Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3665
Mannen bak torrent-programmet, som lar store filer spres uten en sentralisert server med mye båndbredde, har nå havnet i søkelyset til amerikansk filmindustri.
av IvIoyner

Bram Cohen så seg lei av at store filer brukte lang tid på å spre seg til massene, og oppfant derfor bittorrent.Teknologien gjør at alle som laster ned, samtidig laster opp. Dermed spres filene fort, og når alle nedlastingene er ferdige, er nettverket vekk. Dette har gjort programmet svært populært både til spredning av legitime filer som linux-utgaver, demospill og gratis programvare og til spredning av mer tvilsomme filer, som f.eks. filmer.

Det er dette MPAA (Motion Picture Association of America) har sett seg lei av. De er tidligere kjent for å gå til søksmål mot brukere av p2p-tjenester, og selv studenter her i Norge har fått beskjed om at de bryter loven. Siden det er svært vanskelig å ta enkeltbrukerene av bittorrent frykter mange nå at de vil saksøke mannen bak det hele: Bram Cohen.

Dette er selvsagt ganske latterlig for de fleste som vet hva teknologien brukes til. Alle programmer som bruker internett kan brukes til å bryte opphavsretten, inkludert både internet explorer og diverse irc-klienter. Det som er verre, er at MPAA har mer enn nok penger til å tape et eventuelt søksmål, mens Bram som privatperson neppe takler rettsmaskineriets utgifter.

I en eventuell rettsak, er det ikke usannsynlig at han blir nødt til å inngå et forlik, og det kan bety slutten på lovlig torrentbruk.
Hva er galt med verden?
satser på/regner med at MPAA taper søksmålet, og må betale saksomkostninger.. Ingen oppfinnelse kan vel kalles ulovlig??
Merk at det ikke var snakk om et umiddelbart søksmål slik som emnefeltet mitt sa. Den opprinnelige kilden min var for sensasjonspreget, og etter å ha lest uttalelsene fra direktøren i MPAA, ser det mer ut til at de virkelig er frustrerte over at de ikke kan stanse bittorrent slik de stanser kazaa (korrupte filer ol.), og når de da sier om Choen "BitTorrent and others who are complicit in copyright theft should take little comfort from their temporary celebrity status", er det all grunn til å frykte et søksmål. Tro ikke at dette ikke er en sak de ikke kan vinne, en god advokat, og en domstol uten snøring på protokoller, så burde de kunne gjennomføre dette.
Hvis noen dreper et familiemedlem, kan man da saksøke Smith&Wesson ?
Det hele er latterlig og idiotisk. En hvilken som helst protokoll kan brukes til å overføre lovlige og ulovlige filer. Og i motsetning til f.eks. Kazaa (ikke at det er relevant hva det faktisk brukes til) brukes BitTorrent i stor grad til å overføre lovlige filer. Jeg stemmer for å forby HTTP mens vi er i gang. MPAA kan suge mine nerdeballer.
tror poenget her er at om vedkommende som laget bittorent hadde hatt råd til å føre en slik rettssak over lang tid, så hadde han med stor sannsynlighet vunnet. å lage en protokoll for å overføre filer er ikke ulovlig, da hadde grupperingene som først dannet internett også vært ille ute. det at protokollen "misbrukes", kan ikke klandres til personen, men selve rettsaken kan strekkes ut i det uendelige om man har penger nok, og det har nok ikke vår bittorent-venn råd til..
Orgazmus: bare hvis du bor i Amerika.

Synd det skulle skje, men jeg lar meg ikke skremme av det. Uansett tviler jeg på at de klarer å få saksøkt mannen som oppfant bit-torrent. Han har ikke gjort noe ulovlig, det er det brukerene som gjør.
synes karen er et geni jeg han skal ikke saksøkes mener jeg synes han er ok siden han finner opp et så bra system som bittorrent.... synes man skal heller være mer bestemt på å ta kazaa siden det herpa en pc jeg hadde før:P
Synes de skal saksøke microsoft for å ha gjort det mulig å sende filer via msn da, er jo samma driten.
Zpawn: det blir i samme gaten, ja.
Forhåpentligvis får han støtte av EFF hvis et evt. søksmål inntreffer.
Opprinnelig postet av Orgazmus
Hvis noen dreper et familiemedlem, kan man da saksøke Smith&Wesson ?
Vis hele sitatet...
Hvis du bor i amerika og det ikke står "IKKE skyt familie medlemmer", så kan du faktisk saksøke våpenprodusenten og vinne!

But thats amerika
De burde saksøke Realtek/* for nettverks kortene som gjør det mulig å bruke internett til ulovlige formål.
Hvorfor ikke bare gå etter skaperen av IP med det samme?
Da slipper de nettet, og alt det "svineriet" det medfører..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Snart blir det vel forbudt å gjenfortelle en kinofilm for en som ikke har sett den.

"The movie industry loses money everyday, because people are revealing the story of movies they have seen. Is it odd that we try to stop something that's ruining our business"
Opptakskassetten anno 2004?
Opprinnelig postet av LocHolmez
Det hele er latterlig og idiotisk. En hvilken som helst protokoll kan brukes til å overføre lovlige og ulovlige filer. Og i motsetning til f.eks. Kazaa (ikke at det er relevant hva det faktisk brukes til) brukes BitTorrent i stor grad til å overføre lovlige filer. Jeg stemmer for å forby HTTP mens vi er i gang. MPAA kan suge mine nerdeballer.
Vis hele sitatet...
bedre kan det ikke sies.
Tror ikke MPAA saksøker han. Å spre frykt tror jeg er poenget med hele greia.
Fuck'em all, let the firewall sort'em out.
De kan ikke stoppe BitTorrent. Koden er ute under MIT-lisensen, så straks ett prosjekt er stanset kan noen lage en kopi under et nytt navn og spre den nye versjonen anonymt på f.eks. Freenet.

Som sagt er det nok frykt som er målet med slike utspill. Hvis det fører til at ett par tusen folk slutter å laste ned ulovlig kopierte filmer har MPAA "vunnet".
Opprinnelig postet av Orgazmus
Hvis noen dreper et familiemedlem, kan man da saksøke Smith&Wesson ?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nå lengre. Våpenindustrien i usa har fått immunitet mot søksmål forbundet med feil bruk av våpenet. (jeg mener å ha lest dette, skal finne en kilde om mulig. hvis ikke, se på dette som rent møl fra en som er trøtt.)
Jeg hadde skjønt det bedre hvis de hadde saksøkt suprnova eller noe slikt. Men klienten og skaperen blir for lamt
Psh! Bare saksøk Bram Cohen.. han er patetisk uansett. ;p Uansett.. bittorrent will go on! (seriously.. hvor mange bittorrent klienter finnes det ikke nå?)
Det vil vel uansett ligge mer propagandaverdi enn penger i den saken, slik som RIAA-s søksmål av fildelere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan man saksøke noen for å finne opp noe som _kan_ misbrukes? Da må man jo kunne saksøke legemiddelindustrien, våpenindustrien og stort sett alle som finner opp ting som kan brukes til ulovelig virksomhet. Kanskje burde man saksøke Microsoft for å finne opp et OS som kan brukes til å lage og spre virus?
Opprinnelig postet av enquiry
Kan man saksøke noen for å finne opp noe som _kan_ misbrukes? Da må man jo kunne saksøke legemiddelindustrien, våpenindustrien og stort sett alle som finner opp ting som kan brukes til ulovelig virksomhet. Kanskje burde man saksøke Microsoft for å finne opp et OS som kan brukes til å lage og spre virus?
Vis hele sitatet...
Det er litt ironisk at du nevner det, for søksmål mot alle gruppene du nevner har blitt gjennomført - og en god del av dem har blitt vunnet.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Det er litt ironisk at du nevner det, for søksmål mot alle gruppene du nevner har blitt gjennomført - og en god del av dem har blitt vunnet.
Vis hele sitatet...
De har blitt saksøkt, ja, men bakgrunnen har vel stort sett ikke vært at de har laget noe som kan misbrukes -- bortsett fra våpenindustrien, kanskje, men det kan man umulig ha kommet særlig langt med.
det morsomme er at mange av de som blir saksøkt sitter igjen med mer penger etter søksmålet enn før. på grunn av alle som vil hjelpe de saksøkte, og gratis reklamen de får...
Microsoft har gått på en smell med EU-kommisjonen angående sikkerhet, samtidig har mange av søksmålene mot våpenbransjen vunnet fram. Til og med MacDonalds ble saksøkt for at folk ble feite av maten (!!) Det jeg derimot er enig med deg i, er at det absurd hvordan man kan finne på å angripe de som tilbyr en slik tjeneste. Det at Microsoft og andre havner under ild kan skyldes at de proklamerer ting de ikke burde, men bittorrent stiller mer i klassen "oppfinnelse av en hammer", og ikke i produsentens "vi har laget en superhammer basert på konseptet hammer"
Opprinnelig postet av Dweep
Hvis du bor i amerika og det ikke står "IKKE skyt familie medlemmer", så kan du faktisk saksøke våpenprodusenten og vinne!

But thats amerika
Vis hele sitatet...
Er det! , står f.eks at du «ikke skal tørke hunden din i microbølgeovn» på maunalene der borte. En eldre dame tørket nettopp hunden sin der, til den eksploderte. Fikk stor erstatning etter søksmål fra produsenten..

Fra et annet «MacDonalds ble saksøkt for at folk ble feite av maten (!!) »

USA er bare stein Nazi!
Er det! , står f.eks at du «ikke skal tørke hunden din i microbølgeovn» på maunalene der borte. En eldre dame tørket nettopp hunden sin der, til den eksploderte. Fikk stor erstatning etter søksmål fra produsenten..
Vis hele sitatet...
Jeg har mareritt om hvordan "dumme" folk ræ.kjører denne verden og tar kommando.
edit!! var det produsenten som fikk erstatning eller...
Fikk stor erstatning etter søksmål FRA produsenten
Vis hele sitatet...
Sist endret av Informanten; 30. oktober 2004 kl. 16:37.
Opprinnelig postet av Voyage
Er det! , står f.eks at du «ikke skal tørke hunden din i microbølgeovn» på maunalene der borte. En eldre dame tørket nettopp hunden sin der, til den eksploderte. Fikk stor erstatning etter søksmål fra produsenten..

Fra et annet «MacDonalds ble saksøkt for at folk ble feite av maten (!!) »

USA er bare stein Nazi!
Vis hele sitatet...
Det med mikrobølgeovnen er feil, bare en urban legend. Det har riktig nokk stått i vg (eller dagbladet). Jeg kan ikke akuratt nekte på det siden jeg ikke har gått i gjennom alle rettsakene i usa, men om det hadde vært tilfelle hadde det nokk ikke vært så vanskelig og oppdrive skriveriene fra saken (de er stort sett public).

Andre variasjoner: http://www.snopes.com/horrors/techno/micropet.htm
Opprinnelig postet av LocHolmez
Og i motsetning til f.eks. Kazaa (ikke at det er relevant hva det faktisk brukes til) brukes BitTorrent i stor grad til å overføre lovlige filer.
Vis hele sitatet...
Mener du det? tror ikke jeg har lastet ned en eneste lovlig fil med BitTirrent, og har en følelse av det gjelder de fleste her, lovlige ting ligger somofterst på http
Mange linux-distroer spres med BitTorrent.
Sist endret av kazoo; 31. oktober 2004 kl. 04:37.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva med han Norske duden som hadde mekket et slik rippeprogram? Han ble jo ikke dømt(?) Det var jo bare noe han hadde laget selv, og kan ikke straffes for det noen andre gjør.
Dette blir akkurat det samme som ha den choen duden som mekka bit torrent, han har jo bare laget et program, som andre benytter seg av. Han kan ikke straffes for noen andre gjør heller.

Hvis de skal ta noen så må de nok gå på enkeltpersoner som virkelig laster ned ulovlige ting & tang.

Edit: om ikke altfor mange år er det sikkert noen glupinger som kan ta inn info om ALLE som bruker slike program og vedkommende vil da sikkert bli dømt, siden man har bevis for at man laster ned ulovlige varer. Det vil sikkert bli litt av et styr og mange rettsaker, hvis det er noen som finner så noe slik.
Sist endret av CorLeX; 25. november 2004 kl. 00:30.
NApster ble saksøkt, men døde P2P ut? Nei det er framme som aldri før.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Amerikanske lovsystemet er sinnsykt, og det påvirker folket tydeligvis, at man bare kan saksøke for å løse alt er blitt for pop.
http://www.wfaa.com/perl/common/vide...kupsuit_am.wmv

Mer ontopic: det blir for dumt om torrent blir ødelagt pga. dette. Man kan ikke skylde på teknologien, det er folkene som bør ryke. Nå gikk torrentbits ned, neste blir vel suprnova, piratebay etc. La nå heller de som drifter dette brenne hardt i en evt. rettssak.
Opprinnelig postet av Informanten
Jeg har mareritt om hvordan "dumme" folk ræ.kjører denne verden og tar kommando.
edit!! var det produsenten som fikk erstatning eller...
Vis hele sitatet...
"Fikk stor erstatning fra produsenten, etter søksmål." er vel det Voyage ville fram til.
Greetings everybody, As you have probably noticed, we have often had downtimes. This was because it was so hard to keep this site up! But now we are sorry to inform you all, that SuprNova is closing down for good in the way that we all know it. We do not know if SuprNova is going to return, but it is certainly not going to be hosting any more torrent links. We are very sorry for this, but there was no other way, we have tried everything. Thank you all that helped us, by donating mirrors or something else, by uploading and seeding files, by helping people out on IRC and on forum, by spreading the word about SuprNova.org. It is a sad day for all of us! Please visit SuprNova.org every once in a while to get the latest news on what is happening and if there is anything new to report on. As we wish to maintain the nice community that we created, we are keeping the forums and irc servers open. Thank you all and Goodbye! sloncek & the rest of the SuprNova Team
Vis hele sitatet...
Faen da. torrentbits.org er stengt og. Kom ikke inn på irc.torrentbits.org nå, men det sto i topic på #torrentbits i går.