Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2787
Her om dagen kom en venn som nesten var på gråten bort til meg. Hun fortalte at hun trodde hun hadde flere søsken som ikke faren hennes har fortalt henne om.

Faren hennes bor grisebilig, kjører en gammel sliten bil, har en bra betalt jobb, men fortsatt har han dårlig råd.

Hun har flere ting som tyder på at teorien om at hun har flere søsken er sann. Men det skal jeg ikke gå noe nermere inn på.

Mitt spørsmål da er. Hvordan kan jeg hjelpe henne med å finne ut av dette? Hun kom til meg da jeg tilbringer mye tid på internett, så kanskje jeg kunne hjelpe henne.
Hmm, prøv litt "Social Engineering" på Lege/Folkeregister osv?
De har sannsynligvis infoen du leter etter. UVanlig eller vanlig etternavn?

Eller bare gode gamle følg etter fyren?
Tviler på at han får noe ut av å følge etter fyren. Hvis han ikke har fortalt datteren om at hun har noen andre søsken som hun ikke kjenner til, så besøker han dem vel skjelden...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hun kan jo spørre slektinger, venner av han, og se om de kan sitte på noe informasjon. Eller rett og slett spørre sin far og se om han er interessert i å snakke om det.

Hvis søskene fortsatt er unge må han vel muligens betale barnebidrag, men veit ikke om det kommer regninger i posten eller hva det funker. Men hun kunne jo alltids snoke litt der.
Sist endret av Cappy; 7. april 2006 kl. 14:52.
Det vil jeg tro også. Fant ikkenoe sånt på www.brreg.no heller.

Forconin, Soscial Enginering er vel kriminalitet. Beviser i en sak som har blitt funnet ved lovbrudd er ikke gyldige.
blir barnebidrag opplyst på selvangivelsen ?
hun kan ta en titt der. er jo papiret som ikke blir kastet med en gang
Hva hvis personen har et stort lån han betaler ned på ? Hva hvis han spiller bort pengene? Lei en privat etterforsker så finner hu sikkert ut om hu har flere søsken =)
Trenger du beviser som er gyldige i retten da?
Akkurat det har jeg tenkt på og, men, det blir det vel egentlig ikke jeg som må gjøre. Med mindre jeg blir med henne en dag/kveld. Er vel egentlig ikke helt lov det heller, men.

Jeg kikket på ligningspapirene til en forelder (jeg fikk lov) og der sto bidraget oppført. Annen info som sto der var "Barn fødselsdato XX.XX.XX".

CrazTore, det er andre sterke ting som tyder på at dette er sandt. Men det er ting jeg ikke skal gå nermere inn på

edit: Forconin, jeg tror man må ha gyldige beviser i retten, ja.

Ikke at dette skal bli noe rettssak, men, det kan bli det senere, i forbindelse med arv osv.
Sist endret av iDark; 7. april 2006 kl. 15:01.
hva med å la fyren være i fred? han har sikkert sine grunner..
Njaa, ville gjort det samme selv hvis jeg hadde hatt mistanke om at fattern drev med noe sånt...
sko, den var unødvendig. Man har rett på å vite om man har søsken eller ikke.

Hva om det skulle skje noe med denne faren, hva med arv, osv osv.
Kan jo tenkes at fyren ikke har dårlig råd men rett og slett er gjerrig... At han spinker og sparer, nekter å sløse. Den dagen han får lyst på et stereoanlegg, leilighet el er det bare å shoppe...
Som sagt, så er det veldig mange andre frunner inne i saken som tilsier at denne personen kan ha en eller flere andre barn.

Men disse skal jeg ikke gå mer inn på. Dette med økonomien var bare en bitteliten greie.
Hvis du ikke gir oss info, er det vanskelig å si noe. Kan du ikke skrive litt mer utfyllende om sakens fakta. Men trikse litt med navn - datoer osv.

Du kan finne ut om et farskap på mange måter, mitt tips er at du tar fatt på røret:

Ring mannen fra en telefonkiosk el skjult nr. Utgi deg for å ringe fra en undersøkelse for "Tønsbergs Industriforening for Barneløse morrapulere". Spør han om barn, alder, hvor de bor, om han betaler bidrag osv...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dark, selvangivlesen er vel ditt største håp nå i disse dager. Forøvrig synes jeg din veninne burde vurdere en eller to ganger om hun faktisk vil finne det ut på en annen måte en gjennom konfrontasjon med faren. Strengt talt så er det faren henns sitt privatliv, hvem han velger å dele det med bør i prinsippet være hans avgjørelse. Muligens kjipt for datteren hans om han ikke vil fortelle, men det bør være hans avgjørelse.

Som sagt barnebidrag kommer på selvangivlesen om dere virkelig må vite om han drev og pulte rundt før han traff moren til din vennine.
Hmmm, ja, vi bør kanskje prøve å få fatt i selvangivelsen. Den har jo akkurat kommet tilbake i posten, så.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Men hvis han er ferdig med barnebidrag er det vel ikke noe informasjon på selvangivelsen, det kan jo faktisk hende at det andre barnet hans er over åtten år gammel. Kanskje han snylter unna bidragene?

Er mange muligheter her..
Sjekk konto utskrifter.. bor hun sammen med faren så skal ikke det være noe problem å snoke litt i konto opplysninger.
Hun kan som nemt mange ganger også sjekke selvangivelsen.
Letteste er vel å komfrontere han med det, tror ikke man trenger være ekspert for å lese en person i en sånn situasjon..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
hah! Dark goes Veronica Mars? Festlig anyways. Tror du skal finne ut mer om hvorfor hun tror det akkurat er andre søsken pengene går til. Hadde jeg fått en slik oppgave tror jeg at jeg skulle hatt litt mer info enn det som er oppgitt ovenfor. Kontoutskrifter er ubrukelige dersom du ikke har et kontonummer å sammenligne med. Bidragene han eventuelt betaler kan være hva som helst. Spillegjeld, lån av en kompis eller lignende.

Skaff mer info!
Tore på Sporet?? :P (de jævxx tegna)
kontoutskrifter er langt fra ubrukelige de... du kan f.ex. se om det faktisk ER et passe stort beløp som dukker opp jevnlig, og ofte står det også noe om hva det er... ikke nødvendigvis "barnebidrag til hemmelig datter", men kanskje noe annet nyttig, eller så kan jo fravær av mer tekst også si noe, se hva annet som det faktisk står tekst på, så skjønner du hva jeg mener
Hvis han har flere barn, som skal være hemmelige, så er de neppe oppført som hans barn. Da er et umulig å finne dem uten major detektivarbeid.