Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 834
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Såh. Jeg kjøpte meg nylig en dedikert rackserver hos Layered Tech - 2.4 Ghz P4 m/ 80GB harddisk, 1GB RAM og masse båndbredde. Men fikser jeg å sette den opp? Nope. Utgående epost fra serveren fungerer ikke, og jeg forstår meg ikke på serverdrifting. Ordentlig smart å kjøpe en non-managed løsning, med andre ord.

Serveren bruker EXIM til mail. Via vBulletin klarer jeg å sende mail til lokale kontoer (som ligger på samme server, seff), men jeg klarer ikke å sende mail til eksterne kontoer. Såvidt jeg vet er BIND og RDNS i orden, men epostene kommer ikke frem. Rart?

Innkommende epost fungerer fin-fint.

Utgående post fra webmail og sendt via sendmail kommer ikke frem, så jeg regner med at det er et problem der.

Er det noen som har noen tips? Jeg har rootloginn osv til serveren, og den har WHM og cPanel installert, om det gjør det noe lettere.

Hilsen en mycket forvirret Haje
Vet du om mailen i det hele tatt forlater serverer? Om det er noe feil i en eller annen config er det mulig at alt av spam-filter dreper den. Sjekk med TCPDump (eller tilsvarende) om mailen i det hele tatt forlater serveren..

Edit: kan du lage en telnet session mot SMTP porten?
Sist endret av RoadKill; 4. august 2005 kl. 08:02.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Vel, epost blir jo levert til lokale kontoer - betyr ikke det at mailene blir sendt?

Dessuten bruker den mailman, ikke SMTP - eller tenker jeg feil nå?
Kommer an på hva mailman er. Men etter hva jeg kan se er mailman software som etter hva jeg rakk å finne ut, bruker protokollen SMTP.

Med tanke på at mail kun funker på lokale kontoer, så tilsier jo det egentlig at mailen aldri forlater serveren.
Sist endret av mongeland; 4. august 2005 kl. 10:04.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Høres ikke så dumt ut.

1) hvordan finner jeg ut?
2) hvordan fikser jeg?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Er det noen som har noe tips ang dette? Jeg sliter noe innmari, finner søren ikke ut av det
Hvis du bruker standardkonfigurasjonen til Exim, uten noen endringer, vil den kun sende mail lokalt. Dette er MEGET enkelt å endre, hvis jeg husker riktig er det bare å kommentere bort en linje i konfigurasjonsfilen/legge til hvilken ip/ip-range som skal få lov til å sende mail med den, og restarte exim.