Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 6054
Sitat av Named
1. Så hvis 3% av elevene i en klasse tenker seg å gå på skole i utenlandet. SÅ må fortsatt lærerne lage karakterer for alle i klassen som bare blir hvist hvis man skal gå i utlandet pga. at kansje noen ombestemmer i løpet av utdannningen... unødvendig slit da kan heller alle få det.
Vis hele sitatet...
Jeg er for karakterer fordi vi ikke har et bedre system, men det er vel ganske åpenbart at en lærer fremdeles vil sitte med kunnskapen om å vite hvor eleven står faglig uavhengig om han setter ned et siffer på klasselista mot slutten av hver time? Det er mange negative sider med karakterer: Press, presishet (hvordan kan man egentlig sette karakter på skjønnlitteratur? Hvorfor gir lærere sprikende karakterer på forskjellig grunnlag?) og det at folk flipper opp prøvearket for å se en stor, feit firer framfor å faktisk lese kommentaren og forstå hva som funka og ikke funka. Karaktersystemet er alt annet enn perfekt, men jeg tror ikke helt på å fjerne det - det forandrer dog ikke at det argumentet har en logisk brist

Sitat av Named
2.Ja sv har foreslått at både pensum (tror men er ikke sikker på at det er det samme som lærerplan) og karakterer og eksamen skal vekk.
Vis hele sitatet...
Hvor har du fått dette med pensum fra? Bare lurer
Fikk det fra en debatt... og sv nekta ikke på den når frp sa at de hadde det i programmet sitt så det er vel sant
Vil nevne at Høyre vil innføre obligatorisk tillegskommentar i tillegg til karakterer.

Høyrepropaganda, heh. Jeg skulle likt å se Stanford ta "mappa mi" med kommentarer og vurdere om jeg var en elev som stod til deres krav når de vurderer meg blant 20,000 andre søkere med håndfaste karakterer.

For å sitere en post jeg skrev i et annet forum:

Vet rett og slett ikke helt hva jeg skal si... Jeg håper nesten at SV skal få igjennom fane-sakene fra SU - som en historisk vekker for sosialister over hele verden.

Jeg sier

4 timers arbeidsdag
Utmelding av Nato, EØS, WTO osv.
Erklære USA som verdensfiende nr. 1
Avskaffelse av karakterer og all annen målbar vurdering i og av skolen
Avskaffelse av privat eiendomsrett
Avskaffelse av kapitalismen, innføre sosialismen
Nasjonalisere norske bedrifter
Revolusjon i Norge!


Jeg sier

Statsminister: Åslaug Haga
Finansminister: Øystein Djupedal
Utenriksminister: Kristin Halvorsen

Dette kan bli spennende.
Santiago bare for å ta en ting... så skulle jeg likt å se at Norge skal tjene like mye penger når arbeidsdagen blir halvert... og dere kommunister/sosialister er så sure på de rike, men dere vet vel at de gir kanske mange arbeidsplasser?
En liten tankevekker
Jeg var ironisk Men du har helt rett Named. Jeg bare refererte utdrag fra sosialistene sine valgprogrammer (AuF, SV, SU)
Sitat av Named
Fikk det fra en debatt... og sv nekta ikke på den når frp sa at de hadde det i programmet sitt så det er vel sant
Vis hele sitatet...
Uh har kjørt kraftig på denne løpeseddelen

Som forsåvidt står mye tøv i

Sitat av Named
Santiago bare for å ta en ting... så skulle jeg likt å se at Norge skal tjene like mye penger når arbeidsdagen blir halvert... og dere kommunister/sosialister er så sure på de rike, men dere vet vel at de gir kanske mange arbeidsplasser?
En liten tankevekker
Vis hele sitatet...
Ja nå var du smart. Så det er greit å utnytte arbeidere for egen vinning så lenge man skaffer arbeidsplasser?
Sist endret av Carl Ottho; 13. september 2005 kl. 22:46.
Sitat av Carl Ottho
Ja nå var du smart. Så det er greit å utnytte arbeidere for egen vinning så lenge man skaffer arbeidsplasser?
Vis hele sitatet...
Dette med arbeid og arbeidsplasser er en vinn-vinn situasjon som er helt frivillig fra begge parter. Det er også til "egen vinning" at arbeidstakeren utnytter arbeidsgiveren bare for pengene hvis vi skal se det på den måten...

Høyresiden vil ha flere arbeidsplasser - Venstresiden vil ha flere tiltaksplasser. Svaret er enkelt.

Sitat av commie
1. Det er ikke noe problem å lage et system for at elever som ønsker å gå på skole i utlandet får tildelt karakterer de kan søke med.
2. Har SV foreslått en skole uten læreplan?
3. At du heller vil få et tall enn en kommentar om hva du mestrer, hva du ikke mestrer og hva du bør jobbe mer med er vel ditt problem...
Vis hele sitatet...
1. Det sitter en solid gjeng på fylkeshuset i Oslo som omgjør Steinerskolen sine "mappeevalueringer" til karakterer. Det er med andre ord karakterer i forkledning - helt latterlig og unødvendig tidsbruk. Gjøre dette med alle Norges elever som skal ta høyere utdanning? Lite trolig...
2. Nei, men de vil fjerne PENSUMET.
3. Hva med begge deler? At du ikke takler å få en tall karakter er vel ditt og de andre sosialistene sitt problem. Bare ikke la det bli VÅRT problem.

Commie, "smarte" innlegg og retoriske kommentarer redder ikke skinnet ditt. Du kverulerer mer enn du leser.
Sist endret av Santiago; 14. september 2005 kl. 00:39.
På min høgskole så bruker de mappevurdering og kan ikke huske at jeg har trivdes så godt på en skole før. Dette betyr at du slipper å ta et skippertak med sprenglesing rett før eksamen, men heller få en løpende vurdering gjennom hele året i form av kommentarer til arbeidet du har gjort. Vi får da ikke karakterer på de oppgavene vi leverer inn, men oppgaven vil bli vurdert sammen med et refleksjonsnotat på slutten av året (Bestått/ikke bestått).

Jeg er helt overbevist (sammen med flertallet av klassen min) om dette fører til økt kunnskap som også sitter i hodet etter man er ferdig, i motsetning til de kunnskapene man sitter igjen med etter at man har sprenglest til en eksamen.
Sist endret av duap; 14. september 2005 kl. 00:52.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Arbeidsledigheten er ikke høy nå
Vis hele sitatet...
Sysselsettingen har aldri vært så høy i Norge gjennom historien som i Norge i dag
Vis hele sitatet...
Vennligst sjekk tilgjengelige fakta før dere uttaler dere om ting dere ikke har greie på. Hvis dere ser på denne figuren ser dere at ingen av påstandene holder mål. Den generelle trenden er at arbeidsledigheten har steget når det har vært borgerlig regjering, mens den har sunket når det har vært AP-regjering (med unntak av slutten på 80-tallet, men da var økende arbeidsledighet et problem langt utover Norges grenser). (Sjekk Wikipedias liste over norske statsministere.)

Jeg lurer på hvordan jeg skal komme inn på skole i utlandet hvis sv får inn den derre ingen karakterer i skolen, ingen eksamen i skolen og ingen pensum
Vis hele sitatet...
I likhet med mange andre har du ikke fått med deg hva SV vil. Du har rett i at de på sikt ønsker å fjerne både karakterer og eksamen fra den norske skolen - men du tar grundig feil når du framstiller det som at dette er noe partiet ønsker å gjøre over natta. SV ønsker å utrede om det finnes bedre måter å vurdere og måle elevenes kunnskaper på. Når disse resultatene foreligger, vil man vurdere om de kan erstatte dagens ordning. Partiets argumenter for disse endringene burde alle skjønne. En tall-/bokstavkarakter sier kanskje noe om hvor mye du kan, men det sier ingen ting om hva som er bra og dårlig. I tillegg kan karakterer føre til en type konkurranse som vi ikke nødvendigvis ønsker i norsk skoleverk. De fleste har sikkert også opplevd en dårlig dag på eksamen, og skulle sikkert ønske at de kunne bli vurdert ut ifra hva de kan, ikke ut ifra dagsformen én dag i løpet av skoleåret.

Når det er sagt, er jeg sånn passe fornøyd med valgresultatet. Jeg er selvfølgelig glad for at vi ikke får en ny borgerlig regjering. Jeg gleder meg over Arbeiderpartiets framgang, men syns det er synd at SV ikke får større oppslutning enn de får. Videre er det svært hyggelig å se at Høyre går tilbake så mye som de gjør. Det som skremmer meg, er FRPs oppsiktsvekkende gode resultat. Jeg har fremdeles til gode å treffe en FRP-velger som har en rasjonell oppfatning om hvilke verdier som er viktig i samfunnet, og som har et realistisk syn på norsk økonomi. Jeg kan for så vidt se nytteverdien i at FRP får regjere en periode, siden dette hadde bevist en gang for alle at politikken deres rett og slett ikke fungerer, men konsekvensene ville selvfølgelig blitt altfor store i forhold til gevinsten det ville vært å fått vekk et tvers gjennom useriøst parti fra norsk politikk. Til slutt vil jeg si at jeg er oppriktig lei meg for at verken Erling Folkvord eller Torstein Dahle kom inn på Stortinget. Dette blir Norges første regjering uten en venstreopposisjon, og jeg tror RVs jobb som vaktbikkje ville blitt mye lettere om de hadde hatt iallfall ett mandat i nasjonalforsamlingen.

De neste fire årene vil uansett bli spennende. Håper de kommende regjeringspartiene reverserer mest mulig av privatiseringspolitikken som vår nåværende kapitalistregjering har sørget for. Håper også at APs galskap om oljeboring i Barentshavet og utenfor Lofoten blir stoppet av SV og ikke minst RV og miljøbevegelsen. Dersom den kommende regjeringa i tillegg øker Norges bistand til verdens fattige vil jeg være godt fornøyd med kommende Stortingsperiode.
Sitat av aybara
Vennligst sjekk tilgjengelige fakta før dere uttaler dere om ting dere ikke har greie på. Hvis dere ser på denne figuren ser dere at ingen av påstandene holder mål. Den generelle trenden er at arbeidsledigheten har steget når det har vært borgerlig regjering, mens den har sunket når det har vært AP-regjering
Vis hele sitatet...
Nå er nå dette en kjent sak, men AETAT viser som sagt motsatte tall: http://aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=8246 . Så det er ingen grunn til å bli nesevis. Stigende under AP, synkende under Høyre. Hvis det skulle være en institusjon som har orden over hvor mange arbeidsledige det er - så burde det vært aetat.

Jeg antar at mye av forklaringen ligger i APs tiltaksplasser "papirflytter arbeiderne". Disse kan kanskje slå ut som "i arbeid" på ssb, mens de egentlig er registrert arbeidsledige og vil vekk fra tiltaksplassen på aetat. Who knows, vet ikke jeg egentlig.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nå har ikke jeg sett på annet enn tabell nr 1 i dokumentet du henviser til, men jeg kan ikke se annet enn at den bekrefter det jeg hevder i mitt forrige innlegg. AP satt i regjering fra 1990 til 1997. Nå skal ikke jeg benekte det faktum at ledigheten faktisk stiger kraftig i tidsrommet 1990-1993, men dette må ses på som en ringvirkning av konjunkturer på 80-tallet og den politikken Høyre-regjeringa da førte. Videre ser vi at ledigheten går ned i perioden 1994-1998, og at den når Bondeviks første regjering tiltrådte var langt lavere enn den var da AP gikk inn i regjering sju år tidligere. Siden 1998, når vi med unntak av en kort periode i 2000-2001 har hatt Bondevik som statsminister for sine to regjeringer, er trenden en økning i ledigheten.

Hvordan du klarer å tolke tabellen på noen annen måte skjønner jeg ikke.
aybara, om sv ikke vil fjerne karakterene nå eller om 20 år er vel det samma.... jeg tenker f.eks hvis jeg får barn da... så kommer ikke de inn på en skole i utlandet fordi vi ikke har karakterer i norge. Jeg tenker ikke bare på hvordan det går med min generasjon =P
Sitat av Santiago
Dette med arbeid og arbeidsplasser er en vinn-vinn situasjon som er helt frivillig fra begge parter. Det er også til "egen vinning" at arbeidstakeren utnytter arbeidsgiveren bare for pengene hvis vi skal se det på den måten...
Vis hele sitatet...
Høyresida har artige syn på frivillighet. I dag er det til en viss grad "frivillig" om man ønsker å ta seg jobb eller gå på trygd. Men så ønsker jo høyresida å senke trygdesatsene betydelig og noen sågar fjerne trygdene. I en slik situasjon er det ikke frivillig å ta seg arbeid eller beholde den jobben man har for en hver pris. i dag har man mulighet til å nekte å godta møkkalønn og heller gå på trygd.

Sitat av Santiago
Høyresiden vil ha flere arbeidsplasser - Venstresiden vil ha flere tiltaksplasser. Svaret er enkelt.
Vis hele sitatet...
Det er piss, og det vet du godt. Venstresida(AP, SV vil lage turisme ) vil samarbeide med næringslivet om å legge forholdene til rette for næringsvirksomhet. Dette itedenfor enorme skattelettelser, selv om et enstemmig storting stemte for skattefritak på inntekter fra aksjeutbytte og fra gevinst ved aksjesalg hvis det er et aksjeselskap som får inntekten. Og sågar gav denne loven tilbakevirkende kraft slik at Rimi-Hagens inntekt på 6 milliarder fra salget av ICA-konsernet ikke lenger var skattepliktig. Så både AP og SV er nok mye lenger til høyre enn hva du tror. Joda, Kristin H nektet når Torstein Dahle konfronterte henne med dette i en valgdebatt, men faktum står svart på hvit i stortingets loggføringer.
Deler av venstresiden har fremmet forslag om et statlig investeringsfon knyttet opp mot oljefondet som skal investeres i norsk industri, næringsliv og tilretteleggelse. At venstresida bare vil skape tiltaksplasser er bull. Høyresida er jo jævlig stolt av praksisplassene som Aetat deler ut. Makan til svindel har jeg aldri vært borti. Her betaler staten bedrifter i dyre dommer for å ta imot arbeidsledige som er ute etter jobb, også blir disse skaltet og valtet med og gitt fyken etter en feil før det hentes inn en ny en dagen etterpå. De arbeidsledige får hele 180 kroner dagen.

Sitat av Santiago
1. Det sitter en solid gjeng på fylkeshuset i Oslo som omgjør Steinerskolen sine "mappeevalueringer" til karakterer. Det er med andre ord karakterer i forkledning - helt latterlig og unødvendig tidsbruk. Gjøre dette med alle Norges elever som skal ta høyere utdanning? Lite trolig...
2. Nei, men de vil fjerne PENSUMET.
3. Hva med begge deler? At du ikke takler å få en tall karakter er vel ditt og de andre sosialistene sitt problem. Bare ikke la det bli VÅRT problem.

Commie, "smarte" innlegg og retoriske kommentarer redder ikke skinnet ditt. Du kverulerer mer enn du leser.
Vis hele sitatet...
1. Hvem har sagt at alle må få karakterer? Det jeg nevnte var at elever som ønsker å studere i utlandet skal få satt karakterer. Det går ann å ta høyere utdanning i Norge også vet du...
2. Det er da i høyresidas ånd eller hva? Lokal handlefrihet må vite...
3. Jeg mener karakterer ikke er nødvendig og heller ikke heldig. Karakterer fører til et karakterjag hvor man pugger som faen før ei prøve / eksamen og glemmer alt når man er ferdig. Målet blir karakteren, ikke kunnskapene og ferdighetene man tilegner seg underveis.

Heller retorikk enn bevisst løgn
Commie
3. Jeg mener karakterer ikke er nødvendig og heller ikke heldig. Karakterer fører til et karakterjag hvor man pugger som faen før ei prøve / eksamen og glemmer alt når man er ferdig. Målet blir karakteren, ikke kunnskapene og ferdighetene man tilegner seg underveis.

Så hvis man pugger får en prøve glemmer man alt etterpå, men hvis man ikke pugger da husker man det....
Noe som ikke stemmer med det der
Sitat av Named
Så hvis man pugger får en prøve glemmer man alt etterpå, men hvis man ikke pugger da husker man det....
Noe som ikke stemmer med det der
Vis hele sitatet...
Er jeg den eneste som faktisk husker det jeg leser (eller "pugger", som han kaller det) om til prøver etter året?
Jeg husker det som oftest... hadde om elektroner og sånt i 9kl og nå på gk almenn har vi det samma huska nesten alt
Det har kanskje noe med at folk er forskjellige?

Når AP og co. begynner å herje, vil skolesystemet generelt bli mer A4 enn det er i dag. Gikk selv på en privat Videregående skole og er glad for at jeg gjorde det. Nå vil jo AP forsikre seg om at også dette skal bli en sjeldenhet, slik at de kan forme hele norges befolkning i samme støpeskje.

Jeg vet med meg selv at utene karakterer, så ville jeg sluntra unna mye arbeid. Da har man ikke lengre en motivasjon (...sannhet med modifikasjoner. Du kan motiveres av andre ting også, men om du ikke har NOEN annen motivasjon, så faller man tilbake på karakterene...). Om man vil nilese rett før prøven er jo opp til hver enkelt. Kanskje vi heller skulle satset mer på å lære ungdomen studieteknikk istedenfor å kvitte oss med karakterer?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av |) /-\ |\|
Usaklig? Om man stemme til fordel for andre, SÅ er man dum; idiot.
Vis hele sitatet...
Om «andre» er synonymt med «fellesskapet», som jeg, vel og merke, er en del av, kan man vel si at jeg stemmer til fordel for «andre».

Sitat av |) /-\ |\|
Trur du mistforstod meg og at eg burde vært tydligare: I Norge er det å klage om likestilling totalt piss. Men så klart, i andre land, spesielt i den 3. verden, der er kvinnene undertrykt. Men for all del, ikkje i Norge.
Vis hele sitatet...
Mer enn 300 kvinner av utenlandsk opprinnelse søkte hjelp hos krisesenter i 2004 etter å ha blitt mishandlet av sin norske ektemann. De som søker skillsmisse risikerer å bli kastet ut av landet.

Vold mot kvinner er et vanlig problem over hele verden. Også i Norge.
Og selv om vi er nest best i Europa på likestilling i arbeidslivet, forekommer også diskriminering på det området her i vårt lille land.

Mer informasjon om kjønnsdiskriminering og likestilling kan du finne på likestillingsenterets hjemmesider.
likestillng.no har enkel og god forklaring på hvorfor kvinner ofte stanger i motbakke i arbeidslivet. Begreper som homososial reproduksjon stiller sterkt. Men, ting bedrer seg. Riktignok sakte, men ting skjer...
Sitat av Kakcoo
Vold mot kvinner er et vanlig problem over hele verden. Også i Norge.
Og selv om vi er nest best i Europa på likestilling i arbeidslivet, forekommer også diskriminering på det området her i vårt lille land.
Vis hele sitatet...
Det går direkte på voldsmenn. Og ja, det er feil at dei skal bli kasta ut av landet om dei søke skilsmisse. Men det er en enkelt sak og eg tvila på ho ville blitt sent ut uansett. Uansett så er ikkje kvinnen undertrykt sånn generelt sett i Norge når vi sammenligna med mesteparten av landa i verden og eg er sikker på eg ikkje tar feil når eg seie Norge er et av dei beste landa i verden på likestilling.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av |) /-\ |\|
Men det er en enkelt sak og eg tvila på ho ville blitt sent ut uansett.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke hva jeg skriver? 300 (!) registrerte tilfeller på bare ett år. Og du kan banne på at det er minst like mange uregistrete tilfeller.
Sitat av |) /-\ |\|
Uansett så er ikkje kvinnen undertrykt sånn generelt sett i Norge når vi sammenligna med mesteparten av landa i verden og eg er sikker på eg ikkje tar feil når eg seie Norge er et av dei beste landa i verden på likestilling.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev. Norge er nest best i Europa. Men det betyr ikke at vi ikke kan bli bedre. Vi har fortsatt lang vei igjen.
Det som er stygt med norge er at en mann får mer kr per time enn en kvinne i eksakt samme stilling
Off, vi får håpe på at vi får en borgerlig regjering om fire år og holder sosialistene utenfor. Har ingen tro på deres politikk. Bra at frp gjorde det så bra da
Sitat av Kakcoo
Ser du ikke hva jeg skriver? 300 (!) registrerte tilfeller på bare ett år. Og du kan banne på at det er minst like mange uregistrete tilfeller.

Som jeg skrev. Norge er nest best i Europa. Men det betyr ikke at vi ikke kan bli bedre. Vi har fortsatt lang vei igjen.
Vis hele sitatet...
Men så har dei bevisst gift seg med dei mennene også, ikkje fordi dei elska dei, men fordi dei ville ha adgang til Norge.

Norge er nest best i Europa ja, men den norske kvinna er ikkje undertrykt i Norge. Å påstå nokke anna er uvitent.
Sitat av |) /-\ |\|
den norske kvinna er ikkje undertrykt i Norge. Å påstå nokke anna er uvitent.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at man blir ganske undertrygt jeg hvis man skulle får mindre lønn enn menn i eksakt samme stilling bare fordi man er kvinne. Tenk om det samme hadde vært med utenlendinger da hadde man snakka om rasisme da
Sitat av Named
Jeg vil si at man blir ganske undertrygt jeg hvis man skulle får mindre lønn enn menn i eksakt samme stilling bare fordi man er kvinne. Tenk om det samme hadde vært med utenlendinger da hadde man snakka om rasisme da
Vis hele sitatet...
Når ei kvinne får mindre lønn enn en mann i samme stilling, så hyle ho om undertrykkelse. Ho har aldri tenkt på at han kanskje er meir kompetent enn ho. Er sikker på det også er mange menn som får mindre lønn enn ei kvinne i samme stilling.
Sitat av |) /-\ |\|
Når ei kvinne får mindre lønn enn en mann i samme stilling, så hyle ho om undertrykkelse. Ho har aldri tenkt på at han kanskje er meir kompetent enn ho. Er sikker på det også er mange menn som får mindre lønn enn ei kvinne i samme stilling.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke sant... ingen kvinner får like bra lønn som menn i samme stilling. Det har ikke noe med effektivitet å gjøre... det har noe å gjøre med at arbeidsgiverne har lyst til å tjene mest penger
Sitat av Carl Ottho
Men jysses!, skal si du faller lett for høyre propaganda!
Det var vel sånn ca akkuratt det som sto på den ene UH flyeren med den ekle sosialisten og den pene UH jenta?

Bokstaver sier mer enn tall, og de kan da sørenmeg lese i utlandet også.
Vis hele sitatet...

Hehe, er ikke alle som er vant til å tenke selv vet du da skjer lett sånt som det... men nå ser det jo ut til at "gå løs på sv heller enn å fortelle om oss selv"-taktikken til høyre gikk grundig i dass, så de får skylde seg selv!

Sitat av kackoo
Jeg, personlig, synes det er verre å få en ufortjent 2-er som forteller nada om hva jeg er og hva jeg er flink på
Vis hele sitatet...
høhøhø... er dama som tilbyr meg toern sin fin nok, så tar jeg gjerne den også jeg...

men fra spøk til alvor:
Snodig at karakterer er så leve eller dø for endel folk... Westerdals er vel ganske grundig anerkjent som norges beste reklameskole, og vi får ikke karakterer, bare bestått/ikke bestått, i tillegg til kommentarer, og "mappa" vår. Vil vi fortsette studiene i utlandet? Javel, nada problem. Hvem trenger karakterer?
Sitat av |) /-\ |\|
Bullshit... Du høres ut som Stoltenberg og Bondevik x2 med det tullet der.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at det er sant da... tror du det bare er pga hjemmeværende med barn at kvinner har 72% av lønnen til menn eller? det er faktisk ikke det, og hvis du sier at det er på grunn av effektivitet så skjønner jeg ikke hvorfor du tror at menn skal kunne gjøre en kontorjobb dårligere enn menn... det syns jeg er ganske sykt tenkt
Sitat av Named
Bortsett fra at det er sant da... tror du det bare er pga hjemmeværende med barn at kvinner har 72% av lønnen til menn eller? det er faktisk ikke det, og hvis du sier at det er på grunn av effektivitet så skjønner jeg ikke hvorfor du tror at menn skal kunne gjøre en kontorjobb dårligere enn menn... det syns jeg er ganske sykt tenkt
Vis hele sitatet...
Du generalisera. (StoltenVik)

Syns du det er riktig at en/ei med meir kompetanse og erfaring har lik lønn som en/ei som er f.eks nyutdanna (eller har mindre erfaring/kompetanse generelt sett)? If so, get a clue.

Vi kan no snu litt på likestillinga og sjå på det motsatt vei: Menn blir tvinga i militæret, mens kvinner slipper unna. Om kvinner klaga på at dei er undertrykte, så kan også menn gjere det. Så lenge menn blir tvinga i militæret mens kvinner slippe, så skal dei egentlig berre holde kjeften godt lukka

(Nei, eg er ikkje militærepyse, militæret = fun)
Sitat av |) /-\ |\|
Du generalisera. (StoltenVik)

Syns du det er riktig at en/ei med meir kompetanse og erfaring har lik lønn som en/ei som er f.eks nyutdanna (eller har mindre erfaring/kompetanse generelt sett)? If so, get a clue.

Vi kan no snu litt på likestillinga og sjå på det motsatt vei: Menn blir tvinga i militæret, mens kvinner slipper unna. Om kvinner klaga på at dei er undertrykte, så kan også menn gjere det. Så lenge menn blir tvinga i militæret mens kvinner slippe, så skal dei egentlig berre holde kjeften godt lukka

(Nei, eg er ikkje militærepyse, militæret = fun)
Vis hele sitatet...
Snittkvinnen er svakere enn mannen... og derfor er de kansje ikke like aktuele i militæret... men snittkvinnen har faktisk bedre utdannnelse enn menn og like mye erfaring. Og i tilegg til det så har kvinner 72% av lønna til menn. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Kvinner får mindre lønn fordi arbeidsgiverne vil dra inn mest mulig penger
Sitat av Named
Snittkvinnen er svakere enn mannen... og derfor er de kansje ikke like aktuele i militæret... men snittkvinnen har faktisk bedre utdannnelse enn menn og like mye erfaring. Og i tilegg til det så har kvinner 72% av lønna til menn. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Kvinner får mindre lønn fordi arbeidsgiverne vil dra inn mest mulig penger
Vis hele sitatet...
Og så? Er jo fortsatt diskriminering av menn om kvinnene skal slippe militæret "berre" på grunn av dei er fysisk svakare enn mannen.
Hva har fysisk styrke å gjøre med hvordan dagens militære opererer? Er jo ikke som vi alle tar på oss 50kg rustning og drasser på svære sverd når vi skal ut å jakte på hverandre. Men det er klart urettferdig at menn "mister" et år av livet sitt til armyen. Leste en gang i en lærebok i samfunnsfag hvor det sto noe om at menns samfunnsplikt var armyen, mens kvinners samfunnsplikt var å føde barn.
Sitat av Named
Det som er stygt med norge er at en mann får mer kr per time enn en kvinne i eksakt samme stilling
Vis hele sitatet...
Her diskuteres det i hytt og pine utenfor tema. Kan du vise til fakta bak dette? Vanligvis opereres det uifra tarifflønn som er lik for alle. I det private næringsliv er det også trynetillegg som gjelder utifra personlig innsats og prestasjoner.
Har vært endel undersøkelser og saker på det der ja peewee... er nok dessverre endel i det.
Sitat av commie
Høyresida har artige syn på frivillighet. I dag er det til en viss grad "frivillig" om man ønsker å ta seg jobb eller gå på trygd. Men så ønsker jo høyresida å senke trygdesatsene betydelig og noen sågar fjerne trygdene. I en slik situasjon er det ikke frivillig å ta seg arbeid eller beholde den jobben man har for en hver pris. i dag har man mulighet til å nekte å godta møkkalønn og heller gå på trygd.
Vis hele sitatet...
Vel, dette med liberalisme betyr frihet. Sosialisme er et eksempel paa et system som baserer seg paa tvang. Naa lever vi naa en gang i et kapitalistisk samfunn. Ved aa senke satsene paa arbeidsledighets trygd, ufore trygd osv. saa blir det mindre attraktivt aa bli vaerene paa disse trygdene og dermed vil flere gaa ut i arbeid i jobber de gjerne ikke ville valgt hvis trygdesatsene var hoyere.

Hoyresiden mener felleskapet maa hjelpe de som trenger det mest opp paa bena saa de kan klare seg selv. Sosialistene vil ha et gedigent sikkerhetsnett som gir alle incentiv til aa leve et uproduktivt og uverdig liv som trygdet.

Det sier vel seg selv hva som egentlig er poenget med arbeidsledighetstrygd mv.

Sitat av commie
Det er piss, og det vet du godt. Venstresida(AP, SV vil lage turisme ) vil samarbeide med næringslivet om å legge forholdene til rette for næringsvirksomhet. Dette itedenfor enorme skattelettelser, selv om et enstemmig storting stemte for skattefritak på inntekter fra aksjeutbytte og fra gevinst ved aksjesalg hvis det er et aksjeselskap som får inntekten. Og sågar gav denne loven tilbakevirkende kraft slik at Rimi-Hagens inntekt på 6 milliarder fra salget av ICA-konsernet ikke lenger var skattepliktig. Så både AP og SV er nok mye lenger til høyre enn hva du tror. Joda, Kristin H nektet når Torstein Dahle konfronterte henne med dette i en valgdebatt, men faktum står svart på hvit i stortingets loggføringer.
Deler av venstresiden har fremmet forslag om....... blablablabla
Vis hele sitatet...
Dette er planokonomi. Dette er nok dugelige tiltak i et kommunistisk samfunn. Her i Norge skaper det private det meste av velferden vaar helt uten maalrettede tiltak.

Vi trenger ikke statlige arbeidsplasser. Vi trenger en stat som legger til rette for at arbeidsplasser kan skapes naturlig, etter behov og ettersporsel. Byrakratene har ikke alle svarene.
Sitat av commie
1. Hvem har sagt at alle må få karakterer? Det jeg nevnte var at elever som ønsker å studere i utlandet skal få satt karakterer. Det går ann å ta høyere utdanning i Norge også vet du...
2. Det er da i høyresidas ånd eller hva? Lokal handlefrihet må vite...
3. Jeg mener karakterer ikke er nødvendig og heller ikke heldig. Karakterer fører til et karakterjag hvor man pugger som faen før ei prøve / eksamen og glemmer alt når man er ferdig. Målet blir karakteren, ikke kunnskapene og ferdighetene man tilegner seg underveis.

Heller retorikk enn bevisst løgn
Vis hele sitatet...
Nei men her roter du det til. Naa hadde det vaert paa sin plass med litt retorikk.

1. En oppfinnsomt forslag som strider mot deres eget forslag.
2. Haha. Ja isaafall var det jo et heller motstridende forslag dette og.
In the end gaar vi vel for vaare forslag naar det gjelder skolepolitikken.

Maalbar kunnskap i form av karakterer har fungert i alle verdens land for milliarder av mennesker i alle aldre over hele verden. Karakterer stimulerer til aa strekke seg, gjore det lille ekstra, ha noe maalbart aa gaa for, stimulerer til konkurranse, forteller deg og andre hva du kan satse paa osv.

Karakterer er viktig. Venstresiden er paa baertur paa dette temaet.


PS! Jeg er for aa avskaffe lover som diskriminerer uansett begrunnelse. Da jeg tror at en slik uregulert, fri ansettelse vil fore til det uungaaelige. Aa ansette den beste personen er det mest lonsomme - uansett kjonn eller hudfarge.

Kvinner er i dag i flertall paa de hardeste utdanningene og det er iferd med aa skje et paradigme skifte hos kvinnene som gjor at de onsker aa ta paa seg lederansvar mer og mer. Det er dette - ikke reguleringer - som gjor at kvinner vil faa en mer aktiv og likeverdig rolle i fremtiden.

Stimulere over regulere. Jeg tror paa menneskene.
Sist endret av Santiago; 15. september 2005 kl. 00:40.
Sitat av WyZarD
Hva har fysisk styrke å gjøre med hvordan dagens militære opererer? Er jo ikke som vi alle tar på oss 50kg rustning og drasser på svære sverd når vi skal ut å jakte på hverandre. Men det er klart urettferdig at menn "mister" et år av livet sitt til armyen. Leste en gang i en lærebok i samfunnsfag hvor det sto noe om at menns samfunnsplikt var armyen, mens kvinners samfunnsplikt var å føde barn.
Vis hele sitatet...
Takk. At menn skal i militæret er det [b]LIKE[b] naturlig som at kvinner skal være heime og oppdra ungane og gjere husarbeid og ha middag klar til mannen kjem heim. Rett? Nei. Menn er like diskriminert i det norske samfunn som kvinner er, om ikkje meir.
Sitat av Santiago
(...) Stimulere over regulere. Jeg tror paa menneskene.
Vis hele sitatet...
Vel.. Da er du naiv. Mennesker er stort sett korrupte, og tenker kun på seg selv. Det er ikke noe magisk system, selv kapitalisme, hvor alt en gjør for å hjelpe seg selv, også hjelper andre. Folk som skaper verdier, som investerer og danner bedrifter.. De skaper kanskje ufrivillig noen arbeidsplasser, men hvis de kunne bytte dem alle ut med roboter (hvis de er billigere i drift), så*hadde de ikke nølt. Problemet ditt, virker det som, er at du tror:
1: Mennesker er egentlig gode alle sammen
2: Mennesker er like egoistiske, eller kan være like egoistiske ved riktig stimulering

Mulig jeg tar feil med #1. Men ved ren kapitalisme vet jeg at #2 må være til stede for et rettferdig system. Slik fungerer verden rett og slett ikke. Det er derfor Norge, og mange andre land, har valgt sosialdemokrati, fordi vi vet at kapitalisme er et godt system i økonomisk vekst, og har mange fordeler, men er et urettferdig system hvis det ikke blir kontrollert godt nok.

Man kan ikke bare ignorere felleskapet. Vi er like mye del av en enhet, som vi er et individ. Selv Rimi Hagen er avhengig av resten av samfunnet for å leve. Uten samfunnet har han inget grunnlag (utdannelse, ressurser, arbeidskraft) for å danne rikdommen sin. Noen fremstiller det som om disse menneskene er "magiske" mennesker som ikke står i gjeld til noen og har bare seg selv å takke.

Litt dårlig formulert, men jeg håper du skjønner poenget mitt.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av |) /-\ |\|
Takk. At menn skal i militæret er det [b]LIKE[b] naturlig som at kvinner skal være heime og oppdra ungane og gjere husarbeid og ha middag klar til mannen kjem heim. Rett? Nei. Menn er like diskriminert i det norske samfunn som kvinner er, om ikkje meir.
Vis hele sitatet...
Jeg henviser deg til fakta som du helt klart velger å ignorere.

LES!
Sitat av Carl Ottho
Ja nå var du smart. Så det er greit å utnytte arbeidere for egen vinning så lenge man skaffer arbeidsplasser?
Vis hele sitatet...
Tror du mange gidder/orker å bruke mye tid på å starte opp bedrifter(aka arbeidsplasser) når man ikke vinner noe på det?
Sitat av Kakcoo
Jeg henviser deg til fakta som du helt klart velger å ignorere.

LES!
Vis hele sitatet...
Mange ja, ikkje alle og langt fra flesteparten som en eller anna sa (enten du eller Named). Kvinner bruka for masse tid på å mase om likestilling når det i virkeligheten ikkje er noke diskrimering i stor grad. Og vil dei absolutt være 100% likestilt med mannen, så kan dei vel også be regjeringa om å gi kvinner ei vernepliktig avtjening i militæret.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av |) /-\ |\|
Mange ja, ikkje alle og langt fra flesteparten som en eller anna sa (enten du eller Named). Kvinner bruka for masse tid på å mase om likestilling når det i virkeligheten ikkje er noke diskrimering i stor grad. Og vil dei absolutt være 100% likestilt med mannen, så kan dei vel også be regjeringa om å gi kvinner ei vernepliktig avtjening i militæret.
Vis hele sitatet...
Verneplikt er slettes ingen tvang. Du kan godt velge siviltjeneste hvor du kan jobbe med psykisk utviklingshemmede, unge, eldre og en masse andre kommunale tjenester. Og jeg vil ikke påstå at dette er noe som helst opp mot det ubetalte arbeidet kvinnen gjør i hjemmet.
Sitat av Kakcoo
Verneplikt er slettes ingen tvang. Du kan godt velge siviltjeneste hvor du kan jobbe med psykisk utviklingshemmede, unge, eldre og en masse andre kommunale tjenester. Og jeg vil ikke påstå at dette er noe som helst opp mot det ubetalte arbeidet kvinnen gjør i hjemmet.
Vis hele sitatet...
Det er uansett tvang om du velge militæret eller siviltjeneste. Du kasta uansett bort ett år du kunne brukt på noke anna. Det ubetalte arbeidet kvinna gjer i heimen må virkelig være fysisk utmattande i forhold til det mannen gjer i militæret Dessuten er husarbeid bra jevnt fordelt mellom kvinner og menn anno 2005. Einaste forskjellen på kvinner og menn når det gjelder husarbeide, er at menn i tillegg tar seg av det meste av hagearbeide, snekkerarbeide osv..

Men som sagt, kvinner skal for all del få lov til å syte og klage på likestilling, men pokker ikkje før dei også er vernepliktige. Punktum.
Sist endret av |) /-\ |\|; 17. september 2005 kl. 16:17.
Sitat av |) /-\ |\|
Einaste forskjellen på kvinner og menn når det gjelder husarbeide, er at menn i tillegg tar seg av det meste av hagearbeide, snekkerarbeide osv..
Vis hele sitatet...
Å hvor har du lest dette da?

Jeg trenger refferanser.
Har problemer med å sette alle kvinner under en kniv i dette tilfellet.
Sitat av Nocore
Å hvor har du lest dette da?

Jeg trenger refferanser.
Har problemer med å sette alle kvinner under en kniv i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Dette er ikkje noke man gjer undersøkelsar på. Dette er like naturlig som at det er kvinna som amma babyen og ikkje mannen.

(Det fins late menn som kun sitte foran TV'en heile dagen som nok skulle hatt seg et spark bak ja)

Folk kan tru eg er i mot likestilling, men eg er faktisk for. MEN, det er ingen vits å diskutere likestilling når det heller ikkje finnes diskriminering (bortsett fra den små andelen av menn som sitte foran TV'en heile dagen(kan for så vidt gjelde kvinner også)).
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
|) /-\ |\|: Vær oppmerksom på at det ikke er mer enn 1/3 av et årskull (ca 10000 av 30000) som må gjennomføre militæret/siviltjeneste.
Sitat av aybara
|) /-\ |\|: Vær oppmerksom på at det ikke er mer enn 1/3 av et årskull (ca 10000 av 30000) som må gjennomføre militæret/siviltjeneste.
Vis hele sitatet...
Er faktisk 3/4. 900 av 1200 på Madlamoen der eg var, så er basert på det.

Men: Og så? Verneplikt er verneplikt, ammeplikt er ammeplikt etc. (?)
Sist endret av |) /-\ |\|; 18. september 2005 kl. 02:16.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av |) /-\ |\|
Det er uansett tvang om du velge militæret eller siviltjeneste. Du kasta uansett bort ett år du kunne brukt på noke anna. Det ubetalte arbeidet kvinna gjer i heimen må virkelig være fysisk utmattande i forhold til det mannen gjer i militæret Dessuten er husarbeid bra jevnt fordelt mellom kvinner og menn anno 2005. Einaste forskjellen på kvinner og menn når det gjelder husarbeide, er at menn i tillegg tar seg av det meste av hagearbeide, snekkerarbeide osv..

Men som sagt, kvinner skal for all del få lov til å syte og klage på likestilling, men pokker ikkje før dei også er vernepliktige. Punktum.
Vis hele sitatet...
Jeg hater å gjøre det. Men jeg refererer nok en gang til likestilling.no.

[COLOR=Navy]Likestilling i hjemmet[/COLOR]

Det står for mye der til at jeg kan klippe og lime, så du får selv trykke på lenken og lese rett fra siden.

Og kan du denne gangen være så snill å lese før du skriver en masse udokumentert vissvass?
Sist endret av Kakcoo; 18. september 2005 kl. 04:34.
Sitat av Kakcoo
Jeg hater å gjøre det. Men jeg refererer nok en gang til likestilling.no.

[COLOR=Navy]Likestilling i hjemmet[/COLOR]

Det står for mye der til at jeg kan klippe og lime, så du får selv trykke på lenken og lese rett fra siden.

Og kan du denne gangen være så snill å lese før du skriver en masse udokumentert vissvass?
Vis hele sitatet...
Lese det eg, men eg er ikkje einig i det dei skrive fordi. Hadde dei skreve at det angår en minstepart, så kunne eg vært einig. Som eg sa: Det er drittsekkmenn som drite i alt mulig kva heimen angår og lar kvinna gjere alt. Men det gjelde langt fra alle.

Forresten, en quote fra den sida der: "Menns og kvinners fordeler det ulønnede arbeidet ulikt."

Menn har dei siste tiårene blitt veldig masse meir aktive i kva husarbeid angår, men det er fortsatt menna som står for det fysisk harde arbeidet i heimen. Kanskje kvinna vil gjere det?

Den der linken kunne vært 100% sann om det var for 10-20 år sida.

Eg trenge ikkje leite rundt på internett for å finne quotes eg kan bruke i forumet. Det er bedre å bruke egne meininga og erfaringa istedet for å "snakke fra/for" organisasjona som er kjende for å lage storm i eit vannglass.

Forresten, et lite spørsmål utenom: Stemte du SV?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Stemmer at mannen bruker mer tid på vedlikeholdsarbeid. Men det ganske lite opp mot den tiden kvinnen bruker på annet husarbeid.

Her. Statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Men du tror vel ikke på det heller?

http://www.ssb.no/emner/00/02/20/tidsbruk/fig-2002-05-13-21.gif
[COLOR=Blue]2002 © Statistisk sentralbyrå[/COLOR]