvåret mitt hadde jeg 23k utbetalt.
Sist endret av voktern; 2. juni 2006 kl. 10:34.
Er på siste halvår av IKT-lærling nå, tjente vel ca 5000 i mnd første halvår... Og nå er det vel ca 15000 tenker jeg.
Hos oss er det slik:

30% frem til 6 mnd
40% frem til 12 mnd
50% frem til 18 mnd
80% frem til 24 mnd.

jeg er inne i siste halvår og har 14986,- før skatt. IKT lærling.
Her omkring eg bor har vel elektrikerlærlinger en startlønn på ca 36 kr timen, og blir økt hver 6.mnd.
Et lite tips til andre som går på v.d.g elektro, liker du både svakstrøm og sterkstrøm, gå grunnkurs elektro, vk1 elektronikk og enda et år innen sammen linje, da begynner du med en høyere startlønn som lærling, eg begynte vel på ca 60 kr, og hadde utbetalt ca 9000,- i mnd det første halvåret. Når du har tatt fagbrevet, trenger du bare å ta eksamen på vk1 elektro og gå 1,5 år som lærling som elektro før du kan ta fagbrevet, du får da tariff lønn som vanlig elektriker når du er lærling. Bare et lite tips ;o)
Det jeg kommer til å få er 40% første året, og 60% andre året.
Altså får jeg ca 6000 første året. Jeg blir da jobbende i fabrikk som lager vinduer og dører.
Trådstarter
44 0



takk for alle svar ja
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Kokkelærling på siste måned nå. Jeg begynte med en lønn som var i underkant av 6000 kr tror jeg. Nå får jeg utbetalt ca. 9000 kr i mnd.

Slik jeg har skjønt det så skal du i løpet av dine 2 år i lære, tjene like mye som 1 års vanlig fagutdannet lønn.
Som tømmermann begynte jeg med 65 kr timen, p.g.a jeg begynte et år for tiligt vi begynner med 90 i det firmaet jeg jobber får elektrikeren begynner med 45 eller no. *mohaha*
IKT-lærling..

Første 6 mnd: 60% av 239000 i året
6mnd-12mnd: 80%
12mnd-24 mnd: 100% (239000 i året)

Har vel sånn ca dobbelt av vanlig lærlinglønn eller noe... Har vært heldig.
jeg hadde 8000 i mnd første halvår, med utbetalinger på 4000 hver 14ende dag, likte den ordningen. hadde bare 5% skatt av en eller annen grunn..

Jeg var lærling som forskallingssnekker..

Men jobber ikke lenger nå.
en tommefinger regel når det gjelder lærlinglønn er at du skal ha en årslønnen til en fagutdannet arbeider i løpet av hele lærlingtiden
Hmm. Malerlærling, får 137 kr timen. Klager ikke. (Greit at farsan er sjef)
Sist endret av Reisekjekken; 2. juni 2006 kl. 19:45.
9 000 kr første halvår
13 000 kr andre og tredje halvår
18 000 kr siste halvår.

Dette var som maskinist/motormannlærling . Fikk samme lønna både den månden jeg var ombord og den månden jeg var hjemme. I tilegg fikk jeg litt over 2000 kr i skattefrie kostpenger den månden jeg var hjemme.
Hvilken type båt og hvilket fartsområde var du på?