Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 13543
Hadde tenkt til å kjøpe meg ein luftpistol
for å ha noe å gjere på, når eg er på hytta.

saken er det at eg leste litt rundt, og dei fleste er drevne av CO2, står noe om at du må fylle på igjen?
det gamle luftgæveret var det berre å lade å skyte

må du kjøpe "trykk"?

og når eg først er i gang:P
ka eg skal sjå etter?
noen som veit om noen bra nettbutikka? ( helst i norge:P )
Du må fylle på ja. Du kjøper enten en CO2 pistol, eller en luftpistol som du 'trekker opp' likt som på luftgevær.

Her er en luftpistol klubb:
http://www.luftpistol.no/
Trekk opp pistol:
http://www.tebi.no/?id=18&prod_id=27...uftpistol+QS35
CO2 Pistol:
http://www.gauken.no/index.html?lang...d=38433.476944
CO2 Patroner:
http://www.mamut.com/controls/shop/s...d=74&subgid=75
Sist endret av ZyPreXa; 28. mai 2006 kl. 21:41.
ja på luftpistoler nå du kjøpe CO2 patroner. Noen luftgevær har innebygt pumpe som du trekker opp når du skal sette inn skuddet. hvis du skulle hatt samme trykket da på en pistol med samme mekkanismen hadde den vært umulig og "knekke"...
Sandefjord paintball vill jeg ikke annbefale hvis jeg får lov..
Heller valgt en orentlig butikk.
Trådstarter
61 0
ein ting til....trenger du å vere med i eit skytter lag? for å kjøpe altså:P
nei det er fritt salg til alle som er 18+
www.paintballweb.no (www.edpaintball.no) er til å anbefale!
Med tanke på CO2 partoner og levering
Trådstarter
61 0
og kva er forskjellen på ein luftpistol og ein gasspistol for begge går jo på Co2 liksom:P
Sitat av HeiZe
og kva er forskjellen på ein luftpistol og ein gasspistol for begge går jo på Co2 liksom:P
Vis hele sitatet...
Orker jeg å svare deg?
Les hva du skriver!!

CO2 pistol går på patroner med CO2
Luftpistol (O2, for å vise forskjellen) trekkes opp, og avfyres ved at en fjør trekkes opp, og pumper luft gjennom løpet.

EDIT: Dette poste jeg lenger oppe:
Trekk opp pistol:
http://www.tebi.no/?id=18&prod_id=27...uftpistol+QS35
CO2 Pistol:
http://www.gauken.no/index.html?lmd=38433.476944
Sist endret av ZyPreXa; 28. mai 2006 kl. 22:42.
Forskjellen er at gasspistolen bruker gasspatroner mens luftpistolen "trekkes" opp.

Sitat av CrimsonSunrise
ja på luftpistoler nå du kjøpe CO2 patroner. Noen luftgevær har innebygt pumpe som du trekker opp når du skal sette inn skuddet. hvis du skulle hatt samme trykket da på en pistol med samme mekkanismen hadde den vært umulig og "knekke"...
Vis hele sitatet...
Du har litt lite peiling ja.. man må ikke kjøpe co2 til luftpistoler.. sjekk fakta eller skriv at du tror ikke at du vet.
Trådstarter
61 0
hehe sjekka ut ditta:P mange luftpistoler som kunne "trekkes opp" men dei var så jævla lange....så blir nok ein luftpistol på gass:P
men koffor ikkje ein gasspistol i så fall? nokon som veit ka som er best?
Dæven er det noen som bruker opptrekkbar pistol da?
80m/s(288km/t)
Like bra som spretterten min det

http://www.xxl.no/xxl_templates/prod...____35023.aspx

Er ikke mange opptrekkbare her?
* de som ikke ligner på pistol engang.
* de som er så lange att de nesten er et gevær som sagt.
Sist endret av CrimsonSunrise; 28. mai 2006 kl. 23:48.
Må bare si at hvis du har en CO2-pistol/revolver, så må du altså bytte CO2-tank ganske ofte. Det som kan være litt kjipt med dette er at når du har brukt en co2-patron en stund, blir trykket dårligere og dermed går kula treigere... Så sånsett er vel en luftpistol litt 'bedre'. Men for all del, kan være kult med co2 også... f.eks en co2-revolver kan jo være et meget heftig "leketøy"..
Sist endret av gOmpen; 28. mai 2006 kl. 23:50.
Nå har jeg ikke funnet noen andre opptrekkbare pistoler enn den han andre fant,
http://www.tebi.no/?id=18&prod_id=27...uftpistol+QS35
Denne går kulene sagte som sagt, da blir det ikke så velig gøy "leketøy"..
Pluss att den som sagt er lang som også gjør det til ett ikke veldig hendy "leketøy".

Anbefaler gass på Pistol.
Opptrekkbar på Gevær.
Sitat av gOmpen
Må bare si at hvis du har en CO2-pistol/revolver, så må du altså bytte CO2-tank ganske ofte. Det som kan være litt kjipt med dette er at når du har brukt en co2-patron en stund, blir trykket dårligere og dermed går kula treigere... Så sånsett er vel en luftpistol litt 'bedre'. Men for all del, kan være kult med co2 også... f.eks en co2-revolver kan jo være et meget heftig "leketøy"..
Vis hele sitatet...

Tja, hmm man kjøper jo somregel en pakke med 10 patroner om gangen da, og det går 40-70 skudd på en patron, (hvorav sikkert de 10-15 siste sikkert går treigere enn de andre) så da har du iallefall nok gass til og skyte 400-500 gode skudd og 200-300 tregere skudd.

Er jo ikke så veldig ille egentlig.

hmm jeg hadde en daisy gasspistol for en stund siden, den var sinnsykt kraftig, jeg trudde aldrig at gasspistoler var så kraftige.
http://www.kims.nu/

her er det et stort utvalg våpen. dansk side tho.
Trådstarter
61 0
hmmmm virker som det blir gasspistol då:P
men nokon som veit ka blowback går ut på?
altså korleis det funker
Sitat av HeiZe
men nokon som veit ka blowback går ut på?
altså korleis det funker
Vis hele sitatet...
Blowback gjør at pistolen "kicker" når du skyter, nesten som en ekte pistol. Google hvis du trenger mer info om dette
Trådstarter
61 0
leita litt rundt:P jævli lyst på dinna http://www.softguns.no/productview/158898/ *sikle*
415 fps ( det står noko om at fps er det samme som m/s? trudde det stod for frames per second eg:P )

nokon som veit kass kule den bruker? sånne runde? eller sånne diablo kuler?

hehe takk CoDEmASTeR tok eit liten tur på wikipedia:P fekk alt forklart der:P
Sist endret av HeiZe; 29. mai 2006 kl. 16:07.
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Fps er feet per second.
1 fps = 0.3048 meter per second.
Skal vel også nevnes at 415fps er rimelig sinnsykt, med så høy hastighet kan du veldig fort faktisk skade folk(og fe). Tror ikke man har behov for slike hastigheter, nesten bedre med litt mer moderate saker da, slik at man faktisk kan bruke den uten å risikere skader:P
Sist endret av TheGEEK; 29. mai 2006 kl. 16:10.
415 fps er 126 m/s...
fps -> fot/s kanskje? gang det med 0.3 så får du vel meter/s

edit: var ikke rask nok på avtrekkern her nei
Sist endret av nitrous; 29. mai 2006 kl. 16:12.
Trådstarter
61 0
hehe:P vel må jo seiast at 126 m/s er sikkert bra nok haha:P skal ikkje drepe nokon heller:P
Sist endret av HeiZe; 29. mai 2006 kl. 16:51.
er det ingen som ser poenget i en gasspistol? med en gasspistol (med magasin) trenger du ikke å lade og kan fyre av 8 skudd rett etter hverandre hvis du bommer på første skudddet?
Ikkesant. Og en utgangshastighet på 396 km/t (edit: for min egen gasspistol som gir 110 ft/s tror jeg) er helt ok. Du får mer i luftpistoler, men så er det ladinga da...
Trådstarter
61 0
jah ikkje mykje vitsi med magasin visst du må lade for kvar gang:P
Nå var den vannabe Desert Eaglen en softgun også da, men kan jo gjøre litt "skade" fordet.
Men tror ikke du klarer og drepe noen.
Hvis du er ute etter kraft og fart burde du velge gevær som denne:
http://www.gamo.com/?ID=53&ProductID=222
1000ft/s (305m/s) (1098km/t)
Som er noe av det kraftigste du får kjøpt uten lisens..
Trådstarter
61 0
vel har ikkje tenkt å drepe nokon:P og har allereie eit gevær, om ikkje så kraftig som det der :P
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Bare sånn offtopic men;

Hører rykte om at nå snart blir det krav om våpenlisens for å kjøpe luftgevær/pistol også. Det sa ivertfall naboen.

Løp og kjøp?
Men det er der softgun bare at den går på gass...så vist du ska ha luftpistol som går på gass så må du gå på luftvåpen på www.softguns.no
der finner du alt av gasspistoler og luftgevær osv
Trådstarter
61 0
veit :P der er driver å søker rundt AcconeX
men sugde litt ditta med at du måtte kjøpe co2 patrone, men får sjå om faderen sponser forbruket
det er ganskie bra med co2...har faktisk tenkt å kjøpte gasspistol skjøl :P
Trådstarter
61 0
hehe:P ja virker gøy
men er sikkert like kraftig som gammle gæveret og det gjekk det å drepe fugler med ( ikkje at eg har prøvd hehe )
Hvor rask utgangshastighet var det på det da?
Har tenkt å kjøpe en pistol med 105 m/s hvis det holder.. koster 600 kr
Er forresten med "knekk" mekanisme..
Sist endret av 7-uP; 31. mai 2006 kl. 15:43.
Trådstarter
61 0
har ikkje peiling :S er så gammalt:P
ligger på hytta
men visst du skal kjøpe med knekk mekanisme er det vel like greit å kjøpe gæver?
nesten heile grunnen til at eg vil kjøpe pistol er jo det at eg slipper å lade mellom kvart skudd
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.kims.nu/category.80.article.2944

Denne så jo ganske koselig ut med sin utgangshastighet på 153m/s.
Noen som veit om noe liknende å få kjøpt i norge ?

Hva er det rette å kjøpe hvis man ønsker at målet skal få skikkelig vondt, uten at det penetrerer/går igjennom huden ?

Kan gjerne lage store blåmerker, blodssår osv
Herregud det der er jo softguns! 450 fps på ei 6 milimeters rund plastkule blir ikke bra sakene, jeg vet det, for jeg har selv 3 gass drevne softguns, 2 stykk Tokyo Marui Hi Capa 5.1, og en Glock 17 fra kwa/ksc. Jeg har også 4 luftvåpen,en CO2 Smith & Wesson replica fra Crosman med 8 skudds tønne, en Norica mod 61, en Norica Krono som er nesten lik 61 bare at Krono har sikring og en annen type "stasjonært" sikte samt annen farge på stokken og gummi belegg på slutten av kolben.
Luft Pistolen min er en russisk Baikal som må brekkes akkurat som luftgevær, og nei, den er ikke tung å lade, med mindre man er pingle da, skjøt en gang en diger fugel ned fra ett tre på 20 meters avstand, kula gikk inn brystet på den og lagde ett digert kjøtt krater i ryggen på den, gikk dermed på kloss hold og planta ei kule i skallen på den, splitte hodet i to på baksiden så hjernemassen rant ut!
Og for og si det sånn da: For noen dager siden så skjøt jeg en fugl på 3 meters avstand med min Glock 17 med Ultraair Power Gas og 0.25 grams 6mm kuler, den fløy bare videre, I går var jeg og en kompis ute med luft børsene og vi støtte på ett tomt fugle reir, og vi satte oss litt unna og venta, en Gråstær landa der, vi satt 15 meter unna, skjøt samtidig, kula mi gikk inn bryst kassa og ut andre siden og rev vingen halvt av, kompisen min sin kule dro rett igjennom maven på den og rev innvollene ut! Så kraftig er luftvåpen i forhold til softguns. Og apropos CO2 Crosman pistolen så er den helt elendig, kosta 1500 kroner og ved gud jeg ønsker jeg sparte opp pengene til ett tyskt luftgevær. Kula går helt elendig uansett hvilke kuler jeg bruker, flat kuler, og kuler med nesten samme utseende bortsett fra at de er runde på tuppen, og spiss kuler, og rund kuler, alle luft våpnene mine er 4.5 mm .177 cal. Og btw, den MK1 pistolen der som skyter 450 fot per sekund, suger, den er ikke treffsikker i det hele tatt, og avtrekket er hardt som faen.

Skal du ha luftgevær eller luftpistol så sats heller på brekk-og-lad våpnene, du skyter allt i fugl format på opptil 45 meter. så forresten også at noen snakka om at luftvåpen suger i forhold til den 450 fots MK1 pistolen når det gjelder utgangs hastighet. 80-90 milimeter per sekund på ei 4.5mm kule som har forlatt ett rifla løp vil dere ikke stå i veien for! da heller softgun!! skyt deg selv i låret med softgun, blåflekk, skyt deg selv i låret med luftvåpen! kula kan borre seg 2-3 cm under huden, kanskje til og med lage dødelig skade! Det er derfor ingen tar med seg LUFT våpen på skole!

Lykke til med kjøpet Ingenting vondt ment i denne posten men jeg ville bare si fra før du kjøpte deg noe dritt våpen.


Rød Hammer
Sist endret av RødHammer; 12. juni 2006 kl. 04:00.
Skal droppe den helt store moralprekenen her, men å skyte på fugler/dyr med noe annet enn skikkelig våpen er idiotisk. Man risikerer å kun skade dyret og selv om fugler ikke akkurat er intelligente så føler de også smerte. Å drepe dyr kun som en lek er umodent og ganske patetisk.
Sist endret av TheGEEK; 12. juni 2006 kl. 04:14.
Noen som vet om noen av disse geværene er CO2 eller har "brekk" funksjonen? Det står ikke oppgitt noe. Eventuelt har et å anbefale av disse? Tenkte meg å ta turen ut til XXL idag.

Norica Dragon 4,5mm
Norica Marvic Gold 4,5mm


Dette så også litt kjekt ut, men ser at utgangshastigheten er rimelig lav i forhold til de andre som har oppmot 300m\s
Norica Krono luftgeværsett 4,5mm
Det er da mange luftpistoler uten gass som er sykt fete.. selv har jeg en luftpistol som er helt lik den som "Agent Smith" bruker i "The Matrix". Så har jeg en "Diana" konkurranseluftpistol. Den har et utrolig godt grep og er nokså kraftig. Kvalitetsmerke forresten! Så har jeg et "Norica" luftgevær.

Jeg råder deg av HELE mitt hjerte; Kjøp IKKE luftpistol, men kjøp luftgevær! Du går så sinnsykt lei luftpistol så utrolig fort. Luftgevær er definitivt morsomere og er mer holdbart.
Ta jegerprøven, kjøp deg en salongrifle, skyt og kos deg:P er mye morsomere med et våpen som tar knekken på dyra å ikke bare skader dem. Men hviss du absolutt skal ha deg en luft/CO2 pistol så kjøp en fjærpistol(den du brekker). Jeg anbefaler deg å ta jegerprøven da får du våpenkort (tilatelse til å kjøpe våpen med mindre du har noen slags form for vold på rullebladet) og da har du det gøy resten av livet. En luftpistol er gøy de første to timene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er en 19'åring uten kriminell bakgrunn.
Denne butikken hører hjemme i sykkelavstand fra hjemmet mitt:
www.Gauken.no

Jeg vil kjøpe en luftpistol der.
Alt som går på CO2 er uaktuellt Jeg orker ikke å kjøpe gass, og det faktum at kula blir sløvere hver gang.
Det skal være en pistol (ikke gevær) med innebygget pumpe.

Så hvilken anbefaler dere? Vil ikke ha en som er så svak at kula ikke greier å treffe målet.
Laserhawk er jo veldig billig og fristende. Jeg vil gjerne ha den, men er den svak? Utgangshastigheten står ikke.
Og hva betyr fjærdrevet? Skytes kula ut med en pinglete fjær? Eller er det en sånn luftpistol som man knekker for å lade med luft? (det er jo det jeg vil ha)

Takker for hjelpa på forhånd. Jeg er totalt amatør, og vil ikke være med i en klubb.
Enhver idiot kan sikte på blinken uten å treffe folk. Derfor kjøper jeg ikke kruttpistol eller annet som krever lisens eller medlemskap. Jeg llurer bare på om Lasewrhawk er god nok, eller om den er for svak.

Stemmer det at alle som har jegerprøven kan kjøpe gevær?
Stemmer det at en tilsvarende kaliber pistol krever medlemskap og regelmessig oppmøte i en klubb?

Vil helst ha en vanlig pistol om jeg kan. Men regelmessig oppmøte i en klubb er ikke aktuellt.
Bare et rykte jeg har hørt.
Sist endret av geirergoy; 22. juni 2006 kl. 18:23.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som vet om noen billige greie luftpistoler med match håntak til en grei pris??
Sist endret av trash; 6. november 2006 kl. 23:25.
VIl annbefale deg en pistol av typen GAMO AF10 den ligger i 500 kroners klassen. Den er til å trekke opp. Og kan skyte et antall forskjellige typer kuler, den har også magasin for rundkuler kaliber 17.
hørtes ut som noe for meg

og den kan du få konkuranse sjefte på og??
9 mil meter er bedre
Sitat av Granit
9 mil meter er bedre
Vis hele sitatet...
Hahaaa... På tide med et kurs i rettskriving 9mm.

Såvidt jeg vet gjelder den lisensen på luftpistoler de som har utgangshastighet på 400m/s ++
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var masse rart om luftpistoler her, så jeg tenkte jeg skulle si noe om det... :-)

Det er tre typer "luftpistoler" (og luftvåpen generelt).

1: Fjær-drevne

2: PCP

3: CO2

Skal forklare litt om forskjellene...

Fjærdrevne pistoler er drevet av en fjær som spennes opp ved å knekke løpet, eller ved en spake ved siden av løpet. Når en trekker av drives ett stempel av denne fjæren. Dette presser luft ut gjennom løpet. Altså ingen komprimering av luft før en faktisk trekker av, og masse bevegelse i våpenet når fjæren og stempelet beveger seg.

PCP-pistolene har enten et reservoar av forhåndskomprimert luft (fyller med pumpe, kompressor eller fra dykker-flaske), eller ett reservoar som komprimeres for hvert skudd. Da har en en spake eller annen måte å presse stempelet for å komprimere luften. Når en trekker av frigjøres luften. Fordelen er at det ikke er noen bevegelse inne i våpenet som ødelegger for treffsikkerheten. Gamo Compact er en pistol av sistnevnte type og koster ca kr 2300,-, men en får slike fra 1300 og oppover til 10.000,-. Den første typen er utelukkende konkuranse-pistoler i prisklassen fra 5 lapper og oppover til rundt 15.000,-. (Billigst er Twinmaster-pistolene til Röhm)

CO2-pistolene har en patron med CO2 som drivgass. Fordelen med CO2 er at så lenge det er flytende gass i patronen er trykket konstant. (I en PCP-pistol vil trykket avta etter en del skudd, men normalt ok de første 100) Og CO2-pistoler for "plinking" (skyting urelatert til konkuransebruk) er billige og kan skyte flere skudd fra magasin. En får også konkuransepistoler, disse har normalt en gjennfyllbar tank, som fylles fra flaske. (CO2-brannslukker)

Så hva du skal kjøpe deg beror på hva du skal bruke den til. Skal du leke litt på hytta (eller helst utenfor), skyte på blikkbokser og litt på blink, er en CO2-pistol helt kurant, eller en billig PCP så slipper du patronene. Skal du skyte på blink (Og være nogenlunde sikker på at det er du som bommer, og ikke pistolen) så gå for en PCP. Av de billige (under 5000) kan jeg kun anbefale Gamo Compact (kr 2300,-) og Weihrauch 40 PCA (kr 1500,-).

Hmm.. Håper det oppklarte noe...


Og ikke skyt på dyr!!! En får jakt-luftrifler til fugl og småvilt i cal .22, men fortsatt ikke lov uten jegerprøve og utenom sessong!!!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå er det ikke meningen å dra opp en gammel tråd, men gidder ikke å lage en ny.

Viss noen av dere freakere har en Daisy Co2 pistol e.l til salgs så send meg en PM, jeg er veldig intr ettersom min Daisy ble stjålet og jeg vil ha en ny så fort som mulig.

Mvh
BoinTjau