Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3454
Hei,
Jeg ble nylig diagnotisert med ADHD og skal prøve ut Ritalin fra neste uke. Jeg har prøvd ritalin et par ganger før å hatt noe virkning men har også prøvd elevanse som da hadde mye bedre virkning for meg, men har forstått det sånn at det er folk under 18 som får resept på det. Noen som har noe erfaringer?
Mann - 20år
Elevanse/lisdeksamfetamin gis også til voksne. Forstått det slik at det er standard å prøve ritalin først. Det er vell endel billigere også sånn sett.
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skal starte på meds i morgen. Sikkert Ritalin her også.
For meg fungerer attentin best, eventuelt den der NAF racemisk amfetamin. Ritalin gir meg en veldig kraftig Berg og dalbane i humøret og med angsten, blir veldig depressiv av det etter effekten peaker.

Min erfaring er at voksne begynner på elvanse, og barn begynner på Ritalin, men noen starter alle på Ritalin.
Heter aduvanz når du er over 18. samme greiene som elevanse, har bare med refusjonsordningen å gjøre
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilken dose får du begynne på da?

Andre som kan fortelle om sin oppstart på adhd medisinem? Hva fikk du og, og hvor mye? Hva skulle til før du eventuelt fikk bytte eller øke dosen? Og så videre..

takk på forhånd for tilbakemeldinger
Anonym bruker
"Sjuk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kravene er ofte litt strengere for amfetamin-preparatene (motsatt ritalin). Fra felleskatalogen om Aduvanz:

"Hos voksne er det påkrevd med symptomer på ADHD som allerede forelå i barndommen og kan bekreftes retrospektivt. Basert på klinisk vurdering skal pasienten ha AHDH av minst moderat alvorlighetsgrad, som vist ved minst moderat funksjonshemming i 2 eller flere situasjoner som påvirker flere aspekter ved et individs liv."
Skal blande meg litt oppi jeg også.

Regelen er sånn at ritalin skal være utprøvd før man prøver andre preparater. Grunnen til dette er veldig enkelt sånn at den er billigst. Elvanse blir sagt å være til barn, det stemmer. Du skal ikke få elvanse som voksen. Men dette har produsenten løst ved å lage aduvanz, som er i praksis nøyaktig samme medisin, bare beregnet på voksne. Sånn er det når regelverket ikke er helt gjennomtenkt.

Hvis dere sier at dere har hatt dårlig erfaring med Ritalin før, så kan dere få hoppe til en annen medisin. Bare si hvilken medisin du føler hadde best effekt på deg, så får du mest sannsynlig starte opptrapping med den, med mindre psykiateren dere har er helt tilbakestående/vrang.
Trådstarter
8 0
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Skal blande meg litt oppi jeg også.

Regelen er sånn at ritalin skal være utprøvd før man prøver andre preparater. Grunnen til dette er veldig enkelt sånn at den er billigst. Elvanse blir sagt å være til barn, det stemmer. Du skal ikke få elvanse som voksen. Men dette har produsenten løst ved å lage aduvanz, som er i praksis nøyaktig samme medisin, bare beregnet på voksne. Sånn er det når regelverket ikke er helt gjennomtenkt.

Hvis dere sier at dere har hatt dårlig erfaring med Ritalin før, så kan dere få hoppe til en annen medisin. Bare si hvilken medisin du føler hadde best effekt på deg, så får du mest sannsynlig starte opptrapping med den, med mindre psykiateren dere har er helt tilbakestående/vrang.
Vis hele sitatet...
Takk for infoen
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Skal blande meg litt oppi jeg også.

Regelen er sånn at ritalin skal være utprøvd før man prøver andre preparater. Grunnen til dette er veldig enkelt sånn at den er billigst. Elvanse blir sagt å være til barn, det stemmer. Du skal ikke få elvanse som voksen. Men dette har produsenten løst ved å lage aduvanz, som er i praksis nøyaktig samme medisin, bare beregnet på voksne. Sånn er det når regelverket ikke er helt gjennomtenkt.

Hvis dere sier at dere har hatt dårlig erfaring med Ritalin før, så kan dere få hoppe til en annen medisin. Bare si hvilken medisin du føler hadde best effekt på deg, så får du mest sannsynlig starte opptrapping med den, med mindre psykiateren dere har er helt tilbakestående/vrang.
Vis hele sitatet...
han som skrev ut til meg er en skikkelig grei type, men virker som han har Ritalin som go-to. Jeg begynte på det i dag, har ikke rørt stimulanter på over ett år før dette. Begynte med 20mg, relativt lav dose, men jeg kjente veldig sterk effekt etter en time, men så gikk det helt over, effekten er omtrent helt borte nå nesten 4 timer etterpå, og dette skulle vare hele døgnet.. hmm
Skal tilbake neste uke, og skal da lufte tanken om amfetamin preparater igjen, det er noe med Ritalin som ikke klaffer helt for meg. Har brukt mye adhd medisiner illegalt, samt amfetaminer, og det er det som passer best for meg.

Jeg går på lar medisiner, så mulig det setter en demper på effekten, men jeg føler nesten ingen forskjell fra hvordan jeg er til vanlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
han som skrev ut til meg er en skikkelig grei type, men virker som han har Ritalin som go-to. Jeg begynte på det i dag, har ikke rørt stimulanter på over ett år før dette. Begynte med 20mg, relativt lav dose, men jeg kjente veldig sterk effekt etter en time, men så gikk det helt over, effekten er omtrent helt borte nå nesten 4 timer etterpå, og dette skulle vare hele døgnet.. hmm
Skal tilbake neste uke, og skal da lufte tanken om amfetamin preparater igjen, det er noe med Ritalin som ikke klaffer helt for meg. Har brukt mye adhd medisiner illegalt, samt amfetaminer, og det er det som passer best for meg.

Jeg går på lar medisiner, så mulig det setter en demper på effekten, men jeg føler nesten ingen forskjell fra hvordan jeg er til vanlig.
Vis hele sitatet...
20mg ritalin, er det da den med modifisert frisetting?
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
20mg ritalin, er det da den med modifisert frisetting?
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, blir økning neste uke eventuelt. Startet rolig. Håper jeg kan få gå over til amfetamin av noe slag, ble bare trøtt av dette, hehe. Holder på å sovne her
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
han som skrev ut til meg er en skikkelig grei type, men virker som han har Ritalin som go-to. Jeg begynte på det i dag, har ikke rørt stimulanter på over ett år før dette. Begynte med 20mg, relativt lav dose, men jeg kjente veldig sterk effekt etter en time, men så gikk det helt over, effekten er omtrent helt borte nå nesten 4 timer etterpå, og dette skulle vare hele døgnet.. hmm
Skal tilbake neste uke, og skal da lufte tanken om amfetamin preparater igjen, det er noe med Ritalin som ikke klaffer helt for meg. Har brukt mye adhd medisiner illegalt, samt amfetaminer, og det er det som passer best for meg.

Jeg går på lar medisiner, så mulig det setter en demper på effekten, men jeg føler nesten ingen forskjell fra hvordan jeg er til vanlig.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i mitt andre innlegg, så foretrekker "systemet" at man bruker ritalin da den er billigst. Det var en overlege som ble intervjuet som forklarte det der. Men ritalin har også andre og ofte flere bivirkninger enn f.eks deksamfetamin, så mange foretrekker jo det.

Ritalin med modifisert frisetting er delt opp i to deler. Halvparten av innholdet frigis umiddelbart, og resten frigis etter en del timer. Uansett så ender det gjerne med at effekten avtar relativt tidlig på dagen. Det vanlige både med ritalin og aduvanz, er å ta den to ganger om dagen for at effekten skal holde hele dagen. Når jeg gikk på ritalin så fikk jeg 60mg om morgenen, 20mg på ettermiddagen og 10mg instant release på kvelden for å roe tankene til jeg sovnet. Og sist vi diskuterte aduvanz så var det snakk om 50mg om morgen, og 50mg på ettermiddagen for at effekten skulle vare gjennom dagen, for kun 70mg på morgenen holdt bare ikke.
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge gikk du på Ritalin først? Er det litt tidlig å spørre etter ett bytte, allerede etter en uke? Jeg har jo gitt beskjed at jeg kjenner veldig godt til medisinen fra før da jeg har brukt mye amfetamin, og alt av adhd medisiner illegalt.,
Føler attentin blir uglesett.

Det som var veldig positivt var at jeg fikk hente det på apoteket, i stedet for å måtte få det gjennom LAR som jeg går i.

Var ikke klar over at den modifiserte frisettingen fungerte på den måten. Da forklarer det jo veldig hvorfor jeg fikk en veldig kraftig effekt ganske kjapt, men at den gikk over like fort som den kom. Den mekanismen der gjorde at jeg fikk trang til å redosere, men jeg holdt meg, prøver å gjøre det skikkelig. Men det var ganske ubehagelig, og at det trigger ett russug er jo heller ikke helt heldig, har vært rusfri ett år nå men slitt veldig mye med russug den perioden.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge gikk du på Ritalin først? Er det litt tidlig å spørre etter ett bytte, allerede etter en uke? Jeg har jo gitt beskjed at jeg kjenner veldig godt til medisinen fra før da jeg har brukt mye amfetamin, og alt av adhd medisiner illegalt.,
Føler attentin blir uglesett.

Det som var veldig positivt var at jeg fikk hente det på apoteket, i stedet for å måtte få det gjennom LAR som jeg går i.

Var ikke klar over at den modifiserte frisettingen fungerte på den måten. Da forklarer det jo veldig hvorfor jeg fikk en veldig kraftig effekt ganske kjapt, men at den gikk over like fort som den kom. Den mekanismen der gjorde at jeg fikk trang til å redosere, men jeg holdt meg, prøver å gjøre det skikkelig. Men det var ganske ubehagelig, og at det trigger ett russug er jo heller ikke helt heldig, har vært rusfri ett år nå men slitt veldig mye med russug den perioden.
Vis hele sitatet...
Veldig mange bytter til Elvanse etter å ha prøvd Ritalin én gang, det er bare å si den gir deg angst.
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Skinny Vis innlegg
Veldig mange bytter til Elvanse etter å ha prøvd Ritalin én gang, det er bare å si den gir deg angst.
Vis hele sitatet...
Altså etter en dose bare? Jeg kommer nok til å ta disse frem til neste møte, men jeg opplevde en del angst faktisk, men jeg er generelt engstelig også, men dette var i form av fysiske symptomer, så det er ikke løgn heller.
Håper det går seg til ved å være ærlig, normalt sett i møte med leger så er jeg vant med å ikke bli trodd.
Heldigvis så jeg fikk ett godt inntrykk av denne overlegen så jeg er optimistisk på at vi finner den beste løsningen, men det kan jo være at han ikke har godt inntrykk av de andre medikamentene fra tidligere erfaringer. Håper ikke det. Hehe
Ritalin er kjent for bivirkningene den har, så det er nok å si at du har prøvd den før og at du ikke likte den så godt. Det bør være grunnlag nok for å prøve deksamfetamin i stedet. Selv misbrukte jeg ritalin, da jeg synes det var jævla gøy, så jeg holdt på med de i ett halv år eller års tid før jeg byttet til Elvanse for å legge vekk uvanene og bli mer stabil (legen hadde misforstått reglene, så han skrev ut elvanse "uten lov").
Trådstarter
8 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvilken dose får du begynne på da?

Andre som kan fortelle om sin oppstart på adhd medisinem? Hva fikk du og, og hvor mye? Hva skulle til før du eventuelt fikk bytte eller øke dosen? Og så videre..

takk på forhånd for tilbakemeldinger
Vis hele sitatet...
Jeg var til psykiater i dag og fikk følgene start:

Opptrapping Ritalin
30 mg om morgenen i 5 dager
50 mg om morgenen i 5 dager, deretter 70mg om morgen fram til neste kontroll hos psykiater
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var litt av en opptrapping kontra min, men siden jeg er i LAR og har stempelet som rusmisbruker så er det vanlig at folk trår litt forsiktig når det kommer til å skrive ut medisiner. Jeg er uansett veldig fornøyd med å kunne styre medisinene selv, til en forandring. Mange som allerede går i LAR er jo nødt til å hente adhd medisinene deres der også.

Hva syntes du om ritalinen etter første dag da? Fungerer det for deg mr @sterkadhd?
Trådstarter
8 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var litt av en opptrapping kontra min, men siden jeg er i LAR og har stempelet som rusmisbruker så er det vanlig at folk trår litt forsiktig når det kommer til å skrive ut medisiner. Jeg er uansett veldig fornøyd med å kunne styre medisinene selv, til en forandring. Mange som allerede går i LAR er jo nødt til å hente adhd medisinene deres der også.

Hva syntes du om ritalinen etter første dag da? Fungerer det for deg mr @sterkadhd?
Vis hele sitatet...
Litt sent svar, men jeg får ikke noen varsling når jeg får respons på innlegget mitt. Men etter noen dager med medisinering så merker jeg litt forbedringer i konsentrasjon og litt mere ro i hodet men jeg har også en mistanke om at det er litt lav dose enda med 30mg, så er spent på effekten når jeg trapper opp litt mere. Var på tanken om å prøve 50mg når jeg våknet idag, men bestemte meg for å følge planen jeg fikk fra psykiater. Synes også effekten varer litt for kort: Hvis jeg tar den klokken 7 så føler jeg at jeg burde ha en redose rundt klokka 12-13 tiden. Dette er noe jeg vil komme til å ta opp med psykiater på neste kontroll om jeg føler det slik på en høyere dose.

Når det gjelder bivirkninger så er de ganske minimale, men jeg opplever at jeg blir tørr i munnen og hadde en veldig mild hodepine første dagen men ikke noe superille.
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg opplever også hodepine. Jeg tar som regel rundt klokken 11-12, og rundt 16-17 så holder jeg på å sovne. Går bare på 20mg, men skal trappe opp meste uke, eller skifte hvis jeg får lov til det. Føler en del ubehag rundt mage/bryst, en følelse av angst eller nerver. Føler jeg trenger mye høyere dose, men på grunn av ubehaget jeg føler så tror jeg ikke det er riktig for meg. Håper å skifte til deksamfetamin, men hadde sikkert kunnet nøye meg med lisdeksamfetamin også hvis det fungerer.
Er ganske rart egentlig, har brukt enorme doser med både Ritalin og diverse amfetaminer før, og da har jeg ikke opplevd det på samme måten, men har jo brukt en del beroligende også på den tiden, så det maskerer jo mye av bivirkningene.
Alt i alt veldig skuffende..
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg startet også nylig med ADHD-medisiner og har et par tips:

- Virkestoffene bygger seg opp i kroppen på grunn av lang halveringstid. Du når maksimal effekt etter 3-4 dager med samme dose, så ikke tenk at dosen er for liten før du har testen den i ca. en uke.

- Om du nevner bivirkninger og liten virkning med Ritalin vil du sannsynligvis få prøve Aduvanz.

- Første steg er åxfinne noe som fungerer. Om virkningen er for kortvarig kan du sannsynligvis få en booster med immediate-release som tas om ettermiddagen. Vanligvis Ritalin IR eller Attentin.

- Ikke et tips, men jeg har en anelse om at det kan virke litt masete åxspørre om Attentin uten å gi Aduvanz en sjanse først. Aduvanz er vanskeligere å misbruke og er nok psykiaterens førstevalg, spesielt for dem med tidligere rusproblemer.
Anonym bruker
"Glad Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal aldri røre Ritalin igjen. Fikk teste ut en lav dose Aduvanz i dag(30mg), og allerede nå kan jeg si at dette er noe helt annet enn den ritalinen som bare gidde meg fysisk ubehag. Kjenner faktisk en litt behagelig følelse i kroppen av denne, mens ritalinen kan sammenlignes med 10 kopper kaffe. (Lis)deksamfetamin burde vært førstevalget, men den var jo ganske dyr da. 500kr ca på blåresept, mens ritalinen kostet meg ca 200kr for en måned.