Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1245
Det er en (god) stund siden jeg var opptatt av spesifikasjoner på PC-er, og har falt helt av lasset.

Jeg er på jakt etter en forholdsvis billig laptop (~2500,-) som skal benyttes som "garasje PC", dvs. bildiagnose og litt småsurfing. Selve diagnoseprogrammene jeg benytter krever ikke sånn all verden, men endringer skjer her også som alle andre plasser, så det er greit at det er litt å gå på.

I min verden er en skjermstørrelse på 13,3" det perfekte, men om man får veldig mye mer for pengene ved å gå for f.eks. 15,6" kan dette vurderes.

Jeg ser hovedsakelig på to grupper; ny fra nedre priskategori på Elkjøp:

Acer Aspire ES1-311 13.3" Grei størrelse, litt lite ram(?) og muligens dårlig prosessor?
Lenovo IdeaPad G50-45 15.6" Hakket for stor etter min smak, men pent priset. Mulig dårlig prosessor her også?
Acer Aspire E5-571 15.6" Likt som den over, hakket dyrere, men grei nok prosessor?
Acer Aspire V3-371 13.3" Mye likt som den forrige, men greiere størrelse. Ikke helt perfekt farge til garasjebruk.

De to nederste var noe lavere priset sist jeg sjekket, mener det var rundt 3500,-, så jeg antar det er mulig å skaffe disse til samme pris ved en senere anledning, eller evt. på Lefdal.

Gruppe to; brukt, hovedsakelig modeller fra Lenovo.

Hvordan er f.eks. denne T410 og denne X201 sammenlignet med de fra Elkjøp? Begge disse har jo i5-prosessor, men de er jo noen år etterhvert.
Sist endret av awt; 11. mars 2015 kl. 09:19.
Av de du har linket til så ville jeg ha gått for Lenovo G50-45 sin eller Acer Aspire E5-571. Til tross for at de kanskje blir litt stor for deg. Bedre spesifikasjoner og litt mer minne i dem. Hadde i dag ikke gått for noe mindre 6-8 GB RAM.
her bør du heller finne ut hva som er det mest krevende programmet du skal bruke på mskinen og ser på anbefalt maskin ytelse på den, deretter så finner du en maskin litt over det og passende pris
awt
Trådstarter
Ram (og harddisk) kan enkelt oppgraderes, så der er jeg ikke så veldig nøye. Det er mer prosessoren jeg tenker på, men jeg har absolutt ingen kunnskap om prosessorene som sitter i dagens maskiner. Likevel har jeg fått inntrykk av at i3/i5 gir noe mer for pengene.

Sånn rent spesifikasjonsmessig så klarer alle disse PC-ene å kjøre programmene jeg skal benytte, men i "gamle dager" gikk det hele på Ghz (og Mhz), og da var det jo mer jo bedre. Det ikke gjør i samme grad lengre, så da blir man lettere forvirret.

...men uansett så tolker jeg det som om de Lenovo-ene jeg linker til ikke helt matcher dagens standarder lengre, og de kjipe Elkjøp-pc-ene er et bedre kjøp?
Intel har tre typer med CPU'er som er aktuelle . Disse er: i3, i5 og i7. Som igjen har flere genrasjoner. Som et eksempel så kan du ha en i7 fra 2010-2011, men det vil ikke være det samme som en i7 fra 2013-2014. Tror det nå ligger på 5th generasjon.

En kort liten liste for å vise alle de forskjellige i7 typene som er finnes. Vet at en del er ute av produksjon, men dette er alle til stasjonære. Tenkte bare å vise at det da finnes flere generasjoner av samme type CPU.

Core i7-870
Core i7-980
Core i7-2600
Core i7-3820
Core i7-3770
Core i7-4820K
Core i7-4790
Core i7-5930K

Om du vil ha en fullstendig oversikt over alle av Intel sine CPU (Desktop og mobile) så kan du finne det her. Der står også spesifikasjonene. En annen siden som kanskje kan være nyttig er denne. Da kan du søke etter alle CPU'er som er ute. Også sammenligne dem.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Til ditt bruk vil jeg anbefale en av de brukte maskinene fra lenovo.
De har greie spesifikasjoner og en passende størrelse.
Lenovo går for å være ganske solide, noe som kan være en fordel til ditt bruk.
Jeg har mye dårlige erfaringer med sier, så du bør unngå det, spesielt når det skal brukes i et røft miljø.