Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5084
Hei!

Jeg er på utkikk etter en kontorstol.

Jeg sitter fra 5 til 12 timer om dagen. Jeg er en programmerer, gamer og student hos NITH/Westerdals.

Jeg byttet nylig til en Håg H09 9220. Men, den klarer jeg bare ikke å stille inn slik at den er komfortabel. Det er nesten slik at jeg må opp og gå en tur etter 1 - 2 timer. Dette skyldes hovedsakelig ryggstøtten jeg ikke har mulighet til å ta av.
Dette er stolen jeg sitter i.

Jeg er 183 høy og 62 kg. Budsjettet ligger på toppen 5000kr.

Noen forslag? Jeg trenger sårt en god stol jeg kan sitte lenge i...
Jeg kjøpte denne i sort hud for ca ti år siden tror jeg..
Ekstremt fornøyd og den er like fin fortsatt

http://www.sbseating.se/produkter/ko...r/hag-h09/9130

Mener den kostet ca 20 000 på den tiden, men prisen er nok lavere nå.

Selges i stoff her: http://www.finn.no/finn/torget/annon...=H%C3%85G+H09+
Sist endret av exposed; 3. januar 2015 kl. 16:43.
Bruker denne;http://www.gratisannonsernorge.com/a...our-stressless 15 timer i strekk er ikke no problem. Bruker nakkepute en sjelden gang!

20000kr for en stol er jo sykt.....
Sist endret av crazyFox; 3. januar 2015 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøpte meg en slik selv: http://www.maxfps.no/maximum-series/...hair-oh-my01-n

Veldig fornøyd. Kan sitte hele dagen i strekk uten problemer. Stolen er myk nok til at den er behagelig og man ikke får noe ubehag, samtidig "hard" nok til at den gir god støtte til rygg og nakke. Har slitt en del med stiv nakke, men det problemet ble bedre etter jeg fikk denne stolen i hus.
Trådstarter
4 0
Jeg kjøpte denne i sort hud for ca ti år siden tror jeg..
Ekstremt fornøyd og den er like fin fortsatt

http://www.sbseating.se/produkter/ko...r/hag-h09/9130

Mener den kostet ca 20 000 på den tiden, men prisen er nok lavere nå.

Selges i stoff her: http://www.finn.no/finn/torget/annon...=H%C3%85G+H09+
Vis hele sitatet...
Det er vel mer eller mindre samme jeg sitter i nå. Bare en eldre modell. Får ta og finne ett sted jeg kan prøve den ut eller låne en.

Bruker denne;http://www.gratisannonsernorge.com/a...our-stressless 15 timer i strekk er ikke no problem. Bruker nakkepute en sjelden gang!

20000kr for en stol er jo sykt.....
Vis hele sitatet...
For meg som sitter opp til 12 timer om dagen så er det ikke så innmari sykt. For meg så er det sykt å kjøpe en sofa til 20 000 kr om jeg bare sitter en time eller to om dagen i den. Hvis jeg kjøper en ny stol hvert år tilsvarer det mer eller mindre ca 1,2 kr i timen når jeg sitter i en. Tatt utgangspunkt i at den koster 1000 - 1500kr. Kjøper jeg en stol til 15 000kr så tilsvarer det en stol jeg trolig kan ha livet ut og koster 2,5 kr timen. +- røft regnet ut. Dog når har jeg nettopp smelt av noen tusen på denne Håg H09 stolen jeg sitter i som jeg angrer veldig på... Impuls kjøp kan backfire stort.

Kjøpte meg en slik selv: http://www.maxfps.no/maximum-series/...hair-oh-my01-n

Veldig fornøyd. Kan sitte hele dagen i strekk uten problemer. Stolen er myk nok til at den er behagelig og man ikke får noe ubehag, samtidig "hard" nok til at den gir god støtte til rygg og nakke. Har slitt en del med stiv nakke, men det problemet ble bedre etter jeg fikk denne stolen i hus.
Vis hele sitatet...
Har sett litt på disse "gamingstolene" men jeg er skeptisk til absolutt alt som har gaming i seg. Da priser ofte går opp og kvalitet er... meh. Er hvertfall slik erfaring jeg har. Hvor lenge har du hatt stolen? Og hvordan er kroppfysikken din sammenlignet med min?

Takker for alle svarene deres!
Sitat av Olaipai Vis innlegg
Har sett litt på disse "gamingstolene" men jeg er skeptisk til absolutt alt som har gaming i seg. Da priser ofte går opp og kvalitet er... meh. Er hvertfall slik erfaring jeg har. Hvor lenge har du hatt stolen? Og hvordan er kroppfysikken din sammenlignet med min?
Vis hele sitatet...
De ser kule ut, og er visstnok ganske god til ett par timer spill og/eller editing og slikt, men til en 12-timers arbeidsdag er de nok ikke helt optimale. Her kan du se LinusTechTips sin review av en DXRacer.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Kjøpte meg en slik selv: http://www.maxfps.no/maximum-series/...hair-oh-my01-n

Veldig fornøyd. Kan sitte hele dagen i strekk uten problemer. Stolen er myk nok til at den er behagelig og man ikke får noe ubehag, samtidig "hard" nok til at den gir god støtte til rygg og nakke. Har slitt en del med stiv nakke, men det problemet ble bedre etter jeg fikk denne stolen i hus.
Vis hele sitatet...
Har vurdert å kjøpe meg en DHX stol selv, da det er en veldig "annerkjent" stol i gaming/esports miljøet, har aldri lest noe dårlig om de Såklart er det noen modeller som drar ned litt, men man bør jo helst styre unna disse.

Men som det også ble nevnt over her, jeg er redd for at det er overpriset.. det kan se for meg at man betaler litt for selve merket.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Men som det også ble nevnt over her, jeg er redd for at det er overpriset.. det kan se for meg at man betaler litt for selve merket.
Vis hele sitatet...
Man betaler nødvendigvis ikke så mye for merket, men for estetikk. Ergonomi er vektlagt mye mindre enn "råkul design", er jeg redd. Altså ikke midt i blinken for TS, slik jeg har forstått det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvesitt. Folk er forskjellige, og det du liker er ikkje nødvendigvis det eg liker. Og tenk på å ha to stoler, så du kan variere. Variasjon er gunstig, statisk stilling er ikkje det.

Så har du stoler, og kan variere mellom dei, eller ein stol du kan variere på, så er det eit bra utgangspunkt.
Sist endret av vidarlo; 3. januar 2015 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter å ha prøvd uendelig mange kontorstoler har jeg en konkret anbefalning til deg: www.spinalis.no
Stolene er høyere priset enn ditt budsjett, men du kommer ikke til å angre. De har showroom på lysaker og mulighet til å låne stolen i en kortere periode. Vær oppmerksom på at du de første par ukene kan oppleve å bli sliten i ryggen ved bruk - dette vil gå over. Les om konseptet så forstår du hvorfor.

..og vurder gjerne hev-senk-bord
Sist endret av EazyA; 3. januar 2015 kl. 18:00.
Trådstarter
4 0
Ergonomi er vektlagt mye mindre enn "råkul design", er jeg redd. Altså ikke midt i blinken for TS, slik jeg har forstått det.
Vis hele sitatet...
Korrekt McLovin! Jeg blåser i hvordan jeg ser ut så lenge jeg sitter komfortabelt så kan alle andre rundt meg sitte og ha vondt i sine kule stoler. Men, har fått høre godt om de, men det at de er "gaming" gjør meg skeptisk.

..tenk på å ha to stoler, så du kan variere. Variasjon er gunstig, statisk stilling er ikkje det.
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt så absolutt! Men, å ha to stoler for meg er ugunstig mtp plass. Du får jo stoler med dynamisk sitte stilling. Men, da får jeg legge på enda 10 lapper.

Etter å ha prøvd uendelig mange kontorstoler har jeg en konkret anbefalning til deg: www.spinalis.no
Vis hele sitatet...
Fascinerende! Har en ganske god kjerne da jeg trenger aktivt 2-3 ganger i uken. Mer eller mindre en stol som har tatt utgangspunkt hos en treningsball. Kanskje jeg skal ta frem treningsballen og bruke den noen dager/en uke og se hvordan det går. Tar turen opp til showromet deres på Mandag. Takker for tipset!
Hev-senk-bord er noe jeg har tenkt på. Tror det er noe som kunne hjulpet en del.
Sist endret av Olaipai; 3. januar 2015 kl. 18:41.
Random throwin: jeg har selv en slik "gamingstol", den er egentlig ganske behagelig og gir ganske gode og varierte stillinger. Grunnen til at jeg ikke vil anbefale den jeg har til deg er at jeg er både lavere og tyngre, og mest sannsynlig har enkelte andre behov til en stol.
Kaster meg med på at du burde gå å prøve/låne en stol, da det egentlig handler om preferanse og sittestilling.
(anbefaler egentlig mest hev-senk bord og en stol vedsidenav, men men)
Taylor Gas Lift Leather Effect Office Chair - Black

Jeg har sittet på en slik i halvannet år, og den er veldig god så lenge man har en jakke i ryggen, gass sylinderen lever litt sitt eget liv, men så veier jeg en god del mer enn deg, men jeg kan sitte 8 timer i strekk uten å få vondt noen plass.
Trådstarter
4 0
Takk for alle innspill! Har bestemt meg for å spare opp til en Herman Miller Embody etter at jeg fikk prøvd en.

Ha en god dag videre folkens!
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Hvor fikk du prøvd den ?
Jeg har anbefalt denne før og fått gode tilbakemeldinger, så jeg kjører på igjen.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40103100/

MARKUS fra IKEA er billig (og nå er den til halv pris i tillegg!!) og veldig komfortabel å sitte i, selv mange timer i strekk. Jeg har sikkert tilbrakt 6-7000 timer på denne stolen.
Jeg har eid stolen i en del år nå og den er fortsatt som da jeg kjøpte den. Knirker kanskje litt mer, men det kunne jeg fikset ved å stramme noen skruer hvis jeg ikke var så utrolig lat på fritiden min.

Den kan stilles i mange posisjoner, men jeg har den som regel låst fast i en semi-sittende stilling, akkompagnert med puff under pulten.
Den rommer også litt fyldigere mennesker, hvis du er av den typen.
Er mange som liker stolene som herman miller produserer. Men som PerPerPerPer sier så er MARKUS en veldig god stol å sitte i
Hjertelig PerPerPerPer, har tenkt på denne. Nå til den prisen slo jeg til.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen som vet om en butikk som selger kontorstoler med kvalitet for privatpersoner?
Jysk, Ikea osv er uaktuelt.

Bor i Bergen og trenger ny stol. Makspris ca 5000. Har idag en "Mark" fra Jysk som egentlig er ganske god, men den er ikke så lett å vedlikeholde (smøre for å unngå knirk osv)
Er 1.80 høy og litt over 100kg.