Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1060
jeg skal kjøpe meg en harddisk på 300gb..

har tenkt litt på denne
er den noe bra?
noen anbefalinger? må være 300gb og ikke koste mer enn 1200,-
Jeg ville gått for en Western Digital. Har bare gode erfaringer med dem, og har så godt som alle diskene mine fra dem.
hva er forskjell på SE SATA HD, IDE HD og ATA-100?
Altså, det eneste du skal gå for nå er SATA 2, alt annet er treigt. Og ute av stil..

Du SKAL enten velge: Hiatchi 250gb sata2, eller Maxtor II 16mb Sata2, eller Seagate disker.
Det er de diskene som faktisk fungerer, western som han karn oppafor her anbefaler driter du rett og slett i..
Samsung er også på vei med noe.. sjekk de ut..

Men hadde jeg kjøpt idag sku det vært maxtor sine nye eller seagate, rett og slett pågrunn av varme, stabilitet, støyvnivå og ytelse.

Jeg kjører alle disse diskene, temp: 30-32 grader, 34 max load på alle, alle kjører sata to som da overfører dobbelt så raskt som sata1-- 300mps istedenfor 150mps..
Beklager å måtte si det EagleNest, men den posten din ble bare latterlig. Han SKAL vel ikke velge noe som helst som du kommer meg, han SKAL velge det han selv synes er best.

Western Digital har utrolig gode disker, jeg har enda tilgode å ha feil på noen av mine eller høre om andre som har feil på sine. Seagate derimot har jeg hatt større problemer med.

Du må selv finne ut av om hovedkortet ditt i det hele tatt støtter SATA eller SATA 2. Har du et eldre hovedkort er det aldeles ikke sikkert at det gjør det.
erfaringer med disker etter merker:
1. western
2. segeate
3. maxtor

ellers er bare s-ata ide og ata forskjellige grensesnitt.
dvs ide og ata er det samme. ata 100 betyr at den er treigere en feks ata 133, ville gått for minst en 133 disk idag. S-ata er den nye standarden som nå tar over for ide og jeg ville ha kjøpt såfremst Hovedkortet mitt hadde støtte for det.
Jeg kan også legge til at SATA og SATA2 er både bakover og fremoverkompatible - sålenge det er SATA kan du plugge enten eller inn. SATA2 er forresten ingen ny standard som man kan bli lurt til å tro. Det er bare et fake navn for en pitteliten dubeditt som er lagt til SATA. Er egentlig ikke så stor forskjell mellom SATA og SATA2 ved vanlig bruk at man vil merke det.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Nå når alle har lovpriset WD-disker må jeg få komme med mitt lille innspill jeg og:

Jeg har kun har dårlige erfaringer med Western Digital.
Husker spesielt en periode, da vi på jobben fikk tilbake så godt som ALLE WD-diskene vi hadde solgt under en måned (det var et par), der alle bare hadde begått selvmord.

De har tvilsom holdbarhet, de bråker mye og de blir varme. Jeg styrer langt unna WD og anbefaler også andre å gjøre det samme.
Jeg har stort sett holdt meg til WD-disker opp gjennom årene, og har aldri opplevd noe problem med de. Det eneste som kan påpekes, er at dem faktisk lager littegrann støy, men ikke av noe betydning for min del.
Har erfaringer med disse:
Maxtor
Western Digital
Samsung

Jeg har brukt Maxtor og Samsung på skolen, disse fungerer helt ok, eneste er at alle som hadde maxtor diskene hadde problemer med instalasjon av windows på disse, og at bios ikke fant harddiskene.

Har også hørt at Maxtor skal bråke noe, vil ikke si at de bråker noe mer enn andre harddisker, men det står jo på 12 pcer i klasserommet, så vil vel man heller ikke merke støyen ifra harddisken.

Western Digital har jeg hatt siden min første kjøpte pc, er fornøyd med harddiskene, men som bakkus sier, lager disse en del varme (men hvilken harddisk lager ikke det), vist du ikke har litt kjøling. Jeg kjører en 250 GB harddisk i en Shuttle SB81P, og har ikke noen problemer med varme her, selv om det er dårlig plass. Lager heller ikke noe støy som er til og bli irritert av, hører nesten noe støy av pcen min.

Har heller aldri hatt problemer med WD-diskene, instalsjonen fungerer knirkefritt og vist jeg ikke husker helt feil er det livstid garanti på diskene.
Sist endret av nPulz; 1. desember 2005 kl. 23:01.
Min personlige favoritt er Western Digital.. Alle WD diskene jeg har hatt har fungert til jeg har byttet de ut.. Det verste merket jeg noen gang har kommet over er IBM og Seagate sine disker.. Har hatt en Seagate S-ATA som konket ut etter 6 måneder. Disken har hatt det kjølig og fint (ca23-27°). IBM'en begynnte bare å lage skrape lyder. Den har også hatt det kjølig..
Maxtor bråker. Gå for Seagate eller Western Digital.
Samsung har de beste diskene for øyeblikket ift. pris,ytelse og støynivå.... Det finnes ikke SATA2 kontrollere som klarer å utnytte den teoretiske nye ytelsen. NCQ derimot er å foretrekke.

Jeg har hatt problemer med IBM Death Start (nå Hitachi) WD = masse støy, Seagate = lav ytelse.
Har sikkert kjøpt 50 stk. Samsung disker det siste året og er veldig fornøyd.

Go with the flow
Det mange av dere ikke tenker over er at fordi om merkene har fordommer mot seg, som smukken sier:
Western: Støy
Seagate: Lav ytelse

så har alle disse merkene forandret på diskene sine i forhold til før, seagate sin nye 400 og 500 disk jobber fort som faen i forhold til de gamle (prøvd begge deler), maxtor sine er stillere og raskere enn før, og samsung hadde før crappy disker men nå er de ganske så bra. Western derimot henger mye igjen med den samme teknologien, de selger mye fordi de er merkevare. Hiatchi sine nye sata2 disker er også raskere enn en vanlig sata1 disk, jeg har benchmarka en western 250 sata, en seagate 400 sata, hiatchi sata2 og en maxtor.
results: 1)hiatchi, seagate, maxtor, så western på sisteplass..
Men dette er jo endel fordi hiatchi brukte sata2 når jeg testet, den nye seagate 16mb 500gb er nok like så rask. Samme med nye maxtor II
jeg har hørt at maxtor sine disker skal svi seg veldig lett... en fyr hadde kjøpt to stk på en uke, begge brente!
Western Digital: Rask, litt støy
Seagate Barracuda: lite støy, lavere ytelse
har 2x WD disker inni pcen, elsker WD!
anbefaler at du går for en WD Sata disk
bruk hardware.no sin prisguide til å finne steder hvor det er billigst (sparer deg 100-200 kr i forhold til komplett), se og litt rundt etter tilbud!
jeg tror jeg kommer til å gå for denne WD harddisken