Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1135
Heisann folkens, har et kjapt spørsmål. Vil diagnosen ''hasjavhengighetssyndrom'' sette en stopper for oppkjøring til bil? Så nå en tråd på r/norge på reddit hvor det drøftes om en skal nevne hasjavhengighet for psykolog eller ikke, omtrent alle sa at det er en elendig ide og at det kommer til å gå utover oppkjøring, og at helsevesnet har meldeplikt og kommer til å si ifra til politiet. Dette tenkte jeg ikke på, har nå endelig midler til å kjøre opp, men blir det veldig vanskelig nå?

Psykologen har gitt meg diagnosen ''hasjavhengighetssyndrom''. Er det noe som popper opp i registre når jeg skal kjøre opp?
Sist endret av Idek13378; 9. april 2024 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan tenkes, en kompis av meg må vise helseattest og levere Peth prøver for å ta lappen. Han har hatt mye rus på rulleblad og psykoser, men det er 10 år siden. Han drikker litt for meget nå, men dette har han ikke nevnt til legen. Så skulle han ta lappen og alt det gamle ble dratt opp. Fyren er en godt voksen mann med god jobb, bare litt for hard livsnyter på fritiden. Og nei, han klarer aldri å få til en tilfredsstillende helseattest. Og til slutt, hva i alle dager er hasjavhengihetssyndrom? Sykeste diagnosen jeg har hørt
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Det kan tenkes, en kompis av meg må vise helseattest og levere Peth prøver for å ta lappen. Han har hatt mye rus på rulleblad og psykoser, men det er 10 år siden. Han drikker litt for meget nå, men dette har han ikke nevnt til legen. Så skulle han ta lappen og alt det gamle ble dratt opp. Fyren er en godt voksen mann med god jobb, bare litt for hard livsnyter på fritiden. Og nei, han klarer aldri å få til en tilfredsstillende helseattest. Og til slutt, hva i alle dager er hasjavhengihetssyndrom? Sykeste diagnosen jeg har hørt
Vis hele sitatet...
Faen. kjenner jeg angrer på at jeg i det hele tatt var ærlig med helsevesnet nå. Er en avhengishetsdiagnose. betyr egentlig bare at jeg var psykisk avhengig av hasj i en lengre periode. er 2 måneder clean nå, men kjenner jeg blir ganske irritert om dette fullstendig ødelegger for om jeg får kjørt opp..
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Faen. kjenner jeg angrer på at jeg i det hele tatt var ærlig med helsevesnet nå. Er en avhengishetsdiagnose. betyr egentlig bare at jeg var psykisk avhengig av hasj i en lengre periode. er 2 måneder clean nå, men kjenner jeg blir ganske irritert om dette fullstendig ødelegger for om jeg får kjørt opp..
Vis hele sitatet...
Jupp, du må nemlig levere helseattest. Fastlegen din vurderer om du skal få helseattest avhengig av helsen din.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jupp, du må nemlig levere helseattest. Fastlegen din vurderer om du skal få helseattest avhengig av helsen din.
Vis hele sitatet...
Faen. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være et så stort problem.
Hvis du fortsetter å holde rusfri til du har tatt lappen så bør det gå bra. Du må nok pisse stund, men når det er overstått så bør det ikke være flere hinder for at du kan ta førerkortet. Vanlig praksis er vel å vise rene prøver i 6 måneder ish, varierer sikkert fra lege til lege.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Faen. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være et så stort problem.
Vis hele sitatet...
Svaret er enkelt. Staten vil ikke ha ""hasjavhengige"" på veien.

Man kan miste lappen/forhindre å ta den av mindre ting enn hasj.

Sjeldent det lønner seg å være 100% åpen. :/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du kan få Massivt med problemer mens denne diagnosen håndteres som aktiv
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Hvis du fortsetter å holde rusfri til du har tatt lappen så bør det gå bra. Du må nok pisse stund, men når det er overstått så bør det ikke være flere hinder for at du kan ta førerkortet. Vanlig praksis er vel å vise rene prøver i 6 måneder ish, varierer sikkert fra lege til lege.
Vis hele sitatet...
Greia er at jeg har penger nå, og greia hos meg er at om jeg ikke tar sjansene til å bruke pengene på fornuftige ting, ender det som regel opp med at plutselig blir det utgifter i en eller annen form som spiser opp pengene. Dette er arv jeg har fått, som jeg hadde tenkt å bruke på lappen så fort som mulig nettopp slik at andre utgifter ikke kom i veien. Om jeg legger av pengene, så kommer det garantert til å skje ting som gjør at jeg må bruke av de, for det er omtrent «story of my life» med meg. Har vært andre ganger jeg har hatt penger, så har hunden blitt syk, eller så har plutselig familiemedlemmer blitt syke slik at jeg har måtte brukt pengene på reise. Er livredd for st det plutselig kommer utgifter som gjør at jeg må bruke pengene på andre ting enn lappen. Og da får jeg aldri mulighet til å ta lappen igjen, hvertfall ikke på mange, mange år.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du kan få Massivt med problemer mens denne diagnosen håndteres som aktiv
Vis hele sitatet...
Som hva annet?

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Svaret er enkelt. Staten vil ikke ha ""hasjavhengige"" på veien.

Man kan miste lappen/forhindre å ta den av mindre ting enn hasj.

Sjeldent det lønner seg å være 100% åpen. :/
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg er litt bitter. Alle rundt meg sa til meg at jeg måtte være 100% ærlig og at det lønte seg, så da tok jeg ordet deres på det.

Vet det høres idiotisk ut, men noen ganger føles det ut som jeg har en forbannelse over meg�� har som sagt vært flere ganget tidligere hvor jeg har hatt penger, så, vipps: utgifter som sluker pengene.
Sist endret av Idek13378; 9. april 2024 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Greia er at jeg har penger nå, og greia hos meg er at om jeg ikke tar sjansene til å bruke pengene på fornuftige ting, ender det som regel opp med at plutselig blir det utgifter i en eller annen form som spiser opp pengene. Dette er arv jeg har fått, som jeg hadde tenkt å bruke på lappen så fort som mulig nettopp slik at andre utgifter ikke kom i veien. Om jeg legger av pengene, så kommer det garantert til å skje ting som gjør at jeg må bruke av de, for det er omtrent «story of my life» med meg. Har vært andre ganger jeg har hatt penger, så har hunden blitt syk, eller så har plutselig familiemedlemmer blitt syke slik at jeg har måtte brukt pengene på reise. Er livredd for st det plutselig kommer utgifter som gjør at jeg må bruke pengene på andre ting enn lappen. Og da får jeg aldri mulighet til å ta lappen igjen, hvertfall ikke på mange, mange år.

Som hva annet?



Kjenner jeg er litt bitter. Alle rundt meg sa til meg at jeg måtte være 100% ærlig og at det lønte seg, så da tok jeg ordet deres på det.
Vis hele sitatet...
Du kan bli nektet de optimale medisinene ved behandling grunnet risiko for at blir avhengig.
Er jo bare en tulle diagnose kan ikke kalle det en diagnose engang.. er bare systemet som vil stemple deg, jeg har jo primært ptsd og en hver god lege vil klare å se at jeg har røyka hasj pga min ptsd.. ikke fordi jeg har et hasjavhengighetssyndrom…

Det er mye tafatt i systemet tenker en del tilbake på utredningen og var det noen jeg ikke likte så var det de som jobba der, og jeg misliker ikke folk uten grunn.

De kan ikke stoppe deg med å få det du trenger uansett om det virker som at de nesten prøver på det motsatte, du må bare finne de riktige folkene i systemet i guess.
Sist endret av HallaKompis; 9. april 2024 kl. 15:11.
Du kan vel betale for det du trenger til oppkjøringen på forhånd. Jeg kunne betale både førerkort og oppkjøring et halvt år før jeg bestilte timen
Som tysteren sier, vet også at flere kjøreskoler har pakker du kan kjøpe, men regner med at det blir styr når du søker om førerkortet - Vandel blir vel ikke godkjent.
Snakk med fastlegen din og forklar problemstillingen. Tipper hen vil ha forståelse for dette.

Fraser som «angrer på at jeg var ærlig med helsevesenet» er noe som trenger igjennom hos de fleste fastleger.
Ja takk for tips folk. Skal snakke med fastlegen. Har også psykologtime om en ukes tid og skal forklare for han da. Skjønner ikke helt hvorfor jeg anses som en fare i trafikken når jeg allerede ikke har røyka på 2 mnd, og å gå på pissing i 6 mnd bare for å få ta lappen høres jo helt vilt ut. Skal sjekke ut disse pakkene også.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nei det er det vanlige, at det brukes mot deg på:

- nav
- fastlege
- politiet
- medisiner
- førerkort
- psykologen
- barnevernet
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Nei det er det vanlige, at det brukes mot deg på:

- nav
- fastlege
- politiet
- medisiner
- førerkort
- psykologen
- barnevernet
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke.. da møter du de feil folkene..

- de har rus konsulenter på Nav
- fastlege er hit or miss
- politiet er hit or miss
- medisiner tja vil du ha benzo eller?
- førerkort.. man skal ikke røyke å kjøre bil..
- elsker psykologen min og hun bryr seg ikke om jeg at røyker. Psykologen på utredningen kan suge pikk da igjen hit or miss.
- FUCK BARNEVERNET! Men de kan vel være nødvendige også.
Sist endret av HallaKompis; 9. april 2024 kl. 15:52.
Enemy of the snut
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Vanlig praksis er vel å vise rene prøver i 6 måneder ish, varierer sikkert fra lege til lege.
Vis hele sitatet...
Varierer på hva du har ruset deg på, både for seg delvis og kombinasjon med andre stoffer, hvor lenge du har holdt på og hva du er tatt av snuten for..