Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2449
Skal muligens bestille noen såkalte "roll-ups", altså vertikale rullegardin-bannere. De som skal produsere disse vil ha tilsendt pdf i trykkformat. Dimensjoner er 85x200, men med 5 cm til overs i bunnen om jeg forsto riktig.

Hva trenger jeg for å produsere et design jeg kan sende til de som skal trykke opp dette? Jeg har photoshop og acrobat tilgjengelig (trenger jeg noe mer?), men vet ikke helt hva trykkformat innebærer, og hvordan jeg skal angripe det. Designet skal være ganske enkelt. Noen logoer, noen bilder, litt bakgrunnsfarger og litt tekst.

Noen som har noen gode tips?
Sørg for å ha riktig format (85x200cm) i Photoshop, velg minst 300 ppi (oppløsning på det du gjør i Photoshop, brushes etc) og sørg for at alle bilder du limer inn etc har stor nok oppløsning (ikke trenger å forstørres etter at det er limt inn). Sørg for at innstillingene "følger med" når du lagrer som pdf (ikke velg best fit, men 100% etc). Du kan jo også spørre hvilket fargerom de bruker i trykk (antagelig CMYK).
Husk bleed og cropmarks... Indesign gjør dette best så jeg liker alltid å legge designet mitt over til Indesign før jeg lagrer det som PDF. Du må lage bleed og cropmarks manuelt i photoshop tror jeg. Ellers hør på fustercluck. CMYK er standarden på print. ^^
Ja skulle gjerne hatt indesign, men det har jeg ikke tilgang til sånn uten videre. Takker for tipsene!
Husk også å sette minst 200 dpi på oppløsningen her.. Helst 300 dpi, men det er nok vanskelig mtp. formatet.
At man har så høy oppløsning er strengt tatt ikke kritisk, siden formatet er så stort. Litt avhengig av innholdet selvsagt, men vanligvis står man ikke 50 cm unna en roll up for å lese / se hva som er på den (da brukes den i så fall feil, er min mening).

Det står forklart litt mer om dette på denne lenka, tabellen litt nedpå siden er nyttig. Der står det f.eks. at hvis man er ment å stå 1,5 meter unna designet så holder det med 115 ppi.