Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1688
Kan ikke huske på at jeg har lest om noen demonstrasjoner mot høye boligpriser og et dyrt leiemarkedet i mine år på jorden. Blitz miljøet på 80 tallet er vel den siste ordentlig organisasjon som kjempet ordentlig for det, men det var vel kun i Oslo de ønsket å forbedre problematikken. Det har vel neppe blitt bedre over 40 år senere. Unger av rike foreldre har null problemer. Unger av fattige og middelklassen kommer kanskje aldri til å oppleve å eie sin egen leilighet i Oslo og Trondheim. Men må flytte ut på landet til Eidsvoll, Larvik, Orkanger. Hvorfor er det så lite søkelys på dette? Synes folk det er helt greit å betale 13k i leie for et 15kvm'2 rottereir så lenge det ligger sentralt i Oslo?
Jeg synes også det har blitt altfor dyrt med leiepriser i Oslo. Folk verdsetter tilgjengelighet, og bylivet kan virke mer fristende hvis du vil ha flest mulig opplevelser på kort tid.
Forje demonstrasjonen jeg var på var mot datalagringsdirektivet, det gikk sånn passe. Det endte med dagens tilstander, de kan vite alt du gjør hvis de vil.

Jeg tror det eneste som bidrar til å senke leien er hvis ingen leier av de som øker prisene.
At boligprisene stiger så mye hver år, er vel et symptom på at den Norske økonomien egentlig ikke går så bra?

Inflasjonen er ute av kontroll, rentehevinger biter ikke like godt som man trodde og kroneverdien har sunket jevnt de siste 15 årene. Høyere leiepriser et resultat av at renten har steget og det koster mer å eie en leilighet/hus.

At den jevne nordmann har blitt fattigere siden 2008 er ikke noen hemmelighet, og det ser ikke ut til å bli bedre. For første gang så ser det ut som at generesjonene som kommer opp, får det dårligere enn de før seg. Dette er et problem.,
Fuck Mr. Plod!
Det er verdt det folk betaler. Alle snakker om å invistere i bolig, tror vi er på vei til en kollaps.

Folk bruker alt de har på en liten møkkabolig bare fordi det vil øke i pris uansett.

Nekter å tro at det kan gå opp i lang tid til. Hvis bankene fortsetter å spy ut penger så kan det bli enda høyere priser såklart
Demonstrasjoner kan ikke stoppe høye boligpriser. Boligprisene øker i takt med inflasjon og tilgang-etterspørsel.
Trådstarter
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Demonstrasjoner kan ikke stoppe høye boligpriser. Boligprisene øker i takt med inflasjon og tilgang-etterspørsel.
Vis hele sitatet...

Det er helt absolutt helt feil. Hadde Oslo kommune bygd opp en bydel med leiligheter der eneste målet var å gå i null ville dette 100% ha ført boligprisene i Oslo kraftig nedover. Eneste veien å få til noe slikt er å øke fokuset på det gjennom ulike aksjoner, for eksempel demonstrasjoner.
Bra innlegg! Jeg tror noe av problemet er at folk som eier bolig bokstavelig talt er investert i at rotteracet med stadig høyere priser fortsetter. Partiene vet at de taper stemmer om de går inn for tiltak for en mer rettferdig politikk der arv ikke lenger skal avgjøre om du kan bo skikkelig. Det er noe av problemet med det politiske systemet nå, at marginaliserte grupper sjelden er interessante velgergrupper. Det er jo galskap at fordi foreldrene dine tilfeldigvis er rike eller var opptatt av penger/selvberikelse, så skal barna deres bare få bolig i fanget. Det er interessant at såkalte "liberalister" ikke egentlig er tilhengere av fri konkurranse, det de er tilhengere av er nedarvede fordeler. Norge er helt klart på vei tilbake som samfunn, med store klasseskiller.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Det er helt absolutt helt feil. Hadde Oslo kommune bygd opp en bydel med leiligheter der eneste målet var å gå i null ville dette 100% ha ført boligprisene i Oslo kraftig nedover. Eneste veien å få til noe slikt er å øke fokuset på det gjennom ulike aksjoner, for eksempel demonstrasjoner.
Vis hele sitatet...
Om det hadde vært så lett, Hvorfor har ikke dette blitt gjort?
Problemet er jo etterspørselen. Studentene og de ny utdannet menneskene vil bo her så øker jo forespørselen. Det blir ikke bygd nok nytt og det gamle rælet vi bare øke i verdi, så lenge folk er villige til å betale for det. Ikke rart man får inflasjon når en 15 kvm går for 2.5 mill på Majorstua.

Og man kan demonstrere så mye man vil, men med de boligbygge forskrifter man her i landet vil det aldri løse seg. Markagrensen vil de heller ikke flytte på, så oslo er på et sett ferdig utbygd
Sist endret av Norgeerkult; 1 uke siden kl. 22:00. Grunn: Skriveleif
Slik jeg ser det har bankene lært seg å melke boligmarkedet for kundenes risiko.

Husk at bankene skaper penger når de låner ut. Vekst i markedet betyr nye, større lån, om prisene synker står lånetageren igjen med svarteper.
Trådstarter
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Om det hadde vært så lett, Hvorfor har ikke dette blitt gjort?
Vis hele sitatet...

At kommunen ikke er interessert i å bruke masse ressurser på et tidkrevende prosjekt som i beste fell og mest sannsynlig vil gå i minus. Samtidig virker ikke befolkningen nok misfornøyd, så da gidder ikke de populære kommunene i Norge å hjelpe de fattige og de litt over inn på markedet.
Jeg er usikker på om boligboblen vil sprekke snart, men om 20-30 år vil det trolig bli en krise fordi boomer dør og det fødes for lite barn. Plutselig blir det for mange ledige bolig i forhold til innbyggere. Verst går det utover dem som har nettopp lånt et gigantisk lån.
Sist endret av marsboer; 1 uke siden kl. 11:10.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Jeg er usikker på om boligboblen vil sprekke snart, men om 20-30 år vil det trolig bli en krise fordi boomer dør og det fødes for lite barn. Plutselig blir det for mange ledige bolig i forhold til innbyggere. Verst går det utover dem som har nettopp lånt et gigantisk lån.
Vis hele sitatet...
Du må ta med innvandring i regnestykket. Det er ingenting som tyder på at den vil avta med det første.
Trådstarter
Sitat av j0n Vis innlegg
Du må ta med innvandring i regnestykket. Det er ingenting som tyder på at den vil avta med det første.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange av innvandrerne har etterspurt utdanning eller en bankkonto på flere millioner til å kjøpe sin egen bolig? Har de verken penger eller etterspurt utdanning, er det bare kommunale leiligheter gjennom NAV de har muligheten til å få.

Samt det private leiemarkedet.
Sist endret av Tynnedekk; 1 uke siden kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Boligmarkedet er merkelig. Tenk deg en gruppe på 10 mennesker som alle skal flytte til en bydel hvor det 8 ledige hus. De 2 rikeste, som er de to eneste som har råd til å bygge nytt, kjøper først åpenbart de 2 kuleste husene. Deretter skal de siste 8 menneskene kjempe om 6 hus, og de byr som bare fanden helt til 2 av dem er screwed og ikke har noe sted å bo. Dette er essensen i det som skjer.

(hvorfor det er så dyrt å bygge hus, og hvorfor vi ikke klarer å bygge ålreite leiligheter og hvorfor vi plutselig har en ekstra 1.5 millioner mennesker å bosette er selvfølgelig også morsomt å gå inn på; men tror dette forklarer godt den fucka logikken i markedet for øyeblikket)
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Og hvor mange av innvandrerne har etterspurt utdanning eller en bankkonto på flere millioner til å kjøpe sin egen bolig? Har de verken penger eller etterspurt utdanning, er det bare kommunale leiligheter gjennom NAV de har muligheten til å få.

Samt det private leiemarkedet.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det som var poenget mitt. Marsboer mente at boligmarkedet vil kollapse pga fødselsraten i Norge. Det er jeg uenig i, siden vi har en positiv befolkningsvekst.

Og det er vel nettopp det som er problemet her vel? Det er for høy befolkningsvekst i forhold til antall boliger som bygges.
Ja, det er sikkert dyrt for de som ønsker å eie bolig, men ellers har vi det nok alt for bra til at folk gidder å storme gatene.
Dette reguleres av tilbud og etterspørsel min venn.

Jeg er helt enig med deg for øvrig, men det betyr lite for utleiers premisser. Har hatt utleiebolig selv, og det lønte seg ikke til slutt uten å makse prisene. Jeg hadde ikke samvittighet til å kreve gjengs leie av mine leieboere som bodde billig, så jeg solgte.

Man kan ikke protestere mot tilbud og etterspørsel. En vare eller tjeneste er verdt det folk betaler, og dersom folk betaler leieprisen blir den slik. Flytter folk på bygda stiger prisene på boliger der. Problemet er at det er for lite boliger i forhold til befolkningsvekst og eventuelle transportmuligheter inn fra nærliggende strøk.

Lite vits i protest her, det er som å rope i skogen og håpe på svar.
Men jeg skjønner deg, jeg gjør det.

Der jeg bor nå (borettslag) er det 6000 kr mnd i fellesutgifter, opp nesten 2000 siste 2 år. Har man da boliglån på leiligheten i tillegg så er det klart at det river litt. Vi er heldige og berger fint.
Sitat av j0n Vis innlegg
Marsboer mente at boligmarkedet vil kollapse pga fødselsraten i Norge. Det er jeg uenig i, siden vi har en positiv befolkningsvekst.
Vis hele sitatet...
Godt mulig at innvandrere redder oss (foreløpig). Da bør vi ikke stenge grensen.

Enn så lenge så lever de fleste babyboomere fortsatt. De som er født etter krigen. Det er de som har både penger og bolig og knapt boliglån. De har vel cirka 2 barn i snitt. Barn av boomere kommer å arve - ikke noe problem foreløpig. Men barn av boomere får for få barn. Det siste tallet var 1.2 barn per nordmann, hvis jeg husker rett.

Om kanskje 20-30 år arver barnebarn av boomere 2-3 hus hver pga tanter og onkler har ikke barn. Hva skjer med boligmarkedet da?
Sist endret av marsboer; 1 uke siden kl. 12:24.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Dette reguleres av tilbud og etterspørsel min venn.

Jeg er helt enig med deg for øvrig, men det betyr lite for utleiers premisser. Har hatt utleiebolig selv, og det lønte seg ikke til slutt uten å makse prisene. Jeg hadde ikke samvittighet til å kreve gjengs leie av mine leieboere som bodde billig, så jeg solgte.

Man kan ikke protestere mot tilbud og etterspørsel. En vare eller tjeneste er verdt det folk betaler, og dersom folk betaler leieprisen blir den slik. Flytter folk på bygda stiger prisene på boliger der. Problemet er at det er for lite boliger i forhold til befolkningsvekst og eventuelle transportmuligheter inn fra nærliggende strøk.

Lite vits i protest her, det er som å rope i skogen og håpe på svar.
Men jeg skjønner deg, jeg gjør det.

Der jeg bor nå (borettslag) er det 6000 kr mnd i fellesutgifter, opp nesten 2000 siste 2 år. Har man da boliglån på leiligheten i tillegg så er det klart at det river litt. Vi er heldige og berger fint.
Vis hele sitatet...

Fritt boligmarked kun regulert av tilbud og etterspørsel er ikke den eneste standard selv i ikke i vestlige land, og heller ikke i det frie markeds høyborg USA. Selv i USA er det fortsatt områder der utleiere er begrenset av en satt makspris på utleie. Feks i kaptialismens mekka New York er det tusenvis av leiligheter som leies ut på regulerte leiepriser, der det offentlige setter maksprisen.

Danmark, Frankrike, Spania og iirc enkelte områder i Berlin har eksperimentert med offentlig regulerte makspriser på utleie.

At vi lar markedskreftene ha monopol på boligmarkedet er ingenting annet enn politisk unnfallenhet og mental latskap. Vi beveger oss med sjumilssteg vekk fra fordelingssamfunnet våre forfedre har bygget siden andre verdenskrig. Velferdsstaten outsurces sakte men sikkert til private og veldedige organisasjoner og kirkesamfunn, selv psykiatri og rus pakkes inn i private initiativ eller overlates i større grad til veldedige.

Norge hadde verdens beste el-marked, til vi lot markedskrefter, export til utlandet og strømbørs styre. Nå sliter de som har minst, og bedriftene som for bare noen få år siden hadde ett stort konkurransefortrinn tross i enorme lønnskostnader i Norge, fordeler gjennom billig og stabil kraft, De er nå spilt ut på sidelinjen og konkursene øker. Det er ikke bare kraftinntensive bransjer som sliter, selv feks butikker med stort strømforbruk kan risikere å gå konk.

Prisregulerte boliger til de som har minst står kun på politisk vilje og politisk djervhet. Dessverre mangler vi begge deler for stort nok flertall til at vi kan regne med at det skjer.

Selv kommunale boliger har en heftig prisøkning nå, fordi de har mandat til å leie ut til gjengs leie, altså markedspris. Noen kommuner har i denne heftige dyrtiden skånet eksisterende leietakere for økning dette året, men straks kommunale boliger i disse kommunene får nye leietakere så betaler disse nå gjengs leie.

Forskjellene i vårt samfunn har vel aldri økt så raskt og så markant som det som nå skjer. Og selv med en AP regjering skjer altså dette. Og partiene på venstresiden må jo bli kjempesvære for å kunne få på plass en ny kurs, og det skjer vel neppe?

For den store velgermassen eier jo bolig allerede, og vil at ting skal gå sin skjeve gang for de elsker følelsen av at boligprisene stiger. Det gir muligheter for rammelån, og det gir en god følelse i kroppen når de vet at for hver dag som går blir de litt rikere.

Mens de som leier bare har fått dårligere og dårligere kjøpekraft de siste årene. Og verre skal det bli.
Sist endret av _abc; 1 uke siden kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.