Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 816
I den ferske boken "Journalistjævler" tar Erik Tumyr et oppgjør med sine år som VG-journalist, og forteller om livet bak fasadene i Akersgaten. Han mener det har sneket seg inn en grådighetskultur i mediene, og at samfunnsansvaret ofte blir satt til siden i forhold til det kommersielle.
-Mediene bruker ytringsfriheten som vern for kommersielle interesser, sier han til Dagsavisen.

Mener dere at salgstall påvirker medieinnholdet, eller tyder de på at Tumyr overdriver og svartmaler situasjonen?

Og med det samme jeg er inne på det :

Hva legger dere i pressens samfunnsansvar?
Hvilke funksjoner mener dere mediene burde ha i samfunnet?
Og...kan offentlighetsteori belyse problemstillingen i forhold til pressens funksjon for demokrati og samfunn?
Sist endret av meitemark; 15. november 2005 kl. 23:50.
For å svare på på spørsmålet ditt, så hadde jeg en gang besøk av Dagbladet, da jeg gikk på Westerdals reklameskole. Da husker jeg at jeg stilte de akkurat dette spørsmålet, nemlig i hvor stor grad de tar høyde for salgstallene når du utarbeider forsidene sine - og om de f.eks er fristet til å slenge opp ekstra mange sex-saker, bare for å selge aviser. Stikk i strid med sunn fornuft, så hevdet de at de IKKE gjorde dette, og at de heller ikke så noen sammenheng mellom sex på forsiden og gode salgstall..

Jeg tipper dog de kun sa dette for å bevare sin journalistiske integritet. Annenhver Dagbladet forside handler jo om sex og "Dagbladet hjelper DEG!" :-D
Sist endret av meitemark; 15. november 2005 kl. 23:51.
Haha helt enig.
Avisene smører all slags dritt på forsidene bare for å selge.
Dagbla' og VG minner mer om se og hør/her og nå enn aviser.

"Heia Tufte medlem Petter kommer ut av skapet, s, 1 , 2 , 3 , 4 , 5 og 6."

"Svenn O har fått seg ny cowboy dame* osv.osv."
Jeg vil vel tro at mediene ikke bare er samfunnsinstitusjoner, men også kommersielle foretak som lever av inntekter fra et marked som er villig til å betale. Men det virker som det kommersielle tar helt over. Bare se på avisene for noen tiår tilbake. Det var aviser som forstod samfunnsansvaret sitt i mye større grad en avisene nå til dags.
Hvis det er slik at pressen tyr til kjendisstoff, skandalesaker og sexartikler for å få gode inntekter, hva går da de over 200 mill. årlig som pressen mottar i pressestøtte og indirekte støtte via offentlig annonsering?

Har fundert en del over dette...
Siden vi snakker mye om aviser her er det vel én ting det er greit å ha klart for seg: Vi deler aviser i to deler: Tabloid-aviser og abbonementsaviser.

VG og Dagbladet er eksempler på tabloider. Disse selger i utgangspunktet etter forsiden. Deres distribusjonsmetode er løssalg i kiosker og butikker, og man er derfor avhengig av å ha en forsside som gjør at vi som lesere blir interesserte, og velger å kjøpe avisen. Det er også derfor alfa/omega å ha en forside som gjerne skriker sladder. De magiske ordene i tabloidjournalistikken er vel sex, drugs & rock 'n roll.

Et eksempel på abbonementsavis er Adressavisen, som kan drite i dårlig sladder på forsiden skrevet med enorme og skrikete bokstaver. Disse kan istedet konsentrere seg om skikkelige nyheter, fordi leserne sjeldent kjøper avisen på impuls hver dag, men istedet abbonerer fast på avisen.

Det som er debattert i denne tråden så langt minner mest om tabloidaviser, og er kun en del av avisverdenen.
Er mest tabloid-avisene jeg har i tankene ja, men også journalistikk i andre store massemedier.

Forresten..hørte denne av en VG-ansatt. VGs drømmeoverskrift er :
"Naken neger drept i badekar med øks"