Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 4261
Sitat av FlyingVeeVee
Så du synes gutten bare kan stikke fra det og ikke ha noe ansvar i det hele tatt? Ganske egoistisk sagt...
Vis hele sitatet...
nei ikke bare stikke av. gutten og jenta burde ta seg en lang prat sammen før de bestemmer seg for noe
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Rakettsau
nei ikke bare stikke av. gutten og jenta burde ta seg en lang prat sammen før de bestemmer seg for noe
Vis hele sitatet...
Jada. I de fleste tilfeller ordner nok dette seg. Men vi snakker nå om de tilfellene det vanker uenighet. Hvem som burde ha hvilke rettigheter.
Dere prater jo for det meste om jentens fremtid, tenk nå litt på ungen òg.
En jente på 16-17 er ikke gammel nok til å avgjøre et livs skjebne alene.

Det er ikke snakk om lommepenger som skal brukes, det er snakk om et liv. Og jeg mener at det er bedre å drepe fosteret før det blir 'levende'.
Sitat av Kalakov
Dere prater jo for det meste om jentens fremtid, tenk nå litt på ungen òg.
En jente på 16-17 er ikke gammel nok til å avgjøre et livs skjebne alene.

Det er ikke snakk om lommepenger som skal brukes, det er snakk om et liv. Og jeg mener at det er bedre å drepe fosteret før det blir 'levende'.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at adopsjon er det beste dersom man ikke kan beholde barnet selv...
Nå kommer vi inn på det etiske. Alltså om det er etisk riktig å ta et liv eller ikke. Det er nok delte meninger om det er etisk riktig.
Men som sagt så mener jeg at det er både mor og far som må bestemme en evt abort eller ikke.
Er det en voldtekt, så er det dama så skal bestemme om hun vil ta abort.
Selvfølgelig så har fagfolk og familie rett på å komme med råd eller si sin mening, men når alt kommer til alt er det de to som venter barn som må bestemme abort eller ei.

*offtopic* Er selv adoptert grunnet at min biologiske mor var 17 år når hun fødte meg og hadde problemer med økonomi og det at hun var alene forsørger av lille meg, derfor kom jeg til Norge å trives som en glad laks her *offtopic slutt*
Sist endret av nicks; 19. mai 2005 kl. 19:03.
Sitat av ^hunk^
Nå kommer vi inn på det etiske. Alltså om det er etisk riktig å ta et liv eller ikke. Det er nok delte meninger om det er etisk riktig.
Men som sagt så mener jeg at det er både mor og far som må bestemme en evt abort eller ikke.
Er det en voldtekt, så er det dama så skal bestemme om hun vil ta abort.
Selvfølgelig så har fagfolk og familie rett på å komme med råd eller si sin mening, men når alt kommer til alt er det de to som venter barn som må bestemme abort eller ei.

*offtopic* Er selv adoptert grunnet at min biologiske mor var 17 år når hun fødte meg og hadde problemer med økonomi og det at hun var alene forsørger av lille meg, derfor kom jeg til Norge å trives som en glad laks her *offtopic slutt*
Vis hele sitatet...
Der ser du. Adopsjon er jo mye bedre enn abort. I tilfeller med voldtekt er saken litt annerledes...
Er du mann så tar du det ansvaret som følger og ikke feiger ut. Hva skal du på Alaska? det er så forbanna kaldt der. Miami eller Hawaii er bedre.
Xandu's Avatar
Trådstarter
Sitat av r33l
Er du mann så tar du det ansvaret som følger og ikke feiger ut. Hva skal du på Alaska? det er så forbanna kaldt der. Miami eller Hawaii er bedre.
Vis hele sitatet...
Oftopic: Har tenkt meg til Alaska en sommer for å jakte.

Ontopic: Hvis man tenker kaldt, så kan man jo si at abort er med på å forhindre overbefolkning, men jeg mener at alle som har sex og som får barn, har alt ansvaret selv. (untatt voldtekt ol.)
Om man var full, var det du som drakk deg full, glemte du å ta på kondom, er det også ditt ansvar. Alt kan spores tilbake til ansvarsløse tennåringer, og rettderfigjør dette å ta et liv?

Hvordan definere liv?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg hadde en ... Eh, kamerat... som gjorde en dame gravid. Hun hadde.. Eh, 2-3 barn fra før, så da var egentlig saken grei. Det ble abort.

Jeg er prinsipiell motstander av motstandere av abort. Jeg forstår godt argumentet om det ufødte liv, men jeg syntes at man burde se på normen for barn som blir født i et kjærlighetsløst forhold. Jeg vil si at de - relativt og komparativt sett - får et dårligere liv enn barn som blir født inn i kjærlighetsfyllte og stabile forhold - og at man derfor ut i fra et utiliaristisk synspunkt kan forsvare abort.
Hvis jenta på død og liv vil beholde ungen mens gutten nekter, så burde man i alle fall som gutt få slippe å betale noe som helst i bidrag. Det synes jeg ikke er mer enn rett og rimelig.
Sitat av Kakcoo
Det er ingen bevis for at jenta ikke vil klare med barnet, og derfor ingen grunnlag for tvangsabort. Jeg har et bedre forslag, som sikkert også vil falle flere i smak. Tvangskastrering for de idiotene som ikke klarer å ha et beskyttet og ansvarlig samleie.
Vis hele sitatet...
Hvor kom tvang fra?

Forresten om du tror en jente på 17år har et hus, god økonomi og i det hele tatt det som kreves for å ha en unge tror jeg du tar feil. Det er vel foreldrene som må stille opp da. De som ikke får ha noe de skulle ha sagt.. Men hvor får dere det fra at alle jenter vil ha barn når de er 17 år, tror jenter har noen av de samme målene og ambisjonene som gutter i livet.

Føler denne diskusjonen ikke fører noe vei...
Sitat av Stormen
er prinsipiell motstander av motstandere av abort. Jeg forstår godt argumentet om det ufødte liv, men jeg syntes at man burde se på normen for barn som blir født i et kjærlighetsløst forhold. Jeg vil si at de - relativt og komparativt sett - får et dårligere liv enn barn som blir født inn i kjærlighetsfyllte og stabile forhold - og at man derfor ut i fra et utiliaristisk synspunkt kan forsvare abort.
Vis hele sitatet...
Men et dårligere liv i et ustabilt forhold uten kjærlighet er da bedre enn ikke noe liv i det hele tatt? Det er jo å "drepe" dette barnet, og jeg synes da at abort kun skal brukes til alvorlige tilfeller som voldtekt, ekstremt ung kvinne, sykdom osv, og ikke nærmest som et prevansjonsmiddel.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Kan man ta et potensielt liv?
Xandu's Avatar
Trådstarter
Hva er et liv? Hjertet begynner å slå men bebien er i magen, ikke med en gang den kommer ut. Når et hjerte ikke slår, er man død. Når man ikke puster, er man ikke nødvendigvis død

Men abort er uakseptabelt for kvinner i 30 årene som ikke vil ha barn synes jeg, og kanskje uansett, untatt voldtekt ol.
Men forstår hvorfor man tar det....
Sitat av ^hunk^
Men som sagt så mener jeg at det er både mor og far som må bestemme en evt abort eller ikke.
Vis hele sitatet...
Som det jo som oftest er. Gutten og jenta prater om saken og kommer fram til den beste løsningen. Men hva om jenta ikke vil ta abort men gutten vil det? Skal gutten da kunne tvinge jenta til å ta abort? Hele ideen om at gutten og jenta skal bestemme om det blir abort eller ei er søk. Den endelige avgjørelsen er jentas. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Noe annet er rett og slett umenneskelig og jævlig.

Er det en voldtekt, så er det dama så skal bestemme om hun vil ta abort.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke rettet til deg. Men til de abortmotstanderne som er for abort ved voldtekt.

Hva er det med voldtekt som gjør abort legitimt? Er det mord når det er god gammeldags elskov som har resultert i graviditeten, men helt OK om det er voldtekt? Logisk kortslutning, eller?

Jeg vet om flere jenter som har fått kids i ung alder, da snakker vi 14-15. De får endel hjelp fra foreldre og besteforeldre, men de klarer seg utmerket. Skolegangen har blitt litt forskjøvet, men so what? Det er ikke nødvendigvis verdens undergang om man får barn i ung alder.
Sitat av commie
Som det jo som oftest er. Gutten og jenta prater om saken og kommer fram til den beste løsningen. Men hva om jenta ikke vil ta abort men gutten vil det? Skal gutten da kunne tvinge jenta til å ta abort? Hele ideen om at gutten og jenta skal bestemme om det blir abort eller ei er søk. Den endelige avgjørelsen er jentas. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Noe annet er rett og slett umenneskelig og jævlig.


Dette er ikke rettet til deg. Men til de abortmotstanderne som er for abort ved voldtekt.

Hva er det med voldtekt som gjør abort legitimt? Er det mord når det er god gammeldags elskov som har resultert i graviditeten, men helt OK om det er voldtekt? Logisk kortslutning, eller?

Jeg vet om flere jenter som har fått kids i ung alder, da snakker vi 14-15. De får endel hjelp fra foreldre og besteforeldre, men de klarer seg utmerket. Skolegangen har blitt litt forskjøvet, men so what? Det er ikke nødvendigvis verdens undergang om man får barn i ung alder.
Vis hele sitatet...
Er ingen direkte motstander av abort og mener ikke at det skal forbys. Tilbudet slik det er idag er riktig, men personlig så synes jeg man skal tenke seg jævla nøye om hvorvidt abort er det beste alternativet eller ikke.

Du sier jo selv at det går fint an å hanskes med en unge i ung alder på en ordentlig måte. Personlig mener jeg at i mange tilfeller vil det være riktig å beholde barnet og i de tilfellene det blir svært vanskelig er adopsjon et flott alternativ. Da hjelper du i tillegg et barnløst ektepar.
Sitat av Matthiesen
Men et dårligere liv i et ustabilt forhold uten kjærlighet er da bedre enn ikke noe liv i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Som barn født som resultat av utroskap med verdens mest kompliserte familiesituasjon tør jeg si det stikk motsatte. Det er akkurat den ting du bør være forsiktig med å uttale deg om hvis du har oppvokst i en pokkers kjernefamilie med 2.5 barn og golden retriever. Og, jeg mener at ingen er mennesker før de er blitt født. Et barn som ikke kan overleve utenfor livmoren er ikke et barn. Det er mest et etisk spørsmål.
Sitat av commie
Hva er det med voldtekt som gjør abort legitimt? Er det mord når det er god gammeldags elskov som har resultert i graviditeten, men helt OK om det er voldtekt? Logisk kortslutning, eller?
Vis hele sitatet...
Jeg mener fortsatt at voldtekt (alltså penetrering ufrivillig) som ender med barn må det være etisk riktig å ta abort, ved at jenta bestemmer det selv.

Når det etiske blir diskutert er det en ting som kan diskuteres om og om igjen, grunnet at mange har forskjellige syn på det.
Vet ingenting
Sitat av Rakettsau
det er ikke bare guttenes ansvar med kondom. begge deltar i akten og begge er like skyldig.

jeg synes at hvis en gutten ikke vil ha noe med ungen å gjøre skal han få lov til det.
Jenta må da vurdere om hun klarer å ha ungen og har hjelpen hun trenger til det.
Vis hele sitatet...
Patetisk av deg å si noe slikt. Er det ikke noe som heter, "Er du med på leken, må du tåle steken" ?
Hvis du ligger med dama di, og hun blir gravid, er det like mye din egen "feil" som hennes. Du er like mye nødt til å oppfostre denne ungen som dama. Og stikke av er bare så feigt og low som det går an å få det til.

Selvfølgelig må mannen ha noe å si når det gjelder abort. Men det er dama som har førsteretten, siden det er hun som må bære dette barnet i 9måneder.

OG; jeg er skremt over det du skrev Nicho. Å si noe sånt er bare... ja..
Sist endret av margido; 19. mai 2005 kl. 23:22.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av ^hunk^
Jeg mener fortsatt at voldtekt (alltså penetrering ufrivillig) som ender med barn må det være etisk riktig å ta abort, ved at jenta bestemmer det selv.

Når det etiske blir diskutert er det en ting som kan diskuteres om og om igjen, grunnet at mange har forskjellige syn på det.
Vis hele sitatet...
Okay. La oss si at et ufødt barn er et fullverdig menneske.
- Rettferdiggjør voldtekt barnedrap?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Kakcoo
Okay. La oss si at et ufødt barn er et fullverdig menneske.
- Rettferdiggjør voldtekt barnedrap?
Vis hele sitatet...
Nå skal du være litt forsiktig med å kalle alle former for abort barnedrap da, men jeg vil påstå at voldtekt rettferdiggjør abort. Det viktigste er at moren til barnet gjør det som er best for henne i dette tilfellet.
Sitat av Kakcoo
Okay. La oss si at et ufødt barn er et fullverdig menneske.
- Rettferdiggjør voldtekt barnedrap?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår tanke gangen din når det gjelder en slik ting. Men må si meg litt uenig.
La oss tenke andre veien da. Rettferdiggjør barnedrap voldetekt? Nei, disse tingene er like gale.
Men det er riktig at etter et UFRIVILLIG samleie som resulterer i graviditet skal jenta bestemme 100% om hun skal ta abort. Uansett om det er å ta et liv eller ikke.
Jenta ville kanskje ikke ha den ungen i det hele tatt, men ble tvunget til sex av en kåt mann.
Sitat av Kakcoo
Okay. La oss si at et ufødt barn er et fullverdig menneske.
- Rettferdiggjør voldtekt barnedrap?
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du moren vil ha det når denne ungen vokser opp og ligner på voldtektsmannen?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Scoody
Hvordan tror du moren vil ha det når denne ungen vokser opp og ligner på voldtektsmannen?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at moren ikke skal få ta abort. Selv er jeg 100% for abort hvis jenta ønsker det. Jeg prøver bare å sette denne holdningen om at abort etter samleie er ondsinnet barnedrap, mens abort etter voldtekt er helt i orden i perspektiv.
Sitat av Xandu
Mens jeg er i mitt "trådstarter" humør har jeg en problemstilling som jeg ikke fant noen annet sted å poste her på forumet. Ble på samfunn og politikk fordi det stod "Verden rundt oss. Nyhetsbildet og [FONT=Arial Black]problemstillinger[/FONT].

Hva gjør man når kjeresten din sier at hun er gravid og venter barn, og man er ca. 17??

Dette er en hypotetisk problemstilling, men hey! hvem vet når den kan blir nyttig??

Jeg for min del hadde freaket ut, men min moral sier at jeg heller burde bli hos dem..

Men egentlig ville jeg ha datt til Alaska, drittmoral....
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg opplevde faktisk dette. Det var ingen morsom opplevelse, jeg friket ut rett og slett. Jeg hadde ventet det verste, fengselsstraff fordi hun ikke var over den seksuelle lavalderen:S
Men heldigvis var foreldrene fornuftige i akkurat denne situasjonen.
Jeg var glad i denne jenta, det var nok det som var mest betryggende for MEG i den situasjonen der og da iallefall. Foreldrene pusha på oss; abort, abort, og foreldrene hennes; abort, abort.
Jeg lurer egentlig på om de skjønte hvem sitt barn det egentlig var?
Det er mye rart som skjer i en slik situasjon, og det er opp til deg og henne å finne det ut.
Ingen andre.

Det dere bør gjøre, er å ta en lang prat med hverandre, hva kan skje? Fremtiden?, Nåtiden? Press? Skole? Utdanning? PENGER?
Det er et barn det er snakk om, og dere bør ihvertfall ta sitausjonen alvorlig.

Utfallet vårt er foreløpig hemmelig;-)
La oss ta "one night stands" som et eksempel, det å bli opphisset å søke nærhet er vanskelig å kontrolere, spesiellt i feks alkohol påvirket tilstand. Hvis så kallte "one night stands" ender i graviditet så synes jeg at abort også burde være lov.

Fatter heller ikke abortmotstandere som skriker ut om "det å ta liv".
Der kom IvIoyner med et veldig godt poeng.
Sitat av IvIoyner
Og, jeg mener at ingen er mennesker før de er blitt født. Et barn som ikke kan overleve utenfor livmoren er ikke et barn. Det er mest et etisk spørsmål.
Vis hele sitatet...
Jeg deler hans sitt syn på at alt innen for livmoren ikke kan regnes som et barn på lik linje med en nyfødt barn.
Vet ikke hvordan jeg hadde det som lite "barn" inni min mors livmor, og det tror jeg ingen av dere heller husker.
Ungen lider ingen nød når en abort uten komplikasjoner blir tatt.

Tror også at de fleste som er ungdommer her hadde freaket ut hvis de hadde fått høre av dama eller eksen at hun var gravid. Vet ikke hvordan jeg hadde reagert på en slik melding, men jeg hadde snakket med min kjære å hva enn som skjedde så hadde jeg støttet henne uansett.
Sist endret av nicks; 20. mai 2005 kl. 09:24.
Mange idiotiske innlegg her i dag.
Ingen, og INGEN bruker Abort som prevansjonsmiddel. Jeg har selv flere veninner som har tatt abort, og de sier at det er en helt jævli ting å gjøre - ikke mest fordi man tar livet av "barnet" men fordi det i seg selv er en meget ubehagelig opplevelse.

Den celleklumpen som ligger i livmora til moren de første ukene og månedene er ikke et menneske. Det er bare kjemiske reaksjoner som foregår.
Når man skal føde og oppdra et menneske må man tenke på barnets beste. Hvis man er ung, eller ikke ønsker barnet på grunn av andre grunner er abort en finfin måte å forhindre mer jævelskap i denne verden. Ingen vil være et uønsket barn som ikke får den oppmerksomhet og kjærlighet et lite barn ønsker og trenger.

Jeg skjønner ikke folk som er imot abort. Jeg skjønner at de ikke selv vil ta abort, men for guds skyld ikke legg dere opp i hva andre gjør med sitt liv. Egg og sæd er ikke et barn, så ta dere en pinne og slutt å snakk om "barnedrap" og lignende.

Alle bestemmer over sin egen kropp, og derfor bør spørsmålet om abort ene og alene bestemmes av kvinnen som har blitt gravid. Det har hverken religiøsegrupper eller noen andre noe med.

Til alle: Bry dere om dere selv, og gidd bry dere om hva andre gjør med seg selv og sitt liv.
Sist endret av Croyfer; 20. mai 2005 kl. 10:36.
Sitat av Calavera
Patetisk av deg å si noe slikt. Er det ikke noe som heter, "Er du med på leken, må du tåle steken" ?
Hvis du ligger med dama di, og hun blir gravid, er det like mye din egen "feil" som hennes. Du er like mye nødt til å oppfostre denne ungen som dama. Og stikke av er bare så feigt og low som det går an å få det til.
Vis hele sitatet...
Ikke misforstå meg her nå. Det jeg sa var for å få fram at det ikke bare er guttens skyld at dama blir gravid.
Er hun gravid er det jo selvfølgelig hun som skal velge om hun vil ta abort, ingen andre skal få sagt noe om det, (bortsett fra leger som mener at det er fare for hennes liv).

Du må skjønne at det ikke bare er guttens ansvar med kondom.

Det med å stikke av synes jeg og er galt gjort, han må iallefall tenke seg grundig over det, og SNAKKE LENGE med dama først.
Sist endret av Rakettsau; 20. mai 2005 kl. 16:07.
Om dama er 17 år og er gravid skal dere være ganske så voksne om dere skulle vurdere å beholde barnet / oppdra barnet alene.

Å bli sammen med dama fordi man føler seg forpliktet, er bare tull. Ingen jenter ønsker veldedighet, og vil uansett ende opp med en bitter kjæreste. Kanskje hun ikke er interessert i å tilbringe resten av livet med gutten heller.

Gutten bør selvsagt få være med i spørsmålet om abort/adopsjon/beholde barnet. Men til den endelige avgjørelsen er selvsagt morens. Ingen kan tvinge et menneske til å gjennomføre en operasjon som kan føre både til sterilitet og ting som verre er. Ingen kan heller tvinge et menneske å gjennomføre en fødsel/svangerskap som også er farlig.

At gutten skal slippe barnebidrag/ansvar fordi han stemmer for abort, er bare tull. Jenta velger ikke nødvendigvis abort fordi hennes største ønske er å få barn og knapt kan vente å løpe ned briobutikkene og shoppe barnevogn, sprinkelseng, blondeklær og bamser, og allerede har planlagt sin neste graviditet (helst tvillinger) og juksing med p-piller.

Unger på 17 år burde ikke fått lov til å bruke p-piller. De burde fått p-sprøyte og faste legeavtaler, så klarer de ihvertfall å få i seg prevansjonen. Det er altfor mange drittunger som får barn!
Noe vi ikke har tatt opp (tror jeg, iallfall):
Hva om gutten vil ha barnet, men jenta stemmer nei?
Her er det vel egentlig rett med abort, siden det er hun som ellers skal bære på ungen i 270 dager og føde ungen i utgangspunktet. Men likevel er det noe urettferdig for gutten, noe jeg ikke klarer å sette fingeren på.. Han har jo tross alt muligheten til å bli far, og kanskje han vil det, og om han kan forsørge barnet så, ja..

Noen andre som har meninger om dette?
Sålenge moren ikke vil ha barnet mener jeg at hun har den fulle rett til å abortere hvis hun ønsker det. Man kan jo ikke tvinge noen til å gå svanger i ni måneder mot sin vilje.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Croyfer
Sålenge moren ikke vil ha barnet mener jeg at hun har den fulle rett til å abortere hvis hun ønsker det. Man kan jo ikke tvinge noen til å gå svanger i ni måneder mot sin vilje.
Vis hele sitatet...
Det blir også feil å pålegge noen et uønsket barn. Hvorvidt man ønsker å gjennomføre en fødsel eller ikke bør være opp til folk selv å bestemme. Dette er ikke noe politikere og andre mennesker har rett til å bestemme!