Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 13342
Det du må tenke på når du skal ha deg ny mp3-spiller er:

• Pris
• Størrelse
• Lagringskapasitet
• Batterikapasitet
• Om du trenger støtte for noen andre formater enn mp3 og wma
• Utseende
• Ekstrautstyr?
• Lydkvalitet


Pris
Prisene på mp3-spillere varierer fra 200 til 6500 kroner. De aller billigste, med 128mb minne uten display kan faktisk komme ned i så lave priser som 2-300 kroner. Dette er da selvsagt med dårlig lyd, gjerne noe tungvint installasjon og andre upraktiske løsninger. Det er jo det samme med mp3-spillere som med alt annet, du får det du betaler for.

Størrelse
Mp3-spillere kan bli så små som et par cm i diameter, laget for å henge rundt halsen eller lignende. Du finner også de som er av jukebox-typen, som er noe større. Hvilken størrelse du skal ha, kommer selvsagt an på hva og hvor du skal bruke den. Du kjøper ikke en diger jukebox-spiller om du skal trene/jogge med den. Størrelsen kan jo også avhenge av hvor stor lagringskapasitet den har. Spillerne med 20GB tar som oftest mer plass enn de på 128/256MB.

Lagringskapasitet
Før du kjøper, må du spørre deg selv; ”Hvor mye lagringsplass trenger jeg egentlig?”.
De vanligste størrelsene er:

• 128 MB
• 256 MB
• 512 MB
• 1024 MB/ 1 GB
• 5 GB
• 20 GB
• 40 GB

Det finnes jo også unntak, men dette er de vanligste størrelsene.
Er du en av de som synes det er kjekt med litt utvalg, så bør du ha fra i alle fall 1GB og oppover. Har du kun 10-15 sanger du hører på, som du bytter ut etterhvert du blir lei av de, så holder det i massevis med 128MB. Noe som også er kjekt med mp3-spillere, er at det tar kun en ca. 2minutter å bytte ut 128MB på en mp3-spiller.

Lydkvalitet
De fleste kunne tenke seg å ha god lyd på en mp3-spiller, enten de er lydentusiaster eller bare en vanlig bruker. På de alle fleste spillerne, så lønner det seg å kjøpe til nye ørepropper, men det finnes jo også merker som har fått andre til å lage øreproppene for seg, og da kan kvaliteten bli mye bedre. Lyd er noe den vanlige mannen i gata ikke hører stor forskjell på når det kommer til mp3-spiller. Er du en av de som ikke hører forskjell på mp3 og vinyl, så trenger du ikke mp3-spilleren med best lyd.

Batterikapasitet
Lang batterikapasitet kan være kjekt å ha på lange turer med bil, tog eller fly. Noe du også bør se på, er oppladningstiden. Noen mp3-spillere må stå på hele natta for å bli fulladet, mens andre trenger kanskje bare noen timer.

Filformater?
De aller fleste spillerne tar som regel .mp3 og .wma, noen ganger kun .mp3. Skal du ha en spiller som støtter Ogg Vorbis, må du som regel opp litt i pris. Produsenter som lager spillere som støtter Ogg Vorbis (OBS! ikke alle fra denne produsenten!) er som følger:

• iRiver
• Jens Of Sweden
• Rio
• iPod med linux (kun 80% hastighet)
Om du vet av flere produsenter, post de her, så skal jeg redigere det inn.

Utseende
For noen har ikke utseende noe å si, for andre har det alt å si. Vær oppmerksom på at design kan bety ganske mye for prisen. Det vil si, de dyreste spillerne, trenger ikke alltid å være de beste. Personlig kan jeg skjønne hvordan man ikke vil ha en liten stygg klump av en spiller, men skjønner meg ikke helt på de som synes utseende betyr alt.

Ekstrautstyr
Radio, bæreveske, gode ørepropper osv. Les godt igjennom produktbeskrivelsene før du bestiller. Som regel står alt som er med. Kan nevne at bæreveske er en veldig kjekk ting å ha. Gjør at spilleren tåler litt mer, du kan ta den fram i regnet uten å risikere at noe går i stykker av fuktskader.

Til slutt vil jeg bare nevne litt om noen av de mest kjente produsentene

Apple/iPod:
Det mest stilfulle designet jeg noen gang har sett på en mp3-spiller. Spiller av .aac-formatet, som er brukt en del i iTunes og Mac generelt.. Er driverfri, det vil si at den legger seg til som en ekstern harddisk. Elsket av mac-fans verden over. Kommer i:

• 4GB (iPod mini)
• 20GB
• 40GB
• 60 GB (kun iPod Photo)

Det kom nettopp ut en iPod Photo, med mulighet for å se på bilder, og en U2-iPod som er svart og rød, men signaturen til alle U2-medlemmene inngravert. Den inneholder også alle U2-sangene/albumene.

Archos
Noe ukjent, fransk produsent. Lager kun jukebox spillere. Veldig billige. 20GB for ca. 1800, spiller mp3 og wma, og den er også driverfri. Lager også spillere som kan spille av DivX-filmer.De ga nettopp ut en spiller med 20GB harddisk, som er mindre enn iPod mini, og skal bli ca. 500 kr billigere. God lyd, men noe knotete menysystem.

Creative
Lager seriene Muvo, Nomad og Zen. Muvo er en serie med små spillere, som kan ha opptil 1024 MB lagringsplass. Nomad Jukebox er storspillerne til Creative. Kommer i 20, 30 og 60GB versjoner. Creative er kjent for å gi mye plass/pris, 60GB spilleren koster like mye som en gjennomsnittlig 20GB-spiller. Nomad-seriene kan også bli driverløse, med en firmware-fix.God lyd på de største spillerne.

iRiver
Kjent for å lage robuste spillere med et stilig design. Brorparten av spillerne kan spille av Ogg Vorbis. De aller fleste spillerne har oppgraderbar firmware, noe som er veldig kjekt. De aller fleste av de kan også bli driverløse om de ikke er det fra før. Utrolig god lyd.

Jeg nevner nå kun de aller mest kjente, pluss at jeg tok med Archos siden jeg tror mange kunne spart mange penger her, om de kjøper slike. Archos gir veldig mye for prisen.
Sist endret av mongeland; 1. januar 2005 kl. 16:26.
Aha. Kjekt, har bestillt en Twinmos RedRock jeg. Den har FM radio og Lydopptaker og.

Vekt er vel kjekt å legge vekt på også
Fin guide dette!
Jeg hadde tenkt litt på lyd også.
BakkiZ: Vekt går jo på en måte under størrelse. Begrenset hvor tung de faktisk kan få en liten dings på 5*5*2 cm.
Jash, når jeg kjøpte meg kamera så var det stor forskjell på vekten på kamraer som var sånn omtrent like store (ipod er jo mye tyngre i forrhold til at den er så liten sammenlignet med den RedRock som veier bare 50g), men ok da størrelse/vekt whatevah
Lydkvalitet da? det er jo rimelig viktig? Gir iPod (ikke med orginale øreplugger) bra lyd f.eks?)
Når det er snakk om strøm vil jeg annbefale Iriver IFP-380T ett batteri varer i 24 timer hvis du spiller på fullt volum hele tiden!
Har en iPod 20 gb... funker fett synes heller ikke den veier så mye heller... men det er nå meg.. Synd med iRivern til pytt, men var ikke den litt stor?
Hvilken iRiver mener du, Sture Dingo?
Waffel: Pytt er en kompis av meg som fikk sin iHP-120 frastjålet. Tror det er det han mener.
Sture Dingo: Hvordan kjenner du Pytt?
Sist endret av mongeland; 30. oktober 2004 kl. 10:15.
Selv har jeg en iPod mini med 4 gb lagringsplass. Om du ikke trenger mer plass enn dette er dette riktig spiller for deg. Jeg får plass til i underkant av 1000 sanger på den, den veier lite nok til å ta med på joggetur o.l. (følger med en klips-sak som gjør at den sitter godt på buksa/skjortsen), og lydkvaliteten synes jeg er bra, selv med orginale øreplugger. I tillegg følger det med USB 2.0 kabel, som med en hastighet på 480 mbit/s burde holde for de fleste. Kan anbefales å kjøpe med "cradle" og fjernkontroll, da dette ikke følger med spilleren. Eneste manglene jeg kan se på iPod mini er mangelen på en reset-knapp og ørepluggene som følger med tåler ikke allverdens.
Prisen på i overkant av 2000 kroner er heller ikke så ille.
Sture Dingo: Nei, jeg vil ikke si iHP-120 er stor. Den passer kanskje ikke i lommen for alle, dog det skal mye til, men det er aldri lurt å ha elektronikk i lomma. Størrelsen er egentlig ikke noe å si på, både bruttern og samboeren hans har hver sin iHP-120, og de funker plettfritt.

Det kuleste med iRiver er at de konstant lager nye oppdateringer til spilleren. Vet ikke hvordan det er med iPod.. Men iPod virker kraftig hypet.
Opprinnelig postet av mongeland
Waffel: Pytt er en kompis av meg som fikk sin iHP-120 frastjålet. Tror det er det han mener.
Sture Dingo: Hvordan kjenner du Pytt?
Vis hele sitatet...
han er søskenbarnet mitt monge.
ja det var kjedelig med iriveren.. får ikke noe fra forsikringselskap heller:/
jeg vil si at ihp 120 er en kjempespiller! syns ikke den er noe stor, kjempelyd, og flott og se på! prisen er litt stiv, men det er vel hovedsakelig pågrunn av ogg-støtten. jeg var kjempefornøyd med den, helt til et eller anet dophuet stjal den...

fin guide mongeland
Sist endret av Pytt; 30. oktober 2004 kl. 11:28.
La til litt ekstra informasjon om noen produsenter, de jeg synes burde stå der. Er det noe temaer/felt dere savner, så bare si i fra.
noob mongeland!!
fin guid!!!
Opprinnelig postet av Fish
noob mongeland!!
fin guid!!!
Vis hele sitatet...
Konstruktiv kritikk eier!..

Synes du kunne lagt mer vekt på batteri, ettersom noen spillere sluker batteriene på 0,0, mens noen andre utnytter energien mye bedre..

Har selv en Creative Muvo NX 128MB.. altfor liten plass for meg *angre*, men ellers god lyd og det der..
fuktskader har den også :/...
uLLdott^: Jeg kjenner Fish, ingen skade tatt.
Hvis man ikke har noe problem med å betale en del for kvalitet er de fleste iRiver-modellene et godt valg i de fleste tilfeller.
Selv sikler jeg etter en av de flashbaserte med 1 gb med plass, koster premium, men det er jeg villig til å betale.

http://www.iriver.com/product/info.a...P-900%20Series
Er det ikke sånn at microsoft skal komme med en også snart som bare spiller WMA?
Waffel: Det blir vel heller en wma-spiller da
mongeland: var jo det han sa. "en spiller som tar wma! wma-spiller" er jo det samme
▼ ... noen uker senere ... ▼
Archos
Noe ukjent, fransk produsent. Lager kun jukebox spillere. Veldig billige. 20GB for ca. 1800, spiller mp3 og wma, og den er også driverfri. Lager også spillere som kan spille av DivX-filmer.De ga nettopp ut en spiller med 20GB harddisk, som er mindre enn iPod mini, og skal bli ca. 500 kr billigere. God lyd, men noe knotete menysystem.
Vis hele sitatet...
Hmm... snuste på disse, men jeg finner ikke merket på fks. komplett.. Hvor kan man få tak i Archos spillerne?
Skal bestille meg en creative zen micro etter jul, de er rå og liten(på størrelse med en 10 pakning), passe god lagringsplass(5gb), har radio og opptak og.. ;D
Opprinnelig postet av BakkiZ
Aha. Kjekt, har bestillt en Twinmos RedRock jeg. Den har FM radio og Lydopptaker og.

Vekt er vel kjekt å legge vekt på også
Vis hele sitatet...
Når regner du med å motta den? Jeg har en venninne som kjøpte den, og hun er ikke fornøyd. Den slo seg av og på som den ville, og laget en merkelig pipelyd. For at den skulle virke skikkelig måtte hun holde den helt i ro. Hun bestemte seg for å reklamere, og fikk en ny en som har akkurat de samme problemene.

Selv hadde jeg en Magic Star mp3spiller, jeg anbefaler den absolutt ikke. Et par uker etter jeg kjøpte den falt den fra hverandre, bokstavelig talt. Jeg reklamerte, fikk ny, og den nye ville ikke spille av musikk eller noen ting.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
tnx! nice guide!
Kjøpte meg sånn Creative Muvo i går. En liten snedig en som holder til mitt brut \o
Grei guide, har bestilt en ipod mini
Noen som har Creative Zen Touch ?
Er den bra ?
Anbefaler heller Archos' nye, lille spiller. Den er mindre, har 20GB hdd, og koster kun 1600,-
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Har sabla lyst på en av Philips sine små søte. HDD070/00 og HDD120/00 er <3
Opprinnelig postet av mongeland
Anbefaler heller Archos' nye, lille spiller. Den er mindre, har 20GB hdd, og koster kun 1600,-
Vis hele sitatet...
Url?
Selges Archos, gjerne den nevnte, i butikker, og ikke bare på nettet?
Bruk hardware.nos prisguide.
Jeg er litt usikker på kjøp av mp3 spiller.

Skal jeg kjøpe denne her, Creative Muvo med 256mb, som koster ca 700kr. LINK


Eller skal jeg legge ut 300 kr ekstra, å få en Philips Key015, med 512mb minne, som jeg personlig syntes ser mye finere ut, + det følger med Fjernkontroll på ledningen mellom øreproppene og mp3 spilleren.
LINK

Noen som har noen av de, og kan fortelle litt ? En annen ting jeg lurer på er om det er display på den kontrollen som følger med til den philips mp3 spilleren, og er det eventuelt lys i det displayet?

Har mest lyst på philips sin, men er utrolig usikker.

Edit: For de som vil se større bilde av den philips sin, så er det den som er på førstesiden av den nyeste elkjøp avisen.
Sist endret av b1rken; 30. november 2004 kl. 20:11.
Den siste. Helt klart, det er verdt de ekstra 300 kronene.
Bra guide.. Men bare en liten rettelse. AAC er ikke Apple sitt format. AAC = MPEG-4 Audio. Altså en standard som opprettholdes av MPEG gruppen. Skal visstnok være standarden for internet audio.. Men vi vet jo hvor mye folk bryr seg om det. Men Fairplay er det Apple som eier. Og bare Apple som kan bruke. Real Media driver med noe tull som jeg ikke har fulgt med på.. men skal visst være kompatibelt med Fairplay de greiene de driver med og.

iPod booter forresten fra harddisken. Så_selv om du ikke akkurat kan oppgradere firmware så kan du oppgradere operativsystemet.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Har du link til den firmware-fixen til jukebox-spillerene?
Nei, dessverre. Du får kontakte Loeve, det var han som fortalte meg om den.
Du kan lete litt her: http://www.nomadworld.com/downloads/
SkyFex: Fikset det nå.
Det er bare å si i fra om dere føler at noe mangler, så skal jeg nok får skrevet et avsnitt om det.
Sist endret av mongeland; 30. november 2004 kl. 21:30.
Tok feil, det var 400 mer den fra philips kostet. Men tror jeg har lyst på den anyway. Den ser digg ut også. Men er det ingen som har noen erfaringer med denne mp3 spilleren ?

Her er link til den igjen

Trykk her

Hadde vært greit med litt info fra folk som har prøvd den. Tror jeg kjøper den i morgen.
Noen som har en review til Archos' Gmini XS200?
Noen som har noe erfaring med Creative Zen Micro?

Tror jeg skal bestille den etter det jeg har lest av brukeranmeldelsene på hw.no , men de virker en smule useriøse der, ville likt å lest hva noen nFF'ere har å si.
Jeg kjøpte Sansun med 256mb flashminne. Helt ok. Matt sort farge, incl radio og headsett. HS'et suger, så skal få meg et koss porta pro snart.
Alle hs som følger med suger som regel, ihvertfall er det min erfaring... rævva lyd, og dårlig kvalitet. Koss har gode headset, så kjøp de.
Kvalitet på de fleste headset fra Koss er dermed diskutabel, det meste knekker. God lyd - men de tåler lite. iRiver leverer med meget gode ørepropper.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
skal kjøpe meg MP3 spiller, med omtrent disse spes.
*512mb
*radio
*liten
*ok/bra lyd

Noen som har en spiller og anbefale? er åpen for alt, untatt iPOD shuffle
http://prisguide.hardware.no/vis_kat...5&submit=S%F8k

Prisguiden på Hardware.no er et utrolig kjekt hjelpemiddel når man skal ha seg noe hardware-relatert.

For øvrig kan jeg anbefale en i fra Creative; http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=20269
Sitat av mongeland
http://prisguide.hardware.no/vis_kat...5&submit=S%F8k

Prisguiden på Hardware.no er et utrolig kjekt hjelpemiddel når man skal ha seg noe hardware-relatert.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at den bare lister opp de nettbutikkene som har betalt hw for det, så tror jeg ikke man bør stole på den. De krever en hel krone for hvert klikk de får videresent, og dermed utelukker de de billigste aktørene som har små marginer mellom tap og fortjeneste. Det er klart at hw.no kun er ute etter å melke posisjonen sin som største norske hardware-side - ikke stol på et ord de sier om produktanbefalninger.
Hm. Jeg var faktisk ikke klar over at de drev det på den måten. Man bør jo selvsagt også sjekke prisene på sine lokale elektronikkbutikker, og ikke minst elkjøp, lefdal også videre, de har jo titt og ofte kampanjer på mp3-spillere and so on.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg mistet min kjære iRiver iGP-100, og etter det ble dagene kjedelige, både på skolen og ellers når jeg ikke har tilgang på musikksamlingen. Plutselig en dag så jeg mp3-spiller til 249,- hos leketøysbutikken BR Leker med 128 megabyte minne. Jeg hadde en del cash liggende, så jeg tok meg en tur nedover for å se på den.

Når jeg kommer til butikken, ber jeg om å få se på den, og kassadamen henter fram en liten eske. Inni der ligger det en liten plastsak som ligner på en marihøne, en usb-kabel, et par øretelefoner og manual/driver-cd. Jeg tar sjansen og kjøper den, etter at jeg hadde kjøpt den, måtte jeg fylle ut kjønn og alder (la merke til at det var kun personer i alderen 15+ som hadde kjøpt).

Drar hjem og åpner pakken. Så ser jeg at det ikke er en usb-kabel, det er en usb-portforlenger, om man kan kalle det for det (noe som faktisk har vist seg å være svært nyttig). Plugger den i usb-porten, og den installerer seg selv, og dukker opp som flyttbar disk. Så er det kun å kopiere over de sangene jeg vil ha. Den lader seg via usb-porten, og to timers lading gir nærmere fem timer spilletid.

Den har kun tre knapper. De funker slik at om du kun trykker på knappen går det enten framover eller bakover, og om du holder inn i mer enn ett sekund, endrer volumet seg. Den siste knappen er av/på, altså ingen stopp/play/pause-knapp.

Lydkvaliteten er sjokkerende bra i forhold til prisen, og jeg har etter nesten en ukes bruk ikke møtt på noen problemer. Den fungerer også i linux (jeg prøvde den i Ubuntu), og i tillegg er den ganske søt.

Så, har du lite penger, og kunne tenkt deg en liten søt sak av en mp3-spiller, må denne anbefales. Den finnes i blå og rød, med gråe prikker. Du tar kun av et lokk, så finner du usp-pluggen. Legger ved et bilde av den ved siden av en Nokia 3510i, slik at dere kan få et visst begrep om hvor stor den er.
Sist endret av mongeland; 12. mars 2005 kl. 01:01. Grunn: Glemte å skrive hvor stor flash-disken var *flau*
Sweet, hvor mye minne er det på den?

Edit: Kremt, jeg som ikke leste godt nok :/
Sist endret av b1rken; 12. mars 2005 kl. 01:21.