Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 6273
Heisann!

Jeg skal ha 18 års fest til helgen, og vil gjerne by på en velkomst drink. Noen her som har et forslag om hva jeg kan lage? Noe som er godt og likt av de fleste. Hovedingrediensen bør være vodka. Tips om hva som er dårlig tas også i mot med stor takk!
One of the good guys
2rs1's Avatar
Spritgelé er alltid moro.
anderbor's Avatar
Trådstarter
Ikke så...
Newcastle Brown. Funker meget godt om vinteren og..

edit:spirt gele er farlig. jeg hadde migrene i to dager etter en gele fylle. Men så tåler ikke jeg sprit helle da..
anderbor's Avatar
Trådstarter
Fint om dere som svarer skriver hva drinken inneholder av saker og ting. Det bør helst være en drink som er rask og lett å lage. Jeg krever mye her, det vet jeg
anderbor's Avatar
Trådstarter
Okey, øl ja... Jeg er en pingle, jeg liker ikke øl
Vodka, Vannmelon, Isbiter og appelsin juice..

fyll ett halvliters glass halvfult med isbiter, fyll så resten av glasset helt til toppen med vannmelon biter, så har du fyller du på 1/3 av glasset med vodka og 2/3 appelsin juice.. kjempe drink

kan gjerne være 50-50 appelsin juice og vodka ...
anderbor's Avatar
Trådstarter
ztaale: ikke dumt, ikke dumt!
|d13m0b: har jo selvsagt tenkt på punch, men kunne tenke meg å være litt orginal, men det er jo alltid godt med punch!
Vet ingenting
Slusj?
anderbor's Avatar
Trådstarter
Slusj ja..? Hmm... men hva skal jeg blande oppi? Noen forslag? Har jo ikke slusj maskin da, men...
vær litt krativ da mann.. slusj funker glimrende med Gin og vodka...

ellers har du jo Gin, appelsin juice, isbiter og lime..
anderbor's Avatar
Trådstarter
Jaja. Si jeg lager slusj. Er det bare å knuse frossen is i mixmasteren? Åsså bare lemper jeg på med vodka å noe som smaker. Forslag om smak?
Vet ingenting
hva heter det nå igjen.. Den grønne slusj smaken, smaker sikkert helt greit med det du skal ha oppi greia.

Det er vel bare å prøve seg fram egentlig, det går sjeldent i dass.
søk litt rundt på nettet du finnes maaaassseeee sider med gode og enkle oppskrifter på både vanskelige og lette drinker...

slusj kan bli vanskelig om ikke alle gjestene dine kommer samtidig da det smelter ganske fort, så står du der med ett glass saft og vodka f.eks

søøøk..
http://www.webtender.com/
http://www.cooks.com/rec/story/132/
http://www.drinksmixer.com/

edit: grønn slusj: Lime eller grønn eple ?
anderbor's Avatar
Trådstarter
Greit ztaale, jeg søker... Men jeg vil jo høre hva folk synes om de forskjellige drinkene. Det kan jeg vel få lov til..?
anderbor's Avatar
Trådstarter
Kjekkere å få drink tips fra andre
Sist endret av anderbor; 28. juni 2004 kl. 18:35.
San Francisco er velkomsdrikken over alle velkomstdrikker

Oppskrift:
2 cl. Vodka
2 cl. Bols Creme de Bananes
Appelsinjuice
1 cl. Grenadine

Ristes med is og helles i et longdrinkglass med is.
San Francisco is the devil!!
for å få sommerfølelsen vil du ha smaken av sommer.
dvs gjerne frukt eller litt lette og syrlige drinker..
kommer ikke på i farta hva som var i eller hva den het den jeg tenker på..
Schweppes lemon og en dæsj bitter lemon + vodka + et stort glass med isbiter = Sommer for meg
Frozen margarita,

Frozen margarita mix kjøpes på helgø matsenter, eller på mini miks i stavanger.
Blandingen fryser ikke helt fast selv om du har den i uker i frysen.
Gå for kakus smaken, den er best.
Sist endret av eatshorts; 30. juni 2004 kl. 01:21.
offtopic: Har hørt at spritgelé er farlig, pga at spriten er i fast form eller noe..er det sant?:P
White Russian:

Ingredienser:
2 deler vodka
2 deler Kahlua
2 deler lettfløte
Fremgangsmåte:
Bygg de to første ingrediensene på is i et whiskyglass med is rør, hell forsiktig fløte på toppen...
(denne går rett i fletta så kanskje introdusere den senere på kvelden)

Screwdriver:

Ingredienser:
1 del vodka
2 deler appelsin juice
Fremgangsmåte:
Bland, vodka og appelsin juice med is, serveres i et høyt glass.
(Man kan jo bruke mange andre typer juice. Nektar har jeg ikke prøvd. Bruk gjerne mindre sprit dersom du vil ha en lettere drink. Eller mer alt ettersom.)

Absolut Apple Ocean

Ingredienser:
2 deler vodka
1 del grønn eplelikør
2 deler tørr hvitvin
Sprite/7-Up
Fremgangsmåte:
Drinken bygges i et longdrinkglass. Ha i masse is i glasset, samt vodka, eplelikør og hvitvin. Drinken toppes med sprite. Pynt med eplebåter.
(litt stress og lage og krever noen ingredienser, men veldig god og sommeraktig)

GRATULERER MED DAGEN!
trendhore
Geddi's Avatar
det blir litt offtopic, men <3 Klara-Klok:

Spørsmål:
Er det skadelig å spise gele laget med vodka (istedetfor vann)? Hva med vodkameloner (heller i vodka og lar den stå over natta)? Og andre fiffige ting å gjøre med brennevin?
Svar:
Hei på deg!

Det blir vel omtrent like skadelig som å få i seg samme mengde alkohol på annen måte. Men hvis du lager gele som krever oppvarming, så vil alkoholen fordampe. Altså; bortkastet vodka.

Det samme gjelder for vodkamelon og andre "fiffige" ting. Men ikke bruk slike fiffige påfunn til å lure alkohol i folk som ikke vet hva de er med på. Det kan få svært alvorlige følger. Dessuten er det straffbart å påføre andre rus uten deres samtykke.

Hilsen Ruskonsulenten
Vis hele sitatet...
Man får jo også kjøpt en drinkmix i samme "serie" som San-Fransisco som har jordbærsmak (husker ikke navnet i farta), men den er jo litt sommerslig.
ok, når jeg var i østerike kjøpte jeg den samme drinken konstant. Dette var noe av det beste jeg har smakt. så jeg spurte etter oppskriften naturligvis :P

isbiter
2cl Absolut vodka Strawberry. (finnes ikke i norge enda som jeg vet om, funker med vodka cranberry tror jeg, denne smaker litt jevlig though :P)
2cl Strawberry konsentrat ( vet ikke hvilket bartenderen brukte)
fyll resten opp med den nye soloen Strawberry eller hva enn den heter. Sett et jordbær på toppen
Nyt drinken

Ellers kan du ta en Absolut summertime.

husker ikke mengdene, men denne fikk jeg også der nede, selv om det var vinter :P

var noe av det samme tror jeg.

Aboslut Citron.
Sprite.
Noe sweet and sour greier som jeg ikke vet hva er :P
også noe lime vann eller noe, funker med sånn gul sitron flaske som man får kjøpt på butikker
og en sitron på toppen

Funker også å ta
absolkut citron.
Sitron blandings mix
Lime konsentrat og litt sprite. Smaker omtrent det samme

var et par til som ejg ikke helt husker
cognac, rom, lettsaft og vann! det er godblandinga si. (den smaker spy og man blir dårlig av den, dessuten er den ikke sterk. Men i nød drikker man alt.)
Er nok vinneren for meg: (i hvertfall den beste trusefjerneren jeg vet om)

Vodka
Cranberry juice
Litt melis (røres rundt)
Masse isbiter

Enkelt og idiotsikkert + at damene digger drinken pga. kombinasjonen av Cranberry juice og melis (søtt og syrlig)

Lykke til.
Coca cola, rusfri og veldig god.

Evt den ikke så rusfrie: Rom og cola!
Evt den ikke så rusfrie: Rom og cola! <--- ekkelt
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Long Island Icetea.. google it!
Gå for en Long Island Iced Tea.
1 del vodka
1 del tequila
1 del rom
1 del gin
1 del triple sec (Curacao, Grand Marnier eller Cointreau)
1 1/2 del søt/sur mix
1 splash med cola

Du tar og mikser ingrediensene sammen med is i et glass. Så heller du alt i en shaker av en slag og gir den et shake eller to, så heller du det tilbake i glasset. Ser ekstra fancy ut med f.eks sort sugerør og en sitronbit som pynt.

Dette er uten tvil min favoritt drink. Det er nesten magisk hvordan de forskjellige spritene nøytraliserer hverandre. Det smaker bare himmelsk friskt. Effektivt er det også, men mest for smakens skyld.
Absoultt Vanilla og Cola

Summertime

1.5 dl Vodka
2 dl Sprite eller 7 up
Fyll resten med Appelsin juice

Blue Lagoon

1 del Vodka

2 deler blue curaco



Øvrige blandinger som er funker:


Vodka + Schweppes
Vodka + Battery
Vodka + Sprite + Spring icetea cactus lime
Vodka + Fanta Lemon
Vodka + Fanta Exotic
Vodka(1del) + Fanta Lemon(1del)
Strawberry Daquiri
Mojito
Peach Pasion (Fun saft elrns)
1 del saft.
9 deler vann.
+ Isbiter, hvis du har.
Hvis dette ikke får fart på sakene så vet ikke jeg, den var en stor hit på KrFU sommerleier.
windoze: Hehe... Må nesten bare le jeg... Dett er jo helt vandlig saft! Han tenker nokk en sommerdrink med noe litt sterkere saker en vann i du...

Her er forresten oppskriften til Mojito som mordin kom med:


3 Mint-pastiller
2 Ts. Sugar
3 Ss. Lemon juice (eller lime), Frisk
Vodka
En drink som jeg synes burde være obligatorisk på de fleste fester er "grønn genser". Smaker deilig og syrlig og er utrolig oppfriskende hvis det er en varm dag å feste på. Et lite obs da: Ev. spritsmak kjennes ikke i det hele tatt hvis man leger drinken rett. Dermed kan det bli *litt* mye etterhvert...

Grønn Genser:

Antall porsjoner:
1

Ingredienser:
2 cl Vodka
2 cl Pisang ambon
3 cl Sour mix
Sprite

Fremgangsmåte:
Vodka, Pisang ambon og Sour mix shakes i knust is. Siles i Longdrink glass fylt med is og fylles opp med Sprite. Garneres med sitron.

Gratulerer med dagen!

(Source)
dette er ikke en drink men det er fett fordet det kalles "hurricane"


hurricane er når du tar en bit fra en hageslange og tar den ene enden i munnen og den andre festes på en trakt eller avsagd plastflaske, deretter heller man på med pils ned i trakta og og personen i andre enden av hageslangen får i seg noen øl rimelig fort
asså, jeg er ny i "drink" faget, men er morro å prøve noe nytt nå som jeg har MYE sprit liggende!

en ting jeg lurer på, wtf er dette for noe
2 cl Pisang ambon
3 cl Sour mix



En annen ting du kunne gjort er, det er ikke drink, men be dem ta en tyrker shot.. finner essens på butikker, tyrker er jo digg, og alkohol smaken kjennes nesten ikke. En tyrker shot i døra!

uhm, er det normalt at øya skifter oppløsning? føles ut som om jeg har stilt øya på drit høy oppløsning her, har ikke sittet på datan på 2 uker pga ferie, helt fucka i øya nå..-
Long Island Icetea er en meget god sommerdrink.

For å gjøre det enkelt: Gå i butikken, kjøp long island drinkmiks (fåes i de fleste matbutikker), kjøp sprite/ 7up. Gå deretter til polet og kjøp vodka. Bland etter oppskriften på drinkmiksflaska.

Tom colins drinkmiks med gin og sprite er også å annbefale for de som liker søte spritdrinker.

For de som er mer glad i litt mer syrlige oppfriskende drikkevarer duger vel gin&tonic, bare husk å bruke Schweppes tonicwater.
Et par duggfriske er heller ikke å forakte i sommervarmen
Sommerslager:

1 del Margarita drink mix
1 del Vodka
2,3 deler Appelsinbrus
0,5 del San-Fransisco drinkmix

ikke rør i drinken og la sugerøret være helt nedi glasset når du drikker!
Opprinnelig postet av windoze
Peach Pasion (Fun saft elrns)
1 del saft.
9 deler vann.
+ Isbiter, hvis du har.
Hvis dette ikke får fart på sakene så vet ikke jeg, den var en stor hit på KrFU sommerleier.
Vis hele sitatet...
Tror det bare er K(risten)r(adikal)F(uck)U som tar av på sånt. Drikk heller cola.

En ting jeg har prøvd selv, som du må prøve først selv, før du gir det til andre:

Ingredienser:
Eldorado Appelsinbrus.
First Price "baconcrisp"
Egg.
Flux

Fremgangsmåte:
Kok appelsinbrusen.
Hiv oppi to tre never med baconcrisp, og kok til baconcrispen løser seg opp.
Knus et egg og hiv oppi (ikke skallet) og kok til deler av egget er blitt hvitt, mens resten av egget er flytende..
Tilsett 2-3 flux per glass.
Serveres varm. Tilsett sprit hvis du vil selv.
Edit: Man må venne seg til smaken.
Sist endret av pinnsvinet; 5. juli 2004 kl. 02:20.
anderbor's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar!

Hadde festen i går og drinken ble kjempebra.
Jeg tok sjansen på å bare blande samme noe som jeg visste smakte godt, og endte da opp med dette:

4,5 l Sitron brus
0,4 l ublandet pæresaft
0,7 l Vodka
1/2 flaske med sitrondråper
2 bokser frukt cocktail

Smakte supert!

NB. Husk isbiter!!
Opprinnelig postet av Raymond
asså, jeg er ny i "drink" faget, men er morro å prøve noe nytt nå som jeg har MYE sprit liggende!

en ting jeg lurer på, wtf er dette for noe
2 cl Pisang ambon
3 cl Sour mix



En annen ting du kunne gjort er, det er ikke drink, men be dem ta en tyrker shot.. finner essens på butikker, tyrker er jo digg, og alkohol smaken kjennes nesten ikke. En tyrker shot i døra!

uhm, er det normalt at øya skifter oppløsning? føles ut som om jeg har stilt øya på drit høy oppløsning her, har ikke sittet på datan på 2 uker pga ferie, helt fucka i øya nå..-
Vis hele sitatet...
For Sour mix så let i diverse butikker som har essenser og ting til drinker. Partyman, kiosker o.l. Kan anta at Pisang ambon er noe kalt "Grønn presang", og det er om jeg ikke husker helt feil, en likørsessens.

Kan også bruke 7up istedet for sprite.

Grønn genser er best
Ok, skal på fest neste helg eller noe sånt.
Jeg hater å drikke vodka med jusice. (vet ikke hvordan det skrives ) Det er jo altfor standard, ikke noe godt heller.
Så jeg lurte på om noen drinker som passer best med vodka... Jeg må nok kjøpe tilbehør og siden jeg ikke er over 18 så får ikke jeg kjøpt noe alkohol. Så jeg trenger tilbehør som jeg kan lage/kjøpe selv.
Noen som har noen forslag? jeg har allerede funnet noen oppskrifter i denne tråden, men resten er omtrent med gin osv. har også sjekka
http://www.webtender.com/
http://www.cooks.com/rec/story/132/
http://www.drinksmixer.com/
Fant også en del der, men vil ikke sjekke 7-10k oppskrifter.
flere refreshing drinks: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel299.asp

Min absolutte favoritt er Caipirinha!! (uttales kaipirinja)

Desverre er det få steder i Norge som serverer denne, men har drukket flere i utlandet.. Fikk meg en liter med Cachaca nettop, så nå skal det bli fest!!!
Sex on the beach

B-52

men hvor mye er en oz er det det samme som en cl?

Schnapps (peach) 1 1/2 oz.
Vodka 1 1/2 oz.
Cranberry Juice 2 oz.
Orange Juice 2 oz.
Pineapple Juice 2 oz.

Hva er pineapple juice? og alt dette får jeg kjøpt på kiwi? Hva er cranberry på norsk?
tusen takk tore-
Long Ireland Icetea

Electric Banana
Ordbok: craneberry = tranebær
Pineapple = annanas

4 oz (ounce) = 118,4 ml (1,184 dl)

Sjekket litt mer og fant ut at det er en liten forskjell mellom en engelsk ounce og en amerikansk ounse.
Fant denne flotte converteren: http://digitaldutch.com/unitconverter/
Sist endret av Frozk; 10. juli 2004 kl. 16:20.