Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 1878
jeg SKAL installere linux i morgen, og har bestemt meg for å bruke endel tid på å lære meg det litt etter litt, men jeg lurte på etpar ting før jeg gjør det:

har linux innebygget spiller for Mp3, og kan jeg få tilgang til Mp3`ene selv om de er på en Windows partisjon?

leste noe om Amsn....er dette Msn for Linux?

takk
Hva slags linux skal du installere?
Noen enkle førstegangs linux er jo Ubuntu (som IvIoyner har skrevet en test av her på forumet) og Fedora Core.

aMSN brukes til Messenger ja, men man kan bruke andre også.

Hva som følger med av avspillere og slikt kommer ann på hvilken distro du velger...
Sitat av Xrated
leste noe om Amsn....er dette Msn for Linux?
Vis hele sitatet...
http://amsn.sourceforge.net/
This project is a modified and multilanguage version of Compu's Messenger (CCMSN).It's a Tcl/Tk script as was CCMSN and Tcl/Tk must be installed to run it. This means it is multiplatform and can run on any OS having Tcl/Tk installed (Linux, Windows, Macintosh).

It's a clone of the original MSN Messenger, having the same look and feel.

Some additional features exist such as on event alarms, history and we are working on more features. It is currently fairly complete with features such as :

Sound for Events
Look and Feel similar to original MSN Messenger
Multilanguage (Around 40 languages currently supported)
Running multiple instances of AMSN at once for multiple logins
File Transfers
Group Support
Normal and Animated Emoticons with sounds
Chat History
On Event Alarms
Conferencing Support
Full Proxy Support
Docking for Gnome1 and FreeDesktop (Gnome2/KDE3)
Font configuration
Profiles for separate configuration per login
AutoAway Messages
Manual Allow/Block/Contact/Reverse lists manipulation
Remote Control
Ability to detect contacts who removed you from their list
No censorship on nicknames
Support for Buddy Icons and MSN6 File Transfers (through server)
Very extensive preferences allows high level of customisation
A few more small features...
Vis hele sitatet...
beep-media-player og xmms er fine mp3 spillere.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Xrated
Har linux innebygget spiller for Mp3?
Vis hele sitatet...
Det finnes programvare til linux som kan spille MP3. Går du for Ubuntu eller Fedora bør du dog være bevisst på at MP3 faktisk _ikke_ er et åpent format, og at man derfor må legge inn tredjeparts programvare.
http://www.fedorafaq.org/#xmms-mp3
http://www.ubuntulinux.org/support/d...-16.3469703387
Sitat av Xrated
kan jeg få tilgang til Mp3`ene selv om de er på en Windows partisjon?
Vis hele sitatet...
Om partisjonen er formatert i FAT32 går det helt fint, og du har både lese- og skrivestøtte.
Er den derimot formatert i NTFS må du legge inn støtte for dette, og får da bare lesestøtte. Dette kommer av at NTFS er et lukket format, og MS holder kortene tett intill kroppen.

f eks http://www.ubuntulinux.org/wiki/Auto...dowsPartitions
Så lenge filsystemet er FAT32, skal du få tilgang til mp3'ene dine. Fant en enkel how-to på google engang, som hjalp deg step for step hvordan mounte en partisjon.

edit: refresh er en fin bil

edit2: http://www.linuxcompatible.org/thread28820-1.html - tror jeg det var.

edit3: Fant den jeg brukte, Her ! Veldig enkel å følge, Lykke til.

Amsn er en messenger til linux, og du innstalerer den ved å gå på "synaptic package manage" i ubuntu, søke på amsn, og mark for innstalation, deretter apply.

xmms er den spilleren jeg bruker, du finner den ved å gjøre slik som med amsn, bare søke på xmms i stedet.

edit4: linken min var jo den samme som bakkus sin
Sist endret av eppes; 14. februar 2005 kl. 21:44.
Om du er HELT n00b så ville jeg faktisk valgt Mandrake. Gratisversjonen har både mp3 avspiller (den suger litt da, men allikevel), msn, gimp, +++
Trådstarter
9 0
skal installere Fedora.


har lest igjennom det dere har sagt, og Takk for hjelpen hele gjengen
Fedora mangler MP3 støtte, men det er ingen problem å installere via yum. Fedora monterer FAT32 og NTFS disker automatisk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
media player vil jeg anbefale Mplayer, http://www.mplayerhq.hu den tar ALLE format, tilogmed quicktime og realplayer.. og det finns en plugin som gjør at man kan bruke mplayer i browsere for å se evt windows media/quicktime/real movie streams
http://mplayerplug-in.sourceforge.net/
Ellers har du jo vlc til linux også, funka fint til meg i Ubuntu på den samme enkle måten som jeg skreiv ovenfor.
Sitat av Xrated
skal installere Fedora
Vis hele sitatet...
Ikke for å si noe galt om Fedora, men det er ikke ment å være en newbie-distro (selv om den er forholdsvis lett å installere). Den er laget for å være en slags testplatform for nye idéer, som etter hvert blir implementert i RedHat. Jeg vil anbefale deg å prøve MEPIS eller Ubuntu, før du evt. prøver Fedora.
Du må knote med Fedora om du skal spille film og musikk, dette anbefales derfor ikke for "newbs".
Prøv ut en live-cd først, deretter ville jeg valgt Mandrake, SuSe eller ubuntu.
Jeg ville valgt Slackware distroen, xmms til mp3, xine til diverse filmer., men det er bare fordi jeg er sær..
Sitat av lynzh
Jeg ville valgt Slackware distroen, xmms til mp3, xine til diverse filmer., men det er bare fordi jeg er sær..
Vis hele sitatet...
Sær? Kanskje. Men Slackware passer seg ikke for en nybegynner. Spesielt ikke når det skal brukes på en arbeidsstasjon. Slackware er slitsomt å bruke, mtp et manglende pakkesystem.
Man kan jo gjøre det veldig lett = Mandrake eller Ubuntu
Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for Ubuntu eller live-cd'en til Ubuntu! Jeg hadde aldri brukt linux før, tok meg en uke og jeg hadde blitt mye bedre kjent med linux.
Jeg likte Ubuntu, livecd'en var knallbra .. Fikk til og med skrive til ntfs , men da jeg var nybegynner likte jeg ikke apt noe serlig selv om jeg elsker det nå. Dessuten så er det greit å kunne velge mellom gnome og kde uten å måtte installere det etter installasjon. Eller laste ned en cd som inneholder en av delene.

skal installere Fedora.

Jeg har brukt fedora i ca 5mnd, aaalt for mye jeg måtte ordne på.
Til og med jeg som har brukt Linux en godt stund måtte makke mye med dependecies og ntfs støtten i Fedora. Kansje du burde vurdere Mandrake også. For meg var den distroen dritbra når jeg ikke kunne så mye for da kom det meste inn helt automatisk. Mandrake og Fedora er ekstremt likt, de bruker begge RPM som pakkeløsning blant annet. Manrake er både for newbs og skilled folk, du har mange muligheter. Du kommer ikke til å angre, enklere installsjon en Windows sin.

Følgende pakker er med i distroen:
XMMS med Skins: Multimedia av spiller, den spiller mp3, vma og ogg filer.
XINE med Codecs: Spiller DivX, Xvid og de meste film typer.
Kopete : MSN/IRC/Jabber/YahooMessenger osv.. Støtter de fleste IM protokoller.
xchat : IRC

Vist du skal installere noe er det så enkelt som å skrive "Urpmi amsn" så får du installerte fra internett etter du har bytter sources. Ellers installerer det som ligger på cden.

Mandrake vil garantert "finne" Windows diskene dine automatisk slik du kan finne frem mp3'ene dine og høre på musikk eller noe lignende.

Ingen DistroWar. De mest kommersiele distroene er gode alle sammen.

*edit*
leste det var noen som skreiv att fedorat støttet ntfs/fat32.. Å jasså?.. Har ikke brukt fedora siden core 2, mulig det altså. Men med meg så fungerte det ikke. Yum fungerte ikke engang.
Sist endret av Sjakaa; 15. februar 2005 kl. 12:03.
Jeg vil anbefale xmms som mp3 spiller, ubuntu er sikkert det greieste og starte med pga. et enkelt og genial pakke system. Min første distro var mandrake, den er litt vanskeligere og bruke en ubuntu, men den har mp3 støtte fra starten av og meste parten av programmene du trenger. For MSN går AMSN helt supert som flere har påpekt. Jeg bruker Kaffeine til filmavspilling som er med til mandrake som standar, programmet har støtte for .avi .mpg og de fleste andre formater, den er også ikke så forskjellig fra windows mediaplayer.
Sitat av voldern
Min første distro var mandrake, den er litt vanskeligere og bruke en ubuntu
Vis hele sitatet...
Så Mandrake er vanskligære en Ubuntu?.. Jasså ja, dårlig begrunnelse. Din første distro, altså når mandrake 7.1 var ute?, den versjonen er sikkert mye vanskligere en den nyeste ubuntu versjonen. Jeg ville ikke starte en distrowar, men dere kan ikke si att en distro er vanskligere enn en annen. Selv om Gentoo kan vere vansklig for nybegynnere så er pakkesystemet så enkelt og bra att det er vert 10 timer med kompilering. De er vansklige på sin egen måte, altså ikke generelt sett vanskligere.

Dessuten er omtrent alle distro like enkle å BRUKE, du starter kde/gnome/whatever og starter det du vil osv. Største forskjellen er jo pakkesystemene.
Sist endret av Sjakaa; 15. februar 2005 kl. 12:26.
Sitat av commie
Fedora mangler MP3 støtte, men det er ingen problem å installere via yum. Fedora monterer FAT32 og NTFS disker automatisk.
Vis hele sitatet...
Ingen problem å installere via yum? Greit, det er ikke det. Først må du konfigurere yum (legge inn diverse mirrors) og importere GPG Keys. Eller skru av GPG keys men du må forsatt legge inn mirrors i yum sin config. Så må du finne ut hva mp3-støtte pakken heter (i mitt tilfelle xmms-mp3.x86_64) og laste ned.Hadde ikke klart dette om det var første gang jeg brukte linux ivertfall.

Fedora monterer FAT32 og NTFS disker automatisk.
Nei fedora gjør nemlig ikke det! - Nettop installert fedora.

# This file is edited by fstab-sync - see 'man fstab-sync' for details
LABEL=/1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /sys sysfs defaults 0 0
LABEL=SWAP-hda5 swap swap defaults 0 0
/dev/hdb /media/cdrecorder auto pamconsole,fscontext=system_ubject_r:removable_t,ro,exec,n oauto,managed 0 0
Her ser du att det ikke er lagt inn automatisk.

Og her ser du att det ikke er støtte for ntfs (prøvde også med fat32)
[root@dhcppc0 stian]# mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/win/
mount: fs type ntfs not supported by kernel
Sist endret av Sjakaa; 16. februar 2005 kl. 11:02.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skal installere MPlayer i Ubuntu. Får det ikke helt til.
Fannt ikke noe fil som lignet på install fil, så jeg skrev like greit "./configure" i den mappa jeg extracta en i.

Da fikk jeg beskjed om:
"Please downgrade/upgrade C compiler to version gcc-2.95.x or gcc-3.x!"

lenger nede stod det:
"GCC 2.96 IS NOT AND WILL NOT BE SUPPORTED BY US !"

Da anntar jeg at jeg må oppdatere til 3.x siden det ser ut for at jeg har 2.96. Men blir litt vanskelig siden jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette. Ikke vet jeg hva GCC er heller.

Er det i det hele tatt "./configure" jeg skal inn på?
Installér mplayer via apt. 'sudo apt-get install mplayer'. Helst skal alt du installerer av programvare i Ubuntu legges inn via apt.
Visste jeg ikke. Takker for opplysningen.
Men en liten ting til.
Har prøvd en del ganger, men ser ut til å funke. er det "sudo apt-get install mplayer" i mplayer directory eller er det "sudo apt-get install (file name)" Har prøvd en del vrier, men som den Linux n00ben jeg er må jeg nok spørre atter en gang.
Har du fikset /etc/apt/sources.list? Det står forklart i filen hva som må gjøres.
Her er en fin guide til apt og dens funksjoner.
Prøver å legge til med "deb file: /home/usr/Downloads" fordi det er her jeg har de fleste nedlasta pakkene mine. Men deb er tydeligvis ikke en komando selv om det står i manualen du linket til.
Ta "dpkg -i navnpåpakke.deb"
Jeg gjør noe seriøst galt. Men aner ikke hva det er.
Legger ved litt av det jeg har holdt på med de siste fem minuttne:


Options marked[*] produce a lot of output - pipe it through `less' or `more' !
root@Spektrum:~ # dpkg -i MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb
dpkg: error processing MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb
root@Spektrum:~ # dpkg -i MPlayer-1.0pre7.deb
dpkg: error processing MPlayer-1.0pre7.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
MPlayer-1.0pre7.deb
root@Spektrum:~ # dpkg -i /home/s0viknes/downloads/MPlayer-1.0pre7.deb
dpkg: error processing /home/s0viknes/downloads/MPlayer-1.0pre7.deb (--install): cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
/home/s0viknes/downloads/MPlayer-1.0pre7.deb
root@Spektrum:~ # cd /home/s0viknes/Downloads
root@Spektrum:/home/s0viknes/Downloads # dpkg -i MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb
dpkg: error processing MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
MPlayer-1.0pre7.tar.bz2.deb
root@Spektrum:/home/s0viknes/Downloads # dpkg -i MPlayer-1.0pre7.deb
dpkg: error processing MPlayer-1.0pre7.deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
MPlayer-1.0pre7.deb
root@Spektrum:/home/s0viknes/Downloads # cd /home/s0viknes/Downloads/MPlayer-1.0pre7
root@Spektrum:/home/s0viknes/Downloads/MPlayer-1.0pre7 # dpkg -i deb
dpkg: error processing deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
deb
root@Spektrum:/home/s0viknes/Downloads/MPlayer-1.0pre7 # dpkg -i .deb
dpkg: error processing .deb (--install):
cannot access archive: No such file or directory
Errors were encountered while processing:
Sitat av A_O-MoP
Prøver å legge til med "deb file: /home/usr/Downloads" fordi det er her jeg har de fleste nedlasta pakkene mine. Men deb er tydeligvis ikke en komando selv om det står i manualen du linket til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår. Om du gjør slik som jeg sa i min forgie post, skal det funke. 'apt-get install <programnavn>' laster ned programvaren for deg, pluss alle de eventuelle avhengighetene.

Om du har lastet ned en deb-fil, skriver du 'dpkg -i fil.deb' for å installere.

EDIT: Der hadde du postet en post til ja. Det står jo rimelig tydlig hva som er er galt.
"cannot access archive: No such file or directory" - Er du sikker på at fila ligger der?
Sist endret av Marjo; 20. april 2005 kl. 16:57.
Ta "man dpkg". Du kan prøve "dpkg -x filnavn.deb". Da tar den og extracter fila.
Sitat av Marjo
Jeg tror du misforstår. Om du gjør slik som jeg sa i min forgie post, skal det funke. 'apt-get install <programnavn>' laster ned programvaren for deg, pluss alle de eventuelle avhengighetene.
Vis hele sitatet...
root@Spektrum:~ # apt-get install MPlayer
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package MPlayer
root@Spektrum:~ # apt-get install mplayer
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package mplayer

skjer ikke noe spes der.

Sitat av Marjo
Om du har lastet ned en deb-fil, skriver du 'dpkg -i fil.deb' for å installere.

EDIT: Der hadde du postet en post til ja. Det står jo rimelig tydlig hva som er er galt.
"cannot access archive: No such file or directory" - Er du sikker på at fila ligger der?
Vis hele sitatet...
Har bare "MPlayer-1.0pre7.tar.bz2" der og den extracta versjonen "MPlayer-1.0pre7"

Kan jo laste ned en .deb fil til den. De har sikert det.
skriv 'apt-cache search mplayer' (noe du hadde funnet ut om du leste guiden jeg henviste deg til).
Det funket ikke. problemet er at jeg ikke får lag til sources.list eller lagt noe i den folderen. Allt ser ut til å være skrivebeskyttet. Jeg har da "su" så det virker litt merkeligt
Sitat av lynzh
Jeg ville valgt Slackware distroen, xmms til mp3, xine til diverse filmer., men det er bare fordi jeg er sær..
Vis hele sitatet...
Da er vi to om noe.

Slackware er en veldig god distro for første-gangs-linux brukere, dog må du forberede deg på å lese mye.

Denne guiden tar deg gjennom det du trenger å vite: http://www.bitbenderforums.com/vb22/...?postid=311808

Som musikkavspiller foretrekker jeg selv xmms (http://www.xmms.org/) og xine (http://xinehq.de/) som videoavspiller. Fluxbox som windowmanager er også et godt valg.

Ellers er det veldig mye informasjon om linux på http://tldp.org/ (The Linux Documentation Project).

Lykke til!
Jeg vil anbefale absolutt alle som skal prøve Linux første gang å bruke Ubuntu Linux (5.04, Hoary Hedgehog), pga:

- apt-get/synaptic
- www.ubuntuguide.org
- bortimot alt funker tvert
- utnytter batteritid bra på bærbare datamaskiner
- utvidet WLAN-støtte
- Gnome (om man vil ha noe annet, kan man legge det inn eller legge inn Kubuntu)
- du har alt du trenger med en gang du er ferdig med installeringen
- oppdateringer til software er veldig enkelt, samme med sikkerhetsoppdateringer

Som førstegangs-distro er Ubuntu perfekt.
Tusen takk for hjelpen Marjo. Fikk installert mplayer ++ plugins til mozilla osv. Veldig nyttig guide,
Men sliter fortsatt litt. Du ser jeg har både Mozilla og Firefox som browser, men bruker bare firefox. Men selv om det står i manualen at "dette" og "dette" installerer "denne" pluginen i firefox så ender det opp med å bare fungere i Mozilla.

Forøvrig har jeg lastet ned DVD codec og multimedia codec til Mplayer, men DVDer vil ikke kjøre i Mplayer.
Får bare meldingen "couldn't open DVD device: dev/dvd"