Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1111
Er det noen som vet åssen eller om et program til linux som gjør at en bruker automatisk logges inn rett etter boot?
Mener du generelt inn i systemet eller inn i et grafisk brukergrensesnitt?

Dersom du mener sistnevnte kan du jo bruke GDM.
Trådstarter
Tenkte inn i systemet.
Slik at bruker slepper å skrive brukernavn og passord. Og ja det er i consol jeg tenker på.
Det du kan gjøre er å lage et login script som logger inn med et spesielt brukernavn og passord. Har ikke gjort det selv, men du kan lese om shell-programmering på www.tldp.org
Apple's MacOS X har en slik funksjon, man setter da en default user tror jeg? men de har ballet alt inn i noe som kalles netinfo manager, og er vanskelig å få til funke andre steder.
det er vel bare å endre hvilket program som skal startes av init på de forskjellige tty'ene.. rediger /etc/inittab til det du måtte ønske skal startes. Da blir brukeren automatisk logget inn som root..
Trådstarter
Kan ikke ha dem inn som root. Dette skal være låste maskiner som kobler opp mot en terminal. Ingen som faktisk har gjort dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan jo lage et program som kaller setuid etc.. og deretter kjører det ønskede programmet med exec.. På den måten kan du velge hvilken bruker som programmet skal kjøre som...
heavyd: hadde det saann foer jeg, men da var det suse og jeg tror jeg fant det inni Yast2 en plass
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt sent kanskje, men:
Passwordless console / X logins