Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1941
Hei, kjøpte en ipod her om dagen, den funket såklart ikke å etter 1 times venting på hifiklubben klarte sauen å finne fram til at jeg måtte gå inn på siden dems å prøve å update ipoden (for det hadde jeg ikke prøvd flere ganger)
Vis det ikke funket måtte jeg ty til service requesten dems, har nå gjort det, men lurer på om noen andre har gjort det før, å hvor lang tid det tar før den esken (vis det er en eske i det hele tatt) kom på døren
Noen som har erfaringer?
Rundt 4-6 dager tok det å vente på esken da jeg byttet batteri på min iPod.
Tja, det er litt forkjellig. Har hatt min 3 ganger på service. De pleier å komme en dag og bare leverer den tomme esken til en i familien hvis du ikke er hjemme akkurat da. Deretter pakker du den og ringer dem. Er et telefonnummer på papirene du får inni. Ring dem og avtal en dag og tid de skal hente pakken igjen. Kommer en kar i brun skjorte fra UPC og kjører avgårde. De sender den over til Nederland og kommer tilbake maks en uke senere. Får enten den samme om de klarte å fikse den, ellers så får du alltid ny(det gjorde jeg). Bra Service syns nå jeg.
Som ny kunde hos apple og ny bruker av i-pod:

Eske + Service ?
Destroyy's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar, men lurer på en ting til
Leste at det som jeg sendte med fikk jeg ikke tilbake, skal jeg bare sende ipoden da? å ta vare på ørepluggen , kjekt med et ekstra par
Og det heter ups og ikke upc
Skim: Sender man iPoden til reparasjon så må du alltid sende den i en spesiell eske som *UPS* sender deg.
Destroyy: Du skal ikke sende inn noen av tilbehøret. Bare iPoden. I tilfelle du sender det så får du det ikke tilbake.
Jeg må si jeg er mildt sagt sjokkert over det jeg leser her! Setter Apple seg over kjøpsloven? Kjøper du et produkt i en norsk butikk og det oppstår feil ved produktet leverer du produktet inn til forhandleren, det er alt du trenger å gjøre som kunde. Sånn er loven.
fuzzy76: Hvis selger (Her: Hifiklubben) ber kjøper om å ta reklamasjoner via Apple, så er det selger og ikke tredjepart (Her: Apple), som ikke følger gjeldende lovverk.

Videre ble Kjøpsloven avleggs i 2002. Første juli 2002 trådte Forbrukerkjøpsloven i kraft.

("Sånn er loven.")
Sitat av Octavarium
Rundt 4-6 dager tok det å vente på esken da jeg byttet batteri på min iPod.
Vis hele sitatet...
litt offtopic, men må vite om de sender en helt ny iPod, eller bare bytter batteriet?

det er ikke bare batteriet mitt som synger på sitt siste vers, for å si det sånn :P
Sitat av amanita
fuzzy76: Hvis selger (Her: Hifiklubben) ber kjøper om å ta reklamasjoner via Apple, så er det selger og ikke tredjepart (Her: Apple), som ikke følger gjeldende lovverk.

("Sånn er loven.")
Vis hele sitatet...
Loven sier at du som kjøper kan stille samme reklamasjonskrav ovenfor et tidligere salgsledd som du også kan gjøre gyldige overfor selger. Hifiklubben bryter på ingen måte loven når de henviser deg videre til Apple, men du som kjøper kan kreve at de tar inn varen. Likevel har jo Apple et greit retursystem som flere her beskriver, og da er det vel mest praktisk for begge parter at det er dette som følges. Det er da ikke vits å gjøre det mer komplisert enn det trenger være?

Liker forresten det at Apple lagrer salgsdato på serienr. Betryggende for oss surrehoder som selvsagt mister kvitteringen på iPoden vår
Min eske var der dagen etter. Er forsåvidt ikke Apple sin feil hvis postselskapet er tregt.

Synes det er værre når man skal sende til komplett ol. og må pakke inn og stikke ned på postkontoret etc.
Sitat av eple-
Min eske var der dagen etter. Er forsåvidt ikke Apple sin feil hvis postselskapet er tregt.

Synes det er værre når man skal sende til komplett ol. og må pakke inn og stikke ned på postkontoret etc.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp fordelen med å kjøpe over disk. Hvis noe er galt med produktet slipper man å styre med esker og postkontor. Man stikker bare innom sjappa og slenger produktet på disken så fikser de det.
Har ventet på min iPod i over 2 uker nå. Håper den kommer snart.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette med UPS; jeg fikk tilsendt fra Apple følgende:
  • Esken til å legge iPoden i
  • 1 Express pack
  • 6 Proforma Invoice som skal til Apple
  • 1 Packing List
  • 5 Proforma Invoice fra Apple til meg
  • Waybill
  • Instruksjonshefte for sendingen
Ifølge instruksjonsheftet skulle jeg bare fått tre kopier av Invoicen som skal sendes tilbake. Hvor mange av de 6 jeg har fått skal sendes tilbake? Det står også at jeg skal ha fått en "document's pouch", noe jeg ikke har fått (eller er dette esken iPoden skal sendes tilbake i?). Hva skal jeg skrive på "waybill"? Den er delvis utfyllt av Apple, men mangler ting som "service level" og "shipment information". Som en del av sistnevnte skal jeg krysse i en boks for om varen er "in free circulation in the EU". Hva betyr det?

Og når jeg har ringt til UPS, kommer de kjørende og henter pakken her oppe i Nord-Norge?

Håper noen har sendt med UPS før og kan hjelpe meg med å svare.
*bump*

Trenger svar i dag...
gidder ikke lage noen ny tråd, når vi faktisk er innom temaet her.

Var innom apple i dag, skulle klage på mitt ett og et halvt år gamle Ipod mini dag. Tok med meg lovboken til rettslæreren min, fortalte de at reklamsjonstiden var to år. De ble helt vrange, mente jeg tok helt feil, så jeg fortalte at jeg kunne anmelde de hvis de ikke hørte på meg.
Da begynte de å le, før to av karene der inne kastet meg ut.

Altså, er jo ingen vits i gå rettens vei for en pod, men hva bør jeg gjøre her?
Snakket med forbrukerrådet i stad, de mente jeg burde sende inn en skriftlig klage, noe jeg har gjort, men hva er sjansen for at det kommer noe ut av dette?

Fikk forresten en god ide i tillegg. Alle som har hatt en Ipod en stund, opplever feil på den, så hvis jeg for gjennomslag med min klage nu, får en ny ipod, så kan jeg velge nano i og med at den ligger på samme pris som jeg kjøpte min for. På nano har det vært/er en god del feil, så hvis jeg venter en stund, til prisen på den nyeste har gått ned, kan jeg jo rett slett klage på den også, få den nyeste, og fortsette slik i det uendelige, helt til Apple klarer å rette opp feilene sine.
For å kunne bruke reklamasjonsretten må du som kunde gi beskjed innen rimelig tid om problemet. Unnlater du dette mister du reklamasjonsretten.
Sitat av fuzzy76
For å kunne bruke reklamasjonsretten må du som kunde gi beskjed innen rimelig tid om problemet. Unnlater du dette mister du reklamasjonsretten.
Vis hele sitatet...
Han har jo allerede gjort dette ved å ta kontakt med selger både muntlig og skriftlig.

Sitat av trulsH
Fikk forresten en god ide i tillegg. Alle som har hatt en Ipod en stund, opplever feil på den, så hvis jeg for gjennomslag med min klage nu, får en ny ipod, så kan jeg velge nano i og med at den ligger på samme pris som jeg kjøpte min for. På nano har det vært/er en god del feil, så hvis jeg venter en stund, til prisen på den nyeste har gått ned, kan jeg jo rett slett klage på den også, få den nyeste, og fortsette slik i det uendelige, helt til Apple klarer å rette opp feilene sine.
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det nok ikke. Det eneste du har krav på i henhold til Forbrukerkjøpsloven er en gjenstand med lignende egenskaper, og denne er det stort sett opp til selger å avgjøre. Det er ingen automatikk i at "du får velge fritt i noe til samme verdi som hva du betalte", men de kan selvsagt ikke gi deg noe dårligere.
Sitat av Marken
Han har jo allerede gjort dette ved å ta kontakt med selger både muntlig og skriftlig.
Vis hele sitatet...
Jeg snakka om TrulsH sin "gode" ide.