Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4130
Er det bare jeg som ikke kommer inn på tracker.nullrouted.no? Jeg får ikke pinget den heller. Hva skjer?
Nullrouted opplever nedetid, på lik linje med andre sider?
Har visst vært rykter om at MPAA har tatt seg en tur igjen =)
10:02 -!- Topic for #nullrouted: :: Server/Tracker er for tiden nede, vi vet
IKKE når den er klar! :: IRC-stats oppe ->
http://nullrouted.croyfer.com/ ::
10:02 -!- Topic set by Loeve [Loeve@062016171103.customer.alfanett.no] [Mon Feb
28 21:53:28 2005]
#nullrouted
(10:13:17) —› topic: (Vi er i juridiske problemer, more news to come :: http://nullrouted.croyfer.com (irc-stats))
(10:13:18) —› set by: (Hovin!hovin@80.203.112.149) on (Tue Mar 01 10:06:50 2005)

Ser ut som om de har fått MPAA på nakken
Sist endret av JvP; 1. mars 2005 kl. 10:15.
satana MPAA Kan faen ikke unne oss noe godt her i verden!
Æsj.

Nullrouted var jo en super kilde til norsk materiale. Og mye bedre fart enn fra alle andre trackere jeg bruker. Piratebay, f.eks., er 10% seedere og 90% leechere.

Stakkars Croyfer. Min helt i torrent-verdenen.
Helt enig. Nullrouted var/er :S en bra side, synd hvis MPAA har stengt den!
MPAA er neppe den som har skylden her, selv om det er pop å hate dem.
MPAA er da menlig en AMERIKANSK gjeng, og driter langveis i hva som skjer med norskt matriale. TONO derimot...
[SIZE=5]Kunngjøring fra Nullrouted-staff![/SIZE]

Vi har hatt en stri strøm med trofaste og gode brukere i den siste tiden, og vi bekket faktisk just over 6600 brukere. Dette er kjempebra, og gjør oss til både den klart største norske torrentsiden og en god internasjonal side, selv om vi prøver å nå en særgruppe. Og den store interessen for siden vår har også gjort at vi har fått en del oppmerksomhet fra eierne av dette materialet, og i går gikk vi på en stor smell. Vi har fått en svært seriøs juridisk advarsel fra en sentral advokat i kampen mot norsk warez, og vi har sett oss nødt til å legge ned siden. Hvor lenge vet vi ikke enda, men slik som situasjonen er nå, spesielt etter Napster.no-saken så ønsker vi ikke å sette oss selv som privatpersoner i en gigantisk risiko.

Mvh,

Loeve
Representant for Nullrouted.no
Sitat av meitemark
MPAA er neppe den som har skylden her, selv om det er pop å hate dem.
MPAA er da menlig en AMERIKANSK gjeng, og driter langveis i hva som skjer med norskt matriale. TONO derimot...
Vis hele sitatet...
Tono er vel de som bryr seg om musikk?

Slik som jeg forstod her på IRC så var det Norsk Filmselskapforbund (eller noe) som hadde hyra en advokat. Kun en advarsel som hadde blitt sendt..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Loeve: det hadde vært artig om man fikk vite hva dvarslene bestod av
Vel, det er snakk om et søksmål lydende 50,- per fil de har originalretten på, som skal multipliseres med antall ganger nedlastet. Et anslag på drøyt 5 millioner norske kroner var det vi kom frem til.
Sitat av Loeve
Vel, det er snakk om et søksmål lydende 50,- per fil de har originalretten på, som skal multipliseres med antall ganger nedlastet. Et anslag på drøyt 5 millioner norske kroner var det vi kom frem til.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv, hvem hadde ikke stengt ned siden med en slik trussel?
Sist endret av Hes; 1. mars 2005 kl. 13:10.
Sitat av Hes
Det sier seg selv, hvem hadde ikke stengt ned siden med en slik trussel?
Vis hele sitatet...
De som vet at de har sitt på det rene hadde jo ikke stengt ned siden for dette.
(uvist om nullrouted har sitt på det rene)
Sitat av klumpen
De som vet at de har sitt på det rene hadde jo ikke stengt ned siden for dette.
(uvist om nullrouted har sitt på det rene)
Vis hele sitatet...
men uansett, det er for stor risiko uansett om vi hadde blitt "skyldig".. vett aldri hva som kan skje :P
Sitat av klumpen
De som vet at de har sitt på det rene hadde jo ikke stengt ned siden for dette.
(uvist om nullrouted har sitt på det rene)
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å linke til opprettshavig materiell, så de har jo ikke sitt på det rene. Derfor nFF ikke har warez lengre vet du

Det var ihvertfall gøy så lenge det varte! Fikk brukt siden en del, så det var jo greit det.
Laurentius har helt rett. Selv om loven er litt diffus på dette punktet så har Napster.no-saken bevist en gang for alle at vi har trukket det korteste strået.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Napster.no linket jo til mp3 filer, det gjorde jo ikke nullrouted. De linket til "kart" som beskrev hvor man kunne finne folk som hadde en bestemt fil.

Ikke dermed sagt at jeg ikke hadde pissa i buksa hvis jeg hadde fått beskjed om å betale 5 millioner :S
Riktig, Silverkhan, men vi vil fortsatt ikke ta det helt til retten uten å ha gjort grundig research før. Selv om vi egentlig ikke har en lovforfølgelse som utgangspunkt.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Som sagt, skjønner dere godt...

Lykke til!
Hva med og lage en "Legal threats" side? . Kjenner ikke noen av dere noen juss-studenter som kan hjelpe dere? Napster.no saken var en prinsippsak, ikke direkte ulovlig.
Sitat av Loeve
Vel, det er snakk om et søksmål lydende 50,- per fil de har originalretten på, som skal multipliseres med antall ganger nedlastet. Et anslag på drøyt 5 millioner norske kroner var det vi kom frem til.
Vis hele sitatet...
Nå finner jeg det pussig at de skal ha orginalretten til en torrentfil, siden det ikke er de som har laget den, den bare har navnet på det de har laget på seg... (og noen ganger knappast det siden det finnes flokker med &"¤&"¤%&"¤%& dotter som deler ut vare Video_TS mapper)

mm
Sist endret av meitemark; 1. mars 2005 kl. 15:18.
Jajo, det var vel heller en misformulering fra min side. Jeg mente selvfølgelig materiale de hadde retten på, som jo er filmene.
Sitat av Loeve
Jajo, det var vel heller en misformulering fra min side. Jeg mente selvfølgelig materiale de hadde retten på, som jo er filmene.
Vis hele sitatet...
Filmene har da aldri blitt lagret på nullrouted har de vel?
Vel nei, og det er jo dette som er det lille vi har av håp i en rettssak. Problemet for vår del er at vi ikke har pengene til å kjøre en sak mot filmindustrien, som igjen har masse penger. Jeg tviler på at en gratisadvokat kommer til å utgjøre noen enorm forskjell.
Se på piratebay.se , de svarer jo godt for seg når de får advarsler, men du skal vel ha svære baller for å tørre det :P

håper dere kommer tilbake .. love!

edit: post 150, feirer med en grandis !
Sist endret av BuzzR; 1. mars 2005 kl. 15:33.
det som rammer nullrouted folka her er de samme betraktningene med hensyn til uaktsomhet og medvirkning som ble knesatt som norsk rett i form av den såkalte napster.no-saken. Han som var ansvarlig for den siden ble dømt for ulovlig linking da han burde ha innsett at det linkede materialet var ulovlig lagt ut. Således ble det oppstilt et slags "uaktsomt medvirkningsansvar" med hensyn til spredningen av materialet. Greit nok at en torrent er mer som et "kart" som viser videre til folk som deler den samme filen, men dens attributter er ikke vesensforskjellige fra de en mp3 eller rar-fil inneholdene et album har. Som regel inneholder den navnet på det materialet som deles og også som regel angivelse av kvaliteten. Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de forventer at den torrenten de laster ned inneholder noe annet enn det som er skrevet i navn og beskrivelse? Jeg regner med at de fleste må si nei. Slik sett er det ikke store forskjellen på en mp3 og en torrent, resultatet blir det samme. Man laster ned opphavsrettsbeskyttet materiale som oftest. Med Napster.no dommen kan man nesten si at den som tenker på å linke til mp3/liste torrenter nå er pålagt et slags kontrollansvar, som innebærer at han må kontrollere lovligheten av det materialet han linker til eller som han tillater opplastet torrenter av. Det er et komplisert spørsmål men jeg tviler sterkt på at f.eks en lavere rettsinstans som en tingrett hadde tort å gå i mot de betraktninger som Høyesterett knesatte i napster.no saken.

Dere på nullrouted fortjener ros for at dere satte opp denne ypperlige kilden til norsk materiale. Uansett gjør dere helt rett i å ta ned siden. Det er ingen som kan vente at dere skal risikere alvorlige konsekvenser for at andre skal få tak i nytt materiale.....

Edit: det som gjør at piratebay og swebits ennå er i live er at det for 1-2 år siden var en sak lignende napster saken oppe i svea hovrett i Sverige. Resultatet der ble mer eller mindre motsatt av utfallet av napster.no saken, slik at man tillot linking til materiale på nett som kan være ulovlig publisert uten å stille opp noe krav om kontroll av rettighetsforhold. Dessverre husker jeg ikke selve domsregisteropplysningene så jeg kan ikke få linket, men piratebay folka har brukt avgjørelsen for alt hva den er verdt. Jeg vet ikke om den nye loven mot piratkopiering har endret rettstilstanden på dette området.
Sist endret av dubeldarr; 1. mars 2005 kl. 15:56.
Sitat av BuzzR
Se på piratebay.se , de svarer jo godt for seg når de får advarsler, men du skal vel ha svære baller for å tørre det :P

håper dere kommer tilbake .. love!

edit: post 150, feirer med en grandis !
Vis hele sitatet...
Svensk lov er annerledes enn norsk, samt at Piratebay faktisk har en egen jurist.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
veldig dumt at dette måtte bli slik. alle gode ting har jo en endelse, men synd at den var så nære....
nullrouted var på vei til å bli et virkelig stort community. men har dere egentelig brutt noen lov, siden filmene aldri har vært lagret på deres internettsider? vel. R.I.P. Croyfer min Warez-Guru
Som sagt tidligere skal jeg prøve å få skrapt sammen juridisk hjelp, men det kan ta sin tid. Siden er død så lenge, ja.
bare kom til å tenke på noe: hvis man lager et A/S så er man jo på en måte beskyttet mot å måtte betale noe hvis "selskapet" går konk..... kunne ikke detta gått ann? laga et nullrouted A/S, så hvis det blei dømt til betale 5 mill så hadde det ikke gjort noe.

når jeg ser på det så er vel den ideen litt far out

men nullrouted som var så bra! faen asså!
Vi ER og VAR et firma. Hvis ikke hadde vi ikke hatt .no-adresse.
AS krever 100k kroner i egenkapital.
Aah, ja. Aksjeselskap. Nei nå mistolket jeg spørsmålet igjen, vi er et registrert foretak. Dog ikke et aksjeselskap.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om et selskap går konkurs så er vel fortsatt eierene ansvarlige så det var et dårlig forslag.

Det hadde vært inntresant om noen som var "økonomisk uavhenige" hadde kjørt en sak på det. bare for å få avklart hvordan på hvordan domstolene så på bit torrent.
neiiii... jeg er på 41.5% på Uno filmen :P
Dette var utrolig kjedelig, men måtte jo komme. Men dere skal vannvittig mange takk for at siden ble til!!Den var bare helt suveren og blir savnet!! Og håper inderlig at dere kommer sterkt tilbake. Enn sålenge, lykke til!! Keep it up!!
Vil loven om linking til warez ikke gjelde om nullrouted flytter til en utenlandsk server, eller er det ulovlig så lenge det er nordmenn som står bak siden?
Sist endret av Xector; 1. mars 2005 kl. 20:44.
Sitat av Xector
Vil loven om linking til warez ikke gjelde om nullrouted flytter til en utenlandsk server, eller er det ulovlig så lenge det er nordmenn som står bak siden?
Vis hele sitatet...
Så lenge siden er beregnet på norske brukere, og driftet av nordmen, så kan den bli rammet av norske lover ja. Hadde derimot en svenske driftet siden og siktet den inn mot nordmen, så hadde siden kunne vært der.
Er det ikke litt rart at jeg fremdeles får lastet ned en torrent fra nullrouted? Hawaii Oslo surrer mellom 0 og 2 kB/s.

Blir ikke det som å få blod pumpet ut i armene etter at hjertet har stoppet?
Frontend websiden kan være tatt ned, men trackeren kan være oppe fremdelis
Vel, jeg har ingen som helst juridisk innblikk, jeg snakker bare ut av erfaringer.

Slik som jeg ser det, er loven i Norge (enn så lenge) på akkurat dette punktet, så diffus at det er umulig å komme til en avgjørelse i favør saksøker. Vil det bli en rettssak av dette, og vil den komme i saksøkers favør, vil loven med en gang være fastsatt.

Med det sagt vil jeg tro at dere ikke har noe å frykte. Slik jeg ser det, er det bare trusler. Saksøker (uvisst hvem det er, men det kan være det samme) ønsker å legge ned siden med å komme med en trussel, pengekrav, dere ikke er i stand til å betale, og må dermed legge ned siden. Ingen videre deling. Når dette har skjedd, vil jeg tro saksøker er meget fornøyd.

Med 'erfaringer' helt øverst, refererer jeg til gode, gamle torrentbits (nå over til torrentbytes) som fikk store søksmål mot seg, noe som resulterte i at den la ned siden rimelig kjapt. Ingen retssak er enda funnet sted (så vidt jeg vet), men redbeard (grunnleggeren av torrentbits), la ned alt arbeid. Samme skjedde muligens med suprnova?

Jeg vil tro dere ikke har noe å frykte, selv om siden deres kommer opp igjen. Men hvem vet hva som kan skje fremover i tid, med kristen prestepolitiker på toppen...

edit: typo.
Sist endret av raze; 2. mars 2005 kl. 02:34.
Sitat av meitemark
Så lenge siden er beregnet på norske brukere, og driftet av nordmen, så kan den bli rammet av norske lover ja. Hadde derimot en svenske driftet siden og siktet den inn mot nordmen, så hadde siden kunne vært der.
Vis hele sitatet...
hvor er svenskene når vi trenger dem? må da finnes en hyggelig svenske som slenger opp en box på andre sida av grensa. :P
Jeg som akkuratt hadde rukket å bli såå glad i nullrouted. norsk matriale er et ork å få tak i uten.
Uansett, GL loeve.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hvem kan bevise hvem som drifter siden om den står i f.eks. Sverige?

Er vel bare å få en konto på en svensk boks. Hadde vært fett om den kom opp igjen.
Få folk over på nanoGene.no, så kan vi kanskje hevde oss igjen
Om vi hadde flyttet boksen til sverige hadde ikke det hjulpet oss i det lange løp. 1.juni 2005 får svenskene en ny lov som kommer til å dra ned svenske trackere også.
Dette var virkelig synd, men jeg visste det ville skje, men ikke så tidlig.
Dere har jo en liten sjanse til å vinne rettsaken, men jeg skjønner dere godt, jeg hadde jaggu meg ikke tatt sjansen på det.

Men om dere noen gang skulle "slenge" opp trackeren igjen, har dere noen som helst "backup" av torrentene som var oppe før jævlene sendte trussel? Bare lurer..