Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4739
Hello.. Dama kom hjem i dag etter å ha fått E på eksamen.
Greit nok det.. Men venninna kom hjem å fikk B+ på sin eksamen ( samme)
Venninna har nesten ikke lest kan generellt veldig lite da hun spør dama om alle svar hele forbanna tia.. en tredje venninne fikk samme som dama, begge har lest masse og kan mye. Begge sitter igjen som to spm tegn..

Enten har det gått dårlig eller kan det også hende at det er 2 forskjellige lærere som har rettet?

Noen som har erfaring med dette? klage blir sendt fortløpende.
Nå aner jeg ikke hvordan eksamen dette er, men kan det være at hun har misforstått noen av oppgavene og fått trekk for det? Kanskje hun manglet noe vesentlig til oppgaven.
Det er helt greit nok det! Men det at venninna som kan mindre fikk b+ er i mine øyne rart..
Men ettersom det er så mange prøver som rettes tenkte jeg det kunne ha vært 2 eller fler lærere som retter?
Eksamen har med kunnskapsformidling å gjøre, hvor målet er å få sensor til å forstå at du har en dyp forståelse for stoffet. Forståelse er da mer enn bare å kunne fakta osv.

Jeg er selv dårlig på skrivingen, men jeg leser mye og har gjerne flere kunnskaper enn endel som får bedre karakter.

Så hvis dama di, og venninen kan mye, men er ikke har klart å formidle dette vil man da få dårlig karakter.

Hvorvidt det er forskjellige sensorer, har med størrelsen på faget å gjøre, altså hvor mange deltagere. Sensorer har også retningslinjer for karakter setting, så det er lite sannsynlig at det er sensor som er problemet her.
Sammenlign besvarelsene, alle kan være uheldige eller heldige.
Jeg synes det er tullete å sende klage bare fordi du er missfornøyd med karakteren, du bør ha en begrunnelse.
Ja, dama sa det selv at hu andre skrev MYE rundt svaret ( som ikke var relevant i det hele tatt) å det kunne være derfor.
At da måtte hu heller bare skrive masse greier for å virke som hun kan det..

er en del i klassen ja 150 ish (?)
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvilken skole er det snakk om? Jeg regner med dette er høyere utdanning? Så vidt jeg vet er det ofte forskjellig praksis på de forskjellige instituttene. Noen ganger er det bare professoren som retter, andre ganger er det flere med i bildet. Når det er sagt skal de fleste være ganske flinke til å rette. Det er jo som regel ikke noe trynefaktor som kan spille inn, men det er vanskelig å gi det et skikkelig svar uten noen informasjon om hvilken institusjon dette var, og hvilken type eksamen som ble holdt.

Det jeg reagerer mer på er argumentet: "Hun har lest mye, mens hun andre har ikke det". Javel? Det å ha lest mye er ikke en garanti for en god karakter. Jeg har aldri lest mye, men har til nå klart meg veldig fint med å heller lese smart. Kanskje hun har misforstått oppgaven, kanskje hun svarte direkte feil på en eller flere av oppgavene. Kanskje venninnen kan mer enn dere tror, kanskje dama di skal slutte å være så forbanna høy på seg selv å innse at hun gjorde en dårlig eksamen.

Uansett er det eneste dere kan gjøre å levere inn en klage (det kan jo bare gå oppover fra her). Hvis dette ikke går bør hun bite i det sure eplet og heller ta eksamenen på nytt neste semester, hvis hun ikke kan klare seg med én dårlig eksamen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av white? Vis innlegg
Ja, dama sa det selv at hu andre skrev MYE rundt svaret ( som ikke var relevant i det hele tatt) å det kunne være derfor.
At da måtte hu heller bare skrive masse greier for å virke som hun kan det..

er en del i klassen ja 150 ish (?)
Vis hele sitatet...
Dette skal jo i utgangspunktet lærer/sensor kunne se gjennom. Allikevel er det ikke alltid sånn - bullshit funker ofte. Dessverre(?).
Kompisen min hadde eksakt samme problemstilling som dama di. Fikk en E på en eksamen han hadde lest til og mente vel at han gjorde det langt bedre enn en E. Han klaget og fikk omgjort karakteren. Til en F.

Jeg tror nok det er dama de som har gjort noe galt på eksamen. Har aldri hørt om noen som har fått endret karakteren sin mer enn en grad med klaging, hvis dem i det hele tatt har fått igjennom klagen i første omgang.
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2014 kl. 19:38.
Jeg mener å huske at det var én lærer som rettet prøva, og minst én annen som "godkjent" rettingen/karakteren, men finner ingen solide kilder på det. Derfor tror jeg det rett og slett er veninna som har vært heldig med oppgaven, og kjæresten din som har vært uheldig.
Snakk om Drammen ( sykepleie )
Reagerer på det? personen leser ikke, spør alle andre om svar og sier selv hun ikke kan noe. Hva forventer du.

Det jeg reagerer på er det du sier om dama mi, forbanna ufyselig oppførsel.
er da jeg som sitter å sier dette er det ikke? er nå heller ikke hu som har sagt det, så vær så snill å hold sånt for deg selv. TAKK
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hvilken skole er det snakk om? Jeg regner med dette er høyere utdanning? Så vidt jeg vet er det ofte forskjellig praksis på de forskjellige instituttene. Noen ganger er det bare professoren som retter, andre ganger er det flere med i bildet. Når det er sagt skal de fleste være ganske flinke til å rette. Det er jo som regel ikke noe trynefaktor som kan spille inn, men det er vanskelig å gi det et skikkelig svar uten noen informasjon om hvilken institusjon dette var, og hvilken type eksamen som ble holdt.

Det jeg reagerer mer på er argumentet: "Hun har lest mye, mens hun andre har ikke det". Javel? Det å ha lest mye er ikke en garanti for en god karakter. Jeg har aldri lest mye, men har til nå klart meg veldig fint med å heller lese smart. Kanskje hun har misforstått oppgaven, kanskje hun svarte direkte feil på en eller flere av oppgavene. Kanskje venninnen kan mer enn dere tror, kanskje dama di skal slutte å være så forbanna høy på seg selv å innse at hun gjorde en dårlig eksamen.

Uansett er det eneste dere kan gjøre å levere inn en klage (det kan jo bare gå oppover fra her). Hvis dette ikke går bør hun bite i det sure eplet og heller ta eksamenen på nytt neste semester, hvis hun ikke kan klare seg med én dårlig eksamen.
Vis hele sitatet...
Dette jeg også tenkte på.. men får sende inn en klage, bedre enn ikke noe
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg mener å huske at det var én lærer som rettet prøva, og minst én annen som "godkjent" rettingen/karakteren, men finner ingen solide kilder på det. Derfor tror jeg det rett og slett er veninna som har vært heldig med oppgaven, og kjæresten din som har vært uheldig.
Vis hele sitatet...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Da beklager jeg, det virket veldig "hun dumme fikk god karakter mens jeg som er smart og flink fikk dårlig, buhu".
Ingen som har sagt noen er dum? ta deg en jævla bolle og stikk.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Da beklager jeg, det virket veldig "hun dumme fikk god karakter mens jeg som er smart og flink fikk dårlig, buhu".
Vis hele sitatet...
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du fremlegger det iallefall slik at dama di er best, mens hennes venninner er mange skala under. Klart de jobber de også, uten tvil - de er bare litt mer taktisk og utnytter dama di!

At dama di fikk en lavere karakter enn hennes venninner må hun bare leve med, det viser bare at hun ikke har gjort oppgavene godt nok. Og du burde komme deg vekk fra Freak om du begynner å bli hissig, bruk heller tiden på å trøst kjæresten din, for jeg har inntrykk av at dere er langt nede begge to..for en B+...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jøsses, jeg prøvde bare å forklare hvilket inntrykk jeg begrunnet den litt frekke kommentaren på.

Be om begrunnelse da vel (husk å gjøre det innen en uke). Hvis begrunnelsen er dårlig klager dere.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kompisen min hadde eksakt samme problemstilling som dama di. Fikk en E på en eksamen han hadde lest til og mente vel at han gjorde det langt bedre enn en E. Han klaget og fikk omgjort karakteren. Til en F.

Jeg tror nok det er dama de som har gjort noe galt på eksamen. Har aldri hørt om noen som har fått endret karakteren sin mer enn en grad med klaging, hvis dem i det hele tatt har fått igjennom klagen i første omgang.
Vis hele sitatet...
Jeg har. I andre klasse på videregående kom jeg opp i fransk skriftlig (B-språk). Jeg fikk først karakteren 4, men jeg klagde på stedet og ble hevet til 6.
Jeg og en kompis som fikk begge varsel etter jul når jeg gikk skole at vi måtte skjerpe oss i kjemi ellers ville vi ikke bestå.

Forskjellen mellom meg å han var at han møtte opp til klassen og levrte oppgavene. Jeg var ikke på skolen og leverte nesten ingenting av oppgavene.

Etter jul begynte jeg å møte til klassene og var hyggelig til lærern.
Spurte og gravde samt stilte spørsmål hele timen, trur jeg snakket mer en lærern enkelte timer..

Endte opp med at han som hadde vært i timene og levert fikk en C- mens jeg fikk en B+.
Kompisen min var rasende pga. dette, siden han viste at mitt grunnlag for karakter med mitt fravær og ikke leverte oppgaver kunne ikke støtte opp den B+'n.
Så det går mye på læreren og trynefaktor.

Har hatt flere klasser/lærere som jeg har følt at jeg har fått for gode karakterer i forholdet andre som er bedre en meg. Det eneste jeg gjorde var å være hyggelig til læreren andre elever samt spørre og grave om faget (viste interesse).

Edit: Har en leietaker som fikk 3- på en matteprøve her for 2 månder siden, gikk over den viste seg at det var 6- den skulle ha vært. Han fikk møte med kontaktlærer og mattelærer dagen etter, siden han slo seg vrang å klaget på karakteren. Under møtet kom de fram til det samme karakter. Mattelærer hadde sagt noe i den durn at han hadde hatt mye å gjøre.. Trur det kan gå litt for i svingene.
Sist endret av Snørrungen; 9. januar 2014 kl. 20:20.
Frankrikes Solkonge
Jeg tror enkelt og greit at dama di egentlig bare har tolket oppgaven feil. Siden det er høyere utdanning går vel eksamen i et stort lokale og kandidatnummer, slik at alle er anonyme. Det legger også grunnlaget mitt for å si at det er lite trynefaktor i bildet.
På min skole har vi det slik at eksamen blir rettet av ekstern sensor og emneansvarlig i faget. De overlapper 1/3 av eksamenene. Det går aldri på trynefaktor da vi kun skriver eksamensummer ved alle innleveringer, hvor vi som studenter da forblir anonyme.

Selv har jeg fått mange "ufortjente" gode karakterer og leser ikke spesielt mye i forkant. Jeg husker godt og prøver alltid å skrive litt rundt "grøten", samtidig som jeg bruker eksempler for å utdype eller forklare mer spesifikt hva jeg ønsker å uttrykke. På den måten kan jeg gi en illusjon av at jeg kan mye om faget. Det er viktig å vise en form for helhet og forståelse. Det handler ikke om hvor mye man leser, så lenge man har en forståelse og kan trekke linker mellom ulike teoretikere og teorier.

Jeg tror kjæresten din heller bør gratulere venninnen og spørre henne om studietips neste gang.
Sist endret av kn^tte; 9. januar 2014 kl. 21:13.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg tror kjæresten din heller bør gratulere venninnen og spørre henne om studietips neste gang.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle skrive et langt innlegg, men denne linjen gjorde det overflødig. Takk!
Klag, klag og KLAG.

Kan uansett ikke bli værre av å klage, kan det?


Kommer ingen vei med å spørre hær inne, vi vet ingenting om hverken hennes eksamen, hennes besvarelse, klassevenninnene sine besvarelser eller hvor stor kuk sensoren hadde i ræva da h*n måtte rette besvarelsene.


Klag, så vil en annen sensor rette hennes besvarelse på nytt, og hun vil da få vite om hun fortsatt har kuket det hele til, eller om det var sensoren som var en kuk.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan uansett ikke bli værre av å klage, kan det?
Vis hele sitatet...
Eh jo, det kan bli stryk.
Hvor mye man leser er irrelevant for enkelte. Personlig leser jeg ikke pensumbøker, men baserer kunnskapen til eksamen kun på forelesninger og egne notater. Enkelte medstudenter leser som de aldri ha gjort før og får fortsatt dårligere karakter. Det går på hvordan du klarer å angripe problemstillingene på best mulig måte og hvordan du formidler løsningen til sensor.

Tips: Det er dumt å sende klage med en gang da damen din kan risikere å gå ned en karakter. Det er bedre å sende inn forespørsel om begrunnelse på sensuren for eventuelt å handle deretter. Begrunnelsen er ofte detaljert og god.
Sist endret av Jurgen1337; 9. januar 2014 kl. 21:29.
Hvilket fag? jeg er sykepleier selv og jeg husker flere eksamner der folk ble overrasket over karakterer (positivt eller negativt) da jeg gikk på skolen. Et annet forummedlem nevnte at eksamen handler om formidling av kunnskap, og det er jeg enig i. Selv rene puggefag som sykdomslære og anatomi krever at du forstår det du leser, og det vektlegges på eksamner at man viser at man kan presentere kunnskapen med sine egne ord, og ikke at man bare ramser opp symptomer på dehydrering eller hypovolemisk sjokk.

Om dama di klager, og karakteren står uendret (eller settes ned) får hun bare innse at hun ikke er stjerneeleven hun trodde hun var, også ønsker jeg henne lykke til neste gang.

Sånn forresten, så rettes de aller fleste eksamner ved alle landets sykepleutdanninger av interne og eksterne sensorer, så dette er ikke et resultat av trynefaktor, med mindre det er benyttet fullt navn og ikke kandidatnummer på eksamen, og dama di av en eller annen grunn skulle være upopulær hos lærerstaben.