Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2173
Hadde en liten diskusjon med muttern for 1 år tilbake ellernoe, så kom det opp etterhvert at "aldersgrensen" for å nyte alkohol å tobakk var 16 år, men man må være 18 år for å kjøpe det, dette mente muttern var helt idiotisk

Og idag tokk vi det opp igjen, og da hadde muttern skifta 'mening' om det, å mente man måtte være 18 år for å kjøpe og nyte begge overnevnte rusmidler.

Hva er 'aldersgrensen' for å nyte alkohol og tobakk??
Aldersgrensen for å nyte tobakk kan i enkelte tilfeller være lav. Jeg nøyt en iskald øl i en alder av 16, f.eks, og det kan garantert være lavere enn det også. Derimot er aldersgrensen for å kjøpe tobakk og alkohol fortsatt 18 år, 20 år for sprit.
Sist endret av DonTomaso; 24. januar 2006 kl. 21:59.
Sitat av eXilim
Hadde en liten diskusjon med muttern for 1 år tilbake ellernoe, så kom det opp etterhvert at "aldersgrensen" for å nyte alkohol å tobakk var 16 år, men man må være 18 år for å kjøpe det, dette mente muttern var helt idiotisk

Og idag tokk vi det opp igjen, og da hadde muttern skifta 'mening' om det, å mente man måtte være 18 år for å kjøpe og nyte begge overnevnte rusmidler.

Hva er 'aldersgrensen' for å nyte alkohol og tobakk??
Vis hele sitatet...
det er ulovlig å nyte alkohol og tobakk før man er 18.
Det er bare ikke straffbart
Sitat av Madstyle
det er ulovlig å nyte alkohol og tobakk før man er 18.
Det er bare ikke straffbart
Vis hele sitatet...
Det er ikke straffbart fordi hvis du har fulgt norske lover så skal du egentlig ikke klare å få tak i alkohol eller tobakk før du er 18.
Tr1pp3r's Avatar
Trådstarter
DonTomaso, jeg er nå 14 og har tidligere både nyta(?) sprit og alkohol

Men takk folkens
Reglene der er jo helt klare. I Norge skal man være fyllt 18 år for å bruke alkohol og tobakk. Det er riktig at det ikke er straffbart. Det som derimøt er straffbart er å kjøpe til mindreårige.

Hvis man er over 20 år og kjøper sprit til noen som er under 20, så kan man i ytterste konsekvens bli fengslet. Dette skjer ikke i praksis, men et eller annet departement har en ganske hard kampanje gående nå...
Tr1pp3r's Avatar
Trådstarter
Det som er tingen er å ikke bli tadt for å kjøpe til mindreårige
Om det er ulovlig er det vel straffbart også, kanskje? Mellom 16 og 18 år er man jo tross alt strafferettslig ansvarlig for det man gjør. På en annen side kjenner jeg en som fikk annulert en bot for drikking på offentlig sted fordi han ikke var gammel nok til å kjøpe ølen i utgangspunktet.
hei.. jeg mener det er 16 på begge deler. for å nyte det altså. men langing er ulovlig, og eldre har ikke lov å gi alkohol til de yngre. litt rare regler.. men sånn er det. viss du er over 16 år er ikke politiet intressert i å "ta deg". Er sånn her ihvertfall. men under 16 har de plikt å kjøre deg hjem samt melde til foreldra dine.
De kjører søren meg ikke hjem samtlige under 16, men heller de som ikke kan ta vare på seg selv AKA snyta.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, men viss de finner en ungdomskole elev full ute etter midnatt så tror jeg de kjører hjem..

Dodecha: Ja det stemmer nok. en 18 åring kan helle alkohol ned halsen på en mindreårig. Er jo også lov for foreldrene mine å gi meg en øl feks. på juleaften.
Dodecha : Er det lov å skjenke trettenårige jenter dritings! Joo-hoo! Til helga blir det fest!!
DonTomaso: spørst om foreldrene til de jentene blir så glad i deg viss de finner de ut.. Viss du knuller ei blir jo du totalt screwed
Sitat av Paniel
Er jo også lov for foreldrene mine å gi meg en øl feks. på juleaften.
Vis hele sitatet...
Dette er slettes ikke lov dersom du ikke er 18.
Det står da så i linken. Men lurer også på dette spørsmålet. Er det noen som har hatt noe rettslære eller intreserer seg for slikt som har svarene?
Er ikke lov å kjøpe alkohol når du er under 18
Er ikke lov å kjøpe alkohol til noen som er under 18
Er ikke lov å servere alkol til noen som er under 18år
En som er ikke fylt 18år har ikke lov å ta i en flaske som inneholder alkohol

men en som er under 18 år har lov å drikke det

bytter du ut Alkohol med tobakk så har du tobakk reglene

å ja norge har teite regler
Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)
§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (i kraft 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).
Vis hele sitatet...
Det er med andre ord IKKE lov til å skjenke noen som helst, som selv ikke har muligheten til å kjøpe den respektive drikkevaren.

Men som vanlig i Norge, så kan man ikke bli strafferettslig forfulgt for å nyte noe man i første omgang ikke skal ha muligheten til å gå anskaffelse av.
Sist endret av Wlffrsether; 24. januar 2006 kl. 23:48.
Sitat av Wlffrsether
Men som vanlig i Norge, så kan man ikke bli strafferettslig forfulgt for å nyte noe man i første omgang ikke skal ha muligheten til å gå anskaffelse av.
Vis hele sitatet...
Narkotika er jo unntaket her. Det er ikke lov å kjøpe narkotika, og heller ikke lov å bruke det.
Det er IKKE aldersgrense for å nye alkohol. Det er for å kjøpe og slikt men for hva andre vet så kan du ha funnet det stående på ett hjørne eller at det plutselig dukket opp i hendene dine. De kan ikke si en dritt på det, du kan si at det falt fra himmelen og de måla deg gå med alkoholen selvomdu er under 18. Eneste grunn for at de kan ta fra noen under/over 18 alkohol er om flasken er åpnet på offentlig plass.

Det er heller ikke ulovlig for en under 18 å røyke tobakk. Fra jeg var 9 år gammel har jeg røykt purken opp i trynet og de kan ikke gjøre en dritt med det.
Sist endret av XTC; 25. januar 2006 kl. 07:04.
Sånn her er det: du må være 18 for å kjøpe, og du har ikke lov til å kjøpe til en under 18, altså skal det være umulig for en 16 åring å få i seg alkohol, men det gjør han, fordi en som er over 18 bryter loven. Eller at han stjeler av mor og far. Dette er tyveri som også er ulovlig.
Så vidt jeg har fått med meg finnes det ingen regler som sier at du ikke kan kjøpe alkohol når man er under 18. Det finnes bare regler som sier at ingen har lov til å selge/gi til deg. Er dette helt feil eller er jeg inne på noe? Så hvis jeg går på polet og kjøper 40% så er det ikke jeg som har gjort noe galt det er han/hun som solgte til meg?
spankingguru
Worner's Avatar
Har man ikke lov til å kjøpe alkohol og tobakk da? Men de bak disken har ikke lov til å selge det til deg :P
Om jeg har skjønt det riktig, så vil ikke du bli straffet om noen selger deg tobakk/alkohol, bare den som selger deg det vil nok bli straffet (?)
Hva hvis man eventuelt "stjeler" noen øl fra foreldrene sine?
og de har puttet alkoholen i en skål som derfor ikke går under å drikke fra en flaske..
syko 16, Worner og Grimdoc har rett. Det er ikke forbudt for mindreårige å kjøpe
alkohol, men derimot forbudt å selge til mindreårige. Jeg er ikke sikker på om det
samme gjelder for tobakk, men det er nærliggende å tro det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jess, da føler jeg vi har fått frem et svar her. Er vel ikke nødvendig å gjenta og debatere det samme om og om igjen...?