Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 14026
Vet det er flere tråder om fotlenke, Men klarte ikke finne så mye om hvordan selve fotlenken og boksen fungerer.

Her jeg sitter med fotlenken rundt foten begynnte jeg og tenkte hvordan den faktisk fungerer.

Her er hvordan selve fotlenken ser ut:
http://oi62.tinypic.com/r2t4ar.jpg

Og her er boksen:
http://oi59.tinypic.com/2dij78i.jpg

Selve fotlenken tenkte jeg ikke kunne sende så veldig mye signaler fra seg siden batteriet må vare hele sonigen, 30 dager i mitt tilfelle.. men vet man kan sone med fotlenke opp til 4 måneder.
så kansje den bare sender et signal hver 5./ 10./ 30.sekund eller noe sånnt... ?

Da de var her og satt fotlenken på og satt opp boksen så ble jeg bedt om og gå rundt i huset og følge ytterkanten på alle veggene i alle rommene, og lage en "grense" for hvilket område jeg måtte holde meg innenfor.

Jeg fikk lov og gå på min veranda men jeg har ikke lov til og gå i min garasje. men min garasje er nærmere boksen en min veranda.
Tenkte først at denne boksen bare kunne føle hvor langt unna jeg er den, så av nysjerrighet spurte jeg de om den boksen kunne "se" hvilken rettning i forhold til boksen jeg var.. og da svarte de ja.. om det er sant eller ikke vet jeg ikke.

Her er et lite "kart":
http://oi61.tinypic.com/2ec27ph.jpg

Boksen (sa han) hadde innebygget bevegelsessensor, så denne måtte jeg ikke røre på. så da har jeg ikke muligheten og skru den opp som var veldig fristende.
tenkte også jeg bare kunne vri boksen mot garasjen når jeg ville dit, men det går vell eller ikke hvis den har bevegelsessensor.

Så ble ganske nysjerrig på dette, er det noen som har innspill vet noe mer om hvordan dette fungerer?
Hadde jeg vært deg så hadde jeg vridd den. Skulle det komme noen på døra eller kontakte deg så kan du vel bare si at du klarte å snuble i noe og at du kom borti boksen under fallet?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hadde jeg vært deg så hadde jeg vridd den. Skulle det komme noen på døra eller kontakte deg så kan du vel bare si at du klarte å snuble i noe og at du kom borti boksen under fallet?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe de fleste triksene i boka er prøvd ut. Uansett er det lite
sannsynlig at apparatet er så primitivt at det bare er å snu på det
for å forandre kalibreringen. Noe slikt ville neppe blitt godkjent for
bruk.
Har tenkt litt tilbake på dette, da jeg selv sonte med fotlenke for et par år siden.. Helt likt oppsett som ditt.

Jeg angrer litt på at jeg ikke prøvde ut forskjellige ting, f.eks å gå utenfor "sonen" men tegner opp, eller rett og slett var senere hjemme enn tidsskjemaet tilsier.. Bare for å se om det skjer noe / telefon / besøk av krim.omsorgen.

Har liksom tenkt at mye av det bare var bullshit? Jeg veit ikke... Var iallefal pliktoppfyllende selv, og tenker den dag i dag at uansett om all denne "fancy elektronikken" er legit eller ikke, så er fotlenke en veldig chill straff iforhold til å måtte sone i anstalt.

Lykke til og hold oss oppdatert!
Trådstarter
Ja hadde en liten plan om og utforske grensene litt...

tenkte å gå 1-2 meter utenfor grensen og se om de ringer.. hvis ikke, så blir det 3-4 meter dagen etter.. osv..
Sitat av Doh! Vis innlegg
Ja hadde en liten plan om og utforske grensene litt...

tenkte å gå 1-2 meter utenfor grensen og se om de ringer.. hvis ikke, så blir det 3-4 meter dagen etter.. osv..
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det er en god plan. Altså, hva er det verste som kan skje? Husker ikke helt betingelsene på dette opplegget nå, men var det ikke én eller to advarsler ved å bevege seg utenfor sonen/tidsskjema? (Og nulltoleranse for alko/rus selvsagt).

Om det var som jeg husker, et par advarsler, så er det det jo ikke noe galt i å tøye grensen for å se hva som skjer
Trådstarter
Sitat av drey Vis innlegg
Jeg tenker det er en god plan. Altså, hva er det verste som kan skje? Husker ikke helt betingelsene på dette opplegget nå, men var det ikke én eller to advarsler ved å bevege seg utenfor sonen/tidsskjema? (Og nulltoleranse for alko/rus selvsagt).

Om det var som jeg husker, et par advarsler, så er det det jo ikke noe galt i å tøye grensen for å se hva som skjer
Vis hele sitatet...

Jepp, og hva vet vell de egentli om jeg er innenfor "grensen" eller ikke.
Hvis de ringer sier jeg bare at jeg var ute og tok en røyk, men var innenfor grensen...
Det kan vel ikke vite hvor jeg sto nøyaktig.

og noe jeg kom til og tenke på.. når jeg er på jobb en dag, hva om jeg bare kutter fotlenken og skøter den på igjenn med ledninger mellom..
da når jeg kommer hjem så sender den de rette signalene igjenn? ...

Men etter å ha tenkt litt over det så er det vell sikkert ikke så enkelt..
Vil tro den legger inn en alarm som blir og gå av så snart jeg kommer innenfor sonen..
og hørte rytker om at det går glassfiber eller noe slikt i fotlenken, og det er ikke barebare og skøyte.

Og syns han fra kriminalomsorgen nevnte at den var laget av noe kevlargreiier, så sikkert ikke så lett og kutte eller.
Sist endret av Doh!; 22. november 2014 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lurer på om "22 UM" er et unikt identifikasjonsnummer for fotlenken, jeg...

I så fall skal det vel være en smal sak for politiet som henger på forumet å kunne finne ut hvem trådstarter er?
Sitat av Doh! Vis innlegg
Jepp, og hva vet vell de egentli om jeg er innenfor "grensen" eller ikke.
Hvis de ringer sier jeg bare at jeg var ute og tok en røyk, men var innenfor grensen...
Det kan vel ikke vite hvor jeg sto nøyaktig.

og noe jeg kom til og tenke på.. når jeg er på jobb en dag, hva om jeg bare kutter fotlenken og skøter den på igjenn med ledninger mellom..
da når jeg kommer hjem så sender den de rette signalene igjenn? ...

Men etter å ha tenkt litt over det så er det vell sikkert ikke så enkelt..
Vil tro den legger inn en alarm som blir og gå av så snart jeg kommer innenfor sonen..
og hørte rytker om at det går glassfiber eller noe slikt i fotlenken, og det er ikke barebare og skøyte.

Og syns han fra kriminalomsorgen nevnte at den var laget av noe kevlargreiier, så sikkert ikke så lett og kutte eller.
Vis hele sitatet...
Er du gal, ikke kutt den! Den siste dagen i sonetiden din kommer de å kutter med et spesialverktøy, hvis den er "skjøta" på noen måte tror jeg du får en del spørsmål.

Den er ganske godt armert den lenka ja, du kan jo prøve å dra i den med håndkraft, du klarer ikke knerte den. Så må nok finslipt/stanleykniv-ish-materiale til for å komme igjennom.

Men spm. er om boksen/sonen du har markert opp er legit eller ikke.. Prøv gjerne å beveg deg litt utenfor. Jeg tror nemlig det er litt tull hele greia
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg vil tippe de fleste triksene i boka er prøvd ut. Uansett er det lite
sannsynlig at apparatet er så primitivt at det bare er å snu på det
for å forandre kalibreringen. Noe slikt ville neppe blitt godkjent for
bruk.
Vis hele sitatet...
Nja, jo. Nå går jeg ut i fra TS beskrivelse av apparatet og informasjonen han/hun har fått av installatøren. Om informasjonen er sann eller ikke har jeg ingen anelse om og siden det finnes svært lite dokumetasjon (så vidt jeg kan finne) om produktet så må man nesten prøve og feile litt.
Hva er poenget med "å strekke grensene", det du kan oppnå med dette, er at du må utføre lukket soning istedet...

...er det det du vil?
Det du kan oppnå med dette er å ødelegge for at andre kan få soning med fotlenke
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Lurer på om "22 UM" er et unikt identifikasjonsnummer for fotlenken, jeg...

I så fall skal det vel være en smal sak for politiet som henger på forumet å kunne finne ut hvem trådstarter er?
Vis hele sitatet...
Neida, Vet ikke hvorfor det står UM, burde stått CM .. fordi de målte iværtfall 22 CM rundt foten.. de hadde sikkert 50 forskjellige "bånd" i kofferten sin i forrskjellige størrelser. eget serienummer på selve styreenheten på fotlenken.

Sitat av drey Vis innlegg
Er du gal, ikke kutt den! Den siste dagen i sonetiden din kommer de å kutter med et spesialverktøy, hvis den er "skjøta" på noen måte tror jeg du får en del spørsmål.

Den er ganske godt armert den lenka ja, du kan jo prøve å dra i den med håndkraft, du klarer ikke knerte den. Så må nok finslipt/stanleykniv-ish-materiale til for å komme igjennom.

Men spm. er om boksen/sonen du har markert opp er legit eller ikke.. Prøv gjerne å beveg deg litt utenfor. Jeg tror nemlig det er litt tull hele greia
Vis hele sitatet...
hehe, neida, kom bare inn på tanken
den virker ganske robust ja, har prøvd og rive og slite ganske hardt i den.
Sist endret av Doh!; 22. november 2014 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikkert smart å holde seg på matten tenker jeg. Selv om spørsmålet er ganske interessant i seg selv. Tipper det går en automatisk alarm rimelig kjapt om du beveger deg utenfor. Jeg leste i avisen for en tid tilbake at kapasiteten for forlenkesoning var langt fra oppbrukt, så da har de vel god kontroll tenker jeg.

Ang. hvordan boksen vet hvor du er så tenker jeg en form for triangulering kansje? Alle mobiler vet jo f.eks hvor du er selv uten gps innebygd. Da basert på triangulering fra mobilmaster. Så det er kansje en teknologi som støtter seg på dette?
står det noe fabrikant eller lignende på boksen? Skal nesten vedde på at man finner en slik på eBay. Nesten fristene å kjøpe en slik bare for å reverse engineere den..
Er en grunn til at man må gå rundt i alle kriker og kroker i huset, når man får den montert.

Kjenner en, han hadde ikke mulighet til å gå inn på nabo-soverommet og heller ikke ut i gangen på blokka han bodde i, når han hadde fotlenke.
Fikk telefon raskt den ene gangen han glemte seg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Ang. hvordan boksen vet hvor du er så tenker jeg en form for triangulering kansje?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan den triangulere ut ifra ett punkt?(tenker da på boksen i seg selv)
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hvordan kan den triangulere ut ifra ett punkt?(tenker da på boksen i seg selv)
Vis hele sitatet...
Du klarer sikkert å tenke deg at boksen kan ha en antenne i hvert hjørne innvendig? For å triangulere relativt nøyaktig innenfor et så lite areal som et hus utgjør trengs neppe større avstand mellom mottakerantennene vil jeg tro..
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hvordan kan den triangulere ut ifra ett punkt?(tenker da på boksen i seg selv)
Vis hele sitatet...
Tenkte mer at den kommuniserer med f.eks mobilnettet for trianguleringen. At boksen bare blir en slags kontrollpunkt. Men det er en svææært løs teori basert på gjetting da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Tenkte mer at den kommuniserer med f.eks mobilnettet for trianguleringen. At boksen bare blir en slags kontrollpunkt. Men det er en svææært løs teori basert på gjetting da.
Vis hele sitatet...
Det er neppe nøyaktig nok til å unngå ein haug falske positive og falske negative.

Eg vil tru dei heller baserer det på signalstyrke over fleire antenner e.l.
Unlicensed Surgeon
Jeg har tenkt mye på dette selv etter at jeg satt med fotlenke.

Det beste jeg kan komme opp med er at sentralen kommuniserer med brikken ved hjelp av Super High Frequency Active RFID eller ligende, for å få ca avstand fra sentralen. På denne måten vil det kreve lite, til ingen batteri i fotlenken. Som gjør at den kan holde opptil de x mnd hjemmesoning er tillat.

Hvor ofte sentralen "pinger" fotlenken derimot er et veldig godt spørsmål.

Er du gal, ikke kutt den! Den siste dagen i sonetiden din kommer de å kutter med et spesialverktøy, hvis den er "skjøta" på noen måte tror jeg du får en del spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det går en ledning mellom den, så med en gang du kutter den er den ødelagt.

"Spesialverktøyet" de bruker for å kutte den dog er en fiskars kjøkkensaks, så om du vil kutte den er det ikke noe vanskelig.
Det går en optisk kabel i tillegg til vanlig ledning inne i fotlenken. Du klarer fint å klippe den, men det blir vanskelig å unngå etterspill.

Jeg ble ringt opp et par ganger under soning for jeg var sånn type 5-10 min over tida. Var flere ganger jeg somlet litt der de ikke ringte. Men de følger med, og fra egen erfaring virket det som systemet funket bra.

Var også flere ganger de kom på anmeldte besøk på i helg og ukedager hvor jeg måtte ta promilletest.

Beste du kan gjøre er å slenge på ekstra reisetid til og fra jobb slik at du får gått på butikken. Hvis du i tillegg deler opp fritimene til eks trening flere ganger i uken får du plutselig litt ekstra tid pga kombinert med reisetid.
http://solutions.3m.com/wps/portal/3...itoringSystem/

Denne er det ikke 3M som lager, men lurer på om den bruker samme teknologi. Står litt info i artikkelen.
Trådstarter
Har faktisk en slik sak liggende.

Men regner bare med det blir og gå alarmer i alle veier hvis boksen mister komunikasjon med hovedsentralen

GSM/CDMA/DCS/PHS/3G/WiFi Cell Phone Signal Jammer http://www.ioffer.com/img/item/537/719/074/gsm-cdma-dcs-phs-3g-wifi-cell-phone-signal-jammer-block-4fa6.jpg

Sitat av HwT Vis innlegg
http://solutions.3m.com/wps/portal/3...itoringSystem/

Denne er det ikke 3M som lager, men lurer på om den bruker samme teknologi. Står litt info i artikkelen.
Vis hele sitatet...
prøvde og lese på boksen her hjemme men er ikke ett eneste logo eller merke på den.

Men den ene boksen der var veeeldig lik ja!.. og RF-teknologi som jeg vet boksen her også fungerer på.
Sist endret av Doh!; 23. november 2014 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Har nå prøvd og bevege meg utenfor "grensen", har vært ca. 5 meter utenfor.. og ingen telefoner
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Doh! Vis innlegg
Har nå prøvd og bevege meg utenfor "grensen", har vært ca. 5 meter utenfor.. og ingen telefoner
Vis hele sitatet...
Famous last words.