Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1047
Hello, jeg jobber nå som IKT-lærling, og vi bruker da to forskjellige programmer for å få skrudd av pcene. DEt er poweroff og shutdown

shutdown gir melding om at man har så så lang tid til å slå av pc´en MEN shutdown slår ikke av pc´en den logger bare av windows og tar deg til "du kan trygt slå av pc´en nå" bildet (eller noe i den dur)

Poweroff, slår maskina helt av men uten melding. (Er greit at brukerne får beskjed om maskinen skal slå seg av og at de da har muligheten til å cancle shutdown)

Derfor lurer jeg på om noen har: hotfixen/fila det er skrevet om i denne artikkelen:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;821287

eller et annet alternativ som er lettvint og bruke. (Er uaktuelt å kjøre poweroff clienten på maskinene)

På forhånd hjertlig takk for svar.

MvH

John Erik
OT: Er vel en dårlig ide å slå av maskiner som folk bruker? Er ikke alltid folk er der så det kan ta avbryte.
Setter tid på 3minutter eller noe, så de rekker å velge hvis de er i nærheten. Men det er ment til å brukes halv fire om dagen. Og sidne elevene slutter 15.00 så er det ikke store problemet.
Str|der: Når jeg gikk på VGS brukte vi jo maskinene etter klokken 15:30 noen ganger, det er unødvendig å slå av alle maskinene på den måten. Dette vil vel også påvirke lærermaskinene, de hadde vel ikke blitt så glade? Kan da ikke være så mange maskiner å slå av...
bruker shutdown -s -t120 selv her på skolen. men har ikke det vinduet som sier at du kan nå slå av pcen. hvilken windows har du?

ps: hvorfor skal folk alltid komme å tro de vet bedre når de ikke vet alle detaljer ?
Man kan jo velge å slå av spesifiserte grupper som feks "elever", da vil jo ikke lærerne bli påvirket av dette.
Hadde opplæring i server nt, 2k og "xp" på skolen, mye forskjellige alternativer bare man leser seg fram til dem.
Altså dettte har ikke noe med det opprinnelige jeg spurte om, men for å kanskje få svar på det jeg spør om så skal jeg forklare litt nærmere for de nysjerrige.

Vi kjører en "at" kommando på de pcene vi vil shutdown skal kjøres på. og da legger vi bare inn denne "at" kommandoen på de noen og de hundre maskinene det gjelder. Og for å lett slenge ut denne kommandoen til mange maskiner på engang så bruker jeg kommandoen "for"

Og for dere som ikke vet hva "at" og "for kommandoen er:

Run: cmd
skriv så enten "at /?" eller "for /?" uten ""

Psych|Com: Takk

Vi kjører Win2k som klienter. Og winxp på ni maskiner.

Shutdownen vi har "logger" ut maskinene det vil si slik det er på NT4 og hmm win95? maskiner når du velger slå av.

DET hotfixen skal fikse er at maskina slår seg HELT av, så vi slipper å gå rundt og slå av manuelt.
Sist endret av Str|der; 29. september 2004 kl. 22:32.
Mener å huske at enkelte maskiner/operativsystemer ikke har fysisk mulighet til å bli slått av via software.
Altså vi får slått av alle maskinene ved hjelp av poweroff, MEN når vi kjører poweroff over nettverket får ikke brukeren se noen countdown, maskina slår seg bare av helt uten videre.
Etter litt googling fant jeg et program som fikser biffen for min del.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/fr.../pstools.shtml

psshutdown

Blir som en blanding av shutdown.exe og poweroff.exe, men har ikke wol muligheten.

Men med psshutdown så får brukeren melding om tid gjenværende før maskinen slår seg av, en beskjed du skriver, du kan også velge om brukerne skal få cancle shutdownen. Og dte beste, den slår maskinen HELT av.