Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4652
Lurer på om noen vet hvilke etater NAV samkjører opplysninger med (f.eks: Skattetaten, Valutaregisteret, Lånekassen, Bank mm)? Er det slik at de automatisk samkjører alle stønadsmottakere, eller er det slik at man blir "sjekket mot samtlige" registere ved en evt. mistanke om trygdesvindel?

Jeg vet at NAV fikk nye rettningslinjer/regler i 2013 som visstnok gjorde det mye lettere å samkjøre dataene, noen som vet hva det går ut på? Tenker hovedsakelig på en dagpenge stønadsmottaker.

Jeg er hovedsakelig ute etter hvilke registere som dagpenge mottakere blir kjørt mot helt konkret, og om alle kjøres, eller bare de det finnes mistanke til.
Lurer også helt konkret om evt ekstrainntekt under stønadsperioden blir automatisk oppdaget når selvangivelse/skatteoppgjør kommer, eller om dette også må sjekkes manuellt ved mistanke?

Trenger ikke noen moralisering, og ja jeg vet at trygdesvindel fører til betingen, evt ubetinget fengsel. Spør på vegne av en bekjennt som har passelig nerver etter en periode på dagpenger.
En av mine venner fikk i 2012 godkjent fullt lån og stipend for videregående samtidig med utbetaling av trygd, uten at disse instansene visste om utbetaling av penger fra den andre part. Også senest høsten 2013 fikk enda en venn av meg godkjent fullt lån og stipend ved siden av utbetaling av trygd, også da uten at de visste om utbetalinger fra den andre instans.

Hvordan deres system fungerer er jeg ikke sikker på, men det er mulig å få innvilget støtte fra to instanser samtidig. Det er viktig å ikke søke om ny trygd dersom du allerede mottar støtte fra lånekassa.
Takk for info. Hvor lenge gikk de på skole og fikk stipend/lån samtidig som de mottok dagpenger/trygd? (var det dagpenger?).

Noen andre som konkret ved hvordan de samkjører data / sjekker / eller kjører kontroller?
NAV Kontroll er de som jobber med trygdesvindel, og de begynner å få mer og mer muligheter til å samkjøre register med andre etater etter en lovendring i 2013, som du sier.

Det står mer om det her: http://www.nrk.no/buskerud/meld-for-...del-1.11504307
Sist endret av Chassen; 29. januar 2014 kl. 19:52.
Sitat av Chassen Vis innlegg
NAV Kontroll er de som jobber med trygdesvindel, og de begynner å få mer og mer muligheter til å samkjøre register med andre etater etter en lovendring i 2013, som du sier.

Det står mer om det her: http://www.nrk.no/buskerud/meld-for-...del-1.11504307
Vis hele sitatet...
Ok, takk for linken. Vet du konkret om alle stønadsmottakere kjøres automatisk opp mot alle registere de har mulighet for (slik at det lyser en "rød lampe" når det er ugler i mosen i enkelttilfeller) slik at de kan sjekke mer rundt tilfellet? Eller tas det kun stikkprøver + prøver av personer de har mistanke til?
Slik jeg kjenner NAV, og med tanke på at de "kun" er 80 ansatte som jobber med dette, så tviler jeg sterkt på at dette er noe som gjøres automatisk. Det er nok heller, som du sier, ut i fra mistanke og generelle stikkprøver.
Sitat av Chassen Vis innlegg
Slik jeg kjenner NAV, og med tanke på at de "kun" er 80 ansatte som jobber med dette, så tviler jeg sterkt på at dette er noe som gjøres automatisk. Det er nok heller, som du sier, ut i fra mistanke og generelle stikkprøver.
Vis hele sitatet...

Ok... Noen andre her som kan bekrefte at dette stemmer?
Nei. Ingen her kan bekrefte dette.
De aller, aller fleste som misbruker dagpenger, trygd osv blir oppdaget til slutt.
Mange tror de har kommet unna med ting men etter 1 eller 2 år kan det dumpe ned krav fra NAV om tilbakebetaling.
De samkjører altså de fleste opplysninger på de fleste som mottar støtte. Det skjer kanskje ikke samme dagen spm du mottar penger du ikke skulle hatt, men tilslutt blir det oppdaget.

Her er forresten en link som viser antall ansatte:
http://www.nsd.uib.no/polsys/data/fo.../56900/ansatte

Så kan chassen ha sine 80 i fred
Sist endret av Dasset; 29. januar 2014 kl. 21:59.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Nei. Ingen her kan bekrefte dette.
De aller, aller fleste som misbruker dagpenger, trygd osv blir oppdaget til slutt.
Mange tror de har kommet unna med ting men etter 1 eller 2 år kan det dumpe ned krav fra NAV om tilbakebetaling.
De samkjører altså de fleste opplysninger på de fleste som mottar støtte. Det skjer kanskje ikke samme dagen spm du mottar penger du ikke skulle hatt, men tilslutt blir det oppdaget.

Her er forresten en link som viser antall ansatte:
http://www.nsd.uib.no/polsys/data/fo.../56900/ansatte

Så kan chassen ha sine 80 i fred
Vis hele sitatet...
NAV Kontroll driver med en del mer enn bare trygdesvindel. At det er 80 som jobber fast med trygdesvindel, som det står i artikkelen, ser jeg på som ganske realistisk.

Hva gjelder samkjøring med andre systemer, er det lite å bekrefte. Det er noe automatikk, noe halvautomatikk og noe som er så knotete at det kun er NAV Kontroll som gjør det. Det er ikke spesielt vanskelig å oppdage ting som gir grunn til nærmere undersøkelser, men jeg tviler vel litt på at alle handler på mistankene sine.
Må være noen her som vet hvilke "systemer" som samkjøres automatisk og halvautomatisk? For meg virker det kanskje naturlig at dagpenger går automatisk opp mot skatteetaten og lånekassen, men jeg kan ikke bekrefte.. Noen som vet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette:

Må være noen her som vet hvilke "systemer" som samkjøres automatisk og halvautomatisk? For meg virker det kanskje naturlig at dagpenger går automatisk opp mot skatteetaten og lånekassen, men jeg kan ikke bekrefte.. Noen som vet?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
På sikt vil vel de ha total informasjonsdeling. Man bør vel legge opp sine registreringer deretter.
Kan nevne at NAV også har tilgang til bankkontoen din, hvor de ved den minste mistanke om trygdesvindel kan sjekke hvilke transaksjoner (inn/ut betalinger) som er gjort på kontoen din f.eks innbetaling av lønn,stipend/lån eller andre inntekter.
Sitat av tubtau Vis innlegg
Kan nevne at NAV også har tilgang til bankkontoen din, hvor de ved den minste mistanke om trygdesvindel kan sjekke hvilke transaksjoner (inn/ut betalinger) som er gjort på kontoen din f.eks innbetaling av lønn,stipend/lån eller andre inntekter.
Vis hele sitatet...
Stemmer at NAV har full oversikt over den kontoen som står registrert i NAV's systemer. Dvs den kontoen du selv taster inn under søk for dagpenger og/eller andre ytelser. Fikk anbefalt fra bekjent om å åpne ny konto i annen bank for å slippe at NAV får full oversikt over alle mine transaksjoner, da jeg føler dette ikke angår dem. Har ikke fått noen spørsmål og tviler på at dette kommer til å skje i fremtiden. Personvern er fantastisk så lenge det lar seg gjøre!