Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 716
MINST 12år
tore-'s Avatar
Antar en del har fått seg med at MS har valgt å lage en light versjon av XP, er vel ikke annet en gull og frodige bekker er det? Kan selv ikke komme på noen baktanker på MS sin side, ikke at jeg sier at de alltid har det men kan av og til virke slik...

Noe dere ser som negativt på dette stadiet? Bortsett fra at det burde kommet før?
http://www.infoworld.com/article/05/...clients_1.html
http://www.infoworld.com/article/05/...mdownxp_1.html

ingen dum ide, sånn egentlig. De ønsker nok å ha et produkt som kan redde kundemasse i de områdene der gjerne linux tar en del...
Ministry of Love
sptz's Avatar
meget smart, hvorfor la monopolet renne vekk mellom fingrene pga windows ikke kan kjøres på eldere hardware. Hadde jeg likt at microsoft holder enda bedre på brukerene sine hadde jeg vært i ekstase
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Skjønner bare ikke hvorfor MS ikke lagde en slik versjon in the first place, skal banne på at den hadde solgt bedre en "Premium Extreme Edition With Anyoin (c) Graphic!"
Sitat av tore-
Skjønner bare ikke hvorfor MS ikke lagde en slik versjon in the first place, skal banne på at den hadde solgt bedre en "Premium Extreme Edition With Anyoin (c) Graphic!"
Vis hele sitatet...
uhm, nei, ikke sånn egentlig. Du skjønner, i den virkelige verden så er det ikke de med peiling på datainnkjøp som foretar valg om hvilke systemer en bedrift skal ha.

Jeg kan kjapt sitere en samtale med en som var ansvarlig for datainnkjøp (hardware, ettersom de piratkopierte som fy):
han: "uhm, hvordan jeg velger ut hvilke hovedkort vi skal ha?"
jeg: "ja, dere har så mange forskjellige typer..."
han: "jeg ser på grafikken utenpå esken, er den bra, er kortet bra.
jeg: "0.o"

og slik fortsetter det... det er folk i ledelsen som bestemmer slikt, og du kan ta deg faen på at de ikke har peiling, og hvis de har noe peiling så er det av typen som var utdatert for 10 år siden: "usb er ikke noe bra, bare se på den tynne kabelen... nei, skikkelig printerkabel(lpt) er bedre!" (ikke samme fyren). Derfor, så om noen har fått seg en maskin hjemme med Windows XP og masse fine blåfargede runde menyer, så skal han ha slikt på sin maskin på jobb, og det skal alle de andre maskinene også ha, for denne personen VET at han har rett. Selvfølgelig, for han er i ledelsen. Ledelsen vet bestandig best.

edit: og når sjefene har bestemt hva som skal inn av os, så har de smadret IT budsjettet, og økonomene må inn på banen for å kjøpe det mest crappye hardwaresystemet som finnes... celeron eller duron, gjerne med høye mhz tall, for høye tall er viktig. Det ser kult ut. (265 noname ram, internt skjermkort , lavkvalitets bråkende vifter, treig 40gb harddisk og en skjerm som ikke klarer mere enn 1024x768x60Hz...)
</sarkasme>

Denne liteutgaven vil være noe omtrent som Windows 2000 med forbedret støtte for AD slik XP egentlig er...


mm
Sist endret av meitemark; 20. mai 2005 kl. 01:04.
Høres jo kjempe flott ut dette!
Likeså greit, siden jeg liker XP best, så slipper jeg å kjøre 2000 ol. på ekstra pc'er osv.
Legg også til at denne nye versjonen kun blir å kjøre på eldre prosessortyper. Dvs at den vil nekte å starte opp på P4 eller AMD XP / 64
Om det er korrekt fuzzy76 ser jeg på dette som at MS skyter seg selv i leggen.. noe som er synd, jeg kunne godt tenkt meg å kjøre winXP light ...
Sitat av ztaale
Om det er korrekt fuzzy76 ser jeg på dette som at MS skyter seg selv i leggen.. noe som er synd, jeg kunne godt tenkt meg å kjøre winXP light ...
Vis hele sitatet...
Det kommer helt sikkert en "patch"
skal ikke se bort ifra akkurat det
Sitat av ztaale
Om det er korrekt fuzzy76 ser jeg på dette som at MS skyter seg selv i leggen.. noe som er synd, jeg kunne godt tenkt meg å kjøre winXP light ...
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp det motsatte av å skyte seg selv i leggen. De unngår at billigutgaven tar markedsandeler fra den dyrere utgaven. Egentlig en smule genialt, men som andre sier blir nok denne begrensninga fjerna i en eller annen cracket utgave.
Sitat av fuzzy76
Legg også til at denne nye versjonen kun blir å kjøre på eldre prosessortyper. Dvs at den vil nekte å starte opp på P4 eller AMD XP / 64
Vis hele sitatet...
Det er sant, puss at den ikke kommer ut på engelsk (eller norsk).
uhm, her tror jeg noen har blandet mellom den utgaven som gies ut i kina/asia, og "Eiger". Nå husker ikke helt hva den utgaven som gies ut i asia heter, men den kalles vistnok "Starter".

"Starter" kan ikke brukes på nyere cpuer, og kan bare kjøre 4 programmer sammtidig, og kommer ikke i engelskspråklig utgave. Denne utgaven ble laget for å drepe piratkopiering i land der piratkopiering omtrent er statlig industri. Feks kina. "Starter" er allerede i salg.

"Eiger" derimot, er mere en videreutvikling av "Starter" samt at man ikke kan kjøre feks office på den, noe man kan med "starter". "Eiger" er laget for å være en basisplatform for større systemer med små maskiner der man gjerne bruker linux til vanlig. Tenk dere sånn rundt 3-4000 maskiner med p2 266 og 128 ram. Hittil har man hatt muligheten til å legge inn windows 98, og ha null kontoll på de, eller så kan man legge inn linux og ha full kontroll. Hvis man nå klapper inn "Eiger" på disse og kjører all større programvare, feks office fra noen hovedservere, får man all funksjonaliteten til windows, men man slipper å kjøpe ny hardware, og siden det er windows, så får man lettere tak i folk til å drifte dette. Samt at man slipper nyopplæring (som er fordømt dyrt og tidkrevene) på brukernivå.

mm