Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2871
Tenkte å lage en tråd om forskelige tweaks for å få spillet til å yte bedre bla og evt. andre ting som måtte komme opp.

Fant ut av en tweak som dobbla ytelsen på spillet (Dette kan nok variere fra maskin til maskin).

Gå inn i config filen DoomConfig.cfg
Finn linjen: seta image_cacheMegs "20"
Skift den til et høyere tall.

Jeg satt min til 256. Men jeg har 1 gb ram, tror dette har litt å si på å høyt man kan sette den. Prøv deg fra til det beste resultatet.

Hvis noen andre har tweaks så post dem her.

Ingen spoilere eller spørsmål om hvordan man klarer forskellige deler av spillet!
Hadde tenkt å prøve dette, som ble postet i en annen tråd, i dag:

http://boards.gamefaqs.com/gfaqs/gen...5503352&page=0

Kort forklart:
Go to your Doom 3 installation directoy and get inside the folder "Base". There are some .PK4 files you have to open each of them with WinRAR 3.3 and extract their entire contents to the Base dir in you Doom 3 installation folder (replace all files if they are any duplicates). Now you have to delete all .PK4 files in the Base folder to prevent the game to use those compressed files agian.

Now the game starts and runs mutch faster!!!
Vis hele sitatet...
snolk: det der funker... Også er det jo mye lettere å finne frem til diverse *.cfg filer og da...
Jeg må bare bekrefte det at jeg tok feil.

Min skyld at det ikke funka. Jeg glemte å unzippe den ene filen. Men det funka faktisk utrolig fett. Kjører spillet MYE renere nå ikke noe roblemrer med lagg eller noe. Helt utrolig.

Kjepetøft.. Eneste minusett er at doom mappen min nå tar 6.38 gigg, menne er ikke noe stort problem, har tross alt plass til det


Annbefaler ALLE som har plass å gjøre det..
Sist endret av Dessection; 5. august 2004 kl. 16:38.
Ok, jeg velger nå likevel å forsøke, siden flere påstår at det funker. Lager selvsagt backup av filene først
Jeg ville anbefalt dere å lage ei autoexec.cfg istedenfor å endre DoomConfig.cfg. Dette er fordi denne fila ofte blir overskrevet når man starter spillet på nytt og sånt.

Den linja (imageCachemegs) skal være 1/4 av RAM som du har i maskina. F.eks har du 1024mb, skal den være 256, 512 så skal den være 128 osv.
Dessuten er den totalt unyttig om du ikke har med disse 2 linjene i tillegg:
seta image_useCache "1"
seta image_cacheMinK "20480"
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har useCache satt til 1, vil ikke cacheMegs gjøre noe som helst. Forandrer du ikke cacheMinK, så vil userCache 1 gjøre at spillet krasjer når du starter det også. Det denne tweaken gjør er å forhindre lag og treghet når spillet loader nye ressurser. Den hjelper ikke særlig på fps.

Selv ser min autoexec.cfg sånn her ut:
seta com_allowconsole "1"// slå på console
seta com_videoram "256" // Antall mb på skjermkortet (default 64mb)
seta image_downSizeBumpLimit "512" // fps tweak
seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST" // vanligvis GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR (fps tweak)
seta image_anisotropy "0" // fps tweak
seta image_useCache "1" // slå på bruk av cache
seta image_cacheMegs "192" // 1/4 av RAM (ikke på gfx-kort)
seta image_cacheMinK "20480"
Vis hele sitatet...
Du kan slå av "bob", det som gjør at våpenet ditt beveger seg når du går/løper. Dette kan hjelpe på fps. Selv bruker jeg ikke dette, så jeg vet ikke om det funker eller noe. Forhåpentligvis kan det være til litt hjelp ihvertfall.
set pm_bobroll = 0 // default: "0.002"
set pm_bobpitch = 0 // default: "0.002"
set pm_bobup = 0 // default: "0.005"
set pm_runroll = 0 // default: "0.005"
set pm_runpitch = 0 // default: "0.002"
set pm_runbob = 0 // default: "0.4"
set pm_walkbob = 0 // default: "0.3"
set pm_crouchbob = 0 // default: "0.5"
Vis hele sitatet...
Et godt tips for å sammenligne fps før og etter, skriv timedemo demo1 i console.
Håper dette kan være til hjelp for dere, jeg lover ingenting men det skader vel ikke å prøve
Noen som vet hvordan jeg kan sette opp texture-kvaliteten? Har dog kun et GeForce 3 Ti200 64mb, men det må da kunne gå an å sette den litt høyere opp?
Det som snolk skrev FUNGERER!!! min skyld at det ikke funka her, jeg glemte å unzippe den ene filen.

Uber, det lagger IKKE i det hele tatt. Kan kjøre spillet på 1024*768 med HIGH uten at det lagger i det HELE tatt.

Skal teste med 1280*1024 på Ultra High. Det funka før, men lagga som faen, kanskje det funker fett nå
Jeg ser det at du kan "sette" på consoll.. vel den funker uansett.

Bare å trykke:

CTRL+ALT+| (|=consolleknappen i andre spill som CS osv)
Jepp, da har jeg gjort både det jeg og euthanasia skrev.

Før: 800x600 Medium quality
Nå: 1024x768 High quality

Kunne kanskje klart high quality i 800x600 før også, men aldri i 1024x768

Hva er poenget med å disbale masse eyecandy for å kjøre et hakk høyere oppløsning?
Eriken: dissable eyekandY? ingen som gjør det?

Det vi gjør er å få kortere loadetid, mindre lagg, høyere oppløsning og bedre grafikk, ikke det motsatte.
Ved å dekompresse filer som CPU må dekompresse under spillet
Genialt
Noen med ati kort som har prøvd denne eller ? http://www.ati.com/support/infobase/4547.html
Prøvde den, men spillet begynte å henge seg ganske ofte, så installerte den vanlige driveren igjen. Venter til den er "offisiell", og helt ferdigtestet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Har prøvd den. Funker fint til nå, men merker ikke stor forskjell. Tror den funker best for supergode kort.
Trådstarter
Nå har jeg jobbet i noen timer med å lage en optimal config for mitt system. Den er godt detaljert og deler den defor med andre.

Mine specs:
Laptop CL1557
1 gb ram
radeon 9600 64 mb
1,6 ghz centerino
60 gb 7200 rpm disk

http://home.no.net/echolon/autoexec.cfg

Hvordan bruke den:
Legg filen inn i base mappen under din doom katalog.
Legg til en linje i filen DoomConfig.cfg som sier : exec autoexec.cfg
Start spillet og se hvordan den fungerer for deg og tweak for bedre ytelse etterpå.

Merk! Denne er configurer for best ytelse uten at det skal gå for kraftig ut mot grafikk'en. Den fungerer topp på min maskin. Før du tar den i bruk så vær sikker på å les gjennom den først og gjør endringer som stemmer mot dine specs. Denne er genial for dem som ikke har så gode maskiner eller for dem som vil presse ut det siste av eyecandy av sine super maskiner.

Håper noen får nytte av denne.
Gi meg gjerne tilbake melding på åssen den fungerte for deg og om evt. mangler.
Opprinnelig postet av HeavyD
Nå har jeg jobbet i noen timer med å lage en optimal config for mitt system. Den er godt detaljert og deler den defor med andre.

Mine specs:
Laptop CL1557
1 gb ram
radeon 9600 64 mb
1,6 ghz centerino
60 gb 7200 rpm disk

http://home.no.net/echolon/autoexec.cfg

Hvordan bruke den:
Legg filen inn i base mappen under din doom katalog.
Legg til en linje i filen DoomConfig.cfg som sier : exec autoexec.cfg
Start spillet og se hvordan den fungerer for deg og tweak for bedre ytelse etterpå.

Merk! Denne er configurer for best ytelse uten at det skal gå for kraftig ut mot grafikk'en. Den fungerer topp på min maskin. Før du tar den i bruk så vær sikker på å les gjennom den først og gjør endringer som stemmer mot dine specs. Denne er genial for dem som ikke har så gode maskiner eller for dem som vil presse ut det siste av eyecandy av sine super maskiner.

Håper noen får nytte av denne.
Gi meg gjerne tilbake melding på åssen den fungerte for deg og om evt. mangler.
Vis hele sitatet...
jeg har gjort slik det står men jeg legger til linja
exec autoexec.cfg den fjerner seg selv når jeg starter doom? hva gjør jeg galt??
Trådstarter
er ikke sikker, prøv å bare kjør den manuelt ved å ta ned consol og skriv exec autoexec.cfg
Du skal ikke legge den til noe sted, den kjøres automatisk av Doom 3. Du trenger bare å lage den og legge den i /base mappa.
Hmm, noen forslag til hvor mye jeg skal ha på i "seta image_cacheMinK "20480" " -- Jeg har 512mb ram, da.
Trådstarter
Opprinnelig postet av flames
Hmm, noen forslag til hvor mye jeg skal ha på i "seta image_cacheMinK "20480" " -- Jeg har 512mb ram, da.
Vis hele sitatet...
Den kan du forsåvit bare la stå. Men skift image_cacheMegs til 1/4 av minnet ditt!
Takker for alt.
Pakker ut filene (den ville overwrite "maps og jeg sa ja!?)
Stjeler Config av euthanasia (hvor skal jeg lage autoexec.txt fila? kjører den automatisk)
Fant og ut at CPU var klokka ned til 1ghz (nå d dobbelte) og skjermkortet var innstillt på 64 (har 128). + Voltmodding i bios. Regner med at jeg nå kjører MYE medre eller!?

2500+@2700+
9700pro
Jeg sa ja til alt på overwrite, så det går nok bra.
autoexec.cfg legger du i /base, som euthanasia sa, så kjører Doom den automatisk. Du endrer selvfølgelig innholdet så den passer til dine specs.
Du bør merke stoor bedring
det spillet der er så skummelt at jeg såvidt tør å spille det.
De tweaksa funka fett thnx
når jeg lagrer auto.... så blir den auto-.cfg.txt
Du må sikkert huke vekk for skjuling av filtyper.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ile+extensions
Trådstarter
Man må høyreklikke på linken og velge lagre som, ellers åpner den seg bare som en txt fil i browseren.
Ah, jeg gikk fra Medium 1024x768 til High 1024x768

Tusen takk!
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
Noen som vet hvordan jeg kan sette opp texture-kvaliteten? Har dog kun et GeForce 3 Ti200 64mb, men det må da kunne gå an å sette den litt høyere opp?
Vis hele sitatet...
Fikk du mye fps?

Edit: Hva heter .cfg-filen som gjør at våpenet holder seg stille?

Edit2: Jeg merket 0 forskjell etter at jeg extractet filene og mekka den autoexec.cfg filen.

Min maskin er en xp 2800, 768ram (2100), Gf 3 64mb, ata 133 WD 7200rpm. Bruker Win XP
Sist endret av Hyllekjeks; 6. august 2004 kl. 21:19.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Fikk du mye fps?

Edit: Hva heter .cfg-filen som gjør at våpenet holder seg stille?

Edit2: Jeg merket 0 forskjell etter at jeg extractet filene og mekka den autoexec.cfg filen.

Min maskin er en xp 2800, 768ram (2100), Gf 3 64mb, ata 133 WD 7200rpm. Bruker Win XP
Vis hele sitatet...
Ligger ferdig i config filen min.. bare laste den ned og legge den i base mappa di...

Hvis du skulle velge å gjøre det selv så legger du til dette i en config fil som du kjører:

// Stops Weapon Movement (can stop motion sicknes and maby gain a fps or two)
set pm_bobroll = 0 // default: "0.002"
set pm_bobpitch = 0 // default: "0.002"
set pm_bobup = 0 // default: "0.005"
set pm_runroll = 0 // default: "0.005"
set pm_runpitch = 0 // default: "0.002"
set pm_runbob = 0 // default: "0.4"
set pm_walkbob = 0 // default: "0.3"
set pm_crouchbob = 0 // default: "0.5"
Vis hele sitatet...
Edit: Har du fikset på config filen etter dine specs?
Brukte ikke din .cfg nei. skal prøve den når jeg kommer hjem. Er på vei bort en snartur
pakka ut alle pak-filene og fiksa autoexec og nå kjører jeg high-quality 1152x862, kjørte medium 640x480 før. Drit fett. Takk skal dere ha

Spillet er skummelt ja...
Sist endret av wezelon; 7. august 2004 kl. 12:20.
Hmm, merket ikke noe særlig forskjell selv om pakket ut og redigerte og innstalerte den autoexec filen jeg men.. Lagger ganske når det skjer mye i spillet på 800x600 2x antialiasing og høy kvalitet. Syntes det er litt rart siden jeg har en p4 3mzh, ati radeon 9800se, 512 mb ram.