Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1117
Har nettopp innstalert en Bredbåndstelefon med ADSL fra LOS.

Jeg har koblet de to ledningene som kommer inn i huset fra telefonstolpen inn i en spitter, som fulgte med. Splitteren har 3 porter, en Line inn, ADSL og Analog Out.*
Jeg koblet ADSL ruteren i ADSL porten og bredbånds telefonen videre ut fra ruterem igjen og opp til en litt eldre analog telefon. Jeg bruker hele tiden de to midterste ledningene i de 8pins nettverkskablene.

Jeg har også en annen analog telefon koblet til den splitteren i Analog out, en annen telefon med annet nummer fra telenord. Bredbånds telefonen har egent nummer.

Problemet er: jeg kan ringe fint ut med bredbåndstelefonen, men det går ikke ann å ringe til den. Hva kan være feil???

please Hjelp meG!!
Telenor sitt 510 modem (tror det er modellen) trenger softwareoppdatering for å kunne motta samtaler over bredbåndstelefon. Dette gjelder bare telenor slik jeg skjønte det.
For det første trenger du ikke splitter, dersom du ikke har faxs (da burde du heller få deg to TP punkter).
Har du adsl i tilegg og hvis, hvordan er koblingen din fra ip,dsl router og pc. Har du firewall ect?

Sorry. hadde oversett litt tekst her. Går ikke ann å ha analoge linjer (isdn,adsl og ip telefon på et og samme punkt)
ville sjekket med leverandør av ip telefon. de kan hjelpe deg for å se om det er router eller de som er feilen.

bunnybuster: hva mener du egentlig der?

offcourse kan man kjøre
analog linje -> splitter -> adsl modem -> ip telefon
.................................-> analog tlf
Sist endret av Psych|Com; 21. mars 2006 kl. 08:53.
Var litt uklar... men to forskjellige selskaper kan ikke levere på samme ip punkt. Vet ikke om det var casen her, men så slik ut på beskrivelsen.
over samme ip punkt? snakker vi i samme bane nå så tror jeg du misforstår.
Det går IKKE ip fra sentralen til veggen. det går analog trafikk,
Det jeg tror du mener er at det ikke går med 2 tlf selskaper fra sentralen inn til huset.
Det stemmer vist de bruker samme trådpar ja.

men han snakket om ip telefoni. her kan du kjøre om så 10 leverandører. har nada å si så lenge de ikke trenger fordwarding til samme port.
Sitat av bunnybuster
For det første trenger du ikke splitter, dersom du ikke har faxs telefon på et og samme punkt)
Vis hele sitatet...

uansett hva man har, bør splitteren kobles opp. denne gjør mer enn å bare splitte telefon og adsl, den inneholder også et støyfilter.
Det vil sansyneligvis fungere uten splitter også, men det kan vere greit å ha i enkelte tilfeller.
Sitat av Sarv_2
uansett hva man har, bør splitteren kobles opp. denne gjør mer enn å bare splitte telefon og adsl, den inneholder også et støyfilter.
Det vil sansyneligvis fungere uten splitter også, men det kan vere greit å ha i enkelte tilfeller.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, når du har bare adsl ingen vanlig telefonlinje kommer det uansett bare adslsignal gjennom linja. Bare en ekstra boks som tar plass.
Vi hadde ISDN, IP telefoni, OG ADSL på et og samme tomannsbolig(vet ikke om det var bolig du mente med "punkt"(bunnybuster), men byttet nå over til Chello bredbånd og farten på nettet gikk kraftig opp.
CrazyDay's Avatar
Trådstarter
32 0
har både telenor, og en annen levrandør "los" på samme linja inn til huset. Så har jeg en splitter som deler de analoge signalene, og de med adsl/ip telefon fra linja. Alt virker som det skal, bortsett fra å ringe UT fra ip telefonen, man kan fint motta samtaler. Skjønner ikke hva som kan være feil! hehe kan prøve å ringe levrandør, men de sier vel bare "få tat i en elektrikker" hehe
Du snakker litt i koder.. Har du bredbånd fra 2 ulike leverandører, i såfall hvorfor? Hvis det er telenor du bruker på adsl telefonen trenger du oppgradering av modemet ditt slik jeg nevnte over.
CrazyDay's Avatar
Trådstarter
32 0
hehehe Har et adsl, og en ip telefon fra en levrandør "los" her inne hos meg.. Men i hybelen under meg har de bare telefon, med annet nummer fra telenor. Begge kommer inn på de samme to kablene og min telefon er klikk som beskrevet ovenfor.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av CrazyDay
hehehe Har et adsl, og en ip telefon fra en levrandør "los" her inne hos meg.. Men i hybelen under meg har de bare telefon, med annet nummer fra telenor. Begge kommer inn på de samme to kablene og min telefon er klikk som beskrevet ovenfor.
Vis hele sitatet...
Ikke noe spesielt med den konfigurasjonen, sånn mange har det med mindre de har kutta ut Telenor helt. Sjekk routeren, ser ut som det er det som er problemet.