Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2474
For noen måneder siden trakk Rio seg fra MP3-spillermarkedet og Creative Creative sliter også med å konkurrere med Apple. Nå har også Olympus, som lagde M:robe spillerne, trukket seg fra markedet.

Hvorfor sier jeg at iPod vant? Fordi jeg tror tiden er ute. iPod har etablert seg i folkets hodet som definisjonen på en digital Jukebox. Og dermed tror jeg det kommer til å være praktisk talt umulig å velte Apples monopol innenfor en tidsramme på ihvertfall 10 år. Omtrent slik som Microsoft etter Windows 95.

Hva skjedde? Det var jo mange kule MP3-spillere der ute. Mange hadde bedre funksjonalitet, mange hadde bedre kvalitet, mange hadde like bra design (i noen øynes bedre. M:robe er jo ganske sexy). En ting har alle til felles. Alle brukte Windows Media Audio som løsning for lovlig nedlasting av musikk. Det i seg selv er ikke så ille. Men altfor mange tenkte at det var nok. Hvis spilleren spilte Windows Media Audio, så kunne de like greit bruke Windows Media Player. Og hvis de lagde sin egen spiller så la de ikke nok vekt på arbeidet. Det viktige er MP3-spilleren ikke sant? Feil! Kunden kommer til å bruke masse tid i jukeboxprogrammet som mp3-spillerprodusenten har lagt opp til dem (få gidder å se etter et alternativ). Så dette programmet er minst like viktig. Selv de som har anmeldt spillerene ser ut til å ha glemt dette, hvor mange ganger har vi ikke sett "dette er iPod-dreperen"? Netthandel er også viktig. iTunes har et STORT pluss i at iTunes Music Store er så sømløst integrert med programmet.

Nå som iPod også har fått muligheten til å spille video, og til og med kjøpe serier lovlig på nett (noe andre video-spillerprodusenter ofte har "glemt"), tror jeg deadlinen har kommet. Ingen har klart å konkurrere, og Apple er dermed sikret et monopol i lang tid framover. Å velte det kommer til å ta tid.

Selv om jeg er aldri så glad i Apple tror jeg IKKE dette er positivt. Jeg har alltid håpet at en MP3 spiller skulle kunne ta ihvertfall 30% av kaka til Apple, for at Apple skal fortsette å være innovative. Så lenge Steve Jobs har ledelsen kommer de nok aldri til å slutte helt, men det er godt mulig de ikke legger like mye sjel i arbeidet som før. Apple er et annerledes firma, og av alle som kunne få monopolet er jeg glad det ble dem, men som sagt så er det litt synd at de så grundig utkonkurrerte alle andre.


http://in.today.reuters.com/news/new...archived=False
http://arstechnica.com/journals/appl...005/10/26/1643
Jeg blir herved nødt til å sitere fra
http://apple.slashdot.org/comments.p...8&cid=13803988

Here's some iPod history of all the bad moves apple has made with the ipod that clearly show how successful it can't be. except it still is.

Original iPod 2001
"Too expensive ($400)"
"Can't use regular batteries"
"No PC support"
"No Games"
"Big flop.. Apple is through"

Second generation 10/20 gig iPods 2002 (PC support)
"Too expensive"
"Can't use regular batteries"
"The 10 gig will cannibalize 20 gig sales"
"Big flop.. Apple is through"

Third generation 10/15/30 gig iPods 2003 w/ITMS and docking
"Too expensive"
"No one wants to buy just one song"
"Not enough titles in ITMS"
"10 gig will cannibalize 15 gig sales"
"Big flop.. Apple is through"

iPod mini 4 gig (end of 2003)
"Too expensive" ($249)
"It's ugly"
"Will cannibalize iPod sales"
"Not enough storage"
"Big flop.. Apple is through"

Fourth generation 20/40 gig iPod 2004 (Clickwheel)
HP Branded iPod
iPod Photo (40/60 gig)
U2 black iPod (October)
"Too expensive" ($299/$399, $499/$599 for photo)
"HP will cannibalize Apple sales"
"No one wants little photos on an iPod"
"Black iPod is ugly"
"Big flop.. Apple is through"

iPod Shuffle 2005
Second generation iPod mini 4/6 gig
"One gig shuffle is too expensive" ($149)
"No screen"
"4 gig mini will cannibalize Shuffle sales"
"6 gig mini will cannibalize iPod sales"
"Shuffles will cannibalize mini sales"
"Big flop.. Apple is through"

iPod nano 2005 (September)
"Too expensive" ($199/$249)
"Should have kept the mini"
"Will cannibalize iPod sales"
"No one will buy the Shuffle now"
"Big flop.. Apple is through"

iPod with Video Playback 30/60 gig (October 2005)
"Too expensive" ($299/$399)
"No one wants little videos"
"Big flop.. Apple is through"
Vis hele sitatet...
Noen av de grunnene sugde så fælt at jeg måtte flire da..


Anyway. må si meg enig med SkyFlex, iPod tar over, var ei stund sverga til creativ, men blir og kjøpe en nano snart..
Sist endret av ||viper||; 12. november 2005 kl. 15:20.
Nichotin: Skjønner hva som er skrevet i det artikkelen, men det er et synspunkt. iPod hadde aldri solgt så mange om alle syns det!
Holder meg til min Creative sleek...
Den har nok lagringsplass, den spiller musikk, den spiller den bra, det jolde for meg
Det Apple har klart som ingen av de andre produsentene har klart er å gi iPod en identitet. Samme som folk kjøper f.eks. Levis kjøper folk iPod. Pris har ikke så mye å si heller ikke funksjoner, de betaler ikke for den tekniske delen men for hva iPod'en representerer...
ipod er å blir den mest kjente vil jeg tro, når jeg står på butikken eller noen annen plass å hører litt eldre folk snakker om mp3 spillere, så kaller de dem ikke bare for mp3 spillere, men for ipod. Slik som jeg ser det, så er det ipod som er det folk vet om, til og med slike som ikke har så mye peiling
Må jo tenke på at Sony ennå er med i spillet og at de nesten nettopp har begynt å konkurrere med mp3 spillere og mot iPod.
Jeg tror faktisk Sony vinner på mobilmarkedet med sine Walkman telefoner fremfor iTunes telefonen til Moterola ROKR.
Ipod er en merkevare, et status symbol. De har et tidløsdesign og skapt et image som mange liker å identifisere seg med.
Ingen av de andre mp3 spillerene har klart og oppnå dette og som devotio peker på, det er nå alt for sent.

Uansett hva andre produsenter klarer å lage av fancy finesser etc, vil de aldri veie opp for ipod's symbol på status.
Prisen på ipod er kanskje litt "over the top" men det er jo nettopp dette som skaper den ekslusive følesen av å eie en mp3 spiller, og noe som får folk til å føle seg bedre.
Hvorfor kjøre en Lada om du har penger til en Ferrari?

Ipod FTW

edit: ops var vist skyfex som skrev den opprinnelige posten, sorry about that.
Sist endret av voktern; 12. november 2005 kl. 16:42.
Sitat av devotio
Det Apple har klart som ingen av de andre produsentene har klart er å gi iPod en identitet. Samme som folk kjøper f.eks. Levis kjøper folk iPod. Pris har ikke så mye å si heller ikke funksjoner, de betaler ikke for den tekniske delen men for hva iPod'en representerer...
Vis hele sitatet...
offtopic: Levis gjør det ikke noe spesielt bra for tiden, får så vidt overskudd hehe.
Men de var store før
Poenget mitt er at det er en trend å gå med iPod-pluggene i øret, det har blitt en identitet på samme måte som Levi's før representerte...
Er klar over at iPod har en veldig stor markedandel blandt high-end mp3-spillere, men det er fortsatt mange som sverger til billigspillere til 500kr , og det er fortsatt endel av de som ser på alle de forskjellige alternativene når de først skal kjøpe seg litt dyrere spillere. Feks: I min klasse (15 stykk) så er det tre iPoder og to iRivere. iPod har takk en stor bit av kaken, men det er nok rom for at det fortsatt finnes andre merker.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Det vil alltid finnes små billige flash spillere. Men de er ganske ubetydelige i den store sammenheng. Dessuten har jo Shuffle tatt en liten bit av den kaka og.

Når det gjelder Sony, så vet jeg at de er like dårlige til å lage jukebox-programmer til PC som alle andre. De er ikke så begeistret over PCen pga. den store friheten den gir. I deres verden skal all maskinvare kun kjøre det den var designet for å kjøre, og all underholdningsdistribusjon skal gå i et lukket system. Onde, onde Sony.. =P
Sist endret av Skyfex; 12. november 2005 kl. 18:48.
Det vil alltid finnes små billige flash spillere. Men de er ganske ubetydelige i den store sammenheng.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, det er mange fler som har små flashspillere enn det er folk som har hardiskbaserte.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Badeballen: Selvfølgelig (Vel.. har du tall for hvor mange Flashspillere som faktisk er i bruk mot hvor mange HD-spillere er i bruk?) Men spillerene er spredt over mange (ofte små) firmaer, det er ikke like mye penger å tjene, og folk blir ikke like mye knyttet til en liten billig drittspiller () som en fullverdig jukebox.
Sitat av SkyFex
Badeballen: Selvfølgelig (Vel.. har du tall for hvor mange Flashspillere som faktisk er i bruk mot hvor mange HD-spillere er i bruk?) Men spillerene er spredt over mange (ofte små) firmaer, det er ikke like mye penger å tjene, og folk blir ikke like mye knyttet til en liten billig drittspiller () som en fullverdig jukebox.
Vis hele sitatet...

Tru dat, folk blir ikke like mye knyttet til en slik spiller, som gjør at de bryr seg mindre om den, som gjør at de ødelegger den mye fortere/mister osv, som igjen gjør at de kjøper en ny gjerne av samme type. Derfor det går så mange av de flash tingene..

Tror faktisk det omfatter ganske stor del av salget av slike spillere..
Sist endret av ||viper||; 12. november 2005 kl. 19:21.
De blir så absulutt ikke knyttet til spillerene, dette betyr også at de sansynligvis blir behandlet dårligere og ødelagt fortere også. Dette betyr at de kjøper nye etter den game er ødelagt.
Men ja, det er mange, mange småmerker det går på.
Sitat av devotio
Nichotin: Skjønner hva som er skrevet i det artikkelen, men det er et synspunkt. iPod hadde aldri solgt så mange om alle syns det!
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du faktisk hadde skjønt det som står der, så hadde du skjønt at det var et humoristisk innlegg.

||viper||: Var det meg du sikta til? I så fall, les igjen, og se humoren.
Sist endret av Nichotin; 12. november 2005 kl. 19:34.
Vet ikke helt, oppfattet det ikke helt humøristisk, men nå du sier det nå og jeg leser det igjen så er det vel kanskje det, er bare jeg som er trøtt som faen sikkert..
Hvis du trykker på linken, for å få original kontekst, så ser du at den er modda +5 Funny på slashdot.
Nichotin: Burde kanskje klikka meg inn på slashdot ja...
Synes fremdeles det er merkelig at man ikke foretrekker plug & play spillere ala Creative Muvo 2.
Driver baserte spillere får jeg fysisk vondt av.
f.eks i min klasse veit jeg vel bare om 2 som har iPod, resten har "billige" spillere.
for min del har jeg ikke bruk for så mye musikk med meg.
holder med min NAPA 512mb
Ipod kommer ikke til å ta over, slutt å syt.
Markedet for mp3-spillere blir bare større og større.

For hver dag som går, kaster folk sine gamle, hakkete discman og minidisc spillere for innkjøp av en lettere, mindre og bedre medie-avspiller.. JA, en mp3-spiller.

En ipod er bare en overpriset, laget av mindre bra kvalitets deler, utdatert teknologi-spiller.

Apple melker kua si, det kommer ikke til å vare for evig.. og ikke nærmere lenge, de har hatt flaks og vært flinke til å markedsføre.

Alle med litt vett i skallen vet at en portabel spiller med video støtte har vær tilgjengelig for evigheter, de har bedre batteri-levetid, mer diskplass og er billigere.
Likevel, dumme som folk måtte være, så går de til innkjøp av en ipod med videostøtte 2-3 år senere etter at teknologien ble lansert for det åpne markedet.

Den eneste grunnen til at du kjøpte deg en ipod, var fordi alle andre har en(nei, det er heller et mindretall som har en) eller fordi alle snakker om den.

Du dreit deg ut, gå å grin i skapet over at du blåste bort mer penger på en dings som kan gjøre det samme som en annen dings som kostet 1000,- kr mindre.

Jeg har en spiller som til dags dato vekker oppsikt når jeg tar den frem.
Den er liten og har en OLED skjerm.. that's it!

Kan ikke akkurat si at noen med en ipod for noe særlig øyenfallende blikk.

raz + creative = <3
Det hjelper ikke om andre spillere er teknologisk overlegne. Apple har klart å gjøre ipod til et trendikon (hvorfor tror du f.eks det har dukket opp så mange andre spillere som leveres med hvite øreplugger den siste tiden?)

SkyFex tar frem et viktig punkt for ipods suksess i integreringen den har med iTunes, vis meg den spilleren som har bedre løsninger for dette (med automatisk synkronisering av spillelister), muligheter for podcasts osv.

Ipod har blitt stort fordi Apple har gjort hjemmeleksa si og lansert akkurat det folk flest vil ha, enkelt og greit.

For min egen del ville jeg aldri byttet ut min ipod mot en spiller fra creative
iTunes er vel egentlig et tveeget sverd, jeg personlig kan ikke fordra det programmet...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Hva er en Video-jukebox verdt om du ikke har noe å putte på den? Husk at det er egentlig ulovlig å bryte DRMen på en DVD.

Geeks har for vane å skryte alternative spillere opp i skyene fordi det passer deres vaner. Vi har ofte MP3 samlinger sortert etter mapper, og hundrevis av gigabyte med filmer fra nettet. Vi prioriterer derfor ofte spillere hvor du bare drar musikken over i en mappe på spilleren, og som kan spille DivX filmer direkte.

iTunes og iPod er beregnet på "vanlige folk". iTunes regner f.eks. med at all musikken du har har du enten rippet fra en CD, eller lastet ned fra iTunes music store, og at alle ID3 taggene dermed er i orden. Da er iTunes en drøm å bruke (selv organiserer jeg ID3 taggene manuelt, men om du laster ned hele album fra gode kilder er det ofte i orden). iPod Video regner med at du bare skal spille videoer beregnet på iPod kjøpt fra iTMS, og kan derfor bruke en chip som er akkurat sterk nok til å dekode video for iPodens lille skjerm. Om du vil spille DVD kan du jo faktisk det, men du må omkode den (finnes mange enkle verktøy der ute nå).

raz: Leste du i det hele tatt innlegget (og kommentarene under), eller bare overskriften? Les Nichotins kommentar. Folk har sagt at iPod er overpriset, dårlig og utdatert helt siden den kom ut. Fortsatt har ingen klart å velte kua til Apple, de har ikke klart å flytte den en millimeter. Og nå er Creative den eneste reele konkurrenten til Apple, og selv de sliter. Saken er at iPod er faktisk den beste spilleren for vanlige mennesker i det store bildet. Du klarer helt å ignorere poenget mitt med at PC-software delen og netthandel er like viktig som selve spilleren.

Det er holdninger som dette.. at iPoden bare er dårlig, og at hvem som helst kan lage en bedre spiller, som gjør at ingen har klart å overta markedet.
...hvis det er så veldig enkelt å lage et bedre produkt, hvorfor har ingen gjort det?
Enig; iPod begynner å bli selve symbolet for bærbare mediasentre. Dette må for all del hindres så ikke monopol bryter ut.

Jeg skal kjøpe en stor spiller snart, men er usikker på valget.

Jeg har lyst på Zen Touch, men irriterer meg over tykkelsen. -dessuten har jeg ennå ikke funnet store mp3-spillere som organiserer i et mappesystem istedenfor id3-tag.
Egentlig så tror jeg faktisk ikke rene mp3-spillere har så utrolig stor fremtid i det hele tatt... Hverken iPod eller noen andre varianter.

Bare se på de nyeste mobilene, og hvor vanvittig populære de har blitt - kameraene blir bedre og bedre, og det begynner å bli mer og mer vanlig med mp3-spiller også integrert i telefonen. Skal vedde på at det i løpet av noen få år ender med at kombinasjonen mobil/kamera(med like høye oppløsninger som "rene" digitale kompaktkameraer)/mediaspiller (selvsagt både audio, video og stillbilde) hersker stort på forbrukermarkedet, og at "rene" varianter som det stort sett er i dag kun har en veldig liten markedsandel. Dessuten kommer de sikkert til å legge til nye funksjoner som jeg ikke engang vil forsøke å gjette på. Skjermene blir bedre og større, og båndbredden blir stadig bedre. Kanskje vi vil få en eller annen slags "avis"-funksjon?

Åja, men personlig er jeg ihvertfall inntil videre veldig glad i min kjære muvo ^2 FM , og kjører digitalkamera og mobil "hver for seg"!
Sist endret av atomet; 13. november 2005 kl. 18:15.
SkyFex : Joda, jeg leste hele tråden før jeg la inn mitt inlegg.

Jeg har personlig ikke brukt programvaren som brukes sammen med ipod, men sett på hvordan det gjøres av en annen ipod bruker.
Det var jo nesten like enkelt som som med programvaren fra andre produsenter jeg selv har brukt\sett, så jeg ser desverre ikke poenget her.

Men, så har du jo itunes music store som gjør det uhyggelig enkelt å anskaffe musikk/video til din spiller, det skal Apple ha et pluss poeng for.

Likevel tror jeg ikke at en ipod er den beste spilleren for vanlige mennesker.
Bare se på prisen i forhold til hva spilleren klarer?
Det dreier seg alt for mye om merkevare og popularitet- og som med alle populære merkevarer så er det slik at de har sin storhetstid .. og deretter går det bare nedover.
Folk går lei etterhvert.

Folk ønsker alternativer.
Design, pris, muligheter samt. at det finnes folk som ikke ønsker å ha det samme som alle andre er hovedgrunnene til at det finnes- og i fremtiden kommer til å finnes et stort marked for mp3-spillere.

Apple har klart det alle andre prøver å klare, men det betyr ikke for fem flate øre at de klarer å innta et monopol på mp3-markedet.

Finnes det en ipod killer her på jorda, så får det være mobiltelefonen.
Bare vent og se.
Det det ser ut til at her helt glemt, er hva iPod kan mere enn å spille av musikk, bilder og video.

Jeg har tiger installasjons DVDen på den, jeg har Tiger ferdig installert, så jeg kan bruke iPoden til å boote kræsja Macer, til å RAIDe opp XServe, og til å kjøre Tiger på maskiner som Tiger ikke kan installeres på.

Men selvfølgelig var dette noen spesielt sære bruksområder, som kun appelerer til Macere av system administrators rang.