Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 4476
Vet noe lignende dette er diskutert tidligere, men jeg må bare få ut litt frustrasjon.

http://home.no.net/slick83/vg.jpg

"Utenlandsk opprinnelse" osv.
Er det bare meg, eller er 70% av forbrytelser i den graden der utført av menn av utenlandsk opprinnelse?

Blir så jævlig forbanna når jeg leser slikt, uavhengig av opprinnelsene til gjerningsmennene, men det hjelper ikke på og gang på gang lese ordene "utenlandsk opprinnelse" i slike saker.


Når Benjamin ble drept for noen år siden, var det flaggborg og flere tusen folk som gikk i tog for å hedre han og for å vise sin avsky mot rasisme. Men er det egentlig så jævlig rart at enkelte får en rasistisk holdning?
Er det meininga at vi skal være redde for innvandrere i vårt eget land? Er det meininga at vi ikke skal kunne bevege oss fritt i hovedstadens gater på nattestid uten å være redd?

Jeg er ikke fra Oslo, men når jeg er der nede på besøk en tur, får jeg høre fra de som bor der: "Ikke se på pakistanerne".
Er det meininga at man skal gå rundt i landet man er født og oppvokst i og være redd for hvor blikket ditt kan lande?

Hjelper media til med å "henge ut" utlendingene?

Ble mye på en gang og lite sammenheng i dette, jeg slenger bare ut noen spørsmål for å skape diskusjon, føl dere fri til å svare på det dere vil.


(Må legge til at jeg ikke er rasist selv, jeg benekter ikke at drapet på Benjamin var sykt, men jeg har forståelse for at folk ikke liker utlendinger.)


Og for å legge til en ting til. Jeg drar selvfølgelig ikke alle utlendinger under én kam, men det er dessverre slik det lett blir med minoriteter når en liten del av de gjør faenskap.
Sist endret av ROFLe; 12. november 2004 kl. 12:58.
dette er blitt tatt opp g diskutert mange ganger...

Og dette skjer om og om igjen, noe må gjøres, send dem ut sier jeg nokk engang..! Hvertfall ved en sånn forbrytelse, stakkars jente...
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Er det bare meg, eller er 70% av forbrytelser i den graden der utført av menn av utenlandsk opprinnelse?
Vis hele sitatet...
Ja det er deg.

Men er det egentlig så jævlig rart at enkelte får en rasistisk holdning?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes igrunn det er rart. Som oftest bygger det på ukunskap.

når jeg er der nede på besøk en tur, får jeg høre fra de som bor der: "Ikke se på pakistanerne".
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt i dag

Er det meininga at vi ikke skal kunne bevege oss fritt i hovedstadens gater på nattestid uten å være redd?
Vis hele sitatet...
Nei, og ikke er det nødvendig heller. Jeg bor i Oslo, beveger meg fritt, og er ikke det spor redd.
Trådstarter
Jo, men det er vel ganske mange flere mørkhudede i Norge, enn nordmenn i Egypt også. Har ikke tall på hvor mange det er i Norge, men det begynner vel å bli en ganske stor del av befolkningen.

Og forbrytelsen er ganske så syk ja. Håper de brenner eller får maksimumsstraffen. Uansett slipper de vel ut etter 5-6 år om de pusser tenna, men det er en annen diskusjon.
Opprinnelig postet av ROFLe
Jo, men det er vel ganske mange flere mørkhudede i Norge, enn nordmenn i Egypt også. Har ikke tall på hvor mange det er i Norge, men det begynner vel å bli en ganske stor del av befolkningen.

Og forbrytelsen er ganske så syk ja. Håper de brenner eller får maksimumsstraffen. Uansett slipper de vel ut etter 5-6 år om de pusser tenna, men det er en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Beklager slettet posten min, så at den ikke passet helt inn i diskusjonen, lestet ikke posten din ordentlig

Personlig så er jeg enig at hvertfall flesteparten av de forbrytelsene som kommer frem i media er det en stor andel av forbrytelsene som er gjort av personer med "utelandsk opprinnelse", jeg vet ikke helt om dette er en rettferdig fremstilling av forholdet mellom antall forbrytelser og antall gjort av personer av utelandsk opprinnelse, men jeg har fått inntrykk av at prosentvis så er det mangefler kriminelle undom av utelands opprinnelse enn av norsk.
Trådstarter
bakkus: Har du tall på det? Og om broren din/kompisen din/deg selv får juling av en gjeng utlendinger, er det rart man kan få en rasistisk holdning? Eller synes du det er rart om jenta i den saken blir rasist? Og kan du trekke frem en lignende sak hvor det var norske menn av norsk opprinnelse som gjorde noe lignende? -Jeg kan godt finne frem flere saker hvor det var utlendinger som stod bak.
Og mener du at man på kveldstid godt kan se på pakistanergjengene i de mørke gatene, uten å være redd for at noe skulle skje?

Jeg kjenner ikke gatene i Oslo, men mener du at du lett kan bevege deg i samtlige gater i Oslo uansett tidspunkt på døgnet, uten å være det snev redd? Og mener du at hvem som helst kan gjøre det?
very impotent freak
Delusional's Avatar
For det første er det ikke så mange kidnappinger og voldtekt. Det hele er psykologisk. Når du leser "jente voldtatt av mann". Så sier det deg ingenting om hvem som har gjort det. Men med en gang det har "utenlansk opprinnelse" i seg så blir det mye mer slagkraftig. Man bygger opp et dårlig bilde i forhold til innvandrere, fordi man gang på gang ser utenlandsk opprinnelse. Ser man ikke hvilken opprrinnelse et menneske har. Så er det vanskelig å knytte seg noe bilde til det. Videre er det slik at det skjer flere voldtekter enn det som blir rapportert. Det er mange hvite folk som slipper unna med slikt. Venner som voldtar venner, og inscest forhold, jeg sier ikke at det ikke skjer i invandrermiljø også. Men dette er ting man ikke hører. Media skal tjene penger. Og når folk har en dårlig holdning ovenfor folk av "utenlandsk opprinnelse" så er det lett å fyre oppunder for media, de skal trossalt tjene penger på det. Statistisk sett i prosent etter politianmeldelser er det noen få prosent flere invandre som begår kriminalitet innenfor dette. Byggde du opp hat mot normenn når du leste om hva hele norges "Per og Veronca" gjorde, neppe. Ble du irritert og forbanna på innvandrere, sist gang du hørte at en av våre nye landsmenn gikk amokk på trikken med en kniv? Jeg bare spør...

PS: Jøder er skitne og griske, de skulle ikke hatt adgang til riket.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Jeg mener at om noen jeg kjenner får bank er det en sak som har nøyaktig null og niks med hvor foreldra til de som gjorde det kommer fra. Mennesker kan være drittsekker. Uansett hudfarge/nasjonalitet.

Mener du at du har problemer med å finne voldtektssaker der innfødte nordmenn er gjerningsmenn??

Ja, jeg mener det er rart at folk kan bli rasister. Puktum.

Ja, jeg mener faktisk at du kan røre deg så godt som fritt i Oslo. Alt handler om holdning. Jeg er hvit, har blå øyne og blondt hår, men har allikevel _ingen_ problemer med å gå hjem gjennom grønland og tøyen etter en kveld på byen.
Trådstarter
Delusional: Jeg tar poenget ditt, men de siste årene har jeg når jeg leser nyheter bevisst sett etter gjerningsmannens opphav/opprinnelse/statsborgerskap. Og jeg kan konkludere, etter det jeg har sett, at de groveste forbrytelsene (voldtekt, drap, mishandling, etc.) er begått av menn av utenlandsk opprinnelse.
Da ser jeg bort ifra ran, etc., som ikke volder like stor skade på de utsatte som en voldtekt o.l.
Trådstarter
bakkus: Nei, jeg sier ikke at det ikke er vanskelig å dra opp voldtektssaker med nordmenn som gjerningsmenn, men jeg sier at, ihvertfall jeg ikke har hørt/sett så mange saker med gruppevoldtekter og lignende begått av nordmenn, men jeg har derimot sett mange lignende saker de siste årene hvor gjerningsmennene er av utenlandsk opprinnelse.
Opprinnelig postet av bakkus
Ja, jeg mener det er rart at folk kan bli rasister. Puktum.
Vis hele sitatet...

Hmm, det synes jeg er litt underlig. Men det kommer litt an på hva du mener med "rasister." Jeg kan fatte at Ola Normann kan få et lite snev av en rasistisk holdning, ettersom alt massemedia formidler. Så må du tenke, hvor mange prosent av nordmenn i Norge er det som begår forbrytelser? Hvor mange prosent av utlendinger/innvandrere begår forbrytelser? Nå vet jeg ikke svaret på dette, men det kan du/dere lese selv. HER. (Er egentlig opptatt nå)

Jeg mener det er forståelig at folk kan oppbygge en rasistisk holdning, grunnet drap og vold som blir utført av utlendinger. Massemedia har mye med saken å gjøre.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Hva du har lest eller ikke lest i VG eller sett på TVNorge-nyhetene får vel stå for deg. Du har dannet deg et bilde av tilstanden utifra den informasjonen du har og de opplevelser du har hatt.
Det bildet du maler opp her er omtrent nøyaktig motsatt av mitt.
Jeg er faktisk mer redd for ei 19-årig jente fra Frogner eller Skøyen som aldri har vært nord for Sinsenkrysset,kun på beachen i "syden", og ikke veit hvordan en låve ser ut på lyse dagen, enn en mørkhudet fyr med gullkjeder og senket BMW med neonlys midt på natta.
very impotent freak
Delusional's Avatar
I rettslære tidligere år da vi studerte litt kriminologi, så såg vi på statistikker, og ut av det kunne jeg se at det media opplyser er feilproporsjonert, det er bare et lite flertall på voldtekter på innvandrersiden. Når vi kommer til misshandlig, er vi normenn minst like forferdelige. Det var sjokkerende tall som kom frem. Hvor mange utenlandske liv har ikke vi europeere ødelagt opp igjenom årene? Land lider både økonomisk, og psykisk etter hva vi påførte dem. Det er vår oppgave å ta de inn i varmen nå. Og om de skulle ha noe ekstra agresjon, så kan du spørre deg selv oppover hvor mange hundre år de har spart denn opp. Bare i belgisk Kongo, drepte vi 10 millioner, sammenlign det med antall jøder som germanerene tok under WW2.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
jOkKeJacKaL: dette har med å gjøre at jeg mener fullt ut at den geografiske posisjonen du eller forfedrene dine er født har nøyaktig null med hvordan du er som menneske.
Trådstarter
Opprinnelig postet av bakkus
jOkKeJacKaL: dette har med å gjøre at jeg mener fullt ut at den geografiske posisjonen du eller forfedrene dine er født har nøyaktig null med hvordan du er som menneske.
Vis hele sitatet...
Så om du er fra Kongo og støtter steining av unge jenter som er blitt gravide med "feil" mann til "feil" tidspunkt, så har den meningen ingenting med at du nettopp er fra Kongo? Støtter man noe sånt, mener ihvertfall jeg at det sier noe om hvordan du er som menneske.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Om jeg "støtter steining av unge jenter som er blitt gravide med "feil" mann til "feil" tidspunkt" har det med at jeg er stokk dum og ikke kan spesielt mye om livet å gjøre, og absolutt null og niks med at jeg er fra Kongo.

Ergo, som menneske i den situasjonen er jeg _temmelig_ håpløs. At jeg er kongoleser har ingenting med saken å gjøre.
Prøv og snakk med en full FrP-velger som aldri har pratet med noen som ikke er fra enten Rakkestad eller Oslo Vest, så kan du høre skremmende idealer og synspunkter.
ROFLe, er helt med jeg. mener akkuratt det samme som deg...
fikk klikk igår når jeg leste det.. rart at folk kan gjør noe sånt.
har den samme oppfatningen som deg jg og...
Trådstarter
Opprinnelig postet av Delusional
I rettslære tidligere år da vi studerte litt kriminologi, så såg vi på statistikker, og ut av det kunne jeg se at det media opplyser er feilproporsjonert, det er bare et lite flertall på voldtekter på innvandrersiden. Når vi kommer til misshandlig, er vi normenn minst like forferdelige. Det var sjokkerende tall som kom frem. Hvor mange utenlandske liv har ikke vi europeere ødelagt opp igjenom årene? Land lider både økonomisk, og psykisk etter hva vi påførte dem. Det er vår oppgave å ta de inn i varmen nå. Og om de skulle ha noe ekstra agresjon, så kan du spørre deg selv oppover hvor mange hundre år de har spart denn opp. Bare i belgisk Kongo, drepte vi 10 millioner, sammenlign det med antall jøder som germanerene tok under WW2.
Vis hele sitatet...

Jeg siterer litt fra siden jOkKeJacKaL linket til: (http://home.online.no/~ivajoha/innvkriminalitet.html)

Innvandrere mer kriminelle enn nordmenn Innvandrere som ikke kommer fra Vest-Europa er mer kriminelle enn andre nordmenn. På landsbasis er totalt 28 av 1000 norske menn kriminelle. Blant ikke-vestlige innvandrere er 42 av 1000 menn, kriminelle, viser en rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB)
Vis hele sitatet...
Begår innvandrere mer kriminalitet enn andre? Statistikk over antatte gjerningsmenn for 1998 viser at det ble registrert 41 gjerningsmenn per 1 000 innbyggere i innvandrerbefolkningen. Til sammenlikning var antallet 27 per 1 000 innbyggere i befolkningen ellers. Det ble registrert relativt flere gjerningsmenn blant ikke-vestlige innvandrere enn blant vestlige innvandrere.
Vis hele sitatet...
1 av 2 voldsanmeldte har utenlandsk bakgrunn Personer med utenlandsk opprinnelse utgjorde over halvparten av alle anmeldte gjerningsmenn i voldssaker i annet halvår i fjor. I stadig flere av voldssakene er gjerningsmannen av utenlandsk opprinnelse. I andre halvår i fjor utgjorde personer med utenlandsk opprinnelse 53 prosent av de anmeldte gjerningsmennene. - Vi ser en stadig skjevere utvikling på dette området, sier kriminalsjef Roger Andresen.
Vis hele sitatet...
Sjokk-tall om voldtekter i Oslo: To av tre anmeldte er innvandrere Av 111 personer som i fjor ble anmeldt for voldtekt i Oslo, var 72 av ikkevestlig opprinnelse. Og antall voldtektssaker øker sterkt. Økningen i antall anmeldte voldtektssaker i Oslo var 40 prosent fra 1999 til 2000, og hittil i år har den vært 13 prosent sammenlignet med fjoråret. Samtidig har politiet for første gang analysert gjerningsmenn etter etnisk opprinnelse: Av 111 anmeldte gjerningsmenn er 72 av ikke-vestlig opprinnelse, 25 er identifisert som norske eller vestlige, mens 14 er av ukjent identitet
Vis hele sitatet...
- Voldsproblem blant innvandrere -Innvandrere er ikke mer kriminelle enn nordmenn, men de er mer voldelige, sier politidirektør Ingelin Killengreen. Selv peker politidirektøren på at innvandrere er overrepresentert i gruppen av kriminelle som står bak den groveste volden. Hun mener det er hennes plikt å si ifra om at grov vold og innvandring er et stort problem. Samtidig sier Killengreen at politiet har sviktet i forebyggingsarbeidet blant innvandrere. Kripos-sjef Arne Huuse mener det er en sammenheng mellom innvandringspolitikken og draps- og voldskriminaliteten i Norge.
Vis hele sitatet...
To av tre ranere har innvandrerbakgrunn 69 prosent av tenåringene som ble anmeldt for ran i Oslo i fjor har ikkenorsk etnisk opprinnelse. Pakistanere og somaliere dominerer. Analysen av hvem som står bak forskjellige typer kriminalitet i Oslo, er utarbeidet av Oslo-politiets etterretningsseksjon. De siste fire årene har seksjonen gått systematisk gjennom alle ransanmeldelser som er kommet inn, og kartlagt blant annet alder og etnisk bakgrunn hos de mistenkte. Hensikten er å få oversikt over hvordan man best kan sette inn tiltak med forebyggende effekt
Vis hele sitatet...

Noen av sitatene er motstridende, som det står på den siden. Men sjekk den selv for flere og andre sitater.
Vil du si at Nordmenn samler seg i flokker og løper rundt og banker folk like mye som innvandrere? Det tror jeg er feil. Innvandrer søker innvandrer, ikke noe gale i det. Men når de viser en mentalitet der de går kollektivt sammen for å banke folk osv. synes jeg det er over streken.

Det har faktisk ganske mye å si hvordan jeg er som menneske, hvis jeg hadde feks. vokst opp som muslim. Jeg ville vel da hatt en helt annen personlighet og andre livsvilkår, og ære hadde vært rangert som no.1...Og jeg hadde sett på kvinner som det svake kjønn...Så JA, jeg vil si at dette har med å gjøre at jeg mener fullt ut at den geografiske posisjonen jeg er født i/befinner meg i, har veldig mye å si for hvordan jeg er som menneske.

Men om jeg hadde hatt foreldre fra utlandet, og blitt født i Norge er det noe annet. Hudfargen mener jeg IKKE har noe å si for oppførselen, det er miljøet og samfunnet, som jeg vil si, skaper grunnlaget.
Trådstarter
bakkus: Så siden det er så utrolig mange flere kongolesere som støtter straffer som steining til døden, enn folk med vestlig-opprinnelse, så er dumheten pr. innbygger i Kongo utrolig mye større enn dumheten pr. innbygger i den vestlige delen av verden?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Herregud da mennesker, viss dere ikke kan lese statistikk skikkelig ikke bruk det. Viss dere leser statistikk ordrett blir det gale. Det er derfor mine venner, at dere ikke er samfunnsforskere, eller krimologer.

Edit: Er det vesten som lager naturretten? Hvordan vet du at måten vi lever livet på er mer riktig enn måten sjipanser, løver eller for den saks skyld somaliere gjør? Det er ingenting som heter naturretten, menneskerettighetene er basert på vestlig filosofi, ikke verdensfilosofi.
Sist endret av Delusional; 12. november 2004 kl. 14:18.
Trådstarter
jokke skrev nettopp det jeg prøvde å få frem på en litt mindre spydig måte enn min.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Delusional
Herregud da mennesker, viss dere ikke kan lese statistikk skikkelig ikke bruk det. Viss dere leser statistikk ordrett blir det gale. Det er derfor mine venner, at dere ikke er samfunnsforskere, eller krimologer.
Vis hele sitatet...
Statistikk skal vel nettopp leses ordrett? Hva slags mening du gjør deg opp av statistikken er noe annet. Det samme er hvor representative undersøkelsene er og hvor mye tallene er til å stole på.

Men mange av sitatene jeg kom med er fra mennesker med en faglig tyngde, som prater på bakgrunn av undersøkelser gjort av SSB. Da er det gjerne litt lettere å høre på nettopp hva de har å si.
Tja, det jeg så mest av de siste dagene var disse sakene hvor "ekte norske" personer har gjort noe veldig galt.

Mens dere kommer med 1 voldtekstsak, så kom jeg nettopp med noen få voldelige saker som nettopp har hendt i Norge. Hvem hadde utført disse handlingene? Hadde det vært innvandrere eller folk med innvandrerbakrgrunn hadde det stått der.

Jeg gadd ikke ta med p-husdrapet engang, for jeg hadde en del å ta av.
Trådstarter
Jo, du trekker frem dine saker, men da kan jo jeg kontre med voldtekten i Os, saken som startet denne diskusjonen, trikkedrapet, Sogndal-drapet, ranet av Narvesenkiosken med øks, taxisjåfør-voldtektssaken i Kristiansand, og knivstikkingen i Kristiansand for en måneds tid siden.

Det blir uansett feil å trekke frem saker man har lagt merke til i det siste som et argument for eller i mot om utlendinger begår flere kriminelle handlinger, det trenger man litt større ballast for å slå fast.

Men jeg mener fortsatt å ha lagt merke til mange flere grove saker med menn av utenlandsk opprinnelse de siste årene, enn begått av nordmenn. Det kan godt være et korrekt synspunkt, men også et mediaskapt et. Men jeg er åpen for diskusjon, jeg.
Sist endret av ROFLe; 12. november 2004 kl. 14:53.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av ROFLe
Statistikk skal vel nettopp leses ordrett? Hva slags mening du gjør deg opp av statistikken er noe annet. Det samme er hvor representative undersøkelsene er og hvor mye tallene er til å stole på.

Men mange av sitatene jeg kom med er fra mennesker med en faglig tyngde, som prater på bakgrunn av undersøkelser gjort av SSB. Da er det gjerne litt lettere å høre på nettopp hva de har å si.
Vis hele sitatet...
Dette er siste innlegget jeg gidder å skrive i posten din fordi du tydligvis ikke har peiling på hva du skriver om. Du må tolke og analysere statistikken. Se hvorfor ting er som de er, og sammenligne vilkårene som statistikken baserer seg ut ifra.

---------------------------
Deltakelse slutt
---------------------------
Hvorfor må de alltid gjøre klart at de har utenlandsk opprinnelse? kommer det ikke på ett ut om han er fra Sverige, Norge, Kina, whatever? En voldtekt er en voldtekt uansett hvem som utfører den..
Trådstarter
Opprinnelig postet av Delusional
Dette er siste innlegget jeg gidder å skrive i posten din fordi du tydligvis ikke har peiling på hva du skriver om. Du må tolke og analysere statistikken. Se hvorfor ting er som de er, og sammenligne vilkårene som statistikken baserer seg ut ifra.

---------------------------
Deltakelse slutt
---------------------------
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skriver, det er jo akkurat det jeg sier.

På hvilken annen måte enn ordrett skal du lese statistikk?

"1 av 3 nordmenn drikker sprit hver dag".
Ja vel, 1 av 3 nordmenn drikker sprit hver dag, skriver de. Da har jeg lest det ordrett. Så gjør jeg det neste jeg skriver, jeg tenker over hva slags mening jeg vil gjøre opp av dette, så tenker jeg over om tallene er til å stole på, og om den undersøkelsen faktisk kan være representativt.

Så det du nå gjør er å krangle på noe vi allerede har slått fast, vi sier det bare på forskjellige måter. Jeg sier man må tenke over tallene, du sier man må tolke og analysere. Det er vel sånn ca. det samme?

Og når jeg sier at det er lettere å høre på hva personer med faglig tyngde har å si om statistikker basert på undersøkelser av SSB, så sier jeg ikke at siden de sier det, så må jeg tro på det. Jeg sier det er lettere å HØRE på hva de har å si, enn en random tulling som prater over hodet på seg selv.

Så at din deltakelse i denne tråden er avsluttet, kommer nok bare alle til gode, så man kan ha en skikkelig diskusjon, uten avbrytelser fra folk som krangler med seg selv og skylder på andre.
Sist endret av ROFLe; 12. november 2004 kl. 15:29.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Joshiwo
Hvorfor må de alltid gjøre klart at de har utenlandsk opprinnelse? kommer det ikke på ett ut om han er fra Sverige, Norge, Kina, whatever? En voldtekt er en voldtekt uansett hvem som utfører den..
Vis hele sitatet...
Pressen har faktisk noen bestemmelser som sier at de kun skal oppgi gjerningsmannens opprinnelse så lenge den er relevant for saken. Men det har vi vel mange eksempler for at de ikke gjør?
Men mange plasser bruker de vel opprinnelsen for at leserne skal få dannet seg et bilde av ham. Og andre plasser er gjerningsmannen blitt etterlyst, med beskrivelse av kropp, språk, ansikt, og utseende i det hele tatt. Og da er det vel relevant å komme med opprinnelsen også.
nordmenn gjør kriminelle handlinger. utlendinger gjør kriminelle handlinger. ikke noe spesielt med det.

også, rent prosentmessig, gjør nordmenn flere kriminelle handlinger enn utlendinger, men det skulle bare mangle, fordi det er flere nordmenn enn utlendinger i dette landet.

Det som er interessant, det er antall lovbrudd i forhold til antall personer innenfor gruppen.

Den statistikken som ble fremlagt tidligere er ganske god, den er blant annet linket til fra SOS Rasisme. Disse tallene viser faktisk at i forhold til folketall, så er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn. Det kan ikke tolkes på andre måter. Men selvfølgelig, som med all statistikk kan det være feilkilder. Tallene kan være lavere, men også høyere, men som dere ser er det ikke de store forskjellene.

Det med kriminalitet vil man ha hvor som helst i verden, det som er verre, synes jeg, er de innvandrerene som kun er her for å suge mest mulig penger fra staten som de kan sende til hjemlandet sitt.

Ta somaliere for eksempel. De er rett og slett ikke interessert i å jobbe, alt de vil er å gå å slenge, og heve trygda si en gang i måneden. det er også sånn, ifølge deres kultur, så kan ikke en mann ta imot beskjeder fra en kvinne. Så hvis de kommer på en arbeidsplass med en kvinnelig sjef, så kan ikke de jobbe der.

Se bare på han som sannsynligvis har drept hun i Sogndal, han hadde familie, men de satt hjemme mens han var ute på nattklubb med andre damer.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65434

det er ikke bare i norge det er et problem:

http://www.amnesty-youth.dk/page396.aspx
Sist endret av Tobb; 13. november 2004 kl. 00:22.
Mediene burde vært pålagt å skrive "nordmann av norsk opprinnelse, født og oppvokst i Norge" i de tilfellene der det stemmer.
Ville det hatt noen effekt? Kanskje. Verdt et forsøk iallfall.
Hvis en normann voldtar ei jente på 12 år så får ikke jeg et anti normann syn...
Samme sak...
Tobb, somalierene her i byen er i hvert fall kremfolk.
"Så at din deltakelse i denne tråden er avsluttet, kommer nok bare alle til gode, så man kan ha en skikkelig diskusjon, uten avbrytelser fra folk som krangler med seg selv og skylder på andre."

En diskusjon eksisterer ikke uten uenighet. Det utsagnet ble bare så vanvittig idiotisk.
Sist endret av Ablaze; 13. november 2004 kl. 11:25.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ablaze

"Så at din deltakelse i denne tråden er avsluttet, kommer nok bare alle til gode, så man kan ha en skikkelig diskusjon, uten avbrytelser fra folk som krangler med seg selv og skylder på andre."

En diskusjon eksisterer ikke uten uenighet. Det utsagnet ble bare så vanvittig idiotisk.
Vis hele sitatet...
Du misforstår nok. Jeg har aldri sagt eller skrevet at man ikke kan være uenig, selvfølgelig kan man være det, det er gjerne det som skaper diskusjonene. Og grunnen til at jeg startet denne tråden var nettopp for å skape diskusjon, jeg skjønte ytringene mine ville skape litt blest.

Det jeg siktet til med det utsagnet du refererer til er at vi faktisk kranglet om noe begge var enige i. Jeg sier at "A=B", mens han sier at den første bokstaven i alfabetet er lik den andre. Crappy eksempel, men verre er det egentlig ikke.
Så når han slenger ut at jeg ikke har peiling på hva jeg prater om, så reagerer jeg selvfølgelig.

Om det er på grunn av en misforståelse, eller om han rett og slett ble for provosert av meningene mine til å greie og føre en saklig diskusjon, vet ikke jeg. Dessuten vil jeg ikke kaste bort for mye tid og plass i denne tråden til å diskutere andre ting enn det den faktisk handler om. Så skal det også sies at jeg har sendt noen PM's med fyren det gjelder for å få avklart ting, så vi slipper å ta en personlig diskusjon her i tråden.
Trådstarter
Må si meg enig med Tobb her.

Det er vel ikke kun somaliere som snylter på de arbeidendes skattepenger her i landet, men en stor del av de gjør det. Og uten at jeg drar alle under én kam, så gjør mange andre automatisk det, når det gjelder en så stor del av de.

Men hvorfor er Norge landet slike personer kommer til? Er det lettere å snylte trygd o.l. her i landet, enn f.eks. i Sverige, Danmark, Finland?
Er Norge et fri-land for innvandrere? Og hvorfor slippes folk som ikke har et mål om å skaffe seg jobb inn her? Og hvorfor kastes de ikke ut når det blir kartlagt så mye trygdesvindel?

Det hele bunder vel ut penger; hvor mye regjeringa ser seg råd til å spytte inn i nettopp dette.
Men ville det ikke uansett ha lønnet seg å bruke mer penger på å forhindre dette? Får man hindret og tatt snylterne, vil det vel være en besparelse sett under ett?
Det er akutt mangel på fakta og pålitelig statistikk i denne og liknende debatter.
selvforklarende:
http://www.fedrelandsvennen.no/nyhet...icle242535.ece

ssb om dette:
http://www.ssb.no/emner/03/05/
"Kriminalstatistikken lyver." "Vi må jo behandle hver enkelt person som et individ, viss mange individer fra samme land gjør noe slemt, så må vi ikke generalisere og si at alle individene fra det landet er sånn." "For eksempel rart at noen assosierer somaliere med gærninger med kjøkkenkniv.." "Nei nei." "Jammen meg godt vi har interesseorganisasjoner for innvandrere." "Føler noen andre får ta seg av bortforklaringene og grunnene til at de blir sånn." "Husk alt vi kan lære da." "Tenk på hvor bra samfunnet er blitt etter det kom andre kulturer."
Sist endret av utmeldt; 13. november 2004 kl. 18:09.
Man kan ikke si at alle invandrere er kriminelle og at de ikke har noe å gjøre i landet.

Men er det så rart at de som for eksempel har sitti i konsentrasjonsleirer og sånt har tatt psykisk skade av det og har utviklet tolleranse for vold?? nei..


så derfor, skjønner jeg at folk ikke er så begeistret for å få nabolaget fullt me innvandrere.. men for all del, til helvette me nazister!!
hmm relativt inntettsigende post..

synes du det er greit at vi har innvandrere i norge som gjør kriminelle ting, fordi de har opplevd mye dritt i livet sitt?

konsentrasjonsleirer er det vel ikke brukt så mye siden annen verdenkrig. men det er mange som er blitt utsatt for vold og tortur. Men det gir dem ikke lov til å gjøre det med andre.
nei jeg mente det er ikke rart at de har blitt psykisk skadd
slik at mange av dem gjør sånne ting


hva vet du om det da, at konsentrasjonsleirer ikke er brukt?? det er faktisk det.. en jeg veit om, som har rana den lokale bensinstasjonen et par ganger satt faktisk i konsentrasjonsleir i noen år
nei jeg mente det er ikke rart at de har blitt psykisk skadd
Vis hele sitatet...
nei, det skjønner vel alle, poenget ditt er?
om du er psykisk skadd forklarer kansje detta at du flyger rundt og voldtar folk!! åhh
ja, men det unnskylder det ikke...
det har jeg heller ikke sagt..

men når Norge tar inn invandrere er det faktisk noe av det man sier ja til..


ikke at jeg er enig i det
De som slipper sånne folk inn, bør ta ansvar. Samme med trikkedrapet og ALLE de andre kriminelle handligner som er begått av utlendinger... det dummeste er å gi nordmenn skylda... feks si at vi ikke tar dem godt imot e.l. er bare idioti og naivt... typisk sosialister og raddisser å komme med slike utspill... norge fortjener et terrorangrep på størrelse med 9/11!

||||| <-- antall utlendinger i norge

|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| |||||||||||| <-- antall nordmenn i norge


alikevel skjer det så jævla mye dritt fra utlendingene...
Sist endret av rcW; 13. november 2004 kl. 20:55.
Vi har skylda. Fordi vi har tatt godt nok vare på dem. Og integrert dem godt nok. Dvs sosialistene sin skyld... De som har hatt makta.
Opprinnelig postet av rcs
De som slipper sånne folk inn, bør ta ansvar. Samme med trikkedrapet og ALLE de andre kriminelle handligner som er begått av utlendinger... det dummeste er å gi nordmenn skylda... feks si at vi ikke tar dem godt imot e.l. er bare idioti og naivt... typisk sosialister og raddisser å komme med slike utspill... norge fortjener et terrorangrep på størrelse med 9/11!

Vis hele sitatet...
Forskjellen på oss sosialister og raddisser og hjernedøde fjortiser som deg er at vi faktisk klarer å tenke på to ting på en gang, og klarer å skille stemplinga av folkegrupper og enkeltindivider. Dessuten synes vi at det kan være interessant å finne ut hvorfor der er slik at folk knivstikker andre, uavhengig av hvor de kommer fra, for å unngå at andre knivstikker hverandre senere. Det er slik at folk alltid har en grunn for hva de gjør og den er det smart å finne ut av.

Og hvis du tror at terrorangrepet i USA kom fordi USA hadde sluppet inn for mange utlendinger tar du skammelig feil.

(Jeg forsto egentlig ikke så mye av innlegget ditt hva du egentlig mener, men jeg skriver på bakgrunn av hvordan jeg tolka det)
Opprinnelig postet av bakkus
Om jeg "støtter steining av unge jenter som er blitt gravide med "feil" mann til "feil" tidspunkt" har det med at jeg er stokk dum og ikke kan spesielt mye om livet å gjøre, og absolutt null og niks med at jeg er fra Kongo.

Ergo, som menneske i den situasjonen er jeg _temmelig_ håpløs. At jeg er kongoleser har ingenting med saken å gjøre.
Prøv og snakk med en full FrP-velger som aldri har pratet med noen som ikke er fra enten Rakkestad eller Oslo Vest, så kan du høre skremmende idealer og synspunkter.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest alle postene, men her mener jeg du tar feil. Hvis systemet i kongo fungerer på den måten at når man blir gravid med feil mann så venter det steining så vil ikke jeg si man er håpløs eller kan lite om livet. Jeg vil si man handler utifra det man har lært i sin hjemkultur.

Hva de gjør i kongo bryr meg litt sør for korsryggen faktisk, poenget er at vi gjør ikke slikt her. Og da syns jeg faktisk det grenser mot respektløst å ikke følge systemet som vi har i Norge. På en annen side forstår jeg dem godt, hvis jeg hørte av fettern min som hadde flytta til Madagaskar at der var det så slækt at hvis man rana banker og ble tatt for det så fikk man en smekk på fingern og ble sendt ut igjen så tror jeg pokker meg jeg hadde pakka sakene mine og dratt til madagaskar. Hvertfall hvis jeg ikke hadde det så godt i hjemlandet uansett! Og det til tross for at jeg er en relativt trivlig fyr.

Konklusjonen min blir at systemet i Norge er litt frihet under ansvar føler jeg. Vi er naive og håper at de som kommer hit følger reglene våre. Men hvorfor skal de egentlig gidde det når ingen straffer dem for ikke å gjøre det? Det er usannsynlig jævlig gjort av de som får lov å komme hit å bryte et særdeles fritt system. Men ved å vise at vi har ikke tenkt til å hindre dem så har vi nesten like mye skyld selv...
Det er så herlig at det finnes noen få med forstand i hodet her på forumet også, det innlegget ditt er som et lys i natten i denne debatten DonT !! Jeg er hjertens enig.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
ROFLe skrev:
Så om du er fra Kongo og støtter steining av unge jenter som er blitt gravide med "feil" mann til "feil" tidspunkt, så har den meningen ingenting med at du nettopp er fra Kongo? Støtter man noe sånt, mener ihvertfall jeg at det sier noe om hvordan du er som menneske.
Vis hele sitatet...
Nå skal du vite at det er andre land vi snakker om. Og mange av disse landene er ikke kommet like langt i utviklingen som oss. Det er ikke mange generasjoner siden vi brente "hekser" her i Norge.

Og en annen ting skal også være sagt...
Norge har en dårlig måte å behandle innvandrere på. De setter hundrevis av flyktinger med forskjellige kulturer, religioner, lære og meninger inn i et hus hvor de er nødt til å bo oppå hverandre. Er det rart at de blir opprørske og sinte? dette fører til agresjon. Agresjon fører til hat. Hat fører til vold. Og vold fører til kriminalitet. Deretter samles de forskellige folkeslagene i grupper og danner gjenger. Hadde bare Norge kunne tatt hensyn til slikt, hadde masse av problemene vært løst.

En annen ting er at flyktninger ikke får seg jobb. Rasisme er et stort problem i arbeidslivet. Mange flyktninger har veldig vanskelig med å skaffe seg arbeid.

Hadde bare staten kunne gått ut og splittet opp gjengene, satt innvandrerne i arbeid og gitt dem lønn, så hadde alt vært mye bedre.
Sist endret av Kakcoo; 14. november 2004 kl. 04:42.
1.
konsentrasjonsleirer er det vel ikke brukt så mye siden annen verdenkrig. men det er mange som er blitt utsatt for vold og tortur. Men det gir dem ikke lov til å gjøre det med andre.
Vis hele sitatet...
Tja... Så du ikke på tv, leste aviser eller snakket med mennesker under krigen i jugoslavia? Kanskje du ikke var født enda?
Hvem vet? Det er iallefall tydelig at du ikke har peiling.

2.
Det er trist at noen av dere er så fastlåst i meningene deres at dere ikke kan se realiteten i øynene.

JA! Innvandrere begår mer kriminalitet enn nordmenn pr innbygger. Det er et statisisk faktum. Uansett hvordan man velger å lese statistikken(eller tolke, tenke, grunne, analysere, vurdere osv).
JA! Innvandrere med ikke-vestlig tilhørighet tilter skalaen ennå mer.

3.
Betyr dette at vi må låse av landet vårt og slenge bort nøkkelen?
NEI! Selvfølgelig ikke!
Det betyr rett og slett at vi må hjelpe de som trenger det!
Og sende de som FUCKER det opp for de andre "snille" innvandrerne hjem igjen.

4.
Somaliere har opplever en grusom krig, som har vart siden 1991. Sannsyligvis fra før endel av dere var født!
Det er ikke spesielt rart at de har et rimelig fucka syn på liv og død.
Det er i tillegg et muslimsk land, og har derfor et rimelig føcka syn på kvinner. (Det har forøvrig vi kvasi-kristne poteter oxo)

Da hjelper det ikke å putte dem i et kollektiv i huttiheita i TRE ÅR uten at de får prate med noen om det de har opplevd!!! Er ikke rart de freaker ut da!

Det koster staten mindre å ta imot innvandrere på en fornuftig måte enn å la noen av dem utvikle seg av forskjellige grunner til hard-core-kriminelle..

6.
Svaret er derfor ikke å ikle seg palestia-skjerfet og gå i demoer mot alt som lukter av meninger som ikke stemmer med sitt eget "små barn av regnbuen"-syn!

Ei heller er det å ta på seg bomber-jakka og crew-cut-sveisen og skrike at muslimene tar over verden!

Jeg mener at svaret er å tenke som en humanist og ta inn de som står i fare for å dø eller bli torurert i sitt hjemland, MEN TA VARE PÅ DEM PÅ EN SLIK MÅTE at færrest mulig av dem utvikler seg i en retning som svartmaler ALLE ikke-nordmenn.

Ps. Det forøvrig ingen "innvandrere" som kommer til norge nå om dagen. Det har vært innvandrer-stopp en goooood stund. Det er asylsøkere som kommer hit for å søke om oppholdstillatelse grunnet tilstanden for dem i hjemlandet.