Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1336
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Jeg skal nå flytte ut og inn over garasjen vår, trenger i den forbindelse å få satt opp et trådløst nettverk slik at jeg og kan få tilgang til internett

Jeg har ikke peiling på trådløst, men går ut ifra at jeg trenger:

Trådløs Router
Trådløst Nettverkskort/adapter til PC
Trådløst Nettverkskort/adapter (pcmcia?) til laptop

Signalene skal gå gjennom to (2) vegger, og det er ca. 10-20 m. fra veggen på huset til veggen på garasjen.

I den forbindelsen lurer jeg på følgende:

-Finnes det trådløst nettverksutstyr som kan brukes på denne avstanden, og isåfall, vil jeg oppleve packet loss?

-Hvor mye kommer dette til å koste?

-Er de produktene jeg listet opp ovenfor allt jeg trenger?

-Noen som har noen anbefalinger om hvilket utstyr jeg bør velge, og pris på dette?

Takker på forhånd for all hjelp
Trekk opp kabel da man... MYE billigere...

Kabel + hub/switch

Scha
Trekk kabel, gjorde det samme her hjemme. Tok vel 120m CAT5 kabel ifra holmenkollen og fiksa og triksa her hjemme. MYE billigere
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
joda, men poenget er det at jeg vil slippe minst mulig med kabel-legging. Pappa skal ha en laptop nede på kontoret sitt, og han vil og ha trådløst slik at han slipper masse ledninger rundtforbi...

It's his house, and his money
Hvis du ikke betaler selv, go for it!

Vet ikke helt hva du vet, men noen tips/opplysninger følger:

1. 802.11b har 11mbps som teoretisk hastighet, men i praksis er den betydelig mindre(alt etter hvordan forholdene er).

2. 802.11g har 54 mbps og er ikke så mye dyrere enn 802.11b. Vet ikke om det er nødvendig for deg, men det er jo noe å tenke på.

3. Packetloss er jeg ikke helt sikker på, men det vil i hvertfall være litt siden det er trådløst utstyr. Tror ikke det skulle være et enormt problem så lenge det er 10-20 m med fri sikt(sett bort i fra veggene). I verste fall kan du jo lage en pringelsantenne(hjemmebygd retningsbestemt antenne lagd av en pringelsboks)

4. Gå heller litt opp i pris om du kan, de litt dyrere er kjent for å ha bedre rekkevidde og overfører litt raskere.

5. Er sikkerhet en faktor(scriptkiddies i nabolaget), skaff de nye med høyest wep kryptering(selv om det ikke hjelper i lengden). Det er litt kjett hvis en drittunge warwalker i nabolaget og lager faen trådløst.

Jeg har ikke trådløst selv, så jeg kan ikke anbefalle noe. Regner med at noen har på forumet kan dele sine erfaringer med div. utstyr. Kanksje noen kan svare litt mer utfyllende.En prisgrense er sikkert litt praktisk å få. Håper noe hjalp deg litt. Er syk, trøtt og hører på musikk så jeg er litt "borte" akkuratt nå
Fant noe jeg

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=16&s=pl <-- tror det vil gjøre susen, men jeg vet ikke noe om den faktisk er bra eller ikke.

PCMCIA:http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=12&s=pl

Pci til desktop:http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=12&s=pl

Det med "billig" er vel en faktor her, men det skulle vel funke greit det. Og da er det jo 54 mbps.. sweet
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Takker så mye seeker
offtopic: er det mulig å kjøre peer-to-peer tilkobling mellom to trådløse nics?
Sist endret av Nichotin; 10. mai 2003 kl. 01:40.
Som i krysset tp bare med trådløst? I så fall er det mulig tror jeg, mente jeg leste noe om det et sted. Tror det var noe med at kortene ikke alltid fant hverandre. Selv om jeg ikke vet det, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal fungere. Kortene må jo kunne sende og motta informasjon. Hvorfor ikke med hverdandre? Tror det eneste problemet er rekkevidde, basestasjonen fungerer vel som en repeater når den er installert. Fant ikke noe på google om det. Kanskje noen andre vet.
Opprinnelig postet av Nichotin
offtopic: er det mulig å kjøre peer-to-peer tilkobling mellom to trådløse nics?
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig.. det heter ad-hoc.
sitter på trådløst 11mbits nettverk nå. har ett eksternt usb-nettverkskort (skal visst være bedre mottaker i de). sitter sikkert med en 3-4-5 vegger i mellom og den står en etasje over meg. signalene er helt perfekte. nå skal forøvrig det settes en litt sterkere sender på taket som skal dekke en luftlinje på ca 300 meter. så det er muligheter så mangt du har penger

angående peer-to-peer, som nalle sier, det finnes, det heter peer-to-peer hos meg. har og residential gateway som jeg kjører.
muhaha nå skal jeg net til deg daark og wardrive ^^

men aså jeg personelig har ikke en eneste god erfaring med trådløst nettverk.. men jeg vet jo hvordan det ligger hos deg ... tror det bli i meste laget med hindringer / lengde med mindre man lager en anntenne forsterker av ett eller annet slag.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg kjøpte meg en bærbar datamaskin med trådløst nettverkskort for noen måneder siden, og det er det beste kjøpet jeg noen gang har gjort.

Har trådløst nettverk på skolen, noe som muliggjør Kazaa-surfing på 180cps hvor som helst i hele bygget.

Jeg kan imidlertid også ta med maskinen min rundt omkring i sentrum, og stadig finne nye nett å låne. Mange nett er åpne, slik at man ikke trenger brukernavn og passord - f.eks har Natt og Dag et slikt.

Tror ikke det er mange årene til Internett blir riksdekkende trådløst - til en liten abonnementsavgift
Har satt opp trådløst nettverk over 3,6 kilometer uten problemer. Det vi har brukt er 2 vanlige access points og retningsbasert antenne. Nå ligger vi på ca 1mbit, men det er fordi antennene ikke er finjustert. Totalkostnaden var ikke mer enn 6000 kr.
Har trådløst nettverk i huset.. Et accesspunkt (AP900) har 2 maskiner med PCI kort i og en bærbar med pcima kort.. dette systemet er på 22Mbit, men med å oppdatere firmware kan du få 44Mbit.. den ene maskinen står i vår garasje.. der det er murvegg! vi har fullt signal.. trenger ingen router.. Eneste du trenger er accesspoint og nettverkskort.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Hvordan er trådløst om f.eks vinteren når det snør? Eller når det regner og blåser mye?
Har hatt trådløst siden før jul en gang.. merket ikke noe forskjell nå i vinter.. vind er iallefall inget problem.. Hver av antennene rekker 100M det vil si 200m mellom 2 antenner. du kan også kjøpe externe antenner som du setter enten på accesspointet eller på nettverkskortet.. disse når opptil 5km! altså 1Mil med denne antennen i begge ender.. men de er dyre.. ca 1600,- ;p men finnes såklart biligere med kortere rekkevidde.
Opprinnelig postet av Nichotin
offtopic: er det mulig å kjøre peer-to-peer tilkobling mellom to trådløse nics?
Vis hele sitatet...

Jess, funker fint.. bare en innstillig.. iallefal med D-link
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Darkstaar : Alt du trenger er i grunn et aksesspunkt hvis dere allerede har en router i huset, denne fungerer som en hub i grunn så du bare kobler denne inn på det eksisterende ethernettet og derifra sender den til de trådløse punktene.
Anbefaler deg å kjøpe kort med eksterne antenner siden de PCMCIA baserte kortene funker kun den veien de er stukket i pcen :P

Nichotin : Jau, funker akkurat som en kryssetkabel, men fungerer grusomt på PCMCIA kort hvis dere ikke sitter hver deres vei med korta mot hverandre dette heter vanligvis AD-HOC eller Peer-To-Peer i oppsettet
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
ok...nå har jeg kommet frem til at mine 2 maskiner + xbox skal være tilkoblet en vanlig hub inne på leiligheten min over garasjen...

Som nevnt tidligere kommer adsl modemet + 1 laptop og en desktop pc være inne i huset.

Da vil jeg ha alt i huset trådløst. Hvordan kan jeg da koble meg til resten av nettverket fra garasjen? Er det mulig å koble hubben til et slags trådløst aksesspunkt, slik at signalene går videre til hubben og gjennom vanlige TP kabler som går til maskinene?

Dette vil være mest praktisk for meg med tanke på eventuelle linkepartyer og min xbox.
kreativ nerd
devotio's Avatar
hmm.... vet ikke om jeg snakker helt uten mening nå, men... Jeg ville satt opp den ene pc'en din i leiligheten med et trådløst nettverkskort og et vanlig 10/100 mbit nettverkskort. denne fungerer som ruter for resten av nettverket og er koblet i huben på vanlig måte, de andre maskinene også. i huset setter du basen (router base dersom du ikke har en "tråd" router og har adsl fra bluecom eller telenor, eller en vanlig base dersom du har en "tråd" router (dersom dette: kobl fra routeren ogg inn i senderen) eller adsl fra ngt eller noen av de andre...) og den sendrer da signaler til PC'en i leiligheten din som fungerer som router og til faren din sin pc på kontoret...
Opprinnelig postet av DarkStaar
ok...nå har jeg kommet frem til at mine 2 maskiner + xbox skal være tilkoblet en vanlig hub inne på leiligheten min over garasjen...

Som nevnt tidligere kommer adsl modemet + 1 laptop og en desktop pc være inne i huset.

Da vil jeg ha alt i huset trådløst. Hvordan kan jeg da koble meg til resten av nettverket fra garasjen? Er det mulig å koble hubben til et slags trådløst aksesspunkt, slik at signalene går videre til hubben og gjennom vanlige TP kabler som går til maskinene?

Dette vil være mest praktisk for meg med tanke på eventuelle linkepartyer og min xbox.
Vis hele sitatet...
Ja det er fullt mulig, vil da anbefale deg å kjøpe 2 access points (noe som kan bli dyrt), men siden du skal ha X-BOX`en kobla til oxo så er nok dette den lureste løsningen for deg ja (pluss at du har muligheten til å dra med deg laptopen ut i sola når det blir litt varmere ute)

Free6
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Jeg syntes at routeren som seeker anbefalte virker ganske bra.. Men jeg har problemer med å finne en 54mbps switch eller hub som jeg kan ha i leiligheten min... Kan jeg kjøpe 2 av disse routerne og bruke den ene som router og den andre som en switch?

Hvis ja: Det er kun 4 porter i den routeren... vil det da være mulig for meg å koble til en vanlig (ikke trådløs) hub til denne slik at jeg får flere porter tilgjengelig?

Hvis nei: Kan noen hjelpe meg med å finne en trådløs switch som kjører på 54mbps hvis dette finnes? Jeg har som tidligere nevnt ingen som helst peiling på trådløst
Hvis du skal kjøre slik jeg sa så trenger du bare kjøpe to avvess points (billigere) og en vanlig router inen i huset og en switch oppe hos deg
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
ja, men finnes det trådløs switch/hub`?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Et aksesspunkt fungerer som en "hub" for de trådløse enhetene, dog bruker de fleste aksesspunkt idag å ha enten 1 utgang (denne kobler du inn i en switch\hub for CAT5 (dette koster deg 300kr)) dog har jeg også sett aksesspunkter med innebygget 4port switch, disse er dog mye dyrere, Har foresten hørt mye negativt om 54 mb når det gjelder stabilitet , anbefaler deg heller 22mbit da
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Opprinnelig postet av DarkStaar
ja, men finnes det trådløs switch/hub`?
Vis hele sitatet...
Ja! Jeg har Linksys AP (54mbps) og et Linksys PCI-kort nå,
og det fungerer helt fint ! Du kan få 4 porter på samme
acesspoint for 200,- mer ca.. Jeg kjøpte mitt
utstyr på Datakjeden (Tidligere Komplett)..

Packet-loss : Ja, det kan oppstå, men det er ikke så veldig stort
problem unnatt hvis CS er det eneste du gjør på !
Kjartan™ se på dato før du poster..
Psych|Com

Ta den første posten i forumet og svar på den istedet
Jeg har nylig sattopp trådløst nettverk her hjemme. Jeg bestilte i utgangspunktet feil og fikk et trådløst accesspoint (skulle ha en gateway router), men det løste seg med å kjøpe til en router. Undersøkte masse før jeg handlet og ble stort sett alle anbefalte 3com (best rekkevidde ble det sakt, men jeg kan ikke dokumentere dette). Har nå koblet opp 1 pc og Dreambox på nettvekskabel og laptopen på tråløst. Har også kjørt PCen på trådløst, men det var viktig å ha et 802.11g (g kort) når jeg kommuniserte mellom maskinene. Det er mye raskere enn et b kort.
Ang. accesspointet er jeg veldig fornøyd. Kjører TuxVision (ser TV på laptopen fra Dreamboxen) med null problem (ca 10m innendørs). Er ikke sikker på om været vil påvirke forbindelsen, men ved kraftig nedbør er det mulig du vil merke det. Ligger stort sett på 34 mbs ved overføring av filer.
Kjøpte for øvrig alt fra Komplett.no

Er kjempefornøyd.
Tlus