Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 753
En japansk kompis har en bærbar PC her av merke Prius (kjøpt i Japan). Den skrur seg av i hytt og pine, og jeg hadde mistanke om høy temperatur. Jeg installerte CPU/HD-temperaturmåleren SpeedFan. Ved 100% CPU-load viser programmet at cpu-en holder 42 grader, at hd-en holder 45 grader, men at en tredje temperaturmåling skyter fra 60 til 94(!) grader ekstremt fort.

Noe som også er rart er at cpu-en plutselig bare begynner å loades 100%, uten at det kjøres prosesser.

Hva kan være galt? Skal kjøre antivirus i kveld, men kan det være noe maskinvarerelatert?

(Er ikke sikker på maskinens speqs, men det er en pentium 4 med ATI mobile radeon)
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Mener jeg også prøvde det speedfan greia på min, og fikk også en temperatur på nr 3 som var helt vill. Ble ganske så bekymret, men det viste seg at den ikke har noen betydning for noen av komponentene i maskina.. Den er bare bogus. Var iaf. det på min da.
prøv med forskjellige temp programer. ikke alltid de leser rett. den ene servern her leser 230 grader med et program

ellers så kan det være norton som scanner eller lignede..
Prøv motherboard minitor.
kan hende det var farenheit måleren viste
94 er ekstremt høy temperatur... Prøv å hold hånda foran luftinga på maskinen... Greier du å holde den der mer enn ca.. 5 sekunder er den ihvertfall ikke 94 grader celsius...
myx
Gilgamesj's Avatar
Trådstarter
Det er kanskje ikke 94 grader, men maskinen skrur seg alltid av når temperaturmåleren (om det er korrekt eller ikke) når dette nivået. Det er med andre ord sannsynlig at det er temperaturen som er problemet.

Har noen innspill på om det kan være noe annet som forårsaker problemet, og eventuelt hva som kan prøves for å få bukt med det?
Mange BIOS'er har mulighet til automatisk poweroff dersom temperaturen blir for høy. Mulig denne slår inn? Kan kanskje være verdt ett forsøk å disable denne...
Etter all sannsynlighet så har også dette programmet det funksjonen, og den slår av pcen når nivået blir så høyt. Prøv å avinstaller, og sjekk om pcen fortsatt skrur seg av og på.
myx
Gilgamesj's Avatar
Trådstarter
Steinarlima: Jeg installerte programmet for å sjekke temperaturen. Maskinen krangla lenge før jeg installerte speedfan.

Nalle: Hvis BIOSen skrur av maskinen automatisk fordi at det er for varmt, så er det vel neppe noe sjakktrekk å skru av denne funksjonen? Vil helst ikke svi av maskinen til kameraten min.
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Nalle: Hvis BIOSen skrur av maskinen automatisk fordi at det er for varmt, så er det vel neppe noe sjakktrekk å skru av denne funksjonen? Vil helst ikke svi av maskinen til kameraten min.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men, si dersom KANSKJE at sensoren er ødelagt og detekterer feil temperatur slik at den VISER 94 grader mens det EGENTLIG er 45 grader. Vi du da svi av maskinen? Kan jo være en mulighet for at sensoren rettogslett er kaputt..