Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1505
Hvorfor fungerer benzo som det gjør aldri opplevd noe lignende. Hver gang jeg har tatt benzo om det er valium eller xanax så ender det ALLTID gale det er som satan har lagd det har lest flere tråder over fucka ting som har skjedd når de har tatt det føler benzo har superkrefter ingen andre rus har, manipulerer hjernen min til å ta fler eller at jeg ikke tror jeg kjenner noe det er jo noe helvete jeg forstår ikke hvordan folk greier å var avhengig dag etter dag… eller jo jeg gjør jo det, er ikke noe digg rus engang du bare vil ha mer ubevisst hehe. Kan noen forklare hvorfor det er sånn med akkurat dette stoffet er jævla ekkelt skal jeg være ærlig
føler benzo har superkrefter ingen andre rus har,
Vis hele sitatet...
Du får prøve å tenke litt hvor du ser for deg selv om 10 år, når alle andre fortsetter livene sine mens du er en NEET som spiser xanax til frokost og må stjele fra familie og venner for å dekke forbruket ditt.
Sitat av OhKyo Vis innlegg
Jeg inntar det ikke snakker om hendelser der jeg har tatt det. Er bare nysgjerrig og spurte ett spørsmål er det noe problem å spør ett genuint spørsmål?
Vis hele sitatet...
Fellesnevneren på Benzodias er at de fjerner de fleste "sperrer" i hjernen din. Uten de sperrene så gjør man dumme valg. Sånn er det og så enkelt kan det forklares.

I tillegg så svekkes hukommelsen så man er ofte i en slags "tåke" mens man er påvirket.
OhKyo's Avatar
Trådstarter
75 8
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Fellesnevneren på Benzodias er at de fjerner de fleste "sperrer" i hjernen din. Uten de sperrene så gjør man dumme valg. Sånn er det og så enkelt kan det forklares.

I tillegg så svekkes hukommelsen så man er ofte i en slags "tåke" mens man er påvirket.
Vis hele sitatet...
Ja, var ett slikt svar jeg lette etter. Er ikke noe bartard bare ren nysgjerrighet :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan skrives hele bøker om dette emnet, men jeg skal ta en veldig generell og forenklet innføring.

Benzodiazepiner er en hel gruppe av stoffer som er sederende. De er da veldig effektive mot angst, søvnløshet og epeleptiske anfall. Det var det mest foreskrevne legemiddelet i verden før SSRI antideppressiva kom på markedet.
Benzodiazepiner fungerer ved å påvirke GABA systemet i hjernen, dette er i grunn en slags volum-knapp på mengden aktivitet i hjernen, går GABA nivåene opp så dempes mengden aktivitet i hjernen og de som følger med i timen vet kanskje at det er teknisk sett samme mekanisme GHB påvirker oss, men nok om det.

Benzodiazepiner er som sagt en slags "vidundermedisin", det erstattet Barbituater som i sin tid ble brukt mot alt fra angst til søvnløshet som også påvirker GABA systemet men er mer toksisk for kroppen.
Når dette nye vidundermiddelet ble introdusert så ble det jo fremsatt som et mirakel: Ikke skulle man kunne bli så avhenigig av det som man ble på barbituater etc. Men det ser vi jo resultatene av, et av de største gruppesøksmålene i vestlig historie gikk etter produsenten av Benzodiazepiner.

Benzodiazepiner "skrur av" kommunikasjonen i hjernen ved å påvirke GABA systemet. Du mister rett å slett flere funksjoner i hjernen når mengden kommunikasjon skrus ned. Du har rett å slett ikke like kontroll over degselv og oppførselen din siden hjernen går i "tung søvnmodus".
Benzos er glimrende det så lenge du bruker det som det skal, i stedet for å jage en voldsom rus ta deg 1 tablett eller 2 og legg deg i sofaen og slapp av.
OhKyo's Avatar
Trådstarter
75 8
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det kan skrives hele bøker om dette emnet, men jeg skal ta en veldig generell og forenklet innføring.

Benzodiazepiner er en hel gruppe av stoffer som er sederende. De er da veldig effektive mot angst, søvnløshet og epeleptiske anfall. Det var det mest foreskrevne legemiddelet i verden før SSRI antideppressiva kom på markedet.
Benzodiazepiner fungerer ved å påvirke GABA systemet i hjernen, dette er i grunn en slags volum-knapp på mengden aktivitet i hjernen, går GABA nivåene opp så dempes mengden aktivitet i hjernen og de som følger med i timen vet kanskje at det er teknisk sett samme mekanisme GHB påvirker oss, men nok om det.

Benzodiazepiner er som sagt en slags "vidundermedisin", det erstattet Barbituater som i sin tid ble brukt mot alt fra angst til søvnløshet som også påvirker GABA systemet men er mer toksisk for kroppen.
Når dette nye vidundermiddelet ble introdusert så ble det jo fremsatt som et mirakel: Ikke skulle man kunne bli så avhenigig av det som man ble på barbituater etc. Men det ser vi jo resultatene av, et av de største gruppesøksmålene i vestlig historie gikk etter produsenten av Benzodiazepiner.

Benzodiazepiner "skrur av" kommunikasjonen i hjernen ved å påvirke GABA systemet. Du mister rett å slett flere funksjoner i hjernen når mengden kommunikasjon skrus ned. Du har rett å slett ikke like kontroll over degselv og oppførselen din siden hjernen går i "tung søvnmodus".
Vis hele sitatet...
Flott skrevet <3 takk for gode opplysninger og veldig interessant å lese
Har aldri hatt sansen for tusen som benzoer gir. Allikevel så hadde jeg tidligere i livet en magnetisk trekning mot det. Og hver gang jeg hadde vært på en eskapade med faenskapet så ble jeg sjukt oppgitt og lei meg. "Hvorfor i helvete dytter jeg i meg dette faenskapet som jeg virkelig hater?!" Ble refleksjonen til meg selv hver gang det skjedde.
Og svaret på det var like enkelt som det var vanskelig. "Det fantastiske" med benzoer er at hjernen din og hele systemet kobles helt og holdent ut. Det er som å skru av lyspæra komplett. Og lyspæra for min del var mine følelser, tanker og min situasjon. Benzoer ga meg komplett fri fra ALT. Noe jeg tenkte og trodde at var en veldig fin og bra ting, men som jeg senere har erfart at egentlig er alt annet enn fint og bra.
Det andre elementet med benzo som jeg kunne dra fordeler av, var at empati og fornuft ble komplett borte. Og det muliggjør at man kan stjele alt og alle ting fra hvemsomhelst i hvilken som helst setting. Eller, utføre hinsides vold uten et snev av sperrer eller empati.

Nå vil nok et trent øye kjenne igjen den voldsomme destruktive og selvskadende delen av det som er skrevet. Og, det er akkurat det som er med rus at det er en flukt, det er en selvskading og destruktiv greie. Med all respekt å melde, det finnes enkelte som får hjelp av medikamenter og det finnes de som klarer å ha et måtehold på galskapen. Det er bare det at de som evner akkurat det ser ut til å være i voldsomt mindretall. Personlig har jeg til gode å møte et eneste menneske som evner å ta slike medisiner på en adekvat måte og et eneste menneske som evner å ruse seg på benzoer med måtehold.
Tror flertallet klarer å håndtere benzo bra, hvis ikke hadde det vært Texas i gatene. Men tror ikke flertallet her inne tåler det like godt.

Folk flest følger anvisningen på resepten og holder seg til det.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Tror flertallet klarer å håndtere benzo bra, hvis ikke hadde det vært Texas i gatene. Men tror ikke flertallet her inne tåler det like godt.

Folk flest følger anvisningen på resepten og holder seg til det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nå ikke helt. Har truffet mange husmødre som fort utviklet problemer. Jeg har hatt ett par leger som ikke skriver det ut lengre pga at en så stor andel av pasientene får problemer. Selv synes jeg at de kun burde skrives ut ved helt akutte kriser i meget kort tidsrom(1 uke max) og i små doser. Noen av de sterkere typene burde vært forbeholdt sykehus. Benzoer er noen av de mest vanedannende og farlige medisinene som er.
Godt mulig at det stemmer Astro. Jeg har ikke et balansert innsyn i befolkningen i så måte. Mine kjennskaper er byens løse fugler, mennesker med dårlige sosioøkonomiske forhold og generelt folk på skråplanet. Så, det er definitivt en veldig ubalanse i mine erfaringer. Allikevel så er det sånn mine erfaringer er.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Tror flertallet klarer å håndtere benzo bra, hvis ikke hadde det vært Texas i gatene. Men tror ikke flertallet her inne tåler det like godt.

Folk flest følger anvisningen på resepten og holder seg til det.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, men følger man anvisningen på resepten og legen skriver ut over lengre tid så vil man ofte utvikle avhengighet. Da jeg var på avrusning var det ca 50/50 på den avdelinga jeg var av "misbrukere" og de hadde stått på vanedannende stoffer over lengre tid.
TS sier at man blir helt bananas fordi man tar en benzo. Og at man blir tvunget til å ta en til av stoffet. Jeg tror dette handler mer om personligheten til TS.

Benzo fjerner hemninger som sagt over her av Dodecha. Og har man en misbruker i seg som prøver konstant å begrense sitt rus inntak vil selvfølgelig benzo hjelpe med på at det blir enklere å ikke tenke konsekvenser.

Det blir likevel feil i min mening å si at stoffet tvinger deg til å ruse deg mer. Har du en trang til å blotte deg vil benzo øke sjanser for at du gjør det også. Det betyr ikke at man kan si at benzo er et blottestoff.

Mer personlig ansvar og mindre av å legge skylden på ytre ting er tingen her.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
TS sier at man blir helt bananas fordi man tar en benzo. Og at man blir tvunget til å ta en til av stoffet. Jeg tror dette handler mer om personligheten til TS.

Benzo fjerner hemninger som sagt over her av Dodecha. Og har man en misbruker i seg som prøver konstant å begrense sitt rus inntak vil selvfølgelig benzo hjelpe med på at det blir enklere å ikke tenke konsekvenser.

Det blir likevel feil i min mening å si at stoffet tvinger deg til å ruse deg mer. Har du en trang til å blotte deg vil benzo øke sjanser for at du gjør det også. Det betyr ikke at man kan si at benzo er et blottestoff.

Mer personlig ansvar og mindre av å legge skylden på ytre ting er tingen her.
Vis hele sitatet...

Er ikke uenig i standpunktet.
Men, å si at det er et personlighetstrekk er jeg usikker på om er så heldig. På et eller annet tidspunkt så blir det selvfølgelig en del av personligheten din....ruspersonligheten din. Og ruspersonligheten din og din egentlige personlighet har sjeldent veldig mye med hverandre å gjøre.
Rus som løsning er ofte et resultat av at man ikke har fått opplæring i å håndtere følelsene sine, få et sunt utløp for de og slike ting. Og det er virkelig ikke er personlighetstrekk.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Er ikke uenig i standpunktet.
Men, å si at det er et personlighetstrekk er jeg usikker på om er så heldig. På et eller annet tidspunkt så blir det selvfølgelig en del av personligheten din....ruspersonligheten din. Og ruspersonligheten din og din egentlige personlighet har sjeldent veldig mye med hverandre å gjøre.
Rus som løsning er ofte et resultat av at man ikke har fått opplæring i å håndtere følelsene sine, få et sunt utløp for de og slike ting. Og det er virkelig ikke er personlighetstrekk.
Vis hele sitatet...
Det er jo et personlighetstrekk å ikke kunne håndtere rusmidler?

Og man har bare en personlighet, men den kan selvfølgelig ha fasetter. Blir litt rart å si man har flere personligheter. Det er en psykiatrisk tilstand.
Sist endret av Astro Man; 1 uke siden kl. 21:20.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er jo et personlighetstrekk å ikke kunne håndtere rusmidler?

Og man har bare en personlighet, men den kan selvfølgelig ha fasetter. Blir litt rart å si man har flere personligheter. Det er en psykiatrisk tilstand.
Vis hele sitatet...

Hvorvidt du vil kalle rusavhengighet for et psykiatrisk eller somatisk anliggende, eller begge deler, er lite viktig for min del.
Jeg ser selvfølgelig hvor du er i terrenget med hva du gir uttrykk for, men jeg vil påstå at det er et veldig uheldig standpunkt for en som er i et yrke av den typen som du har.

Jeg sier ikke at man har en lang rekke personligheter. Jeg sier at det i de fleste tilfeller er en voldsom forskjell på ruspersonligheten til et individ og deres opprinnelige personlighet. Og det kan jeg godt argumentere fra a-å på i et sosialfaglig perspektiv. Og trekke inn en lang rekke med fagterminologi, anerkjente fenomen og alt som hører med.

Også sier jeg dette både utifra egenerfaring på området, observasjoner av andre og et fra et faglig perspektiv.
Så det er ikke dratt ut av ingenting. Også må du gjerne være uenig i det, men det er ikke et fruktbart argument å være hånlig med "det er diagnoser for slikt".

Og, nei. Det er ikke et personlighetstrekk å ikke håndtere rus. Det er et meget innholdsrikt og bredt spekter av fenomener som spiller inn i å ikke håndtere rus på en god måte. Kort og enkelt forklart er det nok lettest å si at det er et psykosomatisk anliggende.
Men, ikke et personlighetstrekk
Sist endret av SaySo; 1 uke siden kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Hvorvidt du vil kalle rusavhengighet for et psykiatrisk eller somatisk anliggende, eller begge deler, er lite viktig for min del.
Jeg ser selvfølgelig hvor du er i terrenget med hva du gir uttrykk for, men jeg vil påstå at det er et veldig uheldig standpunkt for en som er i et yrke av den typen som du har.

Jeg sier ikke at man har en lang rekke personligheter. Jeg sier at det i de fleste tilfeller er en voldsom forskjell på ruspersonligheten til et individ og deres opprinnelige personlighet. Og det kan jeg godt argumentere fra a-å på i et sosialfaglig perspektiv. Og trekke inn en lang rekke med fagterminologi, anerkjente fenomen og alt som hører med.

Også sier jeg dette både utifra egenerfaring på området, observasjoner av andre og et fra et faglig perspektiv.
Så det er ikke dratt ut av ingenting. Også må du gjerne være uenig i det, men det er ikke et fruktbart argument å være hånlig med "det er diagnoser for slikt".

Og, nei. Det er ikke et personlighetstrekk å ikke håndtere rus. Det er et meget innholdsrikt og bredt spekter av fenomener som spiller inn i å ikke håndtere rus på en god måte. Kort og enkelt forklart er det nok lettest å si at det er et psykosomatisk anliggende.
Men, ikke et personlighetstrekk
Vis hele sitatet...
Personlighetstrekk er dimensjoner som måler grader av gitte psykologiske egenskaper. Det er en definisjon av hva personlighetstrekk er og jeg mener at å ha problemer med rus er en psykologisk egenskap.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er stor forskjell på "rus personlighet" og "edru personligheten". Har jeg sagt noe annet?

Det jeg sier er at det virker som en ansvarsfraskrivelse å si at det er "rus personligheten" og ikke "den ekte personligheten" til en person som gjør at han tar en benzo til.

Jeg har, uten å dra inn yrket mitt, også bred erfaring med rus og rusmiljøer. Og selv om de folka som er ute å sykler oppfører seg svært ulikt slik de gjør når de er edru og har det bra så er det samme personlighet der. Den har bare ulik utrykk i ulike kontekster.

Dette var uansett ikke det jeg diskuterte. Jeg sa at det er mannen som tar pillen som bestemmer hva som skjer etterpå. Tar du en til eller legger du deg på sofaen? Det er det du som bestemmer til syvende og sist. Kanskje det trigger noen her inne som heller vil legge ansvaret på den benzoen. Men jeg har knaska hundrevis uten å havne i situasjoner som TS beskriver. Er jeg supermann eller har han en svakhet?

Gøy diskusjon.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Personlighetstrekk er dimensjoner som måler grader av gitte psykologiske egenskaper. Det er en definisjon av hva personlighetstrekk er og jeg mener at å ha problemer med rus er en psykologisk egenskap.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er stor forskjell på "rus personlighet" og "edru personligheten". Har jeg sagt noe annet?

Det jeg sier er at det virker som en ansvarsfraskrivelse å si at det er "rus personligheten" og ikke "den ekte personligheten" til en person som gjør at han tar en benzo til.

Jeg har, uten å dra inn yrket mitt, også bred erfaring med rus og rusmiljøer. Og selv om de folka som er ute å sykler oppfører seg svært ulikt slik de gjør når de er edru og har det bra så er det samme personlighet der. Den har bare ulik utrykk i ulike kontekster.

Dette var uansett ikke det jeg diskuterte. Jeg sa at det er mannen som tar pillen som bestemmer hva som skjer etterpå. Tar du en til eller legger du deg på sofaen? Det er det du som bestemmer til syvende og sist. Kanskje det trigger noen her inne som heller vil legge ansvaret på den benzoen. Men jeg har knaska hundrevis uten å havne i situasjoner som TS beskriver. Er jeg supermann eller har han en svakhet?

Gøy diskusjon.
Vis hele sitatet...

Da mener du at det er et personlighetstrekk og jeg er på ingen måte enig med deg i det.

Jeg er helt enig med deg i at det kan være en måte å gjøre ansvarsfraskrivelse på. Men, jeg tar ikke utgangspunkt i at det er sånn det er. I mitt perspektiv handler det om å se en årsakssammenheng.
Og hvis det er noen som er rammet av å ha en slik årsakssammenheng og aktivt bruker den for å legitimere sin oppførsel....da finnes det ikke tvil om at det er ansvarsfraskrivelse herfra til evigheten. Og det finnes utvilsomt mange slike varianter.

Også ser jeg absolutt hva du mener med handlingsmønster hos de du viser til. Jeg er ikke uenig med deg der. Men, jeg er av en slik erfaring og forståelse at ruspersonligheten og edru personligheten er noe langt mer enn bare det at man er edru eller rusa. En som er i aktiv rus er aktiv i sin ruspersonlighet, uavhengig av om vedkommende er edru eller rusa.

Og jeg er absolutt enig i at det er til dels opp til den det gjelder om man legger seg på sofaen og læxxer etter inntak, eller om man er ute og er cowboy.
Jeg sier til dels fordi det avhenger av en lang rekke forhold, som for eksempel at vedkommende har en sofa i en trygg atmosfære hvor det går an å legge seg ned og læxxe.
Også er det veldig mange andre forhold som spiller inn også.

Med det sagt. Misforstå meg ikke, jeg er ikke interessert i å beskytte idioti eller faenskap. Og jeg er på ingen måte forsvarer av rusbruk. Jeg har vært ute i krigen i 25år og har gjort om hele livet og lagt bort rus, kriminalitet, omgangskrets og alt sammen. Samtidig så har jeg innsikt og forståelse i hva mye bunner ut i når alt kommer til alt. Og jeg har ingen interesse av å mene at jeg er hverken bedre eller verre enn noen andre.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Da mener du at det er et personlighetstrekk og jeg er på ingen måte enig med deg i det.

Jeg er helt enig med deg i at det kan være en måte å gjøre ansvarsfraskrivelse på. Men, jeg tar ikke utgangspunkt i at det er sånn det er. I mitt perspektiv handler det om å se en årsakssammenheng.
Og hvis det er noen som er rammet av å ha en slik årsakssammenheng og aktivt bruker den for å legitimere sin oppførsel....da finnes det ikke tvil om at det er ansvarsfraskrivelse herfra til evigheten. Og det finnes utvilsomt mange slike varianter.

Også ser jeg absolutt hva du mener med handlingsmønster hos de du viser til. Jeg er ikke uenig med deg der. Men, jeg er av en slik erfaring og forståelse at ruspersonligheten og edru personligheten er noe langt mer enn bare det at man er edru eller rusa. En som er i aktiv rus er aktiv i sin ruspersonlighet, uavhengig av om vedkommende er edru eller rusa.

Og jeg er absolutt enig i at det er til dels opp til den det gjelder om man legger seg på sofaen og læxxer etter inntak, eller om man er ute og er cowboy.
Jeg sier til dels fordi det avhenger av en lang rekke forhold, som for eksempel at vedkommende har en sofa i en trygg atmosfære hvor det går an å legge seg ned og læxxe.
Også er det veldig mange andre forhold som spiller inn også.

Med det sagt. Misforstå meg ikke, jeg er ikke interessert i å beskytte idioti eller faenskap. Og jeg er på ingen måte forsvarer av rusbruk. Jeg har vært ute i krigen i 25år og har gjort om hele livet og lagt bort rus, kriminalitet, omgangskrets og alt sammen. Samtidig så har jeg innsikt og forståelse i hva mye bunner ut i når alt kommer til alt. Og jeg har ingen interesse av å mene at jeg er hverken bedre eller verre enn noen andre.
Vis hele sitatet...
Enig i alt du sier.

Terapeut personligheten i meg vil spørre om du ikke vil si at rusproblematikk er et personlighetstrekk fordi du da inrømmer at rusmisbruk er en del av din personlighet? Jeg anser rusmisbruk som et av mine personlighetstrekk selv om jeg har kontroll pt.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Enig i alt du sier.

Terapeut personligheten i meg vil spørre om du ikke vil si at rusproblematikk er et personlighetstrekk fordi du da inrømmer at rusmisbruk er en del av din personlighet? Jeg anser rusmisbruk som et av mine personlighetstrekk selv om jeg har kontroll pt.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har ingen problemer med å anerkjenne at jeg er en rusavhengig i tilfriskning. Så, det bunner absolutt ikke ut i det. Ser allikevel hvorfor du spør og det er en bra ting.
Og jeg er definitivt predisponert til å kunne søke løsninger og veier i rus eller andre selvdestruktive baner.

Men, er personligheten min rusavhengig? Nei, personligheten min er ikke noe jeg er med på at er rusavhengig.
Det finnes forhold i min personlighet som gjør at jeg har høyere risiko for å være rusavhengig, men jeg vil ikke si at personligheten min gjør meg rusavhengig.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Det finnes forhold i min personlighet som gjør at jeg har høyere risiko for å være rusavhengig
Vis hele sitatet...
Hvis du bytter ut "forhold" med personlighetstrekk så er vi enig hehe. Forhold blir for vagt. Men vi er jo basically enige (bare at jeg har rett )
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvis du bytter ut "forhold" med personlighetstrekk så er vi enig hehe. Forhold blir for vagt. Men vi er jo basically enige (bare at jeg har rett )
Vis hele sitatet...
Så det er et personlighetstrekk at jeg er født i desember, at jeg er født inn i en dysfunksjonell familie med rusproblemer, at jeg er oppvokst på et sted med store sosioøkonomiske problemer, at jeg har adhd og at jeg ikke har fått mine behov dekket som barn?
Vi er nok enige i mye, men den antakelsen du hadde om hva jeg la i forhold, er nok ikke noe jeg kan dytte rett inn i å bytte med personlighetstrekk
Men nå drar du inn ting som ikke handler om personlighet. De tingene er med på å forme personligheten din. Og utvikler ulike personlighetstrekk.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Men nå drar du inn ting som ikke handler om personlighet. De tingene er med på å forme personligheten din. Og utvikler ulike personlighetstrekk.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg sa forhold. Også foreslo du at "hvis du bytter ut forhol med personlighetstrekk så er vi enige. Forhold blir for vagt" eller noe i den retningen.
Så da sa jeg hva jeg legger i ordet forhold i denne sammenhengen.
Og utifra svaret du gir nå så er du enig i det jeg i utgangspunktet sa. Nettopp at det er forhold som bidrar til mine personlighetstrekk
Tittelen på denne tråden burde vel heller være hva det feiler folk, og ikke benzodiazepiner i seg selv. Som noen skriver over så håndterer de fleste denne medikament gruppen ganske så bra, selv om de er brukt i lang tid.

Problemene oppstår når formålet er å bruke dem til rus fremfor å bruke dem på måten de er ment for, og ikke minst i hvilken dose. En for høy dose vil fort skape problemer, og hvem har vel ikke tatt en valium eller 5 enn mer av det som egentlig har hatt en tilfredstillende effekt. Og kriser oppstår jo oftest når det blir blandet med andre ting som alkohol. Denne kombinasjonen er jo vel kjent for oppskriften til katastrofe, det kan gå riktig så galt, ikke bare for den som gjør det, men absolutt alle rundt. Mye av problemet er at begge to er svært lett tilgjengelig, om det så skulle komme fra legen eller gata.

Det er også en vesentlig forskjell på hvilken benzo det er snakk om, noen er jo ekstremt potente sett i forhold til andre. Ta xanor og Sobril som et eksempel, der 10mg Sobril såvidt er merkbart til 10mg xanor som er omlag 50x så potent som Sobril, de fleste blir jo max fucked up av en såpass dosering på xanor. Benzo+alkohol er jo kjent som en av de farligste og kanskje faktisk den farligste kombinasjonen vi har å by på av rusmidler med noen veldig få unntak. Det er ikke det at selve miksen tar livet av deg i seg selv, men alt man kan finne på under en sånn påvirkning, det virker tilnærmet at det ikke eksisterer noen stoppknapp av sinnsyke påfunn der og da.

Bortsett fra det så er jo benzoer svært lite giftig, og med svært få/ingen bivirkninger, det kommer heller i form av evt abstinensreaksjoner i veldig høye doser over lang tid.

Så, hva er feil med folk?

Sitat av SaySo Vis innlegg
Det er derfor jeg sa forhold. Også foreslo du at "hvis du bytter ut forhol med personlighetstrekk så er vi enige. Forhold blir for vagt" eller noe i den retningen.
Så da sa jeg hva jeg legger i ordet forhold i denne sammenhengen.
Og utifra svaret du gir nå så er du enig i det jeg i utgangspunktet sa. Nettopp at det er forhold som bidrar til mine personlighetstrekk
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at personlighet har mye å si, hvis du er av typen som blir hissig og sinna av alkohol, så er det ikke tvil om at mye av det samme kan skje under benzo påvirkning da mekanismen mellom de to har mye til felles, og at individet er ekstra sårbart for reaksjoner som dette

Sitat av SaySo Vis innlegg
Hehe, jeg har ingen problemer med å anerkjenne at jeg er en rusavhengig i tilfriskning. Så, det bunner absolutt ikke ut i det. Ser allikevel hvorfor du spør og det er en bra ting.
Og jeg er definitivt predisponert til å kunne søke løsninger og veier i rus eller andre selvdestruktive baner.

Men, er personligheten min rusavhengig? Nei, personligheten min er ikke noe jeg er med på at er rusavhengig.
Det finnes forhold i min personlighet som gjør at jeg har høyere risiko for å være rusavhengig, men jeg vil ikke si at personligheten min gjør meg rusavhengig.
Vis hele sitatet...
Hva vil du si gjør deg rusavhengig da, altså bort ifra personlighet? Hvilke andre faktorer spiller inn?
Sist endret av Candiru; 1 uke siden kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Candiru Vis innlegg
Tittelen på denne tråden burde vel heller være hva det feiler folk, og ikke benzodiazepiner i seg selv. Som noen skriver over så håndterer de fleste denne medikament gruppen ganske så bra, selv om de er brukt i lang tid.

Problemene oppstår når formålet er å bruke dem til rus fremfor å bruke dem på måten de er ment for, og ikke minst i hvilken dose. En for høy dose vil fort skape problemer, og hvem har vel ikke tatt en valium eller 5 enn mer av det som egentlig har hatt en tilfredstillende effekt. Og kriser oppstår jo oftest når det blir blandet med andre ting som alkohol. Denne kombinasjonen er jo vel kjent for oppskriften til katastrofe, det kan gå riktig så galt, ikke bare for den som gjør det, men absolutt alle rundt. Mye av problemet er at begge to er svært lett tilgjengelig, om det så skulle komme fra legen eller gata.

Det er også en vesentlig forskjell på hvilken benzo det er snakk om, noen er jo ekstremt potente sett i forhold til andre. Ta xanor og Sobril som et eksempel, der 10mg Sobril såvidt er merkbart til 10mg xanor som er omlag 50x så potent som Sobril, de fleste blir jo max fucked up av en såpass dosering på xanor. Benzo+alkohol er jo kjent som en av de farligste og kanskje faktisk den farligste kombinasjonen vi har å by på av rusmidler med noen veldig få unntak. Det er ikke det at selve miksen tar livet av deg i seg selv, men alt man kan finne på under en sånn påvirkning, det virker tilnærmet at det ikke eksisterer noen stoppknapp av sinnsyke påfunn der og da.

Bortsett fra det så er jo benzoer svært lite giftig, og med svært få/ingen bivirkninger, det kommer heller i form av evt abstinensreaksjoner i veldig høye doser over lang tid.

Så, hva er feil med folk?



Jeg er enig i at personlighet har mye å si, hvis du er av typen som blir hissig og sinna av alkohol, så er det ikke tvil om at mye av det samme kan skje under benzo påvirkning da mekanismen mellom de to har mye til felles, og at individet er ekstra sårbart for reaksjoner som dette



Hva vil du si gjør deg rusavhengig da, altså bort ifra personlighet? Hvilke andre faktorer spiller inn?
Vis hele sitatet...

Enig i at det er mer relevant å spørre hva det er med folk fremfor hva som er feil med benzo.

Er også enig i at det er enkelte personlighetstrekk som er veldig utfordrende i møte med alkohol, benzoer, amfetamin, bol og mye annet. Samtidig som at jeg har en utdannelse som ser ting på en litt annen måte enn gjennomsnittet av befolkningen. For eksempel at volden begynner der ordene stopper, men at volden er et uttrykk for noe man ikke klarer å sette ord på (dette kan det være utallige og varierende årsaker til. Alt fra sykdom til manglende kunnskap og alt imellom de to).

Det som gjør meg til rusavhengig er i all hovedsak den omsorgssvikten jeg ble utsatt for som barn og de traumene jeg har blitt påført både i barndommen og i mitt voksne liv. Og ettersom jeg ikke hadde adekvate ressurspersoner og støtte rundt meg så ble min måte å håndtere det på rusmidler. I tillegg til at jeg ikke har blitt lært opp til adekvate måter å håndtere forskjellige typer utfordringer på, adressere mine følelser, ta min plass og den type banale grunnleggende behov.
Jeg ser på rusbruken og avhengigheten som et symptom på underliggende utfordringer. Altså, ikke selve problemet (selvom det til syvende og sist også blir et stort problem i seg selv).
Og, som jeg har vist til, så har jeg en del faktorer i mitt liv kombinert med faktorer i min personlighet som har gjort at jeg har en statistisk høyere sannsynlighet for å ende opp med de problemene som jeg har og har hatt.
Og jeg står absolutt fast på at det ikke er personlighet og personlighetstrekk som gjør folk til rusbrukere, rusavhengige eller hva den enkelte måtte ønske å kalle seg. Men, personlighet og personlighetstrekk kan absolutt være sterkt medvirkende til at man ender opp som en rusavhengig.
Når du tar benzo hva er du tar og hva slags doseringer? Om du tar mye er det klart det kan gi en del negative følger. Delusion of sobriety osv. Jeg bruker legge ut maks antall jeg har tenkt å ta før jeg tar noe, også gjemme resten
Jeg fikk en «god-følelse» i starten som ikke lignet noe annet jeg har følt tidligere. Følte meg fri, glad, rolig. Nå MÅ jeg ha de hvis ikke er livet dritt. Får ikke lenger noen god følelse av de, annet enn at de kan redusere angsten litt. Angrer på at jeg startet med det, føler livet aldri vil bli som før igjen. Ikke at det var perfekt før, men jeg hadde hvert fall et håp og drømmer, nå er hverdagen og økonomien stort sett preget av pillene.
Har lært at å spise mer enn 5stk bare ødelegger, på 3-5 xans er jeg superchill og husker det aller meste, over det blir det blackout og "uuh tok jeg den forrige jeg skulle ta, får vel ta en til da."

Så lever du i NUET, etter 10 sekunder er det nuet du akkurat var i bortevekk, derfor folk er kvalme på xans, de sier samme drite om igjen og er irriterende som f. spess med noen øl. spiser du brett etter brett i dagesvis husker du ikke at du har hatt det gøy en gang, du sitter bare igjen med en uggen følelse avhva faen du har gjort/sendt/hvordan du har vært rundt folk osv.

Lær deg å nyte et par stk, røyk en jay og ta et par pils.

Hilsen en som nå har 40 diazer hjemme, og føler nå ikke for å ta noen (har ikke tatt på 2 døgn) etter langvarig bruk over et halvt år hvor jeg hadde evig tilgang og spiste de hver gang jeg kom på at jeg hadde de i lomma. Du vil ikke vite en gang hvor mye flaut som har skjedd.

I tillegg blir du SKAMMELIG avhengig. Jeg får fortsatt syke tanker og så lyst på det at jeg gjør alt for å kjøpe noen, selv 5 år etter jeg var avhengig av det (og jeg har det liggende enda..), det var min aller største kjærlighet og jeg vet jeg ikke kan gå tilbake dit. Så sliter jeg sosialt og, da smaker de enda bedre
Sist endret av Hvemhvaufo; 1 uke siden kl. 01:36.