Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1269
Hei

Jeg har lest Eiriks dyrkehåndbok og tenkt på å dyrke lenge. Skjønner at den er utdatert mtp type lys i hvert fall. Det er LEDlys som gjelder fortsatt? Hydroponisk oppsett frister, men fare for lekkasje og andre ting som ikke gjør det nybegynner vennlig gjør vel at jeg ikke tar den ruta. Det er ikke noe som skjer med det første da jeg må bli ferdig med flytting og litt sånt. Om dagen kommer skal jeg gledelig holde dere oppdatert.

Det jeg lurer på er om noen her har noen tips. Er det noen type plantenæring jeg burde bruke fremfor andre typer. Hvordan forhindre lukt bortsett fra flere dører og kullfilter?(Viktig)
Noe annet jeg burde tenke på? Det høres jo lett ut å plante en plante og vanne den, men for å få best mulig produkt er det åpenbart mye mer som skal til. Noen tips og råd?
Dyrketelt kan hjelpe mtp lukt. Jeg driver med andre planter og t5 armatur f.eks er god bang for buck. Led kan fort bli dyrt hvis man skal ha noe fancy.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Takk. Tenkte å sette kullfilteret på telt ja. Hva slags type lys er det som ikke kommer til å ikke vekke oppsikt på strømregninger?(Kanskje ikke til å unngå?) Eller hva annet enn LED anbefaler du?

Ser hva T5 armatur er nå, da blir det kanskje noe sånt om ingen har andre forslag. Kommer strømregningen til å bli betydelig høyere?
Sist endret av knert1; 2 uker siden kl. 04:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alibaba --> kingbrite/meijiu for lys

Dyrker du i jord så sjekk ut fulvinsyre og humic acid/humus syre.

Lær god vanning og vær konsistent. Ha for stort kullfilter og ventilasjon kapasitet for lukt og redusert støy
Lys: Hvit LED med høyeste lumen per watt. Arbeidslamper på Biltema/Jula/etc funker bra. Et par hundre watt bør du nok ha, det utgjør ikke så mye på strømregningen. På vinteren får du uansett varmen og på sommeren er ikke strømmen like dyr.
Jord: Coco (fra Biltema). Gir nesten hydro-ytelse uten å måtte justere pH. EC-måler anbefales.
Næring: Det meste funker, feks noe til tomat etc. Men en 2-komp (A+B) for cannabis er jo det sikreste. Jeg blander min egen mix, så jeg har ikke noen spesifikke anbefalinger der.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 2 uker siden kl. 10:10.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Spiderfarmer
Vis hele sitatet...
Hæ? Han skal jo bli ganjafarmer. Neida.

TS, jeg har ikke opplevd lekkasje på hydroponisk annet enn om jeg har brukt flottør og ekstern tank for å automatisk fylle på vann når jeg har vært borte. Flottøren hadde hengt seg opp og det hadde gått over kanten.
Jeg har lys fra meiju og er fornøyd med dem.
Lukt er ikke noe problem med telt og kullfilter.
Canna coco skal være greit om du planter i coco. Ikke erfaring med jord selv.
Brenneslevann er noe av det sykeste jeg har brukt, plantene skjøt i været.

https://hageglede.no/blog/brenneslev...-eget-gjodsel/
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 12:06.
Tror ikke for ett sekund at det er bedre enn egnet kunstgjødsel. Dessuten jobber du veldig i blinde siden du ikke aner sammensetning eller styrke. Sikkert kult å eksperimentere med, men kanskje ikke noe man bør starte med som totalt noob.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Tror ikke for ett sekund at det er bedre enn egnet kunstgjødsel. Dessuten jobber du veldig i blinde siden du ikke aner sammensetning eller styrke. Sikkert kult å eksperimentere med, men kanskje ikke noe man bør starte med som totalt noob.
Vis hele sitatet...
Sant nok, tok det i bruk på min første grow noen gang, har bare fulgt samme prosess hver gang siden. Var nok bare veldig heldig på blandingsforhold ogsånt.. Men for min del, på de 2 åra jeg har holdt på nå har jeg fortsatt ikke sett et dårlig resultat fra brennesle vann.

Ville nok holdt det simpel hvis du er helt grønn ja
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 15:11.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
har ikke opplevd lekkasje på hydroponisk annet enn om jeg har brukt...
Vis hele sitatet...
Så du har ikke opplevd lekkasje bortsett fra den gangen du opplevde det?

Automasjon er veldig tiltalende og veldig krevende, spesielt med billig utstyr.


@Maiskolben: Hvis det funker for deg så funker det for deg, ikke noe mer å diskutere. You do you. Problemet er at mange tror at deres "magiske" oppskrift må fungere for alle andre, og så enkelt er det sjelden.

Det tristeste jeg ser er de som skal dyrke verdens beste weed på første forsøk. De ender gjerne opp med å prøve alle triks fra alle bøker på en gang, og det ender sjelden bra. Mange ender opp med å bruke masse penger på å forgifte plantene med for mye næring og tilskudd. Dette er et fag, og man må lære å krype før man løper en maraton.

Mitt råd er å starte med det enkle, jord, vann og lys. Det gir ikke verdens beste resultat, men det koster nada og er vanskelig å føkke til. Etter hvert som man får erfaring ser man lett hva som funker.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Så du har ikke opplevd lekkasje bortsett fra den gangen du opplevde det?
Vis hele sitatet...
Hehe nei, man trenger ikke å gjøre sånn som meg heller. Om det er brukerfeil eller feil på utstyret vet jeg ikke. Hadde jeg vært hjemme hadde det heller ikke skjedd.
Kjører man hydroponisk med DWC så trenger man bare ei bøtte å luftpumpe og da får man ikke noe lekkasje med mindre bøtta sprekker men det er vell lite sannsynlig.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det tristeste jeg ser er de som skal dyrke verdens beste weed på første forsøk. De ender gjerne opp med å prøve alle triks fra alle bøker på en gang, og det ender sjelden bra. Mange ender opp med å bruke masse penger på å forgifte plantene med for mye næring og tilskudd. Dette er et fag, og man må lære å krype før man løper en maraton.
Vis hele sitatet...
Beste growen var min første, alt etter det har vært mislykka :/
Sist endret av NokErNok; 2 uker siden kl. 21:00.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Jeg mener å ha lest et sted for lenge siden at dyrking med kokosjord skulle gi veldig bra resultater, selv om det er relativt enkelt jord, vann og lys, har noen av dere prøvd det? Hvilken strains gir heftig slutt produkt samtidig som det er enkelt for en nybegynner?

Blir jeg proff en dag blir det hydro, for de optimale dyrkeforholdene og alle muligheter for full automasjon er selvfølgelig utrolig tiltalende. Men jeg har selvfølgelig også veldig lite lyst på risiko for lekkasje da jeg bare leier boliger.

Men nå er jeg helt noob ja, og tenker jeg må gjøre det både enklest og billigst i første omgang. Er redd for at jeg gir plantene for mye eller feil næring, jeg er nok typen som fint kunne prøvd for hardt og brukt masse penger på å forgifte mine egne planter, så dette vil jeg unngå. Men dette kan sikkert løses med bilder og veiledning under veis
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg mener å ha lest et sted for lenge siden at dyrking med kokosjord skulle gi veldig bra resultater, selv om det er relativt enkelt jord, vann og lys, har noen av dere prøvd det? Hvilken strains gir heftig slutt produkt samtidig som det er enkelt for en nybegynner?

Blir jeg proff en dag blir det hydro, for de optimale dyrkeforholdene og alle muligheter for full automasjon er selvfølgelig utrolig tiltalende. Men jeg har selvfølgelig også veldig lite lyst på risiko for lekkasje da jeg bare leier boliger.

Men nå er jeg helt noob ja, og tenker jeg må gjøre det både enklest og billigst i første omgang. Er redd for at jeg gir plantene for mye eller feil næring, jeg er nok typen som fint kunne prøvd for hardt og brukt masse penger på å forgifte mine egne planter, så dette vil jeg unngå. Men dette kan sikkert løses med bilder og veiledning under veis
Vis hele sitatet...
Har prøvd coco 1 gang. Det er en mellomting mellom hydro og jord som jeg har forstått og skal være noe lettere enn hydro men god avkastning og vekst.
Jeg gikk over til cocos for et par år siden, det er som NokErNok sier som en mellomting av jord og hydro. Bedre ytelse enn jord og enklere enn hydro. Men det krever også noe mer oppsett enn jord.
Med jord er det bokstavelig talt møkk enkelt, jord og vann. Men det er også en veldig grei test, om du føkker til jord vil du garantert føkke til cocos. Litt blåkorn eller tomatgjødsel fra plantasjen gjør underverker uten at du øker risiko for mye.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg mener å ha lest et sted for lenge siden at dyrking med kokosjord skulle gi veldig bra resultater, selv om det er relativt enkelt jord, vann og lys, har noen av dere prøvd det?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg husker riktig har jeg vært med på et grow med kokosjord.
Hvis det er den growen jeg tenker på så ga dette også veldig gode resultater og var veldig enkelt å bruke.

(Jeg hjalp bare til, var ikke min grow. Derfor litt usikker på hva vi brukte)
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 21:21.
Har dyrka jord, hydro og nå Coco.

Det første jeg anbefaler er å realisere at dette er en investering. LED lys koster og ja du kan få det billigere når du kjøper fra lugubre sider som alibaba, men hvis lyset slutter å funke eller har feil så står du på bar bakke. Kjøper du på en norsk butikk har du garanti og forbrukerrettigheter. Jeg har en Lumatek 200W LED, fikk 120 gram på en plante sist.

Jeg skjønner at vann kan virke litt skummelt siden man har strøm ved siden av, men angående lekasjer så er det omtrent ingen risiko med rette systemet. F.eks Wilma dryppsystem:
Det er et reservoir nederst som du fyller med vann med blandet næring. Det er ei vannpumpe i reservoiret som pumper vannet opp i pottene, og det som ikke drikkes opp av plantene renner ned i reservoiret igjen.
Fyller reservoiret ca en gang i uken i starten og kanskje hver 3. dag når de er skikkelig i blomst.
Med det her er lekasje omtrent umulig.

Det fine med coco er at det er så luftig, så man kan sette timeren til å vanne 5 ganger dagen og alt overflødig renner bare ned og fibrene i cocoen sørger for at røttene får luft og ikke kveles, plantene blir mye større.

Atami Coco en slik sekk er nok for en 5-6 grows minst.

Bcuzz Coco A+ B Næring i 2 komponeneter, man blander de 50/50 i vann (de er så konsentrerte at de ikke kan lagres som en væske, så disse flaskene varer lenge). Det er ca 1-3ml næring per liter vann.

Så kan man legge til:

CalMag Kalsium og Magnesium er viktig, jeg har hatt grows jeg ikke har lagt til dette og det går jo men plantene trives mye bedre med.

Bloom stimulator er noe jeg har brukt, er ikke sikker på vitenskapen men det hjelper på mengden du får.

Coco booster brukes i slutten av vekst og litt ut i blomstring, gir enda mer mengde.

Silic boost - for å styrke immunforsvar på plantene.

Det her er næring og tilleggene jeg har brukt, siste gangen nå har jeg ikke brukt annet enn Coco A + B, så det er mulig men neste grow nå blir med tilleggene også.

Så jeg vil anbefale Coco, det gir deg fordeler over både hydro og jord. Man trenger egentlig ikke følge med på PH, men en EC måler er kjekt for å se hvor mye næring som er i reservoiret. Når man skal fyllle på så måler man reservoiret først siden plantene ikke drikker næringen jevnt, noen ganger så drikker de mye vann og næringen hoper seg litt opp i reservoiret, andre ganger drikker de masse næring.

Det høres kansje litt avansert ut men tro meg, før du vet ordet av det så driver du å måler næring på øyemål og bare sjekker såvidt med EC måleren.

Anbefaler virkelig å bruke telt, selv om du har et dedikert rom. Lyset er så skarpt og du har mer kontroll på lukta.
Og du må ha et godt kullfilter: F.eks dette

Som du ser så hoper tusenlappene seg opp, men det som varer minst er kullfilteret og det varer i hvert fall i 2-3 år før du må skifte det. Det neste du må bytte er lampa, men den og varer mange år før du må skifte ut. Så det du vil kjøpe oftest er selve cocoen, næringen vil vare flere grows også.
Grei nok
knert1's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for godt og utfyllende svar Expialidocious! Har sett din forrige grologg og det virker som du veit hva du snakker om. Det så veldig vellykka ut!
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det høres kansje litt avansert ut men tro meg, før du vet ordet av det så driver du å måler næring på øyemål og bare sjekker såvidt med EC måleren.
Vis hele sitatet...
Alt er lett når du kan det, men alt må læres. Hvorfor er folk alltid så grenseløst utålmodig? Dette er ikke rakettforskning, men det er heller ikke plug-and-play. Alt må læres, og det tar tid.

Husk: Symptomene på dine planter ser ALDRI ut som på plansjene, og og ingen av de er enige med hverandre. Dessuten har ingen andre akkurat samme oppsett som deg (og deres er alltid myye bedre ).

Starter du med denne, en sekk jord og litt perlitt så er du i gang for lommerusk. Og det funker hver gang.

Jeg har samme erfaring med coco som Expi her, men jeg har som ham også mer enn noen få grows bak meg. Kan jeg med hånden på jointen si at jeg ville gjort det like bra om jeg startet rett på coco? Egoet mitt sier "seff", men hukommelsen min sier noe annet...

Jord og naturgjødsel funger faktisk ganske bra, det er en grunn til at man har brukt det så lenge Mange sverger til det for smakens skyld. Jeg har feks en kamerat som er økobonde, og jeg må (litt motvillig) innrømme at bærene hans er de beste jævla bærene jeg har smakt. Så, ikke diss det uten å ha prøvd det.