Jeg tenkte det var på tide med en ny tråd, siden den gamle hadde blitt rotete og det har skjedd en hel del. Dessuten er Internetten min ustabil, og jeg har ikke noe bedre å gjøre enn å skrive om min dopsform of choice.
Guild Wars er et online rpg med både PvE (Player versus enviroment) og PvP (man dreper hverandre). Slike spill er det mange av, men det er en del ting som gjør Guild Wars annerledes:
Max level er 20, og det når man veldig fort (10-30 timers spilling hvis man tar seg god tid). Dette har blitt gjort for å sørge for at man ikke bruker tiden sin på å forbedre karakteren, men heller forbedre sine egne ferdigheter. Det er ingen stor forskjell på å sloss mot et lvl 10 villsvin som lvl 10 og drepe den med 3 lvl 10 fireballs og å være lvl 1500 og sloss mot et lvl 1500 villsvin som ser klin likt ut med lvl 1500 fireballs. Allikevel er det mye utvikling etter at man er lvl 20, mer om det senere.
Alle områder er instanced. Det betyr at når du tusler ut av en by eller utpost, og du ikke har tatt med deg noen andre spillere, så er du helt alene. En egen kopi av spillverdenen genereres for deg utifra de oppdragene du har aktive idet du går ut. Ingen stjeling av questfiender, ingen ganking og ingen idioter som kan ødelegge for deg (med mindre du har invitert dem med ut, selvsagt). På samme måte kan du ikke møte andre og få hjelp til quests ol, så sørg for at du tar med deg enten NPC-er (henchmen) eller andre spillere hvis du går utendørs. I PvP er saken selvsagt annerledes, og der kan du møte på andre lag med spillere. Det finnes også enkelte oppdrag hvor mer enn en gruppe møtes underveis.
Du kan starte en maxlvl character med perfekt utstyr når som helst, som bare kan spille PvP. Er du ikke interessert i å spille mot monstere, så kan du bare hoppe rett i arenaene og skaffe deg nye ferdigheter gjennom seier.
Det finnes ingen ultimate gjenstander: Alle armor-sett er balanserte og gir forskjellige fordeler avhengig av situasjonen. F.eks. kan en ranger velge mellom forskjellige bonuser: Enten kan en bit armor ha +30 armor mot et spesifikt element (ild, vann og lyn), eller så kan man velge en som gir ekstra armor så lenge du har en "preparation" aktiv (ildpiler, giftpiler, eksplosive piler ol.), eller en som gir ekstra energi, eller en som gir ekstra liv, eller en som gir ekstra armor i en stance (du kan kun ha en stance aktiv, og de gir fordeler sånn som ekstra fart, prosentsjangse til å unngå angrep eller økt angrepsfart) osv. All armor craftes hos NPC-er, og du kan ikke trade armor siden den blir spesiallaget for deg. Det finnes både billige (1,5k sett kalles de ofte, grunnet prisen) sett med armor og dyre (15k sett). Forskjellen er rent kosmetisk, men det er også en ganske stor forskjellig i detaljer og utseende. Armor kan så oppgraderes med runer (+1, +2 eller +3 til en attribute, men du mister helse jo sterkere runa er) og farges i alle regnbuens farger hvis du er av den typen.
Et basevåpen (du kan legge til to oppgraderinger) med toppstats kan fås lett i byene. Oppgraderinger er det litt verre med, men det er ikke umulig å få satt sammen et godt våpen for litt penger. Her er det ofte det kosmetiske du betaler for i de dyrere klassene. Det er en rarhetsskala som går som følger: Hvit, umagisk og kan antagelig selges rett til NPC-er. Blå er vanlig magisk og signaliserer at en gjenstand er ganske tilgjengelig (signaliserer minor-rune på armordrops). Lilla betyr at den er skjelden, og her har man gode muligheter for å få noen gode mods (signaliserer en Major-rune). Gull er ofte skjeldent og har gjerne fullt opp med gode modifikasjoner. De signaliserer superior-runer. Ofte verdt en god del. Den siste typen er grønne/named items, som kun dropper fra bosser. De kan ikke oppgraderes, men har som regel maksstats og de er like gjevnt over. Finner du øksa til Henrik Randomdude, så vil alle andre som har drept ham og fått øksa hans ha en lik øks, noe som gjør de en del enklere å trade.
Og du kan ikke hoppe i hytt og pine. Det er det folk ser ut til å klage mest over.
Om Guilds ol:
Fra nFF har vi for tiden et guild gående med rundt 20 aktive. Vi er medlem av en allianse (en allianse kan ha opptil 1000 medlemmer, eller 10 guilds på 100 hver) med noen andre guilds som igjen er alliert til kurzick-fraksjonen. Vi har en guildøy som har de fleste fasciliteter (merchant, prest, weaponsmith osv) takket være gavmilde medlemmer.
Det finnes to utgaver av Guild Wars: Orginalen, kalt prophecies og den nye kalt factions. Begge kan spilles hver for seg, eller kobles sammen slik at man kan reise mellom kontinentene hvis man eier begge. Jeg vil anbefale factions, siden det har gått et år, og det har blitt mange forbedringer med utvidelsen både innenfor PvP og PvE.
Det er tre fraksjoner i Cantha (det nye kontinentet), og særlig to merker seg ut siden de dreper hverandre til enhver tid. Det er Kurzicks og Luxons. Kurzicks bor i en skog av forsteinet jade og er dypt religiøse med en forkjærlighet for sort. Hovedstaden deres er House Zu Heltzer. De er dem vi i nFF-guildet jobber for. Den andre fraksjonen er Luxons, som bor på et forsteinet hav og har en slags darwinistisk "drep eller bli drept"-filosofi med tvilsom moral. Deres hovedstad er Cavalon. Alt du gjør, enten det er PvP eller quests for en av sidene vil ha virkninger på din popularitet med den ene siden. Jo mer populær du er med den ene, jo mindre pratevillige blir de i de andre byene. Du kan bytte annerkjennelsen mot materialer, eller donere det til alliansen din som så kan få tildelt byer å herske over som en takk. Hver side har egne armorsett som bare kan lages hvis siden liker deg, og hvis du samler opp nok av sidens spesialmateriale (amber/jade).
Om karakterutvikling:
En karakter på lvl 20 vil ha 200 attribute points og ca 10 forskjellige retninger å spesialisere seg i. Du kan velge to klasser, en primary (primary står for armoren din og runer, og er viktigere enn secondary for spillestilen) og en secondary. Du får tilgang til alles skills.
Klasser:
Necromancer: Curses, death magic, blood magic og soul reaping. Får energi når folk i nærheten dør, kan reise de døde til å sloss for seg selv som alle mulige slags minions, sprenge lik, stjele liv, hjelpe laget ved å gjøre om lik til helbredende soner eller ødelegge for motstanderenes krigere, eller rett og slett bare gjøre masse skade som armor ikke kan stanse.
Elementalist: Fire magic, earth magic, air magic, water magic og energy storage. Har mest energi av alle klassene i spillet, kan både gi armor-oppgraderinger, sinke ned fienden ved å fryse dem fast, gjøre enorm skade mot enkeltmål med lyn, slå folk i bakken eller rett og slett skape enorme områdesbaserte ildangrep. En fire elementalist er en av de klassene som kan gjøre absolutt mest skade hvis fiendene står tett samla.
Assassin: Dagger mastery, deadly arts, shadow arts og critical strikes. Like god armor som en våt papirpose, men er livsfarlig i trenede hender. Den eneste klassen som kan teleportere (både ut og inn av kamp) og har et stort arsenal av forskjellige angrep for å plukke ut uoppmerksomme fiender. Hvis en god assassin først går inn for å drepe deg, så kan du egentlig gi opp å løpe. (factions-eiere only)
Warrior: Sword mastery, axe mastery, hammer mastery, tactics og strength. Tung utrustning og lite energi. Den som alltid kan være i nærkamp og tåle en støyt. De forskjellige våpenspesialisasjonene gir forskjellige egenskaper, og en warrior kan spesialisere seg på både å ta imot eller dele ut skade. En god warrior gjør begge deler.
Ranger: Wilderness survival, beast mastery, marksmanship og expertise. Kan legge feller, trene opp ville dyr som kjeledyr, avbryte spellcasteres spellcasting med en velretta pil og er seige å få has på. Har en slags mellomting mellom armoren til en magiker og en warrior, med middels energinivå.
Mesmer: Domination, illusion, fast casting og inspriation. En klasse som baserer seg på andres tabber for å gjøre skade. Ved å forvri virkeligheten og snu på tingene kan en mesmer ødelegge en hvilken som helst klasse ved å forhindre dem i å gjøre jobben sin, enten det skjer ved å hindre spells, tappe eller brenne vekk energi, sørge for at warriors og assassins tar mer skade enn de selv skader ved hjelp av empati eller rett og slett bare fjerne hvert eneste skill fra motstanderens arsenal. En av de aller vanskeligste klassene å mestre.
Ritualist: Communing magic, spawning power, restoration og channeling magic. Går rundt med bind foran øynene, men kan fremdeles se. Kan mane fram ånder og lenke dem til bakken slik at de fungerer som stasjonære forsvarsmekanismer eller helbredere, i tillegg til en rekke forskjellige spells som gjør direkte skade. (factions-eiere only)
Monk: Protection magic, healing magic, divine favor og smiting magic. Den klassen som aldri trenger å vente på en gruppeinvitasjon. Kan helbrede og er ofte viktig for å snu kampen. Kan også gjøre skade, med ekstra bonsuer mot undead. Hvis du spiller monk i pvp, så anbefales det at du lærer deg å løpe for livet ditt.
Missions
Oppdrag kan deles inn i to typer: PvP og PvE.
PvE: Det finnes en overordnet storyline som kan følges gjennom oppdrag. Oppdragene varierer veldig, og kan involverer alt fra å forsvare en borg til å drepe noen. Det finnes foreløpig ingen oppdrag som involverer strikking og fred. Disse kalles storymissions.
En annen type missions er challenge missions i cantha. De involverer at man må drepe så mange fiender eller redde flest mulig npc-er innenfor en tidsgrense. Alle poengsummer kan så ses hos en NPC, og det er premier for å være dagens beste og tidenes beste vil stå i gullskrift hos NPC-en.
PvP: To grovinndelinger, du har det som foregår på PvP-øya alle Guild Wars-spillere har adgang til. Der har man noen treningsoppdrag mot datamaskinen, og 4vs4 random arena (tilfeldige med og motspillere, bare trykk enter mission og du er i gang), 4vs4 team arena (finn tre venner, drep en vennekvartett) (begge 4vs4 har en del forskjellige maps, fra deathmatch til prest-assassination) og 8 player tournament (heroes ascent) som avgjør om Europa, Amerika, Japan eller Korea har "favor of the gods" som gir visse fordeler og adgang på visse områder. Guild battles kan spilles enten internt, med opp til 8 vs 8 med guildmedlemmer, eller mot andre guilds hvor det er 8vs8 som kjemper om en plass på guild ladder. De beste Guildsene kan vinne pengepremier, men da skal du være meget god.
Battle isles og Scrimmage.
Det er også PvP på det nye kontinentet. Alliance battles avgjør hele tiden hvor grensa mellom Luxon og Kurzick-territorie går Se her for et utzooma kart som viser hvor grensa gikk i gårkveld en gang. Der er det 3 lag på 4 spillere mot 3 andre lag med 4 spillere. Selve kampen virker litt som battlefield: Det er førstemann til 500 poeng, og det skjer ved at man får et poeng for hver fiende som drepes, og man får et poeng ca hvert tredje sekund for hver kontrollpost man kontrollerer. Derfor er det viktig å ikke bare sloss, men også ta over områder. NPC-er kommer til assistanse basert på hvor mange områder du styrer, og området i midten på noen kart gir det ene laget en kjempesint drage. Hvor kampene utkjempes varierer på hvor grensa er.
Jade Quarry og Fort Aspenwood er to spesielle PvP missions. De er forskjellige avhengig av hvilken fraksjon du tilhører. Jade Quarry er et kappløp om å skaffe nok ressurser mens man eskorterer kjempegolemer eller kjempeskilpadder og tar over gruveområder, og dreper hverandre når man møtes. Fort Aspenwood et mission hvor Kurick-medlemmer forsvarer et fort fra invanderende horder med luxons. Luxons har skilpadder med kanoner på ryggen, men hvis man er flink til å interrupte kan man hindre dem fra å bryte ned veggene. Her finnes de. Av og til blir det tett om seieren.
skills
Du kan aldri ha mer enn 8 skills på skillbaren din. Du kan skifte fritt i byer, men 8 er maks utenfor. Dette gjør at man må spesialisere rollen sin, og med godt over 600 skills er det mange mulige oppsett man kan spille. Særlig er det viktig å skjønne hva som virker godt sammen, f.eks. et spell som gjør at folk tar skade hvis de begynner å blø, og en skill som kan få folk til å blø. Synergieffektene kan bli ganske komplekse for dyktige spillere.
Elite skills er ekstra sterke ferdigheter som signaliseres med en gullkant. En eliteskill øker evnene dine innen et område drastisk. Det finnes totalt 180 elite skills, og de må skaffes for vanlige characters ved å finne et bossmonster som har den skillen, drepe ham og stjele skillen med en ring kalt Signet of Capture (SoC). Du kan bare ha en elite skill equipped til enhver tid.
Diverse
Man får titler for forskjellige oppnåelser som å vinne i pvp, utforske kartet, drikke øl (wtf.), åpne kister, identifisere gjenstander, nå lvl 20 uten å dø osv. Nye titler kommer opp på panelet hver gang du oppfyller visse kriterier som starter fremgangsmålerene.
Spillet kan kjøpes i butikken, eller lastes ned og spilles med en key fra plaync.com. Ca 300 spenn derifra, må lage konto for å kunne kjøpe. Du vil ha factions.
Alle som spiller i guildet, kan dere legge igjen en sammenheng mellom ingame nicks og nff-nicks her? Jeg blir stadig forvirra.
Og nå virker internetten min sikkelig igjen. Nå skal jeg spille!
Gamle tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=59028
Guild Wars er et online rpg med både PvE (Player versus enviroment) og PvP (man dreper hverandre). Slike spill er det mange av, men det er en del ting som gjør Guild Wars annerledes:
Max level er 20, og det når man veldig fort (10-30 timers spilling hvis man tar seg god tid). Dette har blitt gjort for å sørge for at man ikke bruker tiden sin på å forbedre karakteren, men heller forbedre sine egne ferdigheter. Det er ingen stor forskjell på å sloss mot et lvl 10 villsvin som lvl 10 og drepe den med 3 lvl 10 fireballs og å være lvl 1500 og sloss mot et lvl 1500 villsvin som ser klin likt ut med lvl 1500 fireballs. Allikevel er det mye utvikling etter at man er lvl 20, mer om det senere.
Alle områder er instanced. Det betyr at når du tusler ut av en by eller utpost, og du ikke har tatt med deg noen andre spillere, så er du helt alene. En egen kopi av spillverdenen genereres for deg utifra de oppdragene du har aktive idet du går ut. Ingen stjeling av questfiender, ingen ganking og ingen idioter som kan ødelegge for deg (med mindre du har invitert dem med ut, selvsagt). På samme måte kan du ikke møte andre og få hjelp til quests ol, så sørg for at du tar med deg enten NPC-er (henchmen) eller andre spillere hvis du går utendørs. I PvP er saken selvsagt annerledes, og der kan du møte på andre lag med spillere. Det finnes også enkelte oppdrag hvor mer enn en gruppe møtes underveis.
Du kan starte en maxlvl character med perfekt utstyr når som helst, som bare kan spille PvP. Er du ikke interessert i å spille mot monstere, så kan du bare hoppe rett i arenaene og skaffe deg nye ferdigheter gjennom seier.
Det finnes ingen ultimate gjenstander: Alle armor-sett er balanserte og gir forskjellige fordeler avhengig av situasjonen. F.eks. kan en ranger velge mellom forskjellige bonuser: Enten kan en bit armor ha +30 armor mot et spesifikt element (ild, vann og lyn), eller så kan man velge en som gir ekstra armor så lenge du har en "preparation" aktiv (ildpiler, giftpiler, eksplosive piler ol.), eller en som gir ekstra energi, eller en som gir ekstra liv, eller en som gir ekstra armor i en stance (du kan kun ha en stance aktiv, og de gir fordeler sånn som ekstra fart, prosentsjangse til å unngå angrep eller økt angrepsfart) osv. All armor craftes hos NPC-er, og du kan ikke trade armor siden den blir spesiallaget for deg. Det finnes både billige (1,5k sett kalles de ofte, grunnet prisen) sett med armor og dyre (15k sett). Forskjellen er rent kosmetisk, men det er også en ganske stor forskjellig i detaljer og utseende. Armor kan så oppgraderes med runer (+1, +2 eller +3 til en attribute, men du mister helse jo sterkere runa er) og farges i alle regnbuens farger hvis du er av den typen.
Et basevåpen (du kan legge til to oppgraderinger) med toppstats kan fås lett i byene. Oppgraderinger er det litt verre med, men det er ikke umulig å få satt sammen et godt våpen for litt penger. Her er det ofte det kosmetiske du betaler for i de dyrere klassene. Det er en rarhetsskala som går som følger: Hvit, umagisk og kan antagelig selges rett til NPC-er. Blå er vanlig magisk og signaliserer at en gjenstand er ganske tilgjengelig (signaliserer minor-rune på armordrops). Lilla betyr at den er skjelden, og her har man gode muligheter for å få noen gode mods (signaliserer en Major-rune). Gull er ofte skjeldent og har gjerne fullt opp med gode modifikasjoner. De signaliserer superior-runer. Ofte verdt en god del. Den siste typen er grønne/named items, som kun dropper fra bosser. De kan ikke oppgraderes, men har som regel maksstats og de er like gjevnt over. Finner du øksa til Henrik Randomdude, så vil alle andre som har drept ham og fått øksa hans ha en lik øks, noe som gjør de en del enklere å trade.
Og du kan ikke hoppe i hytt og pine. Det er det folk ser ut til å klage mest over.
Om Guilds ol:
Fra nFF har vi for tiden et guild gående med rundt 20 aktive. Vi er medlem av en allianse (en allianse kan ha opptil 1000 medlemmer, eller 10 guilds på 100 hver) med noen andre guilds som igjen er alliert til kurzick-fraksjonen. Vi har en guildøy som har de fleste fasciliteter (merchant, prest, weaponsmith osv) takket være gavmilde medlemmer.
Det finnes to utgaver av Guild Wars: Orginalen, kalt prophecies og den nye kalt factions. Begge kan spilles hver for seg, eller kobles sammen slik at man kan reise mellom kontinentene hvis man eier begge. Jeg vil anbefale factions, siden det har gått et år, og det har blitt mange forbedringer med utvidelsen både innenfor PvP og PvE.
Det er tre fraksjoner i Cantha (det nye kontinentet), og særlig to merker seg ut siden de dreper hverandre til enhver tid. Det er Kurzicks og Luxons. Kurzicks bor i en skog av forsteinet jade og er dypt religiøse med en forkjærlighet for sort. Hovedstaden deres er House Zu Heltzer. De er dem vi i nFF-guildet jobber for. Den andre fraksjonen er Luxons, som bor på et forsteinet hav og har en slags darwinistisk "drep eller bli drept"-filosofi med tvilsom moral. Deres hovedstad er Cavalon. Alt du gjør, enten det er PvP eller quests for en av sidene vil ha virkninger på din popularitet med den ene siden. Jo mer populær du er med den ene, jo mindre pratevillige blir de i de andre byene. Du kan bytte annerkjennelsen mot materialer, eller donere det til alliansen din som så kan få tildelt byer å herske over som en takk. Hver side har egne armorsett som bare kan lages hvis siden liker deg, og hvis du samler opp nok av sidens spesialmateriale (amber/jade).
Om karakterutvikling:
En karakter på lvl 20 vil ha 200 attribute points og ca 10 forskjellige retninger å spesialisere seg i. Du kan velge to klasser, en primary (primary står for armoren din og runer, og er viktigere enn secondary for spillestilen) og en secondary. Du får tilgang til alles skills.
Klasser:
Necromancer: Curses, death magic, blood magic og soul reaping. Får energi når folk i nærheten dør, kan reise de døde til å sloss for seg selv som alle mulige slags minions, sprenge lik, stjele liv, hjelpe laget ved å gjøre om lik til helbredende soner eller ødelegge for motstanderenes krigere, eller rett og slett bare gjøre masse skade som armor ikke kan stanse.
Elementalist: Fire magic, earth magic, air magic, water magic og energy storage. Har mest energi av alle klassene i spillet, kan både gi armor-oppgraderinger, sinke ned fienden ved å fryse dem fast, gjøre enorm skade mot enkeltmål med lyn, slå folk i bakken eller rett og slett skape enorme områdesbaserte ildangrep. En fire elementalist er en av de klassene som kan gjøre absolutt mest skade hvis fiendene står tett samla.
Assassin: Dagger mastery, deadly arts, shadow arts og critical strikes. Like god armor som en våt papirpose, men er livsfarlig i trenede hender. Den eneste klassen som kan teleportere (både ut og inn av kamp) og har et stort arsenal av forskjellige angrep for å plukke ut uoppmerksomme fiender. Hvis en god assassin først går inn for å drepe deg, så kan du egentlig gi opp å løpe. (factions-eiere only)
Warrior: Sword mastery, axe mastery, hammer mastery, tactics og strength. Tung utrustning og lite energi. Den som alltid kan være i nærkamp og tåle en støyt. De forskjellige våpenspesialisasjonene gir forskjellige egenskaper, og en warrior kan spesialisere seg på både å ta imot eller dele ut skade. En god warrior gjør begge deler.
Ranger: Wilderness survival, beast mastery, marksmanship og expertise. Kan legge feller, trene opp ville dyr som kjeledyr, avbryte spellcasteres spellcasting med en velretta pil og er seige å få has på. Har en slags mellomting mellom armoren til en magiker og en warrior, med middels energinivå.
Mesmer: Domination, illusion, fast casting og inspriation. En klasse som baserer seg på andres tabber for å gjøre skade. Ved å forvri virkeligheten og snu på tingene kan en mesmer ødelegge en hvilken som helst klasse ved å forhindre dem i å gjøre jobben sin, enten det skjer ved å hindre spells, tappe eller brenne vekk energi, sørge for at warriors og assassins tar mer skade enn de selv skader ved hjelp av empati eller rett og slett bare fjerne hvert eneste skill fra motstanderens arsenal. En av de aller vanskeligste klassene å mestre.
Ritualist: Communing magic, spawning power, restoration og channeling magic. Går rundt med bind foran øynene, men kan fremdeles se. Kan mane fram ånder og lenke dem til bakken slik at de fungerer som stasjonære forsvarsmekanismer eller helbredere, i tillegg til en rekke forskjellige spells som gjør direkte skade. (factions-eiere only)
Monk: Protection magic, healing magic, divine favor og smiting magic. Den klassen som aldri trenger å vente på en gruppeinvitasjon. Kan helbrede og er ofte viktig for å snu kampen. Kan også gjøre skade, med ekstra bonsuer mot undead. Hvis du spiller monk i pvp, så anbefales det at du lærer deg å løpe for livet ditt.
Missions
Oppdrag kan deles inn i to typer: PvP og PvE.
PvE: Det finnes en overordnet storyline som kan følges gjennom oppdrag. Oppdragene varierer veldig, og kan involverer alt fra å forsvare en borg til å drepe noen. Det finnes foreløpig ingen oppdrag som involverer strikking og fred. Disse kalles storymissions.
En annen type missions er challenge missions i cantha. De involverer at man må drepe så mange fiender eller redde flest mulig npc-er innenfor en tidsgrense. Alle poengsummer kan så ses hos en NPC, og det er premier for å være dagens beste og tidenes beste vil stå i gullskrift hos NPC-en.
PvP: To grovinndelinger, du har det som foregår på PvP-øya alle Guild Wars-spillere har adgang til. Der har man noen treningsoppdrag mot datamaskinen, og 4vs4 random arena (tilfeldige med og motspillere, bare trykk enter mission og du er i gang), 4vs4 team arena (finn tre venner, drep en vennekvartett) (begge 4vs4 har en del forskjellige maps, fra deathmatch til prest-assassination) og 8 player tournament (heroes ascent) som avgjør om Europa, Amerika, Japan eller Korea har "favor of the gods" som gir visse fordeler og adgang på visse områder. Guild battles kan spilles enten internt, med opp til 8 vs 8 med guildmedlemmer, eller mot andre guilds hvor det er 8vs8 som kjemper om en plass på guild ladder. De beste Guildsene kan vinne pengepremier, men da skal du være meget god.
Battle isles og Scrimmage.
Det er også PvP på det nye kontinentet. Alliance battles avgjør hele tiden hvor grensa mellom Luxon og Kurzick-territorie går Se her for et utzooma kart som viser hvor grensa gikk i gårkveld en gang. Der er det 3 lag på 4 spillere mot 3 andre lag med 4 spillere. Selve kampen virker litt som battlefield: Det er førstemann til 500 poeng, og det skjer ved at man får et poeng for hver fiende som drepes, og man får et poeng ca hvert tredje sekund for hver kontrollpost man kontrollerer. Derfor er det viktig å ikke bare sloss, men også ta over områder. NPC-er kommer til assistanse basert på hvor mange områder du styrer, og området i midten på noen kart gir det ene laget en kjempesint drage. Hvor kampene utkjempes varierer på hvor grensa er.
Jade Quarry og Fort Aspenwood er to spesielle PvP missions. De er forskjellige avhengig av hvilken fraksjon du tilhører. Jade Quarry er et kappløp om å skaffe nok ressurser mens man eskorterer kjempegolemer eller kjempeskilpadder og tar over gruveområder, og dreper hverandre når man møtes. Fort Aspenwood et mission hvor Kurick-medlemmer forsvarer et fort fra invanderende horder med luxons. Luxons har skilpadder med kanoner på ryggen, men hvis man er flink til å interrupte kan man hindre dem fra å bryte ned veggene. Her finnes de. Av og til blir det tett om seieren.
skills
Du kan aldri ha mer enn 8 skills på skillbaren din. Du kan skifte fritt i byer, men 8 er maks utenfor. Dette gjør at man må spesialisere rollen sin, og med godt over 600 skills er det mange mulige oppsett man kan spille. Særlig er det viktig å skjønne hva som virker godt sammen, f.eks. et spell som gjør at folk tar skade hvis de begynner å blø, og en skill som kan få folk til å blø. Synergieffektene kan bli ganske komplekse for dyktige spillere.
Elite skills er ekstra sterke ferdigheter som signaliseres med en gullkant. En eliteskill øker evnene dine innen et område drastisk. Det finnes totalt 180 elite skills, og de må skaffes for vanlige characters ved å finne et bossmonster som har den skillen, drepe ham og stjele skillen med en ring kalt Signet of Capture (SoC). Du kan bare ha en elite skill equipped til enhver tid.
Diverse
Man får titler for forskjellige oppnåelser som å vinne i pvp, utforske kartet, drikke øl (wtf.), åpne kister, identifisere gjenstander, nå lvl 20 uten å dø osv. Nye titler kommer opp på panelet hver gang du oppfyller visse kriterier som starter fremgangsmålerene.
Spillet kan kjøpes i butikken, eller lastes ned og spilles med en key fra plaync.com. Ca 300 spenn derifra, må lage konto for å kunne kjøpe. Du vil ha factions.
Alle som spiller i guildet, kan dere legge igjen en sammenheng mellom ingame nicks og nff-nicks her? Jeg blir stadig forvirra.
Og nå virker internetten min sikkelig igjen. Nå skal jeg spille!
Gamle tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=59028